Adyen
Re: Adyen
Umi schreef:
> LaCucaracha schreef:
> > Umi schreef:
>
> > Ze groeien toch helemaal geen 40% jaar? Laatste halfjaar was het 21%
>
>
> ROCE bekijk je over meer dan 1jaar om een goed beeld te schetsen.
> Vanaf IPO tot 2022 was het zo'n 40% CAGR.
Beiden reacties volgens mij de spijker op zijn kop.
Ze groeiDen 40% per jaar (als dat structureel is dan hoort daar bijvoorbeeld een koers bij van € 1500), ze groeiDen in het laatste halfjaar 20% per jaar (als dat structureel is dan hoort daar bijvoorbeeld een koers bij van € 750).
Het gaat er dus om dat de markt niet weet van welk groeipercentage ze uit moeten gaan (bijvoorbeeld 40% of 20%), maar als op de beleggersdag men weet uit te leggen dat een groei van 30% haalbaar is, dan kan de koers herstellen naar bijvoorbeeld € 1000. Maken ze er echter weer een potje van (net als bij de arrogante presentatie van de halfjaarcijfers) en begint de markt zelfs te twijfelen aan de groei van 20% dan kan de koers nog dieper zinken.
> LaCucaracha schreef:
> > Umi schreef:
>
>
>
Beiden reacties volgens mij de spijker op zijn kop.
Ze groeiDen 40% per jaar (als dat structureel is dan hoort daar bijvoorbeeld een koers bij van € 1500), ze groeiDen in het laatste halfjaar 20% per jaar (als dat structureel is dan hoort daar bijvoorbeeld een koers bij van € 750).
Het gaat er dus om dat de markt niet weet van welk groeipercentage ze uit moeten gaan (bijvoorbeeld 40% of 20%), maar als op de beleggersdag men weet uit te leggen dat een groei van 30% haalbaar is, dan kan de koers herstellen naar bijvoorbeeld € 1000. Maken ze er echter weer een potje van (net als bij de arrogante presentatie van de halfjaarcijfers) en begint de markt zelfs te twijfelen aan de groei van 20% dan kan de koers nog dieper zinken.
Laatste artikelen op Beursig.com
Beleggen in bitcoin en ethereum op Euronext beurs
Wild west taferelen bij aandelen, crypto valuta en ...
Volg Beursig.com
-
- Forum actieveling
- waarderingen: 54
Umi schreef:
> LaCucaracha schreef:
> > Umi schreef:
>
>
>
Goh, dat is wel heel optimistisch... Is toch veel conservatiever (en m.i. correcter) om gewoon van het laatste gekende groeicijfer uit te gaan?
> LaCucaracha schreef:
> > Umi schreef:
>
>
>
Goh, dat is wel heel optimistisch... Is toch veel conservatiever (en m.i. correcter) om gewoon van het laatste gekende groeicijfer uit te gaan?
Goed, laat ons uitgaan van 20% omzetgroei de komende vier jaren.
Dan heb je ca 3,3 mia omzet in 2027.
60% bruto marge
90% FCF conversion
= 1,78 miljard free cash flow
31 mio aandelen
= 57 euro FCF per aandeel
Multiple van 20
= 1140 euro aandeel koers
CAGR van 13%
En nu vergeet ik nog de inkomsten uit rente en de steeds oplopende cash hoop.
Dan heb je ca 3,3 mia omzet in 2027.
60% bruto marge
90% FCF conversion
= 1,78 miljard free cash flow
31 mio aandelen
= 57 euro FCF per aandeel
Multiple van 20
= 1140 euro aandeel koers
CAGR van 13%
En nu vergeet ik nog de inkomsten uit rente en de steeds oplopende cash hoop.
LaCucaracha schreef:
> Umi schreef:
> > LaCucaracha schreef:
> > > Umi schreef:
> >
> > > Ze groeien toch helemaal geen 40% jaar? Laatste halfjaar was het 21%
> >
> >
> > ROCE bekijk je over meer dan 1jaar om een goed beeld te schetsen.
> > Vanaf IPO tot 2022 was het zo'n 40% CAGR.
>
> Goh, dat is wel heel optimistisch... Is toch veel conservatiever (en m.i. correcter)
> om gewoon van het laatste gekende groeicijfer uit te gaan?
Dat is toch niet optimistisch? Dat zijn gewoon de feiten??
Het gaat niet om het laatste groeicijfer, ik voorspel nergens toekomstige groei.
Het gaat om de ROCE & de groei uit het verleden zoals gezegd.
ROCE bekijk je best over meerdere jaren & vergelijk je met de groei uit die betreffende jaren. Dat geeft een idee over de kapitaalintensiteit van een business. Maw Adyen kan fors groeien & tegelijkertijd veel cash aan de aandeelhouders uitkeren (of in dit geval op de balans plaatsen).
