FNG Group

Beleggen, aandelen kopen in Nederland, informatie, koersen en analyses
bertje
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1298
Contacteer:

Re: FNG Group

Bericht door bertje »

Misschien deze nacht niet (werd om 4 uur geplaatst) maar nu is het mondmaskers en vastgoed aan de kust waar ze mee uitpakken.

"FNG krijgt nog altijd geen fiat van obligatiehouders"
stond gisterenavond uren als hoofdartikel.

Standaard wel hoofdartikel
https://www.standaard.be/

Volg Beursig.com op Twitter en Facebook

bertje
Forum elite
Forum elite
Contacteer:

Bericht door bertje »

Alles wat ik deed, was voor het bedrijf’

In zijn eerste interview sinds hij als ceo weg is bij modegroep FNG, benadrukt Dieter Penninckx dat hij in de toekomst van het bedrijf blijft geloven.

Er is veel geschreven over FNG de voorbije dagen. Was het een zware week?
‘Natuurlijk. Je krijgt dingen over je heen. Het is niet één artikel, maar de veelheid die aankomt. Niet alleen bij mij, maar ook bij de mensen. Ze zijn van nature erg strijdvaardig, maar gisteren waren ze emotioneel. Ik geef dit interview omdat ik me niet wil wegstoppen voor de vele stakeholders, ondanks mijn gezondheidsproblemen.’

Natuurlijk heb ik als ondernemer ook fouten gemaakt in grote en kleine keuzes. En wij hebben grote keuzes gemaakt. De coronacrisis heeft onze zwaktes blootgelegd: een zwakke balans (door veel schulden) en een organisatie die onvoldoende aangepast was. Ik moet durven toegeven dat ik niet altijd op het juiste moment de juiste keuzes heb gemaakt, maar ik heb ze wel altijd genomen in het belang van het bedrijf. Mijn leven zit daar in. Ik heb alles gedaan voor dit bedrijf. Ben ik te snel gegaan? Als je erin zit, besef je minder hoe snel je gaat. Het was altijd vanuit een visie.’
‘Het was en is de bedoeling om een pan-Europese lifestyle-speler uit te bouwen met een focus op digital first. We zijn door covid-19 in snelheid gepakt. Het is niet de eerste keer dat FNG onder druk staat of dat er spannende momenten zijn, maar ik geloof echt in de toekomst van het bedrijf. Uiteraard is een transfor­matie nu noodzakelijk, dat moet ik niet verbergen.’

Jullie riskeren jullie bedrijf kwijt te spelen, want er moet geld in gestopt worden; de kaarten worden herschud?
‘Als aandeelhouder is het een cruciaal moment. Op het moment dat de kwestie aan de orde komt wie er kan bijdragen, moet je daar klaar voor zijn. Voor Anja en voor mij is FNG ons geesteskind, we hebben er ­zeventien jaar van ons leven in gestopt. Wat primeert voor mij, is het overleven van de groep.’

U zult toch wel referentie-aandeelhouder willen blijven?
‘Ik word discreet gecontacteerd om met een aantal partijen een bedrag op tafel te leggen om desgevallend de balans te versterken.’

Die mensen zitten al in FNG?
‘Het zijn mensen die geloven in het verhaal van FNG én in het onder­nemerschap. Ik denk dat ik mag ­zeggen dat ik een deel van dat ondernemerschap ben.’

Hoe reageren de families?
Gegeven de omstandigheden zijn er veel kritische vragen, maar iedereen is constructief en positief, en kijkt vooruit.’
Het fonds Nordic Capital, dat het Zweedse Ellos vorig jaar verkocht aan FNG, kan FNG nu binnenhalen. Is dat dan het einde van uw droom?
‘De nabije toekomst zal uitmaken hoe de kaarten geschud worden. Nordic Capital heeft natuurlijk middelen. Ik weet vandaag niet hoeveel geld men zoekt. Maar het einde van mijn droom? Dat is het alleen als het bedrijf het niet overleeft.’

Het is bizar vast te stellen dat FNG op de aandelenverkoop aan Nordic Capital 25,2 miljoen euro verliest.
‘In essentie is dat geen cash-out. Het gaat om de herwaardering van aandelen die gebruikt zijn bij de verwerving van Ellos. Er werd toen 32 euro per aandeel gebruikt in het persbericht en die prijs is later aangepast.’

94 miljoen euro kan men niet innen bij Aziatische partijen. Het gaat zowel om kortingen als om de verkoop van data door FNG. Waar knelt het schoentje?
‘FNG heeft een aankoopplatform opgebouwd over de jaren heen. Je moet de link met de leverancier zo kort mogelijk maken om goedkoper aan te kopen. Bovendien is er ook veel waarde als je erin slaagt de producenten te laten produceren op momenten dat het voor hen laagseizoen is. En we hebben ook veel kennis over de consument, bijvoorbeeld de maatvoering, de breedte van een voet ... Je weet welke zool goed loopt in welke maat. We hebben getracht dat te valoriseren. Je krijgt ook betere voorwaarden van een leverancier als je groeit en ook in de toekomst grotere volumes gaat afnemen. Maar daar kwam in januari in China corona tussen.’

Er is wel een parfum van: er is daar gefoefeld?
‘Ik vind het niet leuk om van alles te lezen. Ik geef dit interview in het belang van het bedrijf. Er is juridisch niet buiten de lijnen gekleurd.’

