Geen advertenties op Beursig.com?  lees hier verder

Basic Fit

Beleggen en aandelen kopen in Nederland, beursberichten, informatie delen, beurskoersen analyseren + AMX, ASCX, Lokaal
jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 4207
Contacteer:

Re: Basic Fit

Bericht door jens_dev » 19 mar 2020 20:38

Denk hetzelfde. De eigenlijke reden waarom het aandeel zo hard onderuit gaat is omdat er vragen worden gesteld bij het vermogen van Basic Fit om deze vooralsnog ongekende sluitingsperiode te overbruggen. Mogelijk kan hoofdaandeelhouder 3i die vrees wegnemen door een life line uit te werpen, een soort bijkomend revolving credit.
Never waste a good crisis
https://jensdev.blogspot.com

Gauthier
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 40
Contacteer:

Bericht door Gauthier » 19 mar 2020 21:31

jens_dev schreef:
19 mar 2020 20:38
Denk hetzelfde. De eigenlijke reden waarom het aandeel zo hard onderuit gaat is omdat er vragen worden gesteld bij het vermogen van Basic Fit om deze vooralsnog ongekende sluitingsperiode te overbruggen. Mogelijk kan hoofdaandeelhouder 3i die vrees wegnemen door een life line uit te werpen, een soort bijkomend revolving credit.
Opgelet, 3i heeft nog wat andere katjes te geselen dan enkel Basic fit waar ze slechts een beperkt belang in hebben. Zo zitten ze heel sterk in Action (valued at £3 461m of 43% van hun portefeuille) die al aankondigden eenzijdig hun betalingstermijn naar alle leveranciers van 60 naar 90 dagen te verlengen naar aanleiding van het Coronavirus. Daarnaast sterk in andere retailers zoals BoConcept (£149m), Hans Anders (£249m) en travel zoals Ice (£159m) & Audley Travel (£217).

Basic Fit is met een value van £198 in december 2019 dan ook slechts een 2.5% van hun portefeuille.
3i Group balance sheet
3i has had a conservative balance sheet strategy since its restructuring in 2012. It has two longdated bonds (£200 million, maturing in 2023, and £375 million, maturing in 2032) which have no
financial covenants. On 13 March 2020, we completed the refinancing of our Revolving Credit
Facility (“RCF”), increasing its amount from £350 million to £400 million in a five year facility with an
option to extend annually for a further two years. The cost of the facility, which has no financial
covenants, was also reduced. At 31 March 2020, we expect our cash balance to be c.£800 million
before the payment of carry in respect of the Action liquidity event due in May 2020; there are
currently no plans to draw on our RCF.
Private Equity portfolio
We completed our semi-annual portfolio company review meetings of the substantial majority of our
top 20 investments (which at 31 December accounted for 97% of the total Private Equity portfolio
value) in the week commencing 9 March 2020. Although the situation is very fluid, the majority of
our portfolio is expected to experience a modest short-term disruption to its business, principally as a
result of the country by country lockdowns. A small number of other companies are more directly
and significantly affected, at least in the short term. These include Action, BoConcept and Hans
Anders in the retail sector, and Audley Travel and ICE in the travel sector. Basic-Fit, in which we
have a 13% stake, has also seen a significant decline in its share price.
An update on Action’s performance for 2019, and the current status of the impact of Covid-19 on the
business will be provided at the seminar this morning.
More generally, we are focused on working with our portfolio companies to support them through
these unprecedented times. The weighted average net debt of the portfolio at 31 December 2019
was 4.0x excluding Action.
Meer info op: Q3 F20 performance update en op Persbericht naar aanleiding van Corona
A challenge on my to buy list is much appreciated! Link: https://imgur.com/a/gOCl9c3

jens_dev
Forum elite
Forum elite
Contacteer:

Bericht door jens_dev » 19 mar 2020 21:47

Bedankt.
Ik lees dat ze dus wel een cashbergje hebben van circa 800m gbp en een ongebruikte kredietlijn van 400m gbp. En desnoods gewoon een kapitaalverhoginkje bij Basic Fit zelf. Ik zou volgen. Allemaal zeer hypothetisch voor wie meeleest :!:

Umi
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1094
Contacteer:

Bericht door Umi » 20 mar 2020 06:53

Brecht schreef:
19 mar 2020 19:03
Umi schreef:
19 mar 2020 18:34
Mijn aandelen Recticel & Agfa van de hand gedaan & Basic-Fit & InBev bijgekocht vandaag...
Hopelijk blijkt dit de juiste beslissing binnen X-aantal jaar.
Agfa : Begrijpelijk, deze aandelen wil ik ook buiten gooien.
Recticel : geen vertrouwen meer? Ik blijf ze toch houden.
Heb nog 'vertrouwen' in beide; maar ik zie in die andere 2 meer potentieel & sneller herstel.
& bij gebrek aan cash moest ik keuzes maken.

ivm de vraag of Basic-Fit voldoende cash heeft; tijdens de conference call stelde het MGMT dat als ze 2 maanden gesloten zouden zijn, dit geen probleem hoeft te zijn. Bij een jaar sluiting is het een ander verhaal zei ie...

Ik veronderstel dat het grote deel van het personeel technisch/economisch werkloos is, dus die kost valt reeds weg. De overheid ondersteunt ook veel bedrijven in deze tijden, mogelijk zien ze daar ook nog tegemoetkomingen.
Dan vallen er nog wat vaste kosten weg. Expansie wordt tijdelijk stopgezet & mogelijk op een trager tempo voor de rest van het jaar. Als Basic-Fit geen nieuwe clubs opent, zijn ze cashflow positief.

Misschien kan men zelfs nog iets regelen met de leasingmaatschappij (toestellen) dat men enkel een deel hiervan moet betalen? Basic-Fit is toch geen kleine klant? & 'de' leasing maatschappij (of meerdere) wil basic-fit als klant ook niet verliezen lijkt me? Uitstel van betaling met een maandje of dergelijke moet toch ook mogelijk zijn?

& ondertussen komt het geld van de abonnementen binnen.
De vraag is of er veel abonnementen stopgezet zullen worden... Ik vermoed dat dit event maar voor een kleine uitstroom zal zorgen. & die vergoeding zal men niet de eerste maand betalen, die zal men beloven & wat uitstellen in de tijd tot ze in veilig vaarwater zitten.

Umi
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1094
Contacteer:

Bericht door Umi » 20 mar 2020 07:52

We finance our growth by reinvesting the cash flows we generate and by drawing on our available credit facility. We have ample liquidity to build new clubs, to make small acquisitions (one-off clubs or small fitness chains), to run our day-to-day operations and develop new revenue streams. In the short term, we feel comfortable with a net debt below three times adjusted EBITDA, and in the long-term we aim to bring our leverage ratio down to less than two (based on the bank covenant definition, which is based on frozen GAAP and excludes the adoption of IFRS 16). If the opportunity arises, we will also consider larger acquisitions and carefully assess the most suitable financing construction to finance such acquisitions.

p.128
Bank borrowings: senior debt loans and drawn revolving credit facility (RCF)
The facilities agreement consists of a €250.0 million term loan and a €200.0 million revolving facility. The interest is variable and based on Euribor plus a margin that depends on certain leverage covenants (currently 1.7%). The term loan and RCF are unsecured and is repayable in full in June 2024 as result of a one-year extension in May 2019.
As at 31 December 2019, an amount of €8.3 million (2018: €7.4 million) of the revolving facility of €200 million had been used for bank guarantees and €170.5 million (2018: €92.5 million) had been drawn in cash.
Schuldschein
In October 2019, Basic-Fit completed a Schuldschein issuance with a German Private Placement. The total volume is €100 million in Euro-denominated tranches with maturities of three and five years. For an amount of 8.0 million the interest is fixed at 1.55% and for the remaining part, the interest is variable and based on Euribor plus an average weighted margin of 1.47%. This loan is unsecured and the financial covenants are similar to the bank borrowings.
Borrowing costs
The carrying value of the borrowings is presented net of finance costs (2019: €3.3 million; 2018: €3.8 million). The finance costs are charged to the income statement based on the effective interest rate method over the period to maturity of the loans.
Other bank borrowings
In October 2019, as part of an acquisition, Basic-Fit took over a bank debt with a remaining value of €195 thousand. This loan is repayable in quarterly installments of €15 thousand. The interest rate is fixed at 1.90%.
balans eind 2019;
cash & cash equivalents = 66M
borrowings = 517M
totaal bedrag dat ze kunnen opnemen = 250+200+100 = 550M
--------------
99M cash indien men de lening volledig opneemt.
-40 nieuwe clubs => kostprijs <49M
----------------
50M cash over (volgens mij valt die 8M bankgarantie ook gewoon onder 'borrowings'?)

