Envipco

Beleggen, aandelen kopen in Nederland, informatie, koersen en analyses

abdel
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 281
Contacteer:

Re: Envipco

Bericht door abdel »

Goei vraag, en dat was meteen ook de basis voor mijn investment case. 

1. Naar eigen zeggen zijn hun machines goedkoper en minstens even performant. Daarenboven beweren ze een beter klantenservice en dus bijhorende klantenbinding te hebben.
Of dat klopt? Hun jarenlang gestaag stijgend marktaandeel in de USA suggereert alvast van wel. Tomra is overigens een erg agressieve competitor, en heeft tot 10 jaar geleden een absolute dominantie gehad in de US, totdat Envipco daar een zaak tegen begonnen is:https://www.recyclingtoday.com/article/ ... uit-tomra/
Sindsdien (settlement in 2011) is er een faire competitie en is hun marktaandeel gestegen van minder dan 20% tot ongeveer 35%. Supersnel kan dat in zo'n gevestigde markt niet stijgen, gezien het voornamelijk om langetermijncontracten gaat. Maar dat stijgend marktaandeel ondersteund dus wel hun beweringen.

2. Momenteel is hun USP (naast bovenstaande) dat ze de breedste range van machines op de markt hebben: van de kleine Flex over de Ultra48 tot de Quantum. Geen ander bedrijf heeft momenteel zo'n aanbod.
Momenteel dus, want Tomra is ook volop aan het testen met een bulkfeed (kap je zak er in leeg en de rest gebeurt automatisch en quasi contactloos) en ze zijn ook een kleinere rvm aan het ontwikkelen. In die zin is het wel jammer dat het deposit system in Schotland een jaar later dan gepland van start gaat. Het geeft Tomra de kans om hun aanbod gelijkwaardiger te maken. Maar de toestellen van Envipco zijn al wel jaren op de markt, en de kinderziekten zijn er echt wel uit. Sterkste punt van Envipco in dat alles is ook hun (uiteraard stevig gepatenteerde) compactor die ze een kleinde 10 jaar geleden ontwikkeldenhttps://www.perssupport.nl/persbericht/57128/en ... -marketHun opvangbakken kunnen dus meer gecompacteerde containers aan dan die van de concurrentie, wat hun in store footprint ook kleiner maakt.

Even tussendoor wat die compactors betreft: ze hadden die in Duitsland door DPG (toezichthouder op het deposit system) laten goedkeuren om te gebruiken in oa Tomra machines. De contracten liepen goed binnen tot ze een rechtszaak ivm de IP aan hun broek kregen. Tegen dat ze daar vanaf waren (weeral gewonnen uiteraard) was het momentum weg, had hun reputatie een stevige deuk gekregen en was de relatie met de toezichthouder daar om zeep.
Sindsdien gebeurd het voorbereiden op "de intrede in Duitsland" via de rechtbank...

Wat die USP dus betreft, die bevindt zich op het vlak van superieure technologie, een breder aanbod, betere klantenservice en een betere prijs.Tomra zet daar voornamelijk één zaak tegenin: een dikkere portefeuille.In een markt waar de retailers toestellen aankopen of leasen kan Envipco het op basis van performantie en reputatie opnemen tegen Tomra, ondanks hun beperkte budgetten voor hun verkoopsnet, publiciteit, pilots etc.
Maar een systeem zoals NSW, waar een systeemoperator alle infrastructuur voorziet en vervolgens betaald wordt per container, dat kan Envipco financieel niet aan. En gezien er niet echt een andere partij bestaat met de vereiste technologie, krijgt Tomra op zo'n markt de facto het monopolie.

Vandaar dus het belang van Schotland (en hopelijk ook Nederland): head to head met Tomra, en hopelijk een marktaandeel van meer dan 30% halen...

Wat die stockopbouw betreft: dat was om zeker geen grote orders mis te lopen in Schotland, en ze zijn met die opbouw blijkbaar minstens doorgegaan tot en met het eerste kwartaal. Ze stellen nu wel letterlijk dat die terug naar normale niveau's gaat dit jaar. Enigszins straffe uitspraak, want dat zou willen zeggen dat ze, afhankelijk van wat ze als 'normaal beschouwen (niveau 2017? 2018? 2019?) en in hoeverre ze doorgaan met produceren, nog 400 tot 800 toestellen gaan plaatsen dit jaar. Lijkt me straf, maar zou zeer mooi zijn. Griekenland blijft de beste kanshebber, misschien tegen eind deze maand nog wat meer nieuws daarover, ze gaan daar een investeringsprogramma van 2.5 miljard aankondigen waarvan een 10% om recyclageprojecten zou gaan...

En iets helemaal anders: de verkoper met zijn 10000 stuks op 10 euro is verdwenen. Toevallig net drie weken voor de av. En laat dat nu net een restricted period zijn voor insiders...
Phil liked last!

Volg Beursig.com op Twitter en Facebook

panamapapers
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 129
Contacteer:

Bericht door panamapapers »

Thanks voor de info. Heb vorige week ook een pakketje Envipco gekocht. Ik denk dat de volgende jaren wel eens mooi zouden kunnen worden als ze zo voort blijven doen. Stond al een tijdje op mijn watchlist maar nu toch de stap genomen.
Ik denk dat veel Europese landen ook oiv de 'green deal' de stap zullen zetten naar statiegeld / recyclage. Supermarkten hebben hun winsten zien toenemen in deze epidemie, wat hen misschien aanzet om extra te investeren (in RVM's oa). Zou inderdaad goed zijn als ze in Europa kunnen doorgroeien! Benieuwd naar de volgende update.

Phil
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 113
Contacteer:

Bericht door Phil »

Ik ben overtuigd dat de aandeelhouders van Tomra meer zullen profiteren van deze switch naar duurzame economie die een meer gediversifieerd duurzaam aanbod aanbieden waarvan recycling er een is.
Als je de website van Tomra.nl opent kan je er niet naast kijken : “ leading the resource revolution”.
Noorwegen is niet voor niets een van de koplopers in de wereld als het gaat om duurzaamheid. Het Scandinavische land draait op energie uit hernieuwbare bronnen en kent ook met het oog op de toekomst kent Noorwegen een uiterst ambitieus klimaatbeleid. Dit straalt ook af op Tomra.

Envipco heeft een beperkte market cap en is illiquide hetgeen de grotere jongens ( investeerders/beleggers) de facto al uit sluit. Enkel Otus en het micro cap fonds van Lazard houden samen al enkele jaren 11% van de aandelen, hetgeen op de huidige market cap peanuts is voor hun.
Ook hier denk ik ALS aandeelhouder dat envipco minder zal profiteren van gelden die naar de duurzame economie vloeien.

Dit gezegd zijnde, ik heb mijn aandelen Tomra van de hand gedaan rond de 350 en ben nog steeds in bezit van een pakketje envipco. Hou ze zeker vast maar sta ook niet te popelen om ze uit te breiden aan deze prijzen. En geef toe dat ik wel zit te hopen dat Tomra terug even onder de 300 gaat. :D
" The word crisis in Chinese is composed of two characters: the first, the symbool of danger .... the second, of opportunity"

panamapapers
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 129
Contacteer:

Bericht door panamapapers »

Tomra heeft inderdaad diepe zakken en dat is een enorm voordeel. Maar daartegenover staat een klein maar wendbaar bedrijf, met veel ervaring in de sector. Ongetwijfeld een luis in de pels van Tomra. Misschien gaan ze wel genoodzaakt zijn meer kapitaal aan te trekken als de boel in een hogere versnelling schiet. Maar tegen dan zullen we al geprofiteerd hebben denk (hoop) ik. Als je ziet tegen welke waarderingen Tomra noteert...

Het feit dat Envipco niet in Noorwegen zit kan ook wel voordelen hebben mbt wisselkoersen (verkopen in euro/dollar vs. kosten in NOK). Ik vermoed dat de taart voldoende groot zal zijn om te delen. Het voordeel is ook dat er heel weinig spelers actief zijn in deze markt. Daarom dat het ook zo belangrijk is om hard te blijven gaan en marktaandeel te veroveren om een winner-takes-it-all scenario te vermijden.

abdel
Premiummember
Premiummember
Contacteer:

Bericht door abdel »

https://www.thegrocer.co.uk/aldi/aldi-t ... 09.article
https://www.thecourier.co.uk/fp/news/lo ... ermarkets/
Getn idee of het Tomra's of Envipco's zijn, maar Aldi begint zich al vast op te warmen en voorziet de eerste (stuk of 10) winkels van RVM's. Dat zijn ongeveer 4 machines per winkel. Die dingen vereisen een building permit, dus ook bij andere supermarkten gaan planaanvragen en bestellingen goed op tijd voor de deadline van half 2022 moeten beginnen.

https://www.betterretailing.com/legisla ... ish-guide/
"Out of the 17,000 return points, Barnes added that he only expects 3,000 (17%) to require a reverse vending machine, leaving 83% of retailers taking back manual returns. Following the passing of the regulations by Scottish parliament in May, applications for the scheme administrator are now open."
Die mens van Zero Wast Scotland verwacht 3000 return points met RVM's, dat komt mooi overeen met de schatting van Envipco van 3500+ machines. Altijd blij als de cijfers van Envipco op een ander ook bevestigd worden.
Ben wel nog steeds wat op m'n hoede wat die scheme administrator zal worden. In NSW zat Tomra daar bij, en daar zijn géén Envipco's geplaats geweest...

