Envipco

Beleggen, aandelen kopen in Nederland, informatie, koersen en analyses

Beleggen met ongekend lage tarieven?
Aandelen BE/NL €2+0,03% / VS €0,50+$0,004 p/st
Kernselectie: Geen kosten turbo's, ETF's en fondsen
DEGIRO: meer informatie / rekening openen

kayva
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 193
Contacteer:

Re: Envipco

Bericht door kayva »

Phil schreef:
08 feb 2021 19:21
5862 ... behoorlijk volume vandaag waarvan de helft net voor sluiting aan 16 eur.
En nog belangrijker...bijna allemaal uit de ask gekocht.
De ijsberg verkoper ligt nu op 16, dus benieuwd wat er gaat gebeuren eens deze uitverkocht is.

Vers van de pers:
https://www.envipco.com/sr_pdf/EHNV-PR- ... 8-2021.pdf
DPG betaalt 1.8mio en Envipco zet de rechtszaak ivm de vermeende patentschending stop. Ik had vroeger op veel meer gehoopt, maar anderzijds is alle cash nu welkom en leken onze kansen op "de jackpot" toch steeds kleiner te worden.
En hopelijk maakt dit de baan vrij voor een intrede op de immense Duitse markt:
"...each party looks forward to a renewed and cooperative future business relationship.'
abdel liked last!

abdel
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 360
Contacteer:

Bericht door abdel »

kayva schreef:
08 feb 2021 20:32
"...each party looks forward to a renewed and cooperative future business relationship.'
Dat is wel veruit de mooiste zin in dat korte berichtje. Ik ben blij dat het nieuwe management de vete met DPG bijlegt. Ze zijn immers al jaren (tevergeefs) aan het proberen hun toestellen te laten goedkeuren voor de Duitse markt, en dat gaat natuurlijk niet vooruit als ge de keurende instantie voor de rechter sleept... Dus met een beetje chance krijgen hun toestellen, en de Quantum in het bijzonder, binnenkort dan toch groen licht voor Europa's grootste RVM-markt.
Ik weet niet of Tomra's T9 al op de Duitse markt is, misschien hebben we nog een waterkansje op een first-to-market?

Al één van de Noorse investeerders is bekend: een zekere Martin Mølsæter is met één of twee van zijn fondsen ingestapt.
https://translate.google.com/translate? ... cle/86EBdE

Benieuwd naar de koersbewegingen de komende drie weken.
Phil liked last!

Phil
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 168
Contacteer:

Bericht door Phil »

Dank je kayva en abdel voor doen van de info.

Idd benieuwd wat de impact gaat zijn van een verhoging aan de vraagzijde .....
Ook benieuwd eigenlijk wie in de huidige kontekst zijn aandelen kwijt wil aan 16 euro :o
" The word crisis in Chinese is composed of two characters: the first, the symbool of danger .... the second, of opportunity"

BRT
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 143
Contacteer:

Bericht door BRT »

Vandaag Envipco eens nader bekeken en wat gegoocheld met cijfertjes.

Verhaallijn
Envipco is de tweede grootste na Tomra in het hele RVM gebeuren.
>80% van hun inkomen halen ze uit aftersales service en leasing. <20% van verkoop.
In 2020 haalde Envipco met 8.000 units ongeveer 29 mio recurring omzet (3.625 € per machine).
De markt zou wel eens opwaarts kunnen gaan volgens Envipco en dit in het kader van de 2019 Europese wetgeving op PET recyclage.

Profits
Enkel in Europa zou de markt van RVM kunnen groeien met 27% per jaar tot 2025. Envipco heeft de ambitie om hier 30% aandeel van te verwerven en dat zou 76.500 Envipco RVMs betekenen op Europese gronden tegen 2025 (volgens de 2020 Envipco presentatie). Als men de recurrente inkomsten van 3.625€ per machine behoudt, zou dit jaarlijks 277 mio euro omzet leveren en ca 31 mio EBITDA (met de huidige marge van 11%). Dit betreft enkel Europa en enkel de recurrente inkomsten. Dan ga je toch al gauw x5 met de huidige waardering volgens mij.

