Takeaway.com

Beleggen, aandelen kopen in Nederland, informatie, koersen en analyses

Beste broker van 2020 (volgens Beleggers Belangen)
Profiteer van voorbeurs en nabeurs handelen!
Aandelen kopen voor €3.000: €1,80 kosten (o.a. BE&NL)
Vraag het informatiepakket van MeXeM aan

charel01
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 14702

Re: Takeaway.com

Bericht door charel01 »

Just Eat Takeaway.com heeft in de tweede helft van 2020 bemoedigende resultaten geboekt. Dit oordeelde analist Michael Roeg van Degroof Petercam woensdag.

De maaltijdbezorger boekte een aangepaste EBITDA die 16 procent hoger uitviel dan waar de consensus op mikte. Degroof wees bovendien op de sterke prestaties bij iFood. De waardering van het belang in iFood lijkt volgens Roeg hoger dan waar de analist rekening mee hield. Just Eat sloeg een overnamebod van 2,3 miljard euro af, terwijl Roeg een waardering van 2,1 miljard euro aanhield.

"De resultaten in het Verenigd Koninkrijk waren significant beter dan verwacht of misschien wel gevreesd in het licht van de forse investeringen in de markt", aldus Roeg.

De resultaten in Duitsland en Nederland waren grofweg in lijn met de verwachtingen van Degroof, maar wel lager dan de consensus.

Negatief was het rendement op werkkapitaal, aldus Roeg, vermoedelijk vanwege de investeringen in markten waar de penetratie lager ligt dan in het VK.

De outlook voor 2021, waarin wordt uitgegaan van een verdere ordergroei is veelbelovend, oordeelde Roeg. "Net als de uitspraken over de Britse groei in de eerste twee maanden van dit jaar."

Degroof zegt de ramingen voor Just Eat Takeaway.com onder de loep te nemen. Vooralsnog handhaafde Degroof Petercam het koopadvies met een koersdoel van 140,00 euro.

Door: ABM Financial News.

charel01
Premiummember
Premiummember

Bericht door charel01 »

Bank of America heeft donderdag het koersdoel voor Just Eat Takeaway verhoogd van 140,00 naar 145,00 euro met een onveranderde koopaanbeveling.

Reden voor de opwaartse bijstelling en de herhaling van het koopadvies is enerzijds de hogere waarde per bestelling in het afgelopen jaar en anderzijds de hogere waardering voor het belang in iFood. Just Eat Takeaway meldde afgelopen week biedingen op dit Braziliaanse belang te hebben afgeslagen. Het hoogste bod van 2,3 miljard euro vond de Amsterdamse maaltijdbezorger te weinig.

Voor 2021 rekent Just Eat Takeaway op een ordergroei van 42 procent. En dat betekent dat de analistenconsensus voor dit jaar met circa 10 procent omhoog moet, aldus de Amerikaanse bank.

Alverman
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 150

Bericht door Alverman »

Ik woon in een middelgrote Vlaamse stad en veel restauranthouders hebben gezamelijk met de support van de stad een eigen app laten ontwikkelen vr takeaway. Ik wil dit niet veralgemenen maar dit zijn toch signalen dat ze liever niet met Justeat en consoorten samenwerken. Begrijpelijk ook gezien de winstmarges al zo laag zijn. Plus ik maak mij zorgen om de zeer grote concurrentie in deze delivery markt. Het zijn geen baanbrekende technologieën die hier gebruikt worden...

Sebbie
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 28

Bericht door Sebbie »

Apps zoals die van JET zijn vooral gericht op fastfood. Veel meer dan frituren en pizzeria's zie ik hier in de buurt niet beschikbaar staan.

Lokale initiatieven zijn na corona mijn inziens ten dode opgeschreven. Traditionele restaurants en bistro's gaan takeout sowieso afbouwen tot zelfs schrappen.

Nu, op vrijdagavond sta ik hier normaal een 45 minuten aan te schuiven aan de frituur. Via de app wacht ik misschien dan een uur, maar wel comfortabel vanuit mijn zetel. Corona of niet, ik weet hoe ik de vrijdagavond ga blijven mijn frietjes bestellen.

Daarmee laat ik wel in het midden of die koersdoelen van 140 wel haalbaar zijn.
charel01 liked last!
"Everyone has the brainpower to make money in stocks. Not everyone has the stomach.”

Alverman
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 150

Bericht door Alverman »

Ik stuur gewoon een whatsappje naar mijn favoriete afhaalzaak --> win-win --> niet wachten - betere deal voor de zaak.

