Basic Fit

Beleggen, aandelen kopen in Nederland, informatie, koersen en analyses

Openbaring
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 6

Re: Basic Fit

Bericht door Openbaring »

Vandaag toch weer de €38 geraakt, misschien moest het nieuws nog doordringen maar in de komende weken volgen waarschijnlijk nog meer versoepelingen in Nederland. Met ongeveer een kwart van alle clubs in Nederland toch al een goede stap vooruit. Iemand die het nieuws volgt in landen als België, Frankrijk en Spanje?

Benjamin Buffett
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 231

Bericht door Benjamin Buffett »

Het bedrijfsmodel van Basic Fit is gunstig en ze hebben de coronacrisis nog redelijk doorstaan.

Desondanks is de huidige waardering (rond de 40 EUR) toch wel duur te noemen.

De schulden blijven hoog, er staat ook redelijk wat goodwill op de balans...
Ze hebben veel huurlasten (i.t.t. bijv. een Kinepolis die ook sterk getroffen werd door corona).

Je zou de huidige waardering logisch kunnen noemen omdat nu terug alle fitnesszalen open zijn.
Maar sowieso is er een vertraging in de groei gekomen door de coronacrisis.

In februari 2020 bereikte de koers 34,45 EUR. Maar dat was nog met het vooruitzicht op een hogere omzet en kasstroom in 2020. Nu zal het waarschijnlijk duren tot 2023 vooraleer er resultaten worden neergezet die eigenlijk in 2020 al werden verwacht. Zowel 2020 en 2021 zullen immers verloren jaren worden. 2022 wordt hopelijk het eerste coronavrije jaar en dan zullen ze misschien de resultaten van 2019 kunnen evenaren...

In mijn omgeving hoor ik diverse mensen zeggen dat ze nu niet meteen naar de fitness gaan lopen omdat de zalen terug open zijn. Integendeel, er zijn er zelfs die tijdens corona een fitnesstoestel gekocht hebben en die van plan zijn om niet meer naar de fitness te gaan. Uiteindelijk kan je zelf redelijk wat fitnessmaterieel kopen voor de prijs van een jaarabonnement. Zo'n toestellen gaan ook zeer lang mee (decennialang zelfs), dus je mag er gerust 1.000 EUR aan spenderen en dan is het nog voordelig (na vijf jaar niet meer te gaan fitnessen heb je het al terugverdiend als je rekent aan een abonnementskost van 200 EUR per jaar). Maar je hebt er natuurlijk wel de plaats voor nodig.

Sommigen zijn tijdens corona ook overgeschakeld naar andere sporten. Er zijn almaar meer mensen die een kajak kopen. Roeien is een ideale vorm van fitness. Zeer coronaproof ook.:D

Kortom, uit de huidige waardering blijkt dat de beleggers toch wel zeer hoge verwachtingen hebben.
Op lange termijn zal Basic Fit misschien wel een goede investering blijken.
Maar aan de huidige waardering zou ik toch voorzichtig blijven. Het vet is toch al redelijk van de soep.
Laatst gewijzigd door Benjamin Buffett op 09 jun 2021 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Sebbie
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 41

Bericht door Sebbie »

Tgoh, de plaatsjes om 7u00 deze ochtend waren toch meteen uitverkocht. In de zomer is het ook makkelijker zeggen dat je niet direct naar de fitness gaat om op de loopband te gaan lopen, maar eens we weer naar oktober neigen...

Los van dit feit ben ik ook wel niet meteen koper aan deze prijzen.
"Everyone has the brainpower to make money in stocks. Not everyone has the stomach.”

Umi
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1369

Bericht door Umi »

Sebbie schreef:
09 jun 2021 12:50
Tgoh, de plaatsjes om 7u00 deze ochtend waren toch meteen uitverkocht. In de zomer is het ook makkelijker zeggen dat je niet direct naar de fitness gaat om op de loopband te gaan lopen, maar eens we weer naar oktober neigen...

September & januari zijn de grote maanden bij B-Fit. Schoolgaande jeugd & goede voornemens helpen dan een handje :up:

Umi
Forum elite
Forum elite

Bericht door Umi »

Benjamin Buffett schreef:
09 jun 2021 12:45
Het bedrijfsmodel van Basic Fit is gunstig en ze hebben de coronacrisis nog redelijk doorstaan.

Desondanks is de huidige waardering (rond de 40 EUR) toch wel duur te noemen.

De schulden blijven hoog, er staat ook redelijk wat goodwill op de balans...
Ze hebben veel huurlasten (i.t.t. bijv. een Kinepolis die ook sterk getroffen werd door corona).

Je zou de huidige waardering logisch kunnen noemen omdat nu terug alle fitnesszalen open zijn.
Maar sowieso is er een vertraging in de groei gekomen door de coronacrisis.

