FNG Group

Beleggen in aandelen beurs Amsterdam, AEX en AMX index, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dirk19
Forum elite
Forum elite
Berichten: 2213
Lid geworden op: 04 Mei 2012 17:19
Locatie: Antwerpen
waarderingen: 737
Contact:

FNG Group

Berichtdoor Dirk19 » 04 Mei 2018 17:44

Omdat het oude topic ondertussen al een tijdje niet meer relevant is (R&S/Dico International), maar een nieuw topic gemaakt.

FNG ZET OPNIEUW STERKE CIJFERS NEER
30/04/2018
EBITDA STIJGT MET MEER DAN 20% TOT EUR 45 MIO



Mechelen/Zoetermeer, 30 april 2018, 23.30h – FNG N.V. (FNG, Euronext Amsterdam) (“FNG“) maakt haar jaarcijfers bekend en die tonen aan dat FNG in 2017 opnieuw een sterke prestatie neerzette.

FNG, de Benelux-modegroep die merkkleding en -schoenen ontwerpt en verdeelt, realiseerde over de 2017 een omzet van EUR 482,4 mio en een EBITDA van EUR 45,4 mio, wat 20,5% hoger is dan het resultaat op vergelijkbare basis van 2016 (EUR 37,6 mio). De omzet komt 4,9% hoger uit ten opzichte van 2016. De nettowinst over 2017 bedraagt EUR 7,3 mio ten opzichte van een nettoverlies van EUR 2,2 mio in 2016.

De sterke groei in rendabiliteit wordt verklaard door de realisatie van synergievoordelen in logistiek, aankoop en web-platformen, en een rationele aanpak bij de integratie van de verschillende overgenomen bedrijven.

Dieter Penninckx, CEO van FNG: “2017 was vooraleerst het jaar waarin FNG de uitdaging aanging om de in 2016 geacquireerde assets – Miss Etam, de FNG Brands (Fred & Ginger, CKS, Claudia Sträter, Expresso, Steps) en Brantano – in de groep te integreren en rendabiliteit toe te voegen. Daar zijn we duidelijk in geslaagd. Bovendien hebben we ons met gerichte overnames (Concept Fashion en Suitcase), ontwikkelingen van nieuwe winkelconcepten en belangrijke investeringen in ICT goed gewapend om ook de komende jaren in de snel veranderende modewereld het verschil te maken. ”

De omzet van de groep in 2017 bedraagt EUR 482,4 mio, waarvan meer dan de helft (52,8%) gerealiseerd werd door de FNG Brands. Miss Etam draagt met een omzet van EUR 101,9 mio bij voor 21,1% en Brantano met een omzet van EUR 126,6 mio voor 26,1%.

Ondanks de daling van het aantal winkels bij Brantano, dat in 2017 in het kader van de reorganisatie na de overname door FNG, gereduceerd werd tot een honderdtal winkels, stijgt de groepsomzet met 4,9% dankzij de sterke groei in online omzet (van EUR 44 mio naar EUR 59 mio) en de gerealiseerde stijging van omzet per vierkante meter in de bestaande winkels.

Miss Etam en Brantano sloten 2017 af met een EBITDA van respectievelijk EUR 4,5 mio en EUR 6,9 mio, een stijging van respectievelijk 53,5% en 56,8%. FNG Group wist zijn reeds hoge rendabiliteit nog te verbeteren tot 34,0 mio EUR, wat neerkomt op 13,3% op omzet.

De netto financiële schuld steeg als gevolg van het zware investeringsprogramma (voornamelijk Brantano) tot EUR 144,9 mio. In verhouding met de EBITDA over de laatste 12 maanden (EUR 45,4 mio) komt dit neer op een leverage ratio van 3,19.

Bij Brantano werd intussen drie kwart van de out-of-town winkels (elk 700m2-1000m2 groot) omgebouwd conform het nieuwe Brantano concept, waarbij er naast schoenen ook bijpassende kleding wordt aangeboden voor dames, heren en kinderen. Het nieuwe, frisse en hedendaagse concept slaat aan en doet klanten 20% en meer kopen.

Miss Etam blijft ook in 2017 excelleren in online verkoop (24,7% online) en profiteert van het centrale aankoopplatform van FNG, dat eigen aankoopkantoren heeft in Turkije, India en Hongkong. Door meer en meer stuks via dit platform aan te kopen werd een margeverbetering van meer dan 4% punten gerealiseerd.

Ook bij de FNG Brands (Fred & Ginger, CKS, Claudia Sträter, Expresso, Steps) werden belangrijke stappen gezet naar synergie toe. Het geautomatiseerd logistiek warehouse van Miss Etam te Zoetermeer bewees intussen zijn meerwaarde. Zo worden Steps en Promiss en de Belgische merken Fred & Ginger en CKS nu ook verdeeld vanuit Zoetermeer. De integratie van deze logistieke operatie is intussen “up and running”, de synergievoordelen in de vorm van kostenbesparingen kunnen vanaf dit jaar verwacht worden.

FNG was in 2017 ook actief in de overnamemarkt: Suitcase – een online personal shopping service voor mannen – en Concept Fashion – een high-end out-of-town-retailer met een 15-tal winkels – werden overgenomen.

Begin 2018 gaf FNG prijs hoe deze puzzelstukjes passen in een groter “Brantano” verhaal: FNG gaat Brantano de komende jaren uitbouwen tot een sterk uithangbord voor merkenmode en – schoenen. Met complementaire winkelformules en een nieuw online platform wil Brantano nog meer hét winkelmerk van kleding en schoenen voor iedereen worden en de eerste keuze zijn voor een brede doelgroep, online en offline.

Het volledige jaarverslag 2017 is beschikbaar op de website van FNG (http://www.fng.eu/).

Dit persbericht bevat ‘voorwetenschap’ als bedoeld in artikel 7 lid 1 van de verordening marktmisbruik (Verordening (EU) 596/2014), is gedeponeerd bij de Autoriteit Financiële Markten en is beschikbaar op de website van FNG (http://www.fng.eu/).