Ik zie hier ook vooral fast food zaken in de app van Takeaway staan.

Koersdoelen zijn idd vrij optimistisch... De zakenbanken verdienen goed geld aan JET, dus ze kunnen maar beter een goed advies afgeven willen ze nog meedoen aan nieuwe deals. Volgens mij speelt dit wel mee in hun adviezen.

charel01
Premiummember
Premiummember

Bericht door charel01 »

Just Eat Takeaway.com heeft afgelopen week zijn beurswaarde zien aantrekken, nadat het aandeel de voorbije weken nog aanzienlijk onder druk stond. Het aandeel sloot vrijdag op 85,48 euro, waardoor er op weekbasis een winst restte van maar ruim 15 procent.

De maaltijdbezorger kwam afgelopen week met cijfers, nadat er in januari al voorlopige cijfers waren gepubliceerd. In heel 2020 steeg het aantal bestellingen met 42 procent tot 588 miljoen stuks. Bij voorlopige cijfers meldde de maaltijdbezorger nog een groei van 39 procent. De omzet kwam zo uit op net geen 2,4 miljard euro, hetgeen aan de bovenkant was van de eigen verwachting van 2,38 tot 2,40 miljard euro. In 2019 werd nog een omzet geboekt van bijna 1,6 miljard euro. Onder de streep restte een verlies van 151 miljoen euro, tegen een verlies van 115 miljoen euro in 2019.

De ogen waren echter vooral gericht op nieuwe informatie die Just Eat Takeaway.com naar buiten zou brengen.

Biedingen iFood

Zo werd bekend dat CEO Jitse Groen meerdere biedingen op het belang in iFood heeft gekregen. Groen kreeg dit belang van 33 procent in de Braziliaanse maaltijdbezorger in handen na de overname van Just Eat. De topman sprak evenwel meerdere malen de wens uit om bedrijven in zijn geheel in handen te willen hebben en wil daarom van het minderheidsbelang af. "De asset is een handicap voor ons", aldus Groen afgelopen week. Maar de topman benadrukte geen haast te hebben bij de verkoop. iFood groeit snel en daarmee ook de waardering van het belang. Just Eat Takeaway.com sprak van een "uitstekende" omzetgroei van iFood in 2020 van 222 procent. De ordergroei verdubbelde op jaarbasis tot 478 miljoen bestellingen.

Volgens Groen ontving Just Eat Takeaway.com meerdere biedingen voor het belang, waarbij het hoogste bod 2,3 miljard euro bedroeg. Degroof Petercam raamde de waarde van het belang in iFood op 2,1 miljard euro. Maar dat is dus te weinig, reageerde analist Michael Roeg nadat hij hoorde van de afgeslagen biedingen.

Op vragen waarom de maaltijdbezorger de biedingen afsloeg, antwoordde CEO Groen afgelopen week dat ze gewoonweg te laag zijn. "iFood is de grootste food asset ter wereld en groeit snel, hetgeen niet voldoende in de biedingen is meegenomen", aldus de topman.

Groen wilde niet vertellen wat hij wel een redelijk bedrag voor het belang zou vinden. "Dat lijkt mij niet slim om te vertellen." De topman zegt constant in gesprek te zijn met partijen om het belang aan te verkopen. Vermoedelijk zit Prosus hier ook tussen. Deze Amsterdamse AEX-genoot van Just Eat Takeaway is de grootaandeelhouder van iFood en daarmee ook de meest logische koper van het belang.

Koerstriggers

Indien het tot een verkoop komt, dan zullen aandeelhouders van Just Eat Takeaway hier direct van profiteren. De bedoeling van Just Eat Takeaway is om ongeveer 50 procent van de verkoopopbrengst terug te laten vloeien naar zijn aandeelhouders.

"Dit kan een belangrijke koerstrigger zijn", aldus analist Peter Schutte van IEX.

Analist Roeg van Degroof Petercam sprak van bemoedigende resultaten in de tweede helft van 2020. "De resultaten in het Verenigd Koninkrijk waren significant beter dan verwacht of misschien wel gevreesd in het licht van de forse investeringen in de markt", aldus de analist.

De resultaten in Duitsland en Nederland waren grofweg in lijn met de verwachtingen van Degroof, maar wel lager dan de consensus.

Bank of America zag mede door de hogere waardering voor het belang in iFood, ruimte om het koersdoel te verhogen van 140,00 naar 145,00 euro bij handhaving van het koopadvies. Ook over de hogere waarde per bestelling in 2020 bleek de Amerikaanse bank te spreken.