In februari 2020 bereikte de koers 34,45 EUR. Maar dat was nog met het vooruitzicht op een hogere omzet en kasstroom in 2020. Nu zal het waarschijnlijk duren tot 2023 vooraleer er resultaten worden neergezet die eigenlijk in 2020 al werden verwacht. Zowel 2020 en 2021 zullen immers verloren jaren worden. 2022 wordt hopelijk het eerste coronavrije jaar en dan zullen ze misschien de resultaten van 2019 kunnen evenaren...
Ze hebben ondertussen zo'n 100 clubs meer dan in feb. 2020, (beperkt) gesnoeid in kosten & geïnvesteerd in slimme camera systemen. Ik denk dat ze alweer een stap vooruit gezet hebben & de 'gap' met de rest vergroot hebben.
1 van de waarderingen die analisten gebruikten, gebeurt op basis van het aantal clubs (en de verwachte winst per club). Tijdens de corona zijn er ook fitnesszaken die failliet zijn gegaan. BFIT zal ook daar klanten wegsnoepen of mogelijk zaken goedkoop kunnen overnemen.
Als je naar de schulden kijkt, moet je de leasingschulden niet meetellen. Dat geeft een totaal vertekend beeld bij B-Fit. Maar ook de Ebitda geeft een vertekend beeld (pre IFRS 16 vind ik nog steeds de betere manier. Leasing kosten zijn lopende kosten & geen schulden imo)
Na de kapitaalverhoging is de schuld ook zeker niet overdreven & is voldoende ruimte om de groei zelfs te versnellen.
In 2022 zullen ze de resultaten van 2019 overtreffen, daar ben ik rotsvast van overtuigd. (enfin, zonder nieuwe lockdowns toch)

Soit, de waardering is fair imo, hoogstens 'strak' te noemen gezien de omstandigheden/onzekerheid.
Morgan Stanley spreekt van koersdoelen van 100 euro binnen 5-6jaar indien hun businessmodel+groei in takt blijft. Dat is op de huidige koers nog een CAGR van 17%. (een doel dat volgens mij al eerder bereikt kan worden)
BFIT noteert volgens mijn verwachtingen ergens tussen 15à20x de FCF/EV voor 2022 (= excl. capex voor nieuwe clubs).

BFIT blijft de grootste positie in m'n port met 14%. Ik heb aan 41euro rond wel een klein plukje verkocht vorige week.
Sebbie liked last!

Umi
Forum elite
Forum elite

Bericht door Umi »

https://www.tijd.be/markten-live/live-b ... 5bba6f34e7
19:28

Dubbele kapitaaloperatie bij Basic-Fit
Basic-Fit BFIT-4,07% voert een dubbele kapitaaloperatie door. De Nederlandse keten van fitnesszaken geeft converteerbare obligaties uit voor een bedrag van 275 miljoen euro dat - afhankelijk van het succes van de operatie - kan oplopen tot 310 miljoen euro. De obligaties hebben een looptijd van 7 jaar en zullen een coupon tussen 1,125 en 1,875 procent dragen.
Parallel vindt een plaatsing van bestaande aandelen plaats voor een bedrag van ongeveer 75 miljoen euro. Deze tweede operatie is bedoeld voor de kopers van converteerbare obligaties die zich via de verkoop van aandelen willen indekken tegen het marktrisico waaraan ze door deze obligaties zijn blootgesteld.
Prijs en resultaat van beide operaties worden donderdag bekendgemaakt.
Global coordinator van beide operaties is BNP Paribas. Als joint bookrunners treden BNP Paribas, ABN Amro (in samenwerking met Oddo BHF) en Rabobank (in samenwerking met Kepler Cheuvreux) op.

Jaapdegroot86
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 0

Bericht door Jaapdegroot86 »

Sebbie schreef:
09 jun 2021 12:50

Mee eens.. vind het een vrij overgewaardeerd aandeel momenteel.. al zie ik BFit in de toekomst nog wel een leuke groei maken.

€JantjePetertje€
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 0

Bericht door €JantjePetertje€ »

Het Basic Fit aandeel heeft zich goed hersteld. Ik weet niet zeker als het nu nog loont om nu in te beleggen. Hij is in ieder geval mooi gestegen en gaat waarschijnlijk door blijven stijgen...

Tdv
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 258

Bericht door Tdv »

€JantjePetertje€ schreef:
09 jul 2021 21:24
Het Basic Fit aandeel heeft zich goed hersteld. Ik weet niet zeker als het nu nog loont om nu in te beleggen. Hij is in ieder geval mooi gestegen en gaat waarschijnlijk door blijven stijgen...
mooie diepgaande analyse die zeer goed onderbouwd is ;) doe zo verder :up:
Wimpie85 liked last!

Wimpie85
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 1568

Bericht door Wimpie85 »

Tdv schreef:
09 jul 2021 21:54
€JantjePetertje€ schreef:
09 jul 2021 21:24
mooie diepgaande analyse die zeer goed onderbouwd is ;) doe zo verder :up:
Gewoon blokkeren, leest het prettigst.

Plaats reactie