Maandag vindt de av plaats, helaas zonder aanwezigheid van de kleine aandeelhouders. Zeer jammer, hopelijk zetten ze toch nog één of andere investor presentation online. Maar het zal dan waarschijnlijk tot eind augustus wachten zijn op de q2 cijfers en de bijhorende covid impact. Als ik het zo lees in de pers zal de impact in de USA toch groter zijn dan verwacht.
panamapapers liked last!

abdel
Premiummember
Premiummember
Contacteer:

Bericht door abdel »

abdel schreef:
13 jun 2020 14:35
En iets helemaal anders: de verkoper met zijn 10000 stuks op 10 euro is verdwenen. Toevallig net drie weken voor de av. En laat dat nu net een restricted period zijn voor insiders...
En jawel, toen die periode afgelopen was, verscheen die verkoper direct terug in het boekje. Benieuwd wie de verkoper is...

Niet direct superinteressant, maar er blijft goede hoop in Griekenland:
https://www.plasteurope.com/news/RECYCL ... E_t245380/
vooral "the mobile machines will be rolled out across Greece and its islands by the end of September" klinkt toch behoorlijk concreet.

En in Schotland nog steeds geen witte rook omtrent de scheme administrator.
https://www.betterretailing.com/sustain ... ommitment/
panamapapers liked last!

abdel
Premiummember
Premiummember
Contacteer:

Bericht door abdel »

abdel schreef:
12 jul 2020 09:23
abdel schreef:
13 jun 2020 14:35
En jawel, toen die periode afgelopen was, verscheen die verkoper direct terug in het boekje. Benieuwd wie de verkoper is...
Bon, ni alleen is die verkoper terug verschenen, hij is ook gezakt naar 7.55 euro. Ik weet niet wanneer die juist is komen opdagen (februari?) maar het was rond de 12 euro... Benieuwd hoe ver die nog gaat zakken.
Ik heb er een pakketje van binnengehaald, maar de grootte van het order in combinatie met de vooruitzichten en de aanhoudende Covid-malaise, maken dat ik niet gehaast ben om serieus bij te kopen.

Anders wel nog een mooi nieuwtje uit Griekenland, waar ze toch blijven plaatsen:
https://translate.google.com/translate? ... in-Kerkura
Dat zijn toch weer 20 kiosks er bij, en in de meest recente cijfers die ik heb (2018) kwam de prijs van zo'n kiosk op 98.000 euro.

Verder heeft Tomra aangekondigd dat ze in Western Australia 5 depots van telkens 10-tal machines gaan plaatsen. Daar zal voor Envipco ook al weer het vet van de soep zijn vermoed ik...

Phil
Forum actieveling
Forum actieveling
Contacteer:

Bericht door Phil »

Enigste positief nieuws vanuit Europa is misschien dit ....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
abdel liked last!
" The word crisis in Chinese is composed of two characters: the first, the symbool of danger .... the second, of opportunity"

abdel
Premiummember
Premiummember
Contacteer:

Bericht door abdel »

abdel schreef:
08 mar 2019 11:04
Meestal gaat het tergend traag als er ergens een land een bottle deposit wil invoeren. Niet zo in Roemenië: per nooddecreet wordt einde deze maand statiegeld ingevoerd op herbruikbare verpakkingen, tegen januari 2021 ook op niet herbruikbare verpakkingen.
http://business-review.eu/makeitgreen/r ... -31-197608
Dat is er ééntje voor Envipco Hellas, hoop ik dan. Nooit gedacht dat "de Balkanlanden" zo'n belangrijke markt zou worden...
Bwa, ook in Roemenië blijkt het niet vooruit te gaan, opsteker voor mijn wereldbeeld...
Maar ze hebben wél nog steeds de intentie om het statiegeldsysteem voor PET en blik operationeel te krijgen tegen januari.
https://www.romania-insider.com/usr-con ... -recycling
Mocht dat lukken dan ligt mijn wereldbeeld weer aan diggelen, maar het zou toch héél goed nieuws zijn voor Envipco.

Ondertussen ook een stevige uitbreiding van het systeem in BC, Canada. Maar dat lijkt er toch meer ééntje voor Tomra te zijn, anders hadden we het al wel gehoord vermoed ik...
https://resource-recycling.com/recyclin ... t-systems/
Phil liked last!

Phil
Forum actieveling
Forum actieveling
Contacteer:

Bericht door Phil »

Als het succes en toekomst van het bedrijf afhangt van Roemenië, dan ziet het er niet goed uit .... :o
Even serieus: Stel me momenteel toch wat vragen over Envipco.
Aandelen van duurzame economie herstelt en wordt zelfs door Europa actief gepromoot. Maar dit zie je niet in de beurskoers.
Wat drijft die grote verkoper om nu te verkopen aan lagere prijzen dan voorheen terwijl het oogstseizoen start in 2021?
De nieuwe ceo heeft ook nog niet veel van zich laten horen sedert zijn aanstelling?

Vele vragen terwijl Tomra rustig de record koersen aan elkaar rijgt

Deelnemen aan het forum + meer functies?

Deel kennis en vragen met duizenden beleggers,
minder advertenties, ideaal voor smartphone, betere
gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete
onderwerpen. Registreer binnen 1 minuut!

Plaats reactie