Basic Fit

Beleggen en aandelen kopen in Nederland, beursberichten, informatie delen, beurskoersen analyseren + AMX, ASCX, Lokaal

Schaarbekenaar
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 6
Contacteer:

Re: Basic Fit

Bericht door Schaarbekenaar » 16 aug 2019 12:17

Goede business maar aandeel is zwaar overgewaardeerd vrees ik...

Hun financiële verslagen zien er ook verbloemd uit. Veel adjusted ebitda etc. Boezemt niet veel vertrouwen in.

powered by Surfing Waves

Umi
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 1033
Contacteer:

Bericht door Umi » 16 aug 2019 16:26

Schaarbekenaar schreef:Goede business maar aandeel is zwaar overgewaardeerd vrees ik...

Hun financiële verslagen zien er ook verbloemd uit. Veel adjusted ebitda etc. Boezemt niet veel vertrouwen in.
jup, zwaar overgewaardeerd. Heb je nog al gezegd hé?

Beetje lezen; ze geven perfect de beschrijving van wat 'adjusted' is... Trouwens maar weinig bedrijven die er geen gebruik van maken. Kwestie van de onderliggende cijfers te kunnen vergelijken ;)
Voor de vergelijking met IFRS 16 hebben ze trouwens ook hun best gedaan :up:
Adjusted EBITDA; Profit (loss) before interest, taxes, depreciation and amortisation, and before exceptional expenses
Adjusted club EBITDA; Profit (loss) before overhead, interest, taxes, depreciation and amortisation, and before exceptional expenses
EBITDA AND EXCEPTIONAL ITEMS
EBITDA of the group increased by 20% to €67.6 million compared to €56.3 million in H1 2018. Exceptional items mainly comprise of non-cash pre-opening costs and costs related to the retention share plan awarded to key people after the IPO. Exceptional items totalled €2.1 million compared to €0.3 million in H1 2018. In the first half of last year, exceptional costs were largely compensated by a one-off insurance benefit, limiting the impact on EBITDA.
Laatst gewijzigd door Umi op 16 aug 2019 16:39, 3 keer totaal gewijzigd.

Schaarbekenaar
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 6
Contacteer:

Bericht door Schaarbekenaar » 16 aug 2019 17:00

Ja, ik bedoel het niet vijandig of zo.

Punt is gewoon dat Basic Fit-aandeel aan boekhoudige PE-ratio zit van over de 100. Men kan dit weglachen als niet relevant maar de geschiedenis geeft je dan ongelijk vrees ik.

Dit wil niet zeggen dat de mensen die erin zitten het bij het verkeerde eind hebben. Wel dat men veel geld wil uitleggen voor onzekere winsten ver in de toekomst. Er mag heus niks fout lopen met hun expansie of het aandeel zal fors zakken.

EBITDA wil inderdaad zeggen de "winsten" zonder alle kosten. Charlie Munger noemt EBITDA ook wel bullshit earnings. De klassieke truken van de foor om effecten te slijten.

Als men dan ook nog eens aan de EBITDA gaat futselen is het dek helemaal van de dam.

Ik zeg het, volgens mij heel sterke competitieve voordelen maar te duur is te duur.

Umi
Premiummember
Premiummember
Contacteer:

Bericht door Umi » 17 aug 2019 11:39

Schaarbekenaar schreef:Ja, ik bedoel het niet vijandig of zo.

Punt is gewoon dat Basic Fit-aandeel aan boekhoudige PE-ratio zit van over de 100. Men kan dit weglachen als niet relevant maar de geschiedenis geeft je dan ongelijk vrees ik.

Dit wil niet zeggen dat de mensen die erin zitten het bij het verkeerde eind hebben. Wel dat men veel geld wil uitleggen voor onzekere winsten ver in de toekomst. Er mag heus niks fout lopen met hun expansie of het aandeel zal fors zakken.

EBITDA wil inderdaad zeggen de "winsten" zonder alle kosten. Charlie Munger noemt EBITDA ook wel bullshit earnings. De klassieke truken van de foor om effecten te slijten.

Als men dan ook nog eens aan de EBITDA gaat futselen is het dek helemaal van de dam.

Ik zeg het, volgens mij heel sterke competitieve voordelen maar te duur is te duur.
Tja, je komt hier 2maand geleden zeggen dat het overgewaardeerd is, met de vraag of iemand dat kan weerleggen? Ik doe dat volgens mij & er komt geen reactie op. & nu kom je weer met een oneliner...

Munger heeft ergens een punt mbt tot 'BS earnings'.
Je moet Ebitda dan ook voor de juiste doeleinden gebruiken. Vandaar ook dat een sector met lage capital intensity aan veel hogere multiples wordt gewaardeerd.
Munger doelde volgens mij vooral op D&A omdat dit niet zomaar 'boekhoudkundige kosten' zijn. . Maar als je bij B-FIT de D&A vergelijkt met de maintenance/growth capex, dan zie je het bredere plaatje. Soit, ik baseer mij sowieso op de cashflows, dus geen BS-earnings hier.
Dit is net een bedrijf dat Munger/Buffet interessant zouden vinden. Al heb ik twijfels ivm de sterkte van die 'competitieve voordelen'. die zijn vrij beperkt; schaalgrootte, know-how in upscaling, branding,...

ps ik kwam net nog dit tegen;
Basic-Fit/Temporary growing pains/BUY

We keep our BUY rating and leave our target price unchanged at €38.25. We lower our FY19F estimates due to higher opex and overhead costs, which we see as a phasing effect, while we expect the operational leverage to improve in 2H19 and beyond. Our medium-term estimates are raised slightly on the back of the Fitland acquisition. Our investment case and growth story is still fully intact as club growth, pipeline and club economics are fully on track. On a fully mature basis, Basic-Fit trades at an attractive 2020F EV/EBITDA of 7.2x.

Umi
Premiummember
Premiummember
Contacteer:

Bericht door Umi » 07 nov 2019 18:18

Opt eerste zicht zien de presentaties van de investor day er goed uit!

Vooral de evolutie van overhead costs staan mij aan!
http://corporate.basic-fit.com/Cms_Data ... update.pdf
Mannie liked last!

Warrant
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 79
Contacteer:

Bericht door Warrant » 09 nov 2019 19:37

Mijn analyse (ook op IEX forum gezet):

+ Heb de indruk dat ze professioneel bezig zijn.
+ 150 clubs per jaar nu. Al had ik dit wel verwacht, hoe meer cash flow je genereert, hoe meer clubs je per jaar kan openen. Geen dividend is ook positief maar volledig in lijn met mijn verwachtingen.
+ Stabiele membership voor mature clubs. Uiteraard zou het tegenovergestelde een grote ramp zijn, maar gezien het typische hoge aantal cancellations van subscriptions in deze sector is het toch goed dat het aantal leden ook bij de oude clubs stabiel blijft. Wellicht zijn er heel wat mensen die vroeger BFIT lid zijn geweest, nadien eens annuleren maar dan toch weer een tweede of zelfs derde keer lid worden als ze weer eens zin hebben om wat te gaan fitnessen.
+ Strategische analyse van andere landen. Ze zeggen dat ze 7 andere landen reeds volledig geanalyseerd hebben en per direct kunnen beginnen indien ze willen. Ik gok dat hun volgende landen Portugal en Italie gaan zijn, ik heb de indruk dat daar nog geen grote keten dominant is (net zoals in Spanje). De moeilijkere landen in Europa qua concurrentie lijken mij Zwitserland (Ik woon hier ook en kan bevestigen dat hier al enorm veel fitness locaties zijn, oa van Migros), UK, Duitsland en Zweden.
+ Eigen merk van fitness supplements. Ze beweren dat dit een net margin van 25% heeft wat mooi is. Ik vind dit vooral positief omdat ze ook veel gebruikers van hun app hebben en ze de verkoop van die supplementen kunnen pushen via de app en dan bv. thuis levering en/of laten leveren in een Basic Fit. 40% van hun leden zou supplementen gebruiken, dat zijn er 800.000. Als die gemiddeld 50 EUR per jaar aan BFIT supplementen spenderen geeft dat toch al een extra omzet van 40 miljoen per jaar.
+ Overhead als % van revenue zou vanaf volgend jaar dalen, dit kan mogelijk voor een extra koersopstoot zorgen volgend jaar.
+ Introductie van nieuw type BFIT club, namelijk de Express Club. Hiermee zullen ze wellicht weer een aantal locaties kunnen dekken waarvoor het basic BFIT concept niet geschikt is. Ook de ladies-only clubs zullen voor extra members zorgen die ze anders niet kunnen bereiken. Als ik naar de verre toekomst kijk kunnen ze misschien ook "luxe" locaties openen met alles er op en er aan waarmee je weer een volledig nieuw segment aanboort, al zou ik dit enkel doen van zodra de markt voor hun gewone concept verzadigd is, wat de komende jaren niet het geval zal zijn.
+ De grote hoop van de clubs halen de ROIC van 30% en ze blijven ook voor de komende jaren dit voorop stellen, nog enorm veel groei opportuniteiten dus..

Het negatieve puntje voor mij, maar dit wisten we hiervoor ook al uiteraard, is dat de other revenue heel klein blijft. Buiten de abonnementen slagen ze er voorlopig niet in om veel te verkopen aan hun klanten. Hier zijn ze uiteraard mee bezig en misschien dat de supplementen voor verandering zorgen. Want in een ideale situatie stijgt je revenue per customer ieder jaar maar dat is (nog) niet het geval.

Heb ook even een aantal berekeningen gemaakt obv de voorspelde omzetgroei en netto marge in 'stable'state. Mijn price target obv deze analyse voor eind 2025 is 95 EUR, dit is een jaarlijkse return van ongeveer 21%.
Umi liked last!
Top 10: Basic Fit, ASML Holding, Visa, Alibaba, ServiceNow, Alphabet, Microsoft, Salesforce, Alteryx & Tencent.

Deelnemen aan het forum + meer functies?

Discussieer met duizenden beleggers, minder
advertenties, ideaal voor smartphone, betere
gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete
onderwerpen. 
Registreer binnen enkele tellen

Plaats reactie