Alfen

Beleggen, aandelen kopen in Nederland, informatie, koersen en analyses

14-11-2014
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 421

Alfen

Bericht door 14-11-2014 »

Dutch energy storage firm Alfen plans share listing in 2018: sources

LONDON/AMSTERDAM (Reuters) - Dutch energy storage systems group Alfen is planning a share market listing in Amsterdam in the first half of 2018, hoping to benefit from surging demand for its large batteries and electronic vehicle charging stations, people close to the matter said.

The company’s owner, investment firm Infestos, is working with ABN Amro and Barclays to organize the flotation as global coordinators, they added.

The firm may be valued at 500 to 600 million euros in a flotation, one of the people said.

Infestos, Alfen and the banks declined to comment or were not immediately available for comment.

Alfen, founded in 1937 as a maker of high- and low-voltage equipment, diversified into electronic car charging stations in 2007 and into large-scale batteries in 2013. The energy storage systems provide utilities with a means to help balance supplies from intermittent solar and wind power production.

Alfen was part of construction group TBI from 1971, which sold the company to Infestos in 2014.

According to an undated page on Infestos’s website, Alfen has 250 employees and about 100 million euros in annual revenue.

According to documents from the Dutch chamber of commerce, Alfen had earnings before interest and taxes of 2.2 million euros and a net profit of 1.6 million in 2016.
Founder liked last!

Umi
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1401

Re: Alfen

Bericht door Umi »

Eindelijk nog eens een 'interessante' IPO, toch wat betreft de activiteiten;
- smart grid's
- energy storage
- EV charging

prospectus & meer info hier te vinden;
https://ipo.alfen.com

of hier;
https://www.euronext.com/nl/ipo-detail/ ... LFEN%20N.V.

https://ipo.alfen.com/system/files/down ... 202018.pdf
The IPO will consist of a secondary offering of up to 9,775,000 shares (the “Offer Shares”) by Infestos Holding M B.V. and Infestos Energy Transition B.V. (the “Selling Shareholders”), representing approximately 48.88% of the total number of 20,000,000 issued and outstanding shares in the capital of the Company (the “Shares”). Listing of and trading in the Shares on Euronext Amsterdam are expected to commence on Thursday 22 March 2018.

Offering highlights

The indicative price range for the Offering is set at between EUR 11.25 and EUR 15.00 per ordinary share, implying a market capitalisation of EUR 225 million to EUR 300 million for Alfen;

...

De cijfers;
2015
- Revenue = 50,5M
- FCF (excl. WCR) = 0,7M

2016
- Revenue = 61,5M
- FCF (excl. WCR) = - 1,3M

2017
- 73,4M revenue
- 7% Rebitda marge (volgens MGMT)
- FCF (excl. WCR) = - 0,16M
Alfen estimates that its total revenue will increase to above €99 million in 2018.

Doelstellingen op de middellange termijn
De Vennootschap heeft de volgende doelstellingen voor de middellange termijn ge ̈ıdentificeerd, welke zij streeft te behalen door het uitvoeren van de hierboven beschreven strategie.

omzetgroei: behalen van een CAGR (samengestelde jaarlijkse groei) van meer dan 40% door Alfens marktpositie in haar geografische markten te benutten om zo de marktgroei te realiseren die verwacht wordt voor elk van haar bedrijfsonderdelen als gevolg van huidige trends in verband met de energietransitie en internationale uitbreiding van Alfens verkoopnetwerk. Deze groei wordt verder ondersteund door cross-selling van Alfens producten en volumetoename van haar service-aanbod;
internationalisering: groei van Alfens omzet afkomstig van buiten Nederland tot 50% van Alfens omzet en het behalen van een marktaandeel van ten minste 30% in geselecteerde doelmarkten in Europa voor wat betreft de jaarlijkse verkoop van EV chargers;
EBITDA marge: verbeteren van Alfens jaarlijkse EBITDA marge op de middellange termijn tot een ‘‘mid to high teens’’ percentage door het optimaal benutten van haar vaste lasten terwijl omzetgroei wordt gerealiseerd; en
kapitaalinvesteringen: het normaliseren en behouden van een duurzaam kapitaalinvesteringsniveau van circa 3% van Alfens omzet, ondersteund door recente investeringen en behouden door Alfens asset-light bedrijfsmodel.
als we die groei doortrekken komen we aan volgende revenues (CAGR 40%) & Ebitda (15%marge);
2019-------2020------2021-----2022------2023
139---------194--------271------380-------532
20,9--------29,1------40,7--------57-------80

Wordt dit zoals (zowat) elke IPO een gevalletje van een te rooskleurige toekomst te schetsen?
Ik zal aan deze prijzen iig niet instappen.
Founder liked last!