Over het schoenenbedrijf Henkelman waren er ook al vragen.
‘Bij elke overname heb je de vraag over de toewijzing van de waarde in de openingsbalans. De andere vraag is: wanneer heb je controle over een bedrijf en vanaf wanneer mag je het in de groepsrekening opnemen?’
Waar het nu om gaat, is met de mooie stukken die we hebben in het bedrijf, een doorstart te nemen. Daar zijn hardwerkende mensen mee bezig. Ik ben ervan overtuigd dat we met de winkels die we hebben, een mooie toekomst kunnen bouwen. Het zal meer en meer digital first zijn, maar de capaciteit om onder één winkeldak verschillende zaken aan te bieden, heeft potentieel.

Waarom zou FNG het redden waard zijn?
‘FNG heeft troeven die een ander niet heeft. De markt gaat snel veranderen. De visie is steeds geweest: denk vanuit de klant. Er zijn een paar miljoen klanten van Miss Etam en Brantano die qua profiel sterk overeenkomen met die van Ellos. Dat is hetzelfde gezinshoofd dat zowel kleding als schoenen, accessoires en interieurartikelen koopt. De meest rendabele klant is diegene die verschillende artikelen koopt. Met Ellos hebben we een speler die volledig online is gegaan. Met dergelijke kennis kunnen we ook bij local ­heroes zoals Brantano en Miss Etam aan productverbreding doen. Door samen aan te kopen, verhoog je ook nog de marge.’

Als de doorstart lukt, zal het zonder Fred & Ginger zijn. De winkels worden gesloten.
‘Dat is emotioneel, dat is heel ambetant. Maar ook dan zie je wat de wortels van Fred & Ginger zijn. Anja krijgt berichten van mensen die dankbaar zijn dat ze zolang voor Fred & Ginger hebben mogen werken. Die winkelsluitingen zijn een harde keuze die gemaakt is. De merknaam blijft wel. Als aparte ­winkelformule was het niet langer haalbaar.’
Wimpie85 liked last!

NewB76
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 174
Contacteer:

Bericht door NewB76 »

Probleem blijft: waarom geen snel antwoord op de brief van het FSMA ?
En waarom stelde de reporter deze vraag niet ?

mver
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 5
Contacteer:

Bericht door mver »

Dat laatste interview gaat nog. Maar voor de rest geeft Penninckx toch nog altijd maar halve antwoorden en verkoopt hij vooral weer veel wind ? Het is meer een marketingpraatje dan wat anders. En als je hem bezig hoort, denk je toch dat hij nog altijd het bedrijf leidt :roll: ?

bertje
Forum elite
Forum elite
Contacteer:

Bericht door bertje »

Hoop wel dat iedereen gelijke kansen krijgt

U zult toch wel referentie-aandeelhouder willen blijven?
‘Ik word discreet gecontacteerd om met een aantal partijen een bedrag op tafel te leggen om desgevallend de balans te versterken.’
‘Het zijn mensen die geloven in het verhaal van FNG én in het onder­nemerschap. Ik denk dat ik mag ­zeggen dat ik een deel van dat ondernemerschap ben.’
Het fonds Nordic Capital, dat het Zweedse Ellos vorig jaar verkocht aan FNG, kan FNG nu binnenhalen. Is dat dan het einde van uw droom?
‘De nabije toekomst zal uitmaken hoe de kaarten geschud worden. Nordic Capital heeft natuurlijk middelen.

Ken wel die voorwaarden van Nordic niet. Wanneer krijgen ze de kans om fng binnen te halen? Krijgen ze misschien automatisch aandelen als een betaling niet voldaan is? Moeten ze wanneer ze meer dan 30% krijgen geen bod doen op de rest?
Er zijn momenteel maar 12 miljoen aandelen en ze bezitten er al meer dan 1 miljoen.
krijgen ze 4 miljoen aandelen dan hebben ze er 5 miljoen van de 16 miljoen en zitten ze al boven de 30%

mulder
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 136
Contacteer:

Bericht door mulder »

Als ik dat artikel in de Tijd lees waarin een en ander wordt "uitgelegd" moet ik zeggen dat ik het paar keer zal moeten lezen voor ik heb begrepen en dat Penninckx met zijn parcours bij FNG een leerstoel met zijn naam verdiend heeft bij de Vlerick business school.

Freddy
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 553
Contacteer:

Bericht door Freddy »

NewB76 schreef:
27 jun 2020 12:58
Had hij die brief zelfs niet achtergehouden van de raad van bestuur of zoiets?

bertje
Forum elite
Forum elite
Contacteer:

Bericht door bertje »

Freddy schreef:
27 jun 2020 20:41
NewB76 schreef:
27 jun 2020 12:58
Had hij die brief zelfs niet achtergehouden van de raad van bestuur of zoiets?

Waarschijnlijk omdat hij zelf zei dat het bedrijf gevraagd heeft om het aandeel te schrappen en dat dit niet op vraag van de FSMA kwam.
Voor mij heeft de FSMA toch ook wat boter op het hoofd als ze die vraag al bijna 1 jaar geleden stelden en ondertussen niks ondernamen.

mver
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 5
Contacteer:

Bericht door mver »

Ik heb nog nergens gehoord dat de FSMA nu al wel antwoord gekregen hebben op hun vragen ?? Die zullen geen genoegen nemen met wat vage prietpraat zeker ?

De hele trage reactie van de FSMA ? Tja, ambtenaren zeker ? Zij hadden iets gestuurd, zij waren "in orde". Zit dat daar ook niet vol politieke benoemingen trouwens ?

Gelijke kansen voor alle aandeelhouders ? Ik hoop het voor jou Bertje. Maar ik vrees er voor. Ons kent ons hier.

bertje
Forum elite
Forum elite
Contacteer:

Bericht door bertje »

Deelnemen aan het forum + meer functies?

Discussieer met duizenden beleggers, minder
advertenties, ideaal voor smartphone, betere
gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete
onderwerpen. Registreer binnen 1 minuut!

Plaats reactie