Envipco

Beleggen, aandelen kopen in Nederland, informatie, koersen en analyses

Beste broker van 2020 (volgens Beleggers Belangen)
Profiteer van voorbeurs en nabeurs handelen!
Aandelen kopen voor €3.000: €1,80 kosten (o.a. BE&NL)
Vraag het informatiepakket van MeXeM aan

kayva
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 197

Re: Envipco

Bericht door kayva »

Op het eerste gezicht was de eerste handelsdag in Oslo een afknapper, maar dit ordertje doet toch het beste verhopen:

2021-02-18
TRADE ID TIME PRICE SHARES TYPE
259 10:36:00 200.00 45,000 OffBook On Exchange

45.000 stuks aan +/- 19.5 eur hebben we op Amsterdam nog nooit gezien :clap:
Phil liked last!

Phil
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 178

Bericht door Phil »

-23% sinds opening is niet bepaald een groot succes op een moment dat lege beursschelpen zonder enig plan hoge toppen scheren. Maar vandaag was geen topdag op de beurs
" The word crisis in Chinese is composed of two characters: the first, the symbool of danger .... the second, of opportunity"

abdel
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 376

Bericht door abdel »

Phil schreef:
18 feb 2021 18:44
-23% sinds opening is niet bepaald een groot succes op een moment dat lege beursschelpen zonder enig plan hoge toppen scheren. Maar vandaag was geen topdag op de beurs
Dat we vlak daarvoor even boven de 25 gingen was ook niet het beste uitgangspunt natuurlijk. Mij lijkt het een succes, we zijn ruim boven de uitgifteprijs gebleven, en het volume was enorm (toch in vergelijking met vorige jaren). Het lijkt ook dat de koers vanaf nu in Oslo gemaakt zal worden.
Ik heb ergens toen er bijna 2 euro verschil op Amsterdam en Oslo zat een arbitragepoging ondernomen, maar het beperkt volume in Amsterdam, de transactiekosten en de slechte wisselkoers bij Keytrade zorgden er voor dat het toch geen winstgevende bezigheid was. :lol: .
Nog 8 dagen wachten op de webcast nu, ben eens benieuwd naar het format, en als we vragen mogen stellen (ga ik toch van uit) ga ik zeker eens polsen naar de ambities in Nederland.
Dinsdag de webcast van Tomra, misschien valt daar al wat inspiratie te halen.

In de EU wordt er ondertussen wat gepalaverd over manieren om de lidstaten te stimuleren op een deposit system in te voeren, en ook de landen in de EU periferie zullen op steun kunnen rekenen. Zo ook...Armenië. :wtf:
https://www.euneighbours.eu/en/east/sta ... te-armenia

En ondertussen in Vlaanderen...
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210215_95821161
Phil liked last!

Phil
Forum actieveling
Forum actieveling

Bericht door Phil »

Volledig eens Abdel, maar ....
Als vandaag Spacs zonder enig plan met 2bn cash ettelijke 100den % stijgen op basis van geruchten dat er een overname gaat zijn van een elektrische autobouwer die nog nooit een enkele auto heeft geproduceerd, dan riskeert en mens al eens te dromen. En zo zijn er vandaag velen voorbeelden rond green deals en EV :D

Moet je je op voorhand inschrijven om aan de webcast deel te nemen eigenlijk ?

PS heb ook even de verleidelijk gehad om een deel te verkopen om ze nadien goedkoper in te kopen. Maar met deze beperkte liquiditeit riskeer je met lege handen achter te blijven ;)
" The word crisis in Chinese is composed of two characters: the first, the symbool of danger .... the second, of opportunity"

abdel
Premiummember
Premiummember

Bericht door abdel »

Phil schreef:
21 feb 2021 11:41
Volledig eens Abdel, maar ....
Als vandaag Spacs zonder enig plan met 2bn cash ettelijke 100den % stijgen op basis van geruchten dat er een overname gaat zijn van een elektrische autobouwer die nog nooit een enkele auto heeft geproduceerd, dan riskeert en mens al eens te dromen. En zo zijn er vandaag velen voorbeelden rond green deals en EV :D
Moet je je op voorhand inschrijven om aan de webcast deel te nemen eigenlijk ?
Uitgesteld is niet verloren, ik blijf ook dromen van +30 euro dit jaar :-).
Ik ga er van uit dat ze voor de webcast een beetje hetzelfde format gaan gebruiken als Tomra. Geen inschrijving nodig op voorhand, je krijgt een link als je op de IR-updates bent ingeschreven en tijdens de cast kan je vragen ingeven. Bij Tomra hebben ze naast het kijkvenster een apart formuliertje waar je direct je vragen in kan pleuren.
Maar nog even afwachten zeker, voorlopig hebben ze zelfs nog geen uur opgegeven precies...

abdel
Premiummember
Premiummember

Bericht door abdel »

Monday 1 March at 14:00 CETEnvipco has the pleasure to invite you to a virtual Q4 earnings call with its
management, supported by Carnegie Investment Bank.
Representing the company:
Simon Bolton, CEO
Robert Lincoln, President and COO
Derk Visser, CFO
Please get in touch with hanna.haug@carnegie.no if you would like to register.
Dial-in details will be sent out the morning the call take place.
The platform to be used for this call will be Microsoft Teams.
Welcome!