Nu, zijn die nieuwe clubs nog cashflownegatief, maar langs de andere kant zijn die geopende clubs uit 2019 nu weer meer 'matuur'. Dus ik ga er vanuit dat zich dat uitvlakt.
De lease liabilities bedragen <12M per maand. Personeelkost van 8M per maand. + nog wat finance costs
Er komt een kleine 50M aan abonnee-gelden binnen per maand.

Dus ik zie voorlopig geen cashflowprobleem :think: (wat mis ik? :lol: )

edit; ook nog vermelden dat in januari/februari dé maanden bij uitstek zijn voor het werven van nieuwe leden. & het MGMT zei op de CC zeer tevreden te zijn hierover. Nieuwe leden kunnen hun contract niet opzeggen in het 1ste jaar :oops:
Mannie liked last!

Gauthier
Forum verkenner
Forum verkenner
Contacteer:

Bericht door Gauthier » 20 mar 2020 09:06

Eventjes in de algemene voorwaarden gedoken van Basic Fit en de klanten kunnen mijn inziens wel kosteloos annuleren of zie ik dit verkeerd?

https://imgur.com/eKJhTQS
A challenge on my to buy list is much appreciated! Link: https://imgur.com/a/gOCl9c3

jens_dev
Forum elite
Forum elite
Contacteer:

Bericht door jens_dev » 20 mar 2020 09:37

Is er iemand die klant is van Basic Fit en eens wilt oplijsten welke berichten hij of zij al heeft ontvangen van het bedrijf sinds begin deze maand?

Heeft Basic Fit al gecommuniceerd over een compensatie? Bv. dat je abonnement automatisch wordt verlengd met de periode van sluiting?

Wordt de kredietkaart van klanten vandaag nog altijd gecharged?

Het probleem blijft dat we weinig visibiliteit hebben. De snapshot van 31/12 is al achterhaald. Ik ben er geen voorstander van dat een bedrijf continu voor het minste met de markt communiceert, maar nu zou het wel mogen. Ik wil kunnen inschatten welke periode ze kunnen overbruggen, want die sluiting zal sowieso nog worden verlengd.
neku liked last!

Gauthier
Forum verkenner
Forum verkenner
Contacteer:

Bericht door Gauthier » 20 mar 2020 09:59

Er wordt dan ook heel weinig visibiliteit gegeven vanuit Basic Fit. Zowel niet naar klanten (zoals mezelf) als investors.

3 mails sinds 2/03 met bitterweinig nieuws naar klanten.

- Woensdag 11/03: algemene mail met een focus op home work outs
- Vrijdag 13/03: aankondiging sluiting.
Daarin staat dat ze nadenken over compensatie voor leden en ze zullen informeren indien ze meer weten.
- Donderdag 19/03: algemene mail voor home work-outs naar aanleiding van Corona
vogelspotter liked last!

jens_dev
Forum elite
Forum elite
Contacteer:

Bericht door jens_dev » 20 mar 2020 10:10

Bedankt!

Eigenlijk vind ik die communicatie vrij goed. In de mail waarin de sluiting wordt aangekondigd, wordt ook meteen gezegd dat ze nadenken over compensatie. In de eerste week van april meer hierover. En de FAQ-pagina is ook duidelijk.

Ik denk niet dat veel mensen hun abonnement zullen opzeggen omwille van een sluiting van 3 weken. Dat kost hen 15 tot 22,5 euro. Ze zullen voorlopig afwachten. Het ding is dat die sluitingsperiode sowieso zal worden verlengd. Dan gaat communicatie wel key zijn.

maartenverhoeve
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 249
Contacteer:

Bericht door maartenverhoeve » 20 mar 2020 12:17

Ook ingestapt vandaag.
In port; socfinasia,GIMV, banco santander, Enwave, Ageas, Western Cop, Quest for growth, Intervest Offices, euronav, Proximus, ArGEN-x, galapagos, postNL, Bpost, Retail estate

Deelnemen aan het forum + meer functies?

Discussieer met duizenden beleggers, minder
advertenties, ideaal voor smartphone, betere
gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete
onderwerpen.

Plaats reactie