Acomo

Beleggen in aandelen beurs Amsterdam, AEX en AMX index, etc.
Plaats reactie
bartel
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 186

Re: Acomo

Berichtdoor bartel » 16 Feb 2018 21:24

Niet opnieuw recordwinst voor Acomo

Donderdag 15 februari 2018 18:32
Dividend licht verlaagd.
(ABM FN-Dow Jones)Amsterdam Commodities heeft in 2017 een licht lagere winst behaald, nadat in 2016 nog een recordwinst werd behaald. Dit maakte de handelaar in onder meer zaden, noten en kruiden donderdag na het slot van de beurshandel bekend.
Group Managing Director Allard Goldschmeding sprak van solide prestaties. De sterke dollar had wel wat negatieve invloed en de marktprijzen stonden in een aantal productgroepen onder druk en er was in een aantal gevallen ook sprake van een verminderde vraag, aldus het bedrijf.
De omzet van Acomo steeg evenwel van 682,3 miljoen euro in 2016 naar 709,7 miljoen euro afgelopen jaar.
De EBITDA daalde van 55,2 miljoen naar 52,1 miljoen euro. Onder de streep resteerde een licht lagere nettowinst van 32,5 miljoen euro. Dat was in 2016 nog 34,4 miljoen euro, toen een record.
Het dividend werd licht verlaagd tot 1,10 dollar per aandeel. De pay-out ratio over 2017 lag op 83,4 procent. In 2016 werd voor 1,15 euro per aandeel aan dividend uitgekeerd.
Outlook
Zoals gewoonlijk gaf Acomo bij de jaarcijfers geen concrete outlook voor 2018. Wel zei de onderneming dat het begin van het nieuwe jaar "in het algemeen in lijn" is met het begin van 2017.
Het aandeel Amsterdam Commodities sloot donderdag 1,1 procent hoger op 23,35 euro.
Door: ABM Financial News.
>> https://www.beurs.nl/nieuws/binnenland/ ... voor-acomo

bartel
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 186

Berichtdoor bartel » 09 Mar 2018 12:11

Beoordeling door Add Value Fonds (Nl) - nieuwsbrief 02/2018.

Handelshuis Amsterdam Commodities (Acomo) meldde over 2017 een omzet van € 709,7 miljoen, een toename van 4% ten opzichte van 2016 (€ 682,3 miljoen). De EBITDA daalde met 5,6% van € 55,2 miljoen naar € 52,1 miljoen. De nettowinst liep met 5,5% terug van € 34,4 miljoen naar € 32,5 miljoen. Over de tweede helft van 2017 hield Acomo weliswaar de omzetgroei van 4% op peil, deels door de acquisitie van notenhandelaar Delinuts per 5 mei 2017, maar moest een daling van ruim 12% in zowel de EBITDA als het nettoresultaat worden verantwoord.
De nettowinst over 2017 werd beïnvloed door eenmalige posten van in totaal € 0,7 miljoen (2016: nihil). Deze eenmalige posten betroffen herstructureringskosten ter waarde van € 0,2 miljoen en € 0,2 miljoen aan afschrijvingskosten voor geacquireerde immateriële activa, beide gerelateerd aan Delinuts. Tegenover deze kosten stond de wijziging van de vennootschapsbelastingtarieven in de Verenigde Staten, die resulteerde in een positief effect van € 1,1 miljoen op de nettowinst over 2017 als gevolg van de herwaardering van de latente belastingposities in Amerika. De druk op de resultaten in de tweede helft van het jaar was mede het gevolg van de verandering in wisselkoersen. In de eerste vier maanden van 2017 was de wisselkoers €/US$ vergelijkbaar met 2016, maar verzwakte in de daaropvolgende maanden. De gemiddelde koers van de €/US$ in 2017 was 1,130, tegen 1,107 in 2016. De wisselkoers had een negatief effect op de omzet (€ 5,9 miljoen) en de nettowinst (- € 0,2 miljoen).
Volgens Group Managing Director Allard Goldschmeding heeft Acomo in 2017 opnieuw een zeer solide prestatie geleverd, ondanks uitdagende marktomstandigheden. De marktprijzen stonden in een aantal productgroepen onder druk en in een aantal gevallen was sprake van een verminderde vraag. Door de (nog) sterke US dollar in de eerste helft van het jaar en de snelle afzwakking in de tweede helft ontstond er onrust in de markten van Acomo.
De grootste werkmaatschappij van Acomo, Catz International in Rotterdam, actief in de handel in specerijen en noten, werd geconfronteerd met zeer uitdagende marktomstandigheden. De Filippijnen, de belangrijkste exporteur van gedroogde kokos, werden getroffen door superorkaan Nock-Ten die een groot aantal bomen beschadigde, gevolgd door insectenplagen die in diverse regio’s de oogst aantastten. Als gevolg hiervan stegen de prijzen voor gedroogde kokos met gemiddeld 25%. Terwijl de prijzen van gedroogde kokos stegen, ging de daling van de prijzen van peper, die reeds was ingezet in 2016, in 2017 door met een verdere afname van 40%. Aan het eind van het jaar stonden de prijzen van peper op het laagste niveau in acht jaar, waardoor het winstpotentieel onder druk kwam te staan. Gedroogde groenten en zuidvruchten boden niet dezelfde handelskansen als in 2016 en hier werden lagere resultaten genoteerd. De prestaties in noten daarentegen waren uitstekend, met over het algemeen hogere prijsniveaus en een hoge vraag. Ondanks de marktomstandigheden en de lagere volumes wist Catz de totale brutomarge als percentage op het niveau van 2016 te houden. Met een winstgevendheid die lager lag dan het recordjaar 2016, maar nog altijd een van de hoogste was in de geschiedenis van het bedrijf, heeft Catz al met al een uitstekende prestatie geleverd.
Het segment Eetbare Zaden, waarin Red River Commodities in Noord-Amerika de dominante speler is, leverde per saldo bij een licht lagere omzet een circa 11% lagere EBITDA van € 16,7 miljoen op (2016: € 18,9 miljoen) op.
De theehandel van Van Rees boekte een licht hogere omzet van € 138 miljoen en een licht lagere EBITDA van € 5,7 miljoen (2016: € 6,0 miljoen). Tenslotte presteerde de Food Ingredients-tak uitstekend met een licht hogere omzet van ruim € 21 miljoen en een hogere EBITDA-bijdrage van € 3,7 miljoen.

Per saldo bedroeg de winst per aandeel vorig jaar € 1,327 (2016: 1,428) en werd een contant dividend van € 1,10 (2016: € 1,15) per aandeel voorgesteld. Tegen de huidige beurskoers van € 22,60 wordt daarmee 17x de gerealiseerde winst 2017 voor de aandelen Acomo betaald en komt het dividendrendement op 4,9%.
Hoewel 2018 nog maar net van start is gegaan, is het begin van het jaar over het algemeen in lijn met het begin van 2017. Gezien de aard van de activiteiten van Acomo is het niet mogelijk om marktontwikkelingen of resultaten te voorspellen. Wij hanteren voor 2018 vooralsnog een taxatie van de winst per aandeel van € 1,40 en een dividend van € 1,15 per aandeel. Daarmee kwalificeert Acomo zich als een eersteklas defensief aandeel met een stevige positie in de middenmoot van de portefeuille.

sjos
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 338

Berichtdoor sjos » 31 Mei 2018 17:32

In de V.S. staan ongeveer alle industriele voedselproducenten vandaag weer in de min (General Mills, Kellogg,Hormel Foods, Dean Foods enz.). Ik denk aan een nieuwe investering maar dan in het Nederlands bedrijf Amsterdam commodities die een sterke poot heeft in de VS. Die kennen ook een dalende koers de laatste maanden, en zijn gevoelig aan de duurdere USDollar.
Wat dachten jullie hierover ?
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 2832

Berichtdoor jens_dev » 31 Mei 2018 17:44

Een grondstoffentrader is wel niet hetzelfde als een voedselproducent hé. Faire waarde volgens mij op dit moment: €24. Mooi track record, mooi dividend - zeker wanneer de Nederlandse bronbelasting wegvalt. Dividendgroei zal volgens mij in de komende jaren wel kleiner zijn dan voordien.
Never waste a good crisis

sjos
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor sjos » 01 Jun 2018 11:07

jens_dev schreef:Een grondstoffentrader is wel niet hetzelfde als een voedselproducent hé. Faire waarde volgens mij op dit moment: €24. Mooi track record, mooi dividend - zeker wanneer de Nederlandse bronbelasting wegvalt. Dividendgroei zal volgens mij in de komende jaren wel kleiner zijn dan voordien.

Na het in voege treden van de invoertarieven op (Europees) staal en aluminium en de te verwachten reactie hierop door de EU met invoertarieven op Amerikaanse agricultuur vraag ik me af in hoeverre Acomo hiervan hinder ondervindt. m.a.w. Voeren zij bvb noten uit de USA naar Europa in ?
En wat het verschil tussen grondstoffentrader en voedselproducent betreft: ik veronderstel dat Amoco toch enige verwerking op die grondstoffen uitvoert (al was het maar detailverpakking).

"Als het van beursstrategen afhangt, zijn de Europese aandelenmarkten nog steeds de place to be. Daarbij loont het ook de moeite om kleine waarden onder de loep te nemen. Die doen het op lange termijn immers beter dan hun grote broers. Of waarom small ook beautiful is op de beurs.
Onbekend is onbemind, luidt het gezegde. En dat geldt ook wel voor de kleine aandelen op de beurs. ‘Onlangs gaf ik een presentatie over smallcaps’, zegt Bart Daenekindt, die bij KBC Asset Management het fonds KBC Equity Fund EMU Small & Medium Caps beheert. ‘Achteraf kwam een toehoorder me vertellen dat ik namen van bedrijven had vernoemd waar hij nog nooit van gehoord had. Die kleinere aandelen komen inderdaad niet in het nieuws. Dat maakt hen daarom niet minder interessant, integendeel.’"
bron: De Tijd online
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.

sjos
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor sjos » 08 Jun 2018 12:45

25% invoertaksen op Amerikaanse pindanoten.
Mogelijk is dat maar peanuts voor een bedrijf als ACOMO want de koers daalt slechts lichtjes, solidair met de AEX.
14-11-2014 liked last!

Duvellover
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 9

Berichtdoor Duvellover » 08 Jun 2018 12:51

Ja klopt helemaal pindanoten zijn peanuts :lol:
jens_dev liked last!

14-11-2014
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 452

Berichtdoor 14-11-2014 » 08 Jun 2018 14:46

ik veronderstel dat Amoco toch enige verwerking op die grondstoffen uitvoert (al was het maar detailverpakking).

ACOMO valt onder de ICB sector Food Producers, subsector Food Products, en heeft als Euronext-subsectorgenoten onder andere Bonduelle, Corbion, Danone, Greenyard, IEX :roll:, KKO, Lotus Bakeries, Sucraf, Ter Beke en Wessanen.
sjos liked last!

SEC
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 64

Berichtdoor SEC » 22 Jun 2018 20:12

14-11-2014 schreef:
ik veronderstel dat Amoco toch enige verwerking op die grondstoffen uitvoert (al was het maar detailverpakking).

ACOMO valt onder de ICB sector Food Producers, subsector Food Products, en heeft als Euronext-subsectorgenoten onder andere Bonduelle, Corbion, Danone, Greenyard, IEX :roll:, KKO, Lotus Bakeries, Sucraf, Ter Beke en Wessanen.

Geen enkele van die firma's is vergelijkbaar met een pure commodity trader als Amsterdam commodities (what's in a name?).

14-11-2014
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 452

Berichtdoor 14-11-2014 » 23 Jun 2018 02:16

Geen enkele van die firma's is vergelijkbaar met een pure commodity trader als Amsterdam commodities

Jeetje. Ik zal gaan overwegen om deze stellige maandelijkse opmerking door te geven aan o.a. de FTSE, NASDAQ en NYSE! En aan ACOMO, want "Trader" is not in a name.

Misschien zonder er on-topic bij te vermelden dat alles, weliswaar met verschillende informatiewaardes, met alles vergeleken kan worden. Het in glazen retailverpakking stoppen van een nauwelijks bewerkt iets door Bonduelle, wat ACOMO's SunButter LLC bijvoorbeeld ook schijnt te doen.

Ik heb het inmiddels overwogen.

Doe Kee en de dominee de groeten.