Voor 2021 rekent Just Eat Takeaway op een ordergroei van 42 procent. En dat betekent dat de analistenconsensus voor dit jaar met circa 10 procent omhoog moet, aldus Bank of America. En de maaltijdbezorger spreekt nu ook van "gezonde marges bij bezorging op lange termijn", aldus zakenbank Jefferies.

Feed the Muscle.
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 136

Bericht door Feed the Muscle. »

Aandeel ligt er maar triestig bij. Staat wel op watchlist. Kan nog lager vrees ik. Weet niet echt de reden voor negatief sentiment.
Wie de kudde volgt, loopt altijd door de stront.

charel01
Premiummember
Premiummember

Bericht door charel01 »

Just Eat Takeaway overweegt om in boodschappenbezorging te stappen
Just Eat Takeaway zal mogelijk actief worden in de markt voor boodschappenbezorging. Dit schreef de Financial Times maandag.

Volgens de directeur van de Britse tak van Just Eat Takeaway, Andrew Kenny, heeft de maaltijdbezorger in het Verenigd Koninkrijk meerdere testen met supermarkten opgezet en bekijkt het deze mogelijkheid nu steeds aandachtiger.

Momenteel worden wereldwijd door private investeerders miljarden geïnvesteerd in boodschappenbezorgers. Door de gewenning van online bestellingen tijdens de coronacrisis, zien startups mogelijkheden om de traditionele supermarkten het vuur aan de schenen te leggen.

Oprichter Kagan Sumer van boodschappenbezorger Gorillas, ook actief in Nederland onder de leus 'boodschappen bezorgd in 10 minuten', zegt tegen de Financial Times dat de bezorging van boodschappen "veel winstgevender" is dan de bezorging van restaurantmaaltijden.

De waarde van de boodschappenbestellingen ligt gemiddeld 20 tot 40 procent hoger en vergeleken met de piek in etenstijden is de vraag naar boodschappen veel gelijkmatiger, verdeeld van halverwege de middag tot laat in de avond, aldus Sumer.

In Nederland haalde websupermarkt Crisp vorige maand nog 30 miljoen euro op bij durfinvesteerders. Onder meer oprichter en topman van Just Eat Takeway Jitse Groen stapte privé in met naar verluidt een investering van 10 miljoen euro.

Maaltijdbezorger Just Eat Takeaway blijft ondertussen hard groeien. Vorige maand maakte Just Eat Takeaway nog bekend dat het aantal bestellingen in 2020 groeide met 42 procent naar 588 miljoen stuks. Voor 2021 verwacht het bedrijf zelfs een versnelling van deze ordergroei.

de zinker liked last!

de zinker
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 793

Bericht door de zinker »

charel01 liked last!

charel01
Premiummember
Premiummember

Bericht door charel01 »

Just Eat Takeaway.com ziet ordergroei versnellen
Just Eat Takeaway.com heeft in het eerste kwartaal van dit jaar de ordergroei sterk zien versnellen. Dit maakte de maaltijdbezorger dinsdag voorbeurs bekend.

In het afgelopen kwartaal groeide het aantal orders met 79 procent tot 200 miljoen stuks. ING mikte op een groei van 71 procent. In het laatste kwartaal van 2020 was nog sprake van een groei met 57 procent.

Topman Jitse Groen merkte op dat de maaltijdbezorger al vier kwartalen op rij de ordergroei wist te versnellen. Vooral in het Verenigd Koninkrijk trokken de activiteiten aan en het Britse bezorgnetwerk had 695 procent meer orders te verwerken ten opzichte van een jaar eerder. De totale ordergroei in het VK bedroeg 96 procent. Ook in de twee meest winstgevende markten, te weten Duitsland en Nederland, stegen de orders met respectievelijk 77 en 53 procent aanzienlijk.

"Just Eat Takeaway.com is in topvorm en de start van 2021 is zeer sterk geweest", aldus Groen.

De bruto waarde van de bestellingen steeg eveneens met 88 procent, of 89 procent tegen constante wisselkoersen, tot 4,5 miljard euro.

Just Eat Takeaway.com bevestigde opnieuw flink te willen investeren en hecht meer waarde aan marktaandeel dan aan de aangepaste EBITDA. De maaltijdbezorger verwacht nog altijd een groeiversnelling voor 2021 ten opzichte van 2020.

Bovendien rekent de maaltijdbezorger er nog steeds op de overname van het Amerikaanse Grubhub af te kunnen ronden in de eerste helft van 2021, afhankelijk van de benodigde goedkeuring.

:up:
de zinker liked last!

Plaats reactie