14-11-2014
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 421

Bericht door 14-11-2014 »

Ik zal aan deze prijzen iig niet instappen.
Geen probleem, de begeleidende bancken namen die taak al waar aan €10. Ongelukkige periode, voor relatief veel IPOs: Alfen, B&S Group (voorzien voor vandaag) en de terugkeer van de NIB als NIBC Holding (ook voorzien van vandaag).

Jelle R
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 155

Bericht door Jelle R »

Ik heb ze gevolgd sinds hun IPO, maar vond ze wat duur. Wel, ik denk dat er bijna geen enkel bedrijf zo'n sterk jaar heeft gedraaid zoals Alfen, +50% al. Ik hoop dat ze terug wat zakken in 2019 om ze nadien op te pikken want wil ze wel absoluut in portefeuille voor de lange termijn.

Jelle R
Forum actieveling
Forum actieveling

Bericht door Jelle R »

Vrijeval sinds cijfers. Nochtans ging de omzet met meer dan 30% naar boven in 2018, winst viel een beetje terug door zwaardere investeringen, maar het belangrijkste is dat hun internationale expansie op schema zit. Ze hebben in januari nog een groot contract binnen gehaald met D’Ieteren. Zijn er nog mensen die Alfen volgen? Lijkt mij een extreme overreactie op de cijfers en een ideale mogelijkheid om in te stappen.

Umi
Forum elite
Forum elite

Bericht door Umi »

Ik ging ze opvolgen, vanwege m'n interesse in de sector. Maar te druk gehad met andere zaken (en nog steeds te druk).
30% groei is niet voldoende om de recente waardering (14euro) te rechtvaardigen denk ik (zie hierboven).
Soit op LT mss wel interessant aan de huidige waardering (maar dan zou ik eerst de cijfers + groeiverwachtingen eens moeten bekijken). En mogelijks in de toekomst ook een overnamekandidaat voor de Engie's/RDS'/Total's/... van deze wereld.

Zeus
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 292

Bericht door Zeus »

Ik snap het appeal van dit aandeel compleet niet.

Naar alle maatstaven één van de duurste aandelen van het Damrak en in sé niet meer dan een doodgewoon installatiebedrijf, zoals er honderden in de Benelux te vinden zijn.

Jelle R
Forum actieveling
Forum actieveling

Bericht door Jelle R »

Zeus schreef:Ik snap het appeal van dit aandeel compleet niet.

Naar alle maatstaven één van de duurste aandelen van het Damrak en in sé niet meer dan een doodgewoon installatiebedrijf, zoals er honderden in de Benelux te vinden zijn.
Heb je er wel wat over gelezen?

Umi
Forum elite
Forum elite

Bericht door Umi »

Zeus schreef:Ik snap het appeal van dit aandeel compleet niet.

Toch net iets meer dan gewoon een installatiebedrijf. Als is idd ook dat een onderdeel van het bedrijf.

uit de outlook van Alfen bij de beursgang;
EBITDA marge: verbeteren van Alfens jaarlijkse EBITDA marge op de middellange termijn tot een ‘‘mid to high teens’’ percentage door het optimaal benutten van haar vaste lasten terwijl omzetgroei wordt gerealiseerd; en
kapitaalinvesteringen: het normaliseren en behouden van een duurzaam kapitaalinvesteringsniveau van circa 3% van Alfens omzet, ondersteund door recente investeringen en behouden door Alfens asset-light bedrijfsmodel.
Indien ze hun doelstellingen kunnen hard maken is dit wel een koopje. Al twijfel ik wel aan die LT Ebitda marge.

Omzet zou in 2019 rond € 140M uitkomen lees ik (sterk orderderboek). & het jaar in 2020 al tegen de € 200M indien de groei zich doorzet.

Jelle R
Forum actieveling
Forum actieveling

Bericht door Jelle R »

Het 'doodgewoon installatiebedrijf' heeft vorige week zeer sterke cijfers bekendgemaakt en is aan een opmerkelijke stijging bezig. Spijtig dat er hier op het forum weinig aandacht voor is.

Plaats reactie