Allemaal fijne vooruitzichten.
Met abstractie van eenmalige kosten/baten stijgen de resultaten van de voorbije 4 jaren slechts gestaag met enkele procenten. Het geld dat overblijft wordt opnieuw geïnvesteerd in R&D en productie van nieuwe RVMs. Onder de streep blijft er zo bitter weinig over. Het risico kan wel eens zitten in financiering en dus continue verwatering door uitgave van aandelen?
In de huidige koers zit duidelijk al een gunstig toekomst perspectief, maar zeker niet de voorspelde 27% CAGR.

Zeker interessant en zal me de komende periode nog wat inlezen. Ik houd de twee notering in Oslo indachtig, misschien kan dit de prijs opdrijven, dus er is enige tijdsdruk.

Hoe kijken jullie naar Envipco? Zaken die ik mis?
abdel liked last!

kayva
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 193
Contacteer:

Bericht door kayva »

BRT schreef:
09 feb 2021 14:39
Vandaag Envipco eens nader bekeken en wat gegoocheld met cijfertjes.

Verhaallijn
Envipco is de tweede grootste na Tomra in het hele RVM gebeuren.
>80% van hun inkomen halen ze uit aftersales service en leasing. <20% van verkoop.
In 2020 haalde Envipco met 8.000 units ongeveer 29 mio recurring omzet (3.625 € per machine).
De markt zou wel eens opwaarts kunnen gaan volgens Envipco en dit in het kader van de 2019 Europese wetgeving op PET recyclage.

Profits
Enkel in Europa zou de markt van RVM kunnen groeien met 27% per jaar tot 2025. Envipco heeft de ambitie om hier 30% aandeel van te verwerven en dat zou 76.500 Envipco RVMs betekenen op Europese gronden tegen 2025 (volgens de 2020 Envipco presentatie). Als men de recurrente inkomsten van 3.625€ per machine behoudt, zou dit jaarlijks 277 mio euro omzet leveren en ca 31 mio EBITDA (met de huidige marge van 11%). Dit betreft enkel Europa en enkel de recurrente inkomsten. Dan ga je toch al gauw x5 met de huidige waardering volgens mij.

Allemaal fijne vooruitzichten.
Met abstractie van eenmalige kosten/baten stijgen de resultaten van de voorbije 4 jaren slechts gestaag met enkele procenten. Het geld dat overblijft wordt opnieuw geïnvesteerd in R&D en productie van nieuwe RVMs. Onder de streep blijft er zo bitter weinig over. Het risico kan wel eens zitten in financiering en dus continue verwatering door uitgave van aandelen?
In de huidige koers zit duidelijk al een gunstig toekomst perspectief, maar zeker niet de voorspelde 27% CAGR.

Zeker interessant en zal me de komende periode nog wat inlezen. Ik houd de twee notering in Oslo indachtig, misschien kan dit de prijs opdrijven, dus er is enige tijdsdruk.

Hoe kijken jullie naar Envipco? Zaken die ik mis?
Zeer mooie en compacte samenvatting die de investment case perfect beschrijft in mijn ogen: Te duur op basis van de huidige cijfers maar (te) goedkoop in verhouding met het groeipotentieel voor de volgende 5 jaren.
Jouw cijfers zijn (zoals je zelf aangeeft) enkel nog maar op de nieuwe Europese markten gebaseerd, terwijl de kans dat de USA markt de volgende jaren ook aanzienlijk gaat groeien een stuk groter is geworden na de verkiezing van Biden en het veroveren van een nipte meerderheid door de democraten. Ik betwijfel nog steeds sterk dat ze erin zullen slagen om een 30% marktaandeel te behalen op alle Europese markten wegens te weinig menselijke en financiële middelen om dat allemaal bol te werken. Maar als ze zich concentreren op de grotere markten zoals ze nu doen met de Schotse ( en vooral bij uitbreiding UK) markt, zie ik dat daar wel haalbaar. En mocht er in de VS dan toch iets beginnen bewegen, lijkt 30% mij daar een minimum aangezien dat toch nog steeds hun thuismarkt is.

