Air France-KLM

Beleggen, aandelen kopen in Nederland, informatie, koersen en analyses

Gebruikersavatar
Kadebe
Premiummember
Premiummember
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 okt 2020 17:58
waarderingen: 55

Re: Air France-KLM

Bericht door Kadebe »

Air France-KLM | Forse verwatering op komst

https://twitter.com/beurstweets/status/ ... 8773658624



jack.
Premiummember
Premiummember
Berichten: 1850
Lid geworden op: 14 sep 2017 11:17
waarderingen: 2392

Re: Air France-KLM

Bericht door jack. »

Frankrijk: financiële injectie AF-KLM samen met Nederland regelen.

Gepubliceerd op 9 december 2020 22:01

PARIJS (AFN/BLOOMBERG) - Een nieuwe financiële injectie voor luchtvaartconcern Air France-KLM zal Frankrijk samen met Nederland regelen. Dat heeft de Franse onderminister van Transport Jean-Baptiste Djebbari gezegd tegen radiostation BFM. De details daarvan zullen op korte termijn worden uitgewerkt. "Daar komen we samen met Nederland uit."

Hij reageert daarmee op eerdere berichten dat Frankrijk zijn belang in Air France-KLM zou willen verdubbelen om zo makkelijker beslissingen te kunnen nemen. Frankrijk en Nederland hebben nu nog elk ongeveer 14 procent van de aandelen in de luchtvaartcombinatie in handen.


Djebbari liet ook weten dat Air France-KLM in de toekomst een meer geïntegreerd bedrijf moet worden. Frankrijk is het wat dat betreft eens met topman Ben Smith van de luchtvaartcombinatie. Nu hebben Air France en KLM elk nog een verregaande autonome positie.

Air France en KLM kregen van Frankrijk en Nederland al ruim 10 miljard aan staatssteun in de vorm van leningen en garantstellingen om de coronacrisis door te komen. Desondanks lijdt het luchtvaartconcern veel verlies en dus is er binnen enkele maanden meer geld nodig. Frankrijk heeft herhaaldelijk laten weten Air France hoe dan ook niet failliet te laten gaan.
charel01 liked last!

jack.
Premiummember
Premiummember
Berichten: 1850
Lid geworden op: 14 sep 2017 11:17
waarderingen: 2392

Re: Air France-KLM

Bericht door jack. »

Frankrijk en Nederland praten over herkapitalisatie AF-KLM
Gepubliceerd op 14 december 2020 09:24 | Views: 377 | Onderwerpen: Frankrijk, luchtvaart, Nederland


09:24 - Frankrijk en Nederland praten over herkapitalisatie AF-KLM
Air France-KLM 09:17

PARIJS (AFN/BLOOMBERG) - De Franse en Nederlandse overheid zijn in gesprek over een herkapitalisatie van Air France-KLM. Dat zei de Franse onderminister van Transport Jean-Baptiste Djebbari tegen CNews. Frankrijk zou daarbij een betere integratie van het bedrijf nastreven, waarmee vermoedelijk wordt gedoeld op minder autonomie voor KLM.

Volgens de Fransman is de kwestie die nu op tafel ligt vooral hoe Air France-KLM de situatie na de crisis doorkomt. Volgens Djebbari heeft KLM er geen belang bij dat het van Air France wordt losgekoppeld, aangezien de Nederlandse maatschappij de afgelopen jaren volop heeft geprofiteerd van de combinatie.


Frankrijk en Nederland zijn de grootste aandeelhouders van de Frans-Nederlandse luchtvaartonderneming. Volgens Djebbari moet de landen het eens kunnen worden over de strategie. Frankrijk is het wat betreft de verdere integratie eens met topman Ben Smith van de luchtvaartcombinatie. Nu hebben Air France en KLM elk nog een verregaande autonome positie.

Air France en KLM kregen van Frankrijk en Nederland al ruim 10 miljard aan staatssteun in de vorm van leningen en garantstellingen om de coronacrisis door te komen. Desondanks lijdt het luchtvaartconcern veel verlies en dus is er binnen enkele maanden meer geld nodig. Frankrijk heeft herhaaldelijk laten weten Air France hoe dan ook niet failliet te laten gaan.

jack.
Premiummember
Premiummember
Berichten: 1850
Lid geworden op: 14 sep 2017 11:17
waarderingen: 2392

Re: Air France-KLM

Bericht door jack. »

Kenya Airways en Air France-KLM stoppen in 2021 met samenwerking
Gepubliceerd op 20 december 2020 14:32

NAIROBI (AFN/BLOOMBERG) - Kenya Airways en Air France-KLM zijn overeengekomen om hun Afrika-Europa-partnerschap per 1 september 2021 te beëindigen. Eerder dit jaar werd het samenwerkingsverband tussen de luchtvaartconcerns al tijdelijk opgeschort in verband met de coronacrisis en onzekerheid over wanneer er weer zoals voor de virusuitbraak gevlogen zou kunnen worden.

Volgens Kenya Airways zullen er met Air France-KLM nog wel code share-vluchten uitgevoerd blijven worden. Op die manier werken de Kenianen ook samen met andere Europese maatschappijen, waaronder Alitalia, British Airways, Lufthansa en Swiss International Airlines. Financiële details over de beëindiging van het partnerschap werden niet gegeven.

jack.
Premiummember
Premiummember
Berichten: 1850
Lid geworden op: 14 sep 2017 11:17
waarderingen: 2392

Re: Air France-KLM

Bericht door jack. »

'Air France komt met details banenreductie bij Hop!'

Gepubliceerd op 22 december 2020 08:22

PARIJS (AFN/BLOOMBERG) - Luchtvaartmaatschappij Air France komt nog deze week met uitgewerkte plannen voor het schrappen van ruim duizend banen bij prijsvechter Hop!, meldt de Franse krant Le Figaro. Een deel van het personeel kan bij moederbedrijf Air France aan de slag.

Air France had in juli al bekendgemaakt bijna de helft van de banen bij Hop! te willen schrappen. Het gaat om 1020 van de 2420 banen.


Zo moeten er volgens Le Figaro 317 piloten weg, waarvan er tussen de 180 en 200 op vrijwillige basis naar Air France kunnen. Dan krijgen ze wel een lager loon. Bij het cabinepersoneel verdwijnen 286 banen. Ook hier kunnen 200 mensen op vrijwillige basis en tegen een lager loon aan de slag bij Air France. Als mensen voor de stap naar het moederbedrijf kiezen, krijgen ze bonussen tot één jaarsalaris als compensatie voor het lagere loon.

jack.
Premiummember
Premiummember
Berichten: 1850
Lid geworden op: 14 sep 2017 11:17
waarderingen: 2392

Re: Air France-KLM

Bericht door jack. »

Kapitaalinjectie Air France-KLM 'kwestie van weken of maanden'
Gepubliceerd op 3 januari 2021 15:26

PARIJS (ANP/BLOOMBERG) - Het is nog een kwestie van "weken of maanden" voordat er een besluit is over de herkapitalisatie van luchtvaartcombinatie Air France-KLM. Dat zei de Franse onderminister voor Transport Jean-Baptiste Djebbari in een interview met nieuwszender BFM TV. In de lopende gesprekken met de Nederlandse regering bewaakt Parijs de Franse belangen binnen het luchtvaartconcern, waarschuwde hij.

"Air France-KLM is van strategisch belang en Frankrijk is geïnteresseerd in een balans tussen de verschillende partijen", zei Djebbari. "De alliantie Air France-KLM heeft Nederland de afgelopen jaren meer opgeleverd dan Frankrijk", vervolgde de politicus. "Het is heel belangrijk dat de belangen van beide partijen worden gerespecteerd."

Zowel Frankrijk als Nederland heeft een belang van ongeveer 14 procent in het luchtvaartbedrijf, dat van de twee landen al 10,4 miljard aan staatssteun kreeg in de vorm van leningen en kredietgaranties. Doordat reizigers wegens de coronapandemie nog altijd massaal wegblijven, is verdere steun nodig. Naar verwachting zal dat in de vorm van een verhoging van het eigen kapitaal zijn.

