PostNL

Beleggen, aandelen kopen in Nederland, informatie, koersen en analyses

macfall
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 30

Re: PostNL

Bericht door macfall »

vrije kasstroom voor 2021 ook minimaal geschat op 200m - pay out 70% is 140m - over 500m aandelen is dat 0.28 - het dividend van vandaag

Dus die 0.28cent dividend lijkt me ietwat recurrent

Ik veronderstel dan toch een koers richting 4.5 à 5 euro (dividendrendement van 5 à 6 %).

tuinman
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 5

Bericht door tuinman »

Sparta Praag-miljardair in opmars bij PostNL
Niet alleen kleine beleggers zetten via PostNL PNL0,00% gretig in op de pakjesbonanza. Een melding bij beurswaakhond AFM leert dat de Tsjechische miljardair Daniel Kretinsky intussen meer dan 5 procent van de Nederlandse postgroep in handen heeft.

Kretinsky, bij het brede publiek vooral bekend als eigenaar van voetbalploeg Sparta Praag, dook pas eind februari voor het eerst in het kapitaal op en is dus aan een serieus tempo aan het bijkopen

Zeus
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 395

Bericht door Zeus »

tuinman schreef:
10 mar 2021 08:56
Niet alleen kleine beleggers zetten via PostNL PNL0,00% gretig in op de pakjesbonanza. Een melding bij beurswaakhond AFM leert dat de Tsjechische miljardair Daniel Kretinsky intussen meer dan 5 procent van de Nederlandse postgroep in handen heeft.

Kretinsky, bij het brede publiek vooral bekend als eigenaar van voetbalploeg Sparta Praag, dook pas eind februari voor het eerst in het kapitaal op en is dus aan een serieus tempo aan het bijkopen
Kretinsky heeft ook 15 procent van Royal Mail in handen. Dat doet een mens al eens dromen...

macfall
Forum gebruiker
Forum gebruiker

Bericht door macfall »

Zeus schreef:
10 mar 2021 09:03
tuinman schreef:
10 mar 2021 08:56

Kretinsky heeft ook 15 procent van Royal Mail in handen. Dat doet een mens al eens dromen...
Ooit komt die consolidatie er

Karl
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 782

Bericht door Karl »

Koersdoelverhoging met €0,45:

Beurshuis ABN AMRO - ODDO BHF
Aandeel PostNL
Datum 25 maart 2021
Advies Market outperform
Koersdoel 4,75 EUR

ZyppBe
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 412

Bericht door ZyppBe »

PostNL krijgt met terugwerkende kracht opnieuw een vergunning voor de overname van Sandd
Core: ABI / ADBE / BABA / DIS / ESPO / FB / ING / PNL / PRX / SQ
Edge: ACPH / ATER / EMBRAC / GLPG / IVA / KAHOT / PAVM / PHARM / PLTR / TDOC / TIGR / U
Cash: 7,2%

ZyppBe
Forum actieveling
Forum actieveling

Bericht door ZyppBe »

Nico Inberg tipt Post NL:

1. Post NL, 4,24 euro. Beurswaarde 2,11 miljard euro
(ISIN NL0009739416)

-Definitieve draai gemaakt naar pakketten
-Omzet blijvend omhoog
-Dividendrendement van minimaal 7% de komende jaren

Het afgelopen jaar is een ware gamechanger geweest voor PostNL. De pakkettenmarkt is geëxplodeerd en daar heeft PostNL uitstekend van geprofiteerd. Dan kunnen we zeggen: meer geluk dan wijsheid, maar dat is niet helemaal terecht. PostNL heeft de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in nieuwe logistieke centra, zelfs tegen de wil van de aandeelhouders in.

Bpost bijvoorbeeld komt er nu op pijnlijke wijze achter dat zij dat ook hadden moeten doen.

PostNL streeft momenteel maximale transparantie na. In ieder geval voor het dividend. Nadat in Nederland de enige grote concurrent op postgebied was overgenomen, werd tijdelijk het dividend geschrapt om de schulden wat in te dammen.

Nu het geld opeens aan alle kanten binnenstroomt, gaat de dividendkraan weer open. Over 2020 betaalt PostNL 28 cent dividend en zowel voor 2021 als 2022 stelt het nu al voor om in ieder geval 29 cent te betalen.

Het bijzondere aan de pakkettenmarkt is dat corona weliswaar een enorme versneller was, maar dat een deel ervan blijft hangen: corona heeft mensen digitaler gemaakt en met online oplossingen in contact gebracht. Daarvan blijft men in de toekomst gebruikmaken. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor Just Eat Takeaway.

De stijgende omzet uit de afdeling ‘pakketten’ maakt van PostNL een dividendaandeel. De nu al beloofde 29 cent zorgt in ieder geval voor een dividendrendement van 7% terwijl ik vermoed dat die 29 cent eerder nog aan de lage kant is.
Risico’s

De bezorgingsmarkt is wel in beweging. Amazon tuigt haar eigen bezorgdienst op in verschillende landen en de vraag is of de kleinere spelers kunnen overleven waar grotere partijen als DHL en UPS schaalgrootte hebben.

Consolidatie ligt voor de hand, maar hier spelen de lokale overheden ook nog een rol. Bij bpost is de overheid zelfs aandeelhouder, PostNL heeft een overheidscontract voor de bezorging van post.
Edge: ACPH / ATER / EMBRAC / GLPG / IVA / KAHOT / PAVM / PHARM / PLTR / TDOC / TIGR / U

macfall
Forum gebruiker
Forum gebruiker

Bericht door macfall »

Kheb 2/3de van mijn positie verkocht, de rest hou ik bij

Ik bouw wat cash op momenteel - ik krijg wat hoogtevrees ivm de beurskoersen.

ZyppBe
Forum actieveling
Forum actieveling

Bericht door ZyppBe »

macfall schreef:
13 apr 2021 11:15
Kheb 2/3de van mijn positie verkocht, de rest hou ik bij

Ik bouw wat cash op momenteel - ik krijg wat hoogtevrees ivm de beurskoersen.
Zeker niet onterecht. Ik speel ook met het idee om mijn positie te verkleinen maar ik wacht ik wel nog op het dividend.

Ex-dividend : 22-04-2021 Jaardividend 2020 € 0,28 keuzedividend betaalbaarstelling: 14-05-2021

duckie
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 1

Bericht door duckie »

Beste,

Ik heb dividend aandelen postnl ontvangen.
Ik moet kiezen tussen cash of aandelen.
Weet iemand de verhouding aantal uitgekeerde aandelen als dividend per aandeel in bezit?

Alvast bedankt voor het antwoord

Plaats reactie