Ik ben al heel lang aandeelhouder ( groot deel nog gekocht onder 2 euro in 2015) en heb in 2018/2019 lang getwijfeld om alles buiten te gooien gezien de aanhoudende problemen die ze hadden met de Quantum en hun intrede op de Zweedse (en de rest van de mature Europese) markt. Maar toen werd die Europese wetgeving gestemd en lachte de toekomst Envipco plots toe. Ik heb toen in een excel-sheet een heel aantal scenario's gesimuleerd op basis van 3 parameters ( aantal nieuwe markten en toestellen, hun marktaandeel en het aantal aandelen want dat er nog verwatering komt, staat inderdaad vast).
't blijft allemaal zo gefundeerd mogelijk gokken want vraag is bvb ook wat de marges gaan doen. Blijven deze rond de 35 à 40% schommelen zoals de afgelopen jaren aangezien er meer dan werk genoeg zal zijn voor iedereen? Of gaan deze toch onder druk komen gezien de enorme contracten die kunnen afgesloten worden?

Soit, om een lang verhaal kort te maken, eindigde ik in een worst case scenario waarin ze er de volgende jaren amper in slagen om hier en daar eens een klein nieuw contractje mee te pikken bij een koersdoel dat rond de huidige koersen lag.
En helemaal rechts onderaan mijn tabel eindigde ik in 3 digit koersdoelen. Helaas liggen daar nog heel veel mogelijkheden tussen en zal de volgende jaren langzaam duidelijk worden in welke richting we het meest mogen kijken. En om heel eerlijk te zijn, zijn er de vorige 5 à 10 jaar al heel veel mooie aankondigingen gebeurd die achteraf op een sisser zijn uitgelopen.
Maar als het nieuwe management erin slaagt om de mogelijkheden die er liggen te grijpen en de juiste dingen doet (waar ze met de geslaagde kapitaalsverhoging en afhandelen van dat geschil met DPG al aardig mee begonnen zijn), is het volgens mij niet ondenkbaar dat we redelijk veel naar rechts en onderaan in mijn koersdoelentabel zullen eindigen ;)
abdel liked last!

panamapapers
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 203
Contacteer:

Bericht door panamapapers »

Inderdaad potentieel van de VS is niet te onderschatten denkik. In de EU is de deadline 2029. Er is de voorbije jaren veel uitgesteld maar denk dat de meeste landen nu de nodige stappen aan het zetten zijn. Op korte termijn vooral kijken en hopen op Schotland. Hieronder nog een stukje uit de krant;

“Newly formed Circularity Scotland Ltd is tipped to become the scheme administrator”.
https://pbs.twimg.com/media/Ets2IB1XAAE ... name=small

Filmpje van Wasteix (distri Roemenië)
https://m.youtube.com/watch?v=gTaCZZZMWN4

In Nederland is Tomra en Lamson (zie je ook vaak in België) heel actief. Zou Envipco daar - als Nederlands bedrijf - ook wat contractjes kunnen binnenhalen?
https://www.welingelichtekringen.nl/anp ... etsbesluit
Phil liked last!

abdel
Premiummember
Premiummember
Contacteer:

Bericht door abdel »

panamapapers schreef:
09 feb 2021 21:21
In Nederland is Tomra en Lamson (zie je ook vaak in België) heel actief. Zou Envipco daar - als Nederlands bedrijf - ook wat contractjes kunnen binnenhalen?
https://www.welingelichtekringen.nl/anp ... etsbesluit
Heel interessant artikel. Ze verwachten dus een 1500-tal nieuwe machines plus nog eens zo veel oude Tomra's die aan vervanging toe zijn. Dat is toch echt een zeer interessante markt voor Envipco. Maar in hun recente investor presentation wordt er over Nederland niet gesproken, dus wellicht geen interesse?
Probleem blijft dat hun machines geen kratten innemen. In Scandinavië is alcohol misschien vaak te duur om per bak te kopen, maar in Duitsland en de lage landen (ook enigszins in de UK vermoed ik?) is dat wel een substantieel volume. Lijkt mij toch een topprioriteit om die technologie te ontwikkelen/verwerven. Is al veel over gesproken (licentie kopen van een concurrent of overname van een kleine concurrent met krattentech) maar nog nooit iets van gekomen...
Zeker een vraag voor de av, of hopelijk is het jaarverslag uitgebreid genoeg dat we daar iets in kunnen vinden.

Nog wat over intrede Duitsland en crate technology uit de notulen van de rvb juli 2018:
"AB asked why are we not in Germany? GS replied, main reasons were
-no crate technology
-no DPG approval
Although, crate market is diminishing we still need it to offer customers a total solution. All the potential targets have this technology.
We have already applied for DPG approval. 1st phase – specification has been approved and the 2nd phase – testing containers in a machine is in progress. However, they now want to do a full audit in relation to our technology which we have refused and limit the information pertaining to the certification/approval only (due to ongoing litigation with DPG).
Based on NIBC fee structure and discussion Board approved to go ahead with NIBC M&A proposal.
"

abdel
Premiummember
Premiummember
Contacteer:

Bericht door abdel »

Donderdag eerste notering op Oslo:
https://www.marketscreener.com/quote/st ... -32444535/
Ziet er goed uit, de ijsberg lijkt vandaag leeggekocht te zijn.
panamapapers liked last!

Phil
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 168
Contacteer:

Bericht door Phil »

Aan de verkopers zijde is het met het vergrootglas zoeken. Er staan momenteel nog 165 stuks in promotie onder de 20 euro :D.

Trouwens nu dat de beurs van Amsterdam echt wel hip wordt onder de techs en e commerce. Alfen, ipo coolblue, Poolse pakketkluisjes bedrijf Inpost, IPO van UMG met Tencent en Vivendi als aandeelhouder of vandaag aangekondigd een spac van Franse miljardair Arnault. Misschien nog de interessantste is ESG Core Investments. De eerste Europese duurzame SPAC is een initiatief van het Nederlandse family office Infestos, de groep achter Alfen die binnenkort op Amsterdam noteert.

Dit alles om te zeggen dat de aandacht en focus op beurs van Amsterdam zal vergroten. En dat de kans dus dat iemand een ESG proof bedrijf met een reële omzet en groeiplan met groot potentieel scout groter wordt.

Een klein vonk (bijv een contract met een van de mogelijke landen) kan de boel doen ontploffen ....

PS ne mens moet durven dromen hè :D
panamapapers liked last!
" The word crisis in Chinese is composed of two characters: the first, the symbool of danger .... the second, of opportunity"

abdel
Premiummember
Premiummember
Contacteer:

Bericht door abdel »

En jawel, even de 100 mio market cap aangetikt vandaag :wtf:.
Nu mogen ze toch eens ergens met een stevig positieve pr gaan komen om op dat niveau te blijven peins ik.
Of ja, wie zal 't zeggen, voor t' zelfde geld gaat de hype gewoon verder eens we in Noorwegen noteren?

Las ergens op een forum dat Tomra een aandelensplit 1:10 zou doorvoeren (nergens anders iets van teruggevonden).
Dat zou helemaal mooi zijn, zo kunnen we ze in aandelenprijs ooit nog inhalen :-)

Deelnemen aan het forum + meer functies?

Deel kennis en vragen met duizenden beleggers,
minder advertenties, ideaal voor smartphone, betere
gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete
onderwerpen. Registreer binnen 1 minuut!

Plaats reactie