Volgens Djebbari moeten de gesprekken voor overeenstemming zorgen over de te voeren strategie. Dat moet helderheid geven over de mogelijkheden van Air France-KLM om concurrerend te blijven nadat de coronapandemie achter de rug is. Naar verwachting is er dan voor minder luchtvaartmaatschappijen ruimte, waardoor de concurrentie heviger wordt, aldus de bewindspersoon.

jack.
Premiummember
Premiummember
Berichten: 1850
Lid geworden op: 14 sep 2017 11:17
waarderingen: 2392

Re: Air France-KLM

Bericht door jack. »

KLM vliegt nog langeafstandsvluchten
Gepubliceerd op 23 januari 2021


SCHIPHOL (ANP) - KLM vliegt zaterdag vooralsnog langeafstandsvluchten. Het gaat onder meer om vluchten naar de Nederlandse Antillen, Canada, de Verenigde Staten, India en Mexico, aldus het vluchtschema op de website van Schiphol.

Vrijdag zei KLM dat nog altijd wordt gezocht naar een oplossing voor het probleem van de sneltesteis voor het personeel. Er vindt koortsachtig overleg plaats, liet de luchtvaartmaatschappij weten. "Als dat nergens toe leidt, wordt het heel moeilijk om langere vluchten door te laten gaan", aldus een woordvoerder. "Dan zou de eigen crew namelijk mogelijk achter moeten blijven en dat weigert KLM uit het oogpunt van goed werkgeverschap."


De eis van een negatieve sneltest geldt niet voor een aantal veilige landen en de Nederlandse Antillen. Van die veilige landen vliegt KLM op een aantal niet, zoals Australië, Nieuw-Zeeland en Rwanda, maar wel op landen als China, Thailand en Zuid-Korea. Voor alle andere bestemmingen is het nog onzeker of KLM daarnaartoe kan blijven vliegen.

KLM voert nu overleg met het RIVM over vrijstelling voor bemanningen van de sneltesteis voor andere regio's. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) had al gezegd dat er uitzonderingen mogelijk zijn, mits die veilig zijn.

jack.
Premiummember
Premiummember
Berichten: 1850
Lid geworden op: 14 sep 2017 11:17
waarderingen: 2392

Re: Air France-KLM

Bericht door jack. »

Uitzondering sneltestplicht voor crew luchtvaartmaatschappijen
Gepubliceerd op 23 januari 2021 21:48

DEN HAAG (ANP) - Luchtvaartmaatschappijen die op Nederland vliegen, mogen toch een alternatief sneltestprotocol toepassen voor de bemanning. Ministers Hugo de Jonge (Volksgezondheid) en Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) hebben daar op basis van een positief advies van het OMT mee ingestemd. Dat betekent onder meer dat KLM lange vluchten kan blijven uitvoeren, zonder dat de maatschappij het risico loopt dat crewleden in het buitenland moeten achterblijven.

KLM waarschuwde eerder dat het door de verplichte coronasneltest, bovenop de PCR-test, de kans groot was dat er nauwelijks nog vluchten naar Nederland konden komen. Vanuit goed werkgeverschap wilde de maatschappij niet het risico lopen dat bemanning achter moest blijven, als uit de sneltest zou blijken dat ze het virus onder de leden hebben. Ook andere maatschappijen deden hun beklag. De afgelopen dagen is koortsachtig overlegd met het RIVM koortsachtig om tot een alternatief te komen.

In het advies van het OMT staat nu dat voor de bemanning van luchtvaartmaatschappijen een testverplichting geldt voor vertrek en daarnaast strikte quarantainevoorschriften voor de crew tijdens het verblijf in het buitenland. Zo moeten de bemanningsleden tijdens het verblijf in het buitenland zoveel mogelijk op hun hotelkamer blijven. Verder worden ook tijdens het vervoer tussen de luchthaven en de verblijfplaats maatregelen getroffen, in lijn met de RIVM-voorschriften. Dit is nodig om het contact met de plaatselijke bevolking zoveel mogelijk te beperken.

Uitzonderingen voor vrachtvluchten

De Tweede Kamer is zaterdag ingelicht over het alternatief dat volgens het OMT net zo veilig is voor de volksgezondheid als de verplichting voor een sneltest voor bemanningsleden vlak voor vertrek naar Nederland. Het vliegverbod per 23 januari voor het Verenigd Koninkrijk, Zuid-Amerika en Zuid-Afrika blijft wel van kracht. Vrachtvluchten zijn daarvan uitgezonderd.

Voor passagiers die vanuit hoogrisicogebieden naar Nederland willen vliegen geldt wel de door de overheid vereiste antigeentests, naast de reeds bestaande PCR-testverplichting. KLM merkt op dat niet alle luchthavens ter wereld uitgerust zijn om de sneltesten te kunnen uitvoeren. KLM zegt de passagiers waar mogelijk te helpen.

Naar "veilig" geachte landen blijft de operatie ongewijzigd. De verplichte coronasneltest voor reizigers geldt bijvoorbeeld niet voor de Antillen en negen andere landen. Het gaat om Aruba, Bonaire, Curaçao, Sint-Maarten, Saba, Sint-Eustatius, IJsland, Australië, Japan, Nieuw-Zeeland, Rwanda, Singapore, Zuid-Korea, Thailand en China. Dat zijn ook de landen waar al geen PCR-testverplichting voor geldt.

Gebruikersavatar
WieWeet
Premiummember
Premiummember
Berichten: 980
Lid geworden op: 25 okt 2019 19:14
waarderingen: 163
Contacteer:

Re: Air France-KLM

Bericht door WieWeet »

France-KLM gaat nieuwe aandelen uitgeven'

Luchtvaartbedrijf Air France-KLM gaat nieuwe aandelen uitgeven, meldt persbureau Reuters. Volgens het Britse persagentschap gaat het bedrijf morgen bekendmaken dat het een deel van zijn staatsleningen wil omzetten in leningen die voor aandelen kunnen worden ingeruild. Ook zou het bedrijf van plan zijn meer aandelen uit te geven om extra geld op te halen.

Gisteren werd duidelijk dat Frankrijk een overeenkomst heeft bereikt met de Europese Commissie over een nieuwe ronde van staatssteun voor Air France. Volgens minister Le Maire van Financiën zijn daarbij concessies gedaan, maar niet het volledige pakket dat Brussel eiste.

De commissie wilde onder meer dat Air France start- en landingsrechten op luchthaven Paris-Orly zou opgeven. Dat gaat ook gebeuren, zegt Le Maire, maar het worden niet de 24 die Brussel in eerste instantie eiste.
Nog geen akkoord over steun voor KLM

Nederland is nog altijd in gesprek met de Europese Commissie over aanvullende steun voor het luchtvaartbedrijf. Volgens het ministerie is dat "voor het geval dat KLM onder voorwaarden ook steun nodig heeft".

"Zoals bekend is de acute nood bij KLM minder hoog", laat een woordvoerder van het ministerie van Financiën weten. Brussel eist onder meer dat KLM vliegrechten inlevert op Schiphol.

Het ministerie noemt het goed dat er een akkoord tussen Frankrijk en Brussel in zicht is. "Zo kan er weer een volgende stap worden gezet op het pad om de luchtvaartmaatschappijen binnen Air France-KLM gezond te houden."

Air-France KLM kreeg vorig jaar in totaal ruim 10,4 miljard euro aan steun van de Nederlandse en Franse staat, in de vorm van leningen en garanties. Beide landen hebben zo'n 14 procent van de aandelen in het luchtvaartbedrijf in handen. In februari werd duidelijk dat het bedrijf vorig jaar 7,1 miljard euro verlies leed.
https://nos.nl/artikel/2375542-air-fran ... geven.html

Het zal me wat worden, vraag mij alleen af, halen ze 1 keer geld op of nog meerdere keren er is namelijk helemaal nog niks zekers dat vaccinatie een hele tijd bescherming bied.
En het geld wat ze ophalen, kunnen ze gelijk weer aan het terug betalen aan leningen, dus het is ook niet bepaald een kapitaal injectie.
Ze hadden de boel gewoon fait moeten laten gaan en een door start zonder de France moeten doen, dan hadden ze snel kunnen herstructureren zonder de Franse vakbond.







Plaats reactie