Basic-Fit is bvb kapitaalintensiever & moet veel meer cash uitgeven om snel te groeien.
> Umi schreef:
> > LaCucaracha schreef:
> > > Umi schreef:
> >
> > > Ze groeien toch helemaal geen 40% jaar? Laatste halfjaar was het 21%
> >
> >
> > ROCE bekijk je over meer dan 1jaar om een goed beeld te schetsen.
> > Vanaf IPO tot 2022 was het zo'n 40% CAGR.
>
> Goh, dat is wel heel optimistisch... Is toch veel conservatiever (en m.i. correcter)
> om gewoon van het laatste gekende groeicijfer uit te gaan?
Dat is toch niet optimistisch? Dat zijn gewoon de feiten??
Het gaat niet om het laatste groeicijfer, ik voorspel nergens toekomstige groei.
Het gaat om de ROCE & de groei uit het verleden zoals gezegd.
ROCE bekijk je best over meerdere jaren & vergelijk je met de groei uit die betreffende jaren. Dat geeft een idee over de kapitaalintensiteit van een business. Maw Adyen kan fors groeien & tegelijkertijd veel cash aan de aandeelhouders uitkeren (of in dit geval op de balans plaatsen).
Basic-Fit is bvb kapitaalintensiever & moet veel meer cash uitgeven om snel te groeien.
-
- Forum verkenner
- waarderingen: 4
Wordt hier niet gewoon ROCE en omzetgroei door mekaar gehaald onder 'groeicijfer'?
BRT schreef:
> Goed, laat ons uitgaan van 20% omzetgroei de komende vier jaren.
>
> Dan heb je ca 3,3 mia omzet in 2027.
> 60% bruto marge
> 90% FCF conversion
>
> = 1,78 miljard free cash flow
> 31 mio aandelen
> = 57 euro FCF per aandeel
> Multiple van 20
> = 1140 euro aandeel koers
>
> CAGR van 13%
>
>
> En nu vergeet ik nog de inkomsten uit rente en de steeds oplopende cash
> hoop.
Akkoord, behalve over de CAGR. We zitten bijna in 2024, dus om 4 volledige jaren te verdisconteren lijkt me vrij ruim.
> Goed, laat ons uitgaan van 20% omzetgroei de komende vier jaren.
>
> Dan heb je ca 3,3 mia omzet in 2027.
> 60% bruto marge
> 90% FCF conversion
>
> = 1,78 miljard free cash flow
> 31 mio aandelen
> = 57 euro FCF per aandeel
> Multiple van 20
> = 1140 euro aandeel koers
>
> CAGR van 13%
>
>
> En nu vergeet ik nog de inkomsten uit rente en de steeds oplopende cash
> hoop.
Akkoord, behalve over de CAGR. We zitten bijna in 2024, dus om 4 volledige jaren te verdisconteren lijkt me vrij ruim.
-
- Forum elite
- waarderingen: 2090
Vorige week wat puts geschreven (Puts Adyen, per 10 stuks, voor wie dit niet weet, ipv de normale 100), de nov680. Zou netto 650 moeten betalen bij uitoefening.
Vorige week was er trouwens eentje met koersdoel 736 (Cowen & co, geen idee wie dat zou zijn), koers lijkt nu toch al effe (1 week, een eeuwigheid dus) rond de 700+ te draaien.
Heb nog altijd geen idee van hoeveel Adyen waard zou kunnen zijn. 't Is dus ook maar een gok.
Vorige week was er trouwens eentje met koersdoel 736 (Cowen & co, geen idee wie dat zou zijn), koers lijkt nu toch al effe (1 week, een eeuwigheid dus) rond de 700+ te draaien.
Heb nog altijd geen idee van hoeveel Adyen waard zou kunnen zijn. 't Is dus ook maar een gok.
Tubize, Delhaize en Ageas. En dan nog wat restjes.
Mijn klok staat op winteruur...
Mijn klok staat op winteruur...
De laatste dagen eerder langzaam stijgende.jean de florette schreef: ↑09 okt 2023 14:29Vorige week wat puts geschreven (Puts Adyen, per 10 stuks, voor wie dit niet weet, ipv de normale 100), de nov680. Zou netto 650 moeten betalen bij uitoefening.
Momenteel: 741,900 € +1,34 %
Adyen kondigt aan tijdens de beleggersdag op 8 november ook met een kwartaalupdate te komen. Het betaalbedrijf kwam in augustus onder zware druk te staan na zeer teleurstellende halfjaarcijfers en hoopt tijdens de beleggersdag het vertrouwen terug te winnen.
Bron: https://www.telegraaf.nl/financieel
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.