Bummer, 14u haal ik niet :cry:

Phil
Forum actieveling
Forum actieveling

Bericht door Phil »

Gaat ook nen moeilijke worden hier ...

kayva
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 197

Q4 call

Bericht door kayva »

Afgelopen maandag was het dan zover: de eerste earnings call van Envipco. Ik heb er ook serieus wat voor moeten schuiven in mijn agenda maar het was zeker de moeite waard.
Het begin van de meeting leek een pijnlijke déjà vu ervaring te worden aangezien de enige aanwezigen de board members, abdel en ikzelf waren. Het hele "meer zichtbaarheid" verhaal van de 2e notering op Oslo leek een zoveelste slag in het water te worden. Maar rond/ net na 14h stroomden er dan plots een 10-tal extra gasten toe waarvan de meesten duidelijk van Scandinavische oorsprong...oef!

De call begon met een korte presentatie (die ook op de website terug te vinden is) van de Q4 resultaten waarbij er eigenlijk weinig tot geen nieuws te melden was. De daaropvolgende Q&A sessie was daarentegen des te interessanter.
Het begon al met de melding dat ze momenteel bij 8 tier1 supermarktketens in Schotland pilots hebben lopen. Even googelen leerde mij dat er volgens mij maar 9 tier1 ketens zijn in de UK (hoewel de definitie van een tier1 keten, niet helemaal duidelijk is). 't komt er dus op neer dat ze nog met bijna alle groten in gesprek zijn en kans maken op orders... of gedeelde orders. Was volledig nieuw voor mij maar op een vraag van de moderator werd er geantwoord dat een aantal ketens waarschijnlijk voor 2 RVM leveranciers gaan kiezen en het dus niet all of nothing is.
Op de vraag met welke concurrenten ze het meeste rekening hielden buiten Tomra, werd er respectvol geantwoord dat alle concurrenten te duchten waren, maar dat buiten zij en Tomra niemand ervaring had met het volledige verwerkingsproces en ze dus eigenlijk maar beperkte mogelijkheden zien voor de andere concurrenten.
Dit werd nog bevestigd door het feit dat de tier1 supermarkten blijkbaar merendeel geneigd zijn om hun toestellen op de parking te plaatsen en alleen Tomra en Envipco bieden momenteel multi-feed toestellen aan voor het verwerken van grote hoeveelheden die op een parking geplaatst kunnen worden. Dit zorgt er ook voor dat de plaatsing tijdrovender is doordat er oa vergunningen enzo aangevraagd moeten worden waardoor er hiermee toch zeker vanaf Q3 moet begonnen worden. De bestellingen van de grote jongen zouden dus deze zomer al moeten binnenkomen....fingers crossed!
De Flex, die vooral in de kleinere buurtwinkel zal geplaatst worden, werkt volgens het plug en play principe waardoor de bestellingen en leveringen hiervan pas vanaf Q1/2022 verwacht worden.

Buiten Schotland zijn ze zich blijkbaar ook grondig aan het voorbereiden voor de Portugese en Roemeense markt. Op de vraag of ze bvb ook geïnteresseerd waren in de Nederlandse markt, werd er wel bevestigend geantwoord maar dit gebeurde met hetzelfde enthousiasme als wanneer ik naar een afspraak bij de tandarts ga...
Op de vraag van een ons welbekende deelnemer (met een niet Scandinavische naam die door de moderator toch zo Scandinavisch mogelijk werd uitgesproken :D ) naar de mogelijkheden in Griekenland, werd er zeer diplomatisch naar de invoering van een statiegeldsysteem binnen enkele jaren verwezen, maar met geen woord gerept over de KT opportuniteiten.

Afrondend: een mooie call waarbij het management professionalisme en zeer veel zelfvertrouwen uitstraalde wat het beste laat verhopen voor de toekomst. Op de beurs zorgde de call echter voor weinig animo. Gisteren was er in Oslo dan toch weer een buiten-beurs order van 32.000 stuks aan 210 NOK (+/-20.5 euro) en wordt er de laatste dagen amper nog onder de 200 NOK gehandeld. Ik heb er vandaag nog 300 kunnen oppikken aan 195 NOK en hoop de volgende weken zo nog enkele kleine pakketjes te kunnen binnenhalen.
Phil liked last!

panamapapers
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 226

Bericht door panamapapers »

Ik zat ook in de call. Maar was aan't werk dus kon niet echt deelnemen in de vragenronde. Ik denk dat ik volgend jaar gewoon een half dagje verlof neem. Je kreeg veel extra info die niet in die press releases te vinden zijn.

Exact wat ik genoteerd had hierboven, en de reden waarom ik gisteren ook nog wat heb bijgekocht! Dit jaar gaan die grote parