DSM

Beleggen en aandelen kopen in Nederland, beursberichten, informatie delen, beurskoersen analyseren + AMX, ASCX, Lokaal
Hunter
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 925

Re: DSM

Berichtdoor Hunter » 12 Apr 2018 12:03

'Verhoging winstraming DSM verrast positief'
Gepubliceerd op 12 apr 2018 om 09:19

AMSTERDAM (AFN) - De verhoging van de winstverwachting voor 2018 door speciaalchemiebedrijf DSM is een positieve verrassing. Dat schrijft KBC Securities in een reactie. De Belgische bank verhoogt het koersdoel voor DSM van 87 naar 88 euro, maar handhaaft het advies op accumulate.

DSM kwam onverwacht met voorlopige kwartaalcijfers naar buiten, waarbij de prognose voor de stijging van het bedrijfsresultaat opwaarts werd bijgesteld. DSM gaf aan flink te profiteren van de fors hogere vitamineprijzen, als gevolg van de productieproblemen bij andere producenten. DSM gaf aan dat dit wel een tijdelijk effect is.

KBC verklaarde dat DSM aanzienlijk meer profiteert van de productieverstoringen dan eerder gedacht. De resultaten in het eerste kwartaal zijn erg goed. De verwachtingen van KBC voor heel 2018 worden opgeschroefd.

Verklaringen

ING is eveneens te spreken over de verklaringen van DSM. Ook onderliggend werden de verwachtingen wat betreft omzet en ebitda verslagen, aldus ING dat een buy-advies heeft.

Het aandeel DSM noteerde donderdag omstreeks 09.30 uur 4,9 procent hoger op 86,48 euro. Daarmee was DSM met afstand de sterkste stijger in de AEX-index.

Beleggen met zéér aantrekkelijke tarieven
(klik op broker en vraag vrijblijvend informatie aan)
MeXeM DEGIRO LYNX
Inbev à €6.000 €3,60 €4,28 €6,00
Extra's o.a. 3 maanden
gratis coaching
Geen kosten bij ETF
en turbo kernselectie
Gratis tips en geen
wisselkoersmarge
bekijk hier meer brokers

powered by Surfing Waves

Annetje
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 11

Berichtdoor Annetje » 26 Mei 2019 17:26

Ik ben momenteel aan het twijfelen tussen Solvay (België) en DSM (Nederland).
Als ik beiden vergelijk in Excelco, heb ik de indruk dat DSM er beter uitkomt. Solvay betaald dan weer een veel hoger dividend (en hier betaal ik alleen de Belgische RV op).
Wat zien jullie als de pro's en contra's voor beide bedrijven ? - Het is niet de bedoeling om de aankoop deze week te doen, dus de koers speelt nu even minder mee.

pate
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 1009

Berichtdoor pate » 02 Jun 2019 17:43

Annetje schreef:Ik ben momenteel aan het twijfelen tussen Solvay (België) en DSM (Nederland).
Als ik beiden vergelijk in Excelco, heb ik de indruk dat DSM er beter uitkomt. Solvay betaald dan weer een veel hoger dividend (en hier betaal ik alleen de Belgische RV op).
Wat zien jullie als de pro's en contra's voor beide bedrijven ? - Het is niet de bedoeling om de aankoop deze week te doen, dus de koers speelt nu even minder mee.

Als ik je goed begrijp beschouw jij het hogere dividend van Solvay als een pluspunt? Misschien toch enkele kanttekeningen hierbij. Als je bij DSM kiest om het dividend te laten uitkeren in de vorm van aandelen betaal je in Nederland geen RV. Op die manier betaal je dus ook enkel de Belgische RV op het dividend van DSM. Tenzij je de Belgische RV kan recupereren via de belastingen (voor inkomstenjaar 2019 tot 240 euro dacht ik) ben je de betaalde RV kwijt. Bij Solvay verlies je langs die weg dus jaar na jaar meer dan bij DSM. Voor kleine beleggers lijkt het inkoopprogramma dat momenteel bij DSM loopt me fiscaal interessanter dan een hoger dividend.

Zelf heb ik al vele jaren DSM in portefeuille. Dat bedrijf heeft bewezen dat het zich al meermaals succesvol heeft kunnen heruitvinden. Verschillende management teams maakten de stap van steenkool naar bulk-chemie om dan vervolgens minder cyclisch te worden door het afstoten van bulk-chemie en te kiezen voor vitamines en andere biotechnologische producten.

Als ik de product-portefeuilles van Solvay en DSM vergelijk dan heb ik de indruk dat de activiteiten van Solvay momenteel toch nog wat meer cyclisch zijn. Zowat 2/3 van de DSM-omzet houdt verband met voeding (zowel voor mens als dier en die moeten tenslotte eten, zowel in goede als in kwade tijden). Dat aandeel ligt bij Solvay veel lager maar dat uit zich dan ook in een hoge waardering van DSM (veiligheid heeft zijn prijs).

Aan de huidige koers zou ik DSM zeker niet kopen. De winst van de voorbije periode is flink gedopeerd omdat een aantal Chinese vitamine-fabrikanten tijdelijke productie-problemen ondervonden.

Misschien biedt de koersval bij het aantreden van de nieuwe CEO bij Solvay (de 'lijken' die de vorige CEO achterliet moeten eerst nog uit de kast) wel een mooie instapkans? Al dan niet via Solvac.
Annetje liked last!

Annetje
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 11

Berichtdoor Annetje » 08 Jun 2019 14:48

Bedankt, pate !
Het dividend was een van de puntjes die bij Solvay aan de "+"-kant stonden.
Maar ondertussen had ik zelf ook al gevonden, zoals je zelf terecht aanhaalt, dat de portefeuille van DSM defensiever en dus minder cyclisch is.
De aankoop is nog niet voor direct, maar momenteel neigt eerder DSM naar mijn wish-list en ik ga het bedrijf ook actiever opvolgen.
Edit : 'k heb me alvast ingeschreven op de persberichten.
pate liked last!

Hoebeet
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 680

Berichtdoor Hoebeet » 08 Jun 2019 22:36

Helaas is het kennelijk zo, dat hun (een) buy-back-programma aan regels onderhevig is, die
koersondersteuning an sich, niet toelaten. Want ze blijven maar opkopen; ook aan koersen
boven de 100 en K/W-verhoudingen van 20 en meer.

Terwijl ze v.w.b. externe groei poepvoorzichtig zijn: liever kléine overnames, deelnemingen en joint-
ventures.

Alsof er geen plausibele redenen te bedenken zijn waarom de koers ook weer eens richting de 90 terug zou kunnen vallen, en de gelden van het opkoopprogramma effectiever, en als voor aandeelhouders welkome ondersteuning zouden kunnen worden ingezet.

En wannéér ze dan nog eens richting de 90 zouden zakken, zijn er mogelijk óók redenen om dan, (nog)
niét in te stappen: enerzijds blijft het deels toch ook een cyclisch bedrijf en anderzijds zouden er bedrijfs-
specifieke issues kunnen spelen.

Van iemand die - helaas, weer eens - te vroeg heeft verkocht :cry:

Hoebeet
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 680

Berichtdoor Hoebeet » 09 Jun 2019 18:16

Hoebeet schreef:...Want ze blijven maar opkopen; ook aan koersen boven de 100...

Ik zou nog kunnen verzinnen, dat Feike zich zo - hen bij de voordeur uitzwaaiend - op een soepele manier
van de splitsings-activisten ontdoet. Voor 'n deel, dan toch.

Word gratis lid op Beursig.com

Discussieer met duizenden beleggers en profiteer
van minder advertenties en abonneer op onderwerpen.

Registreer nu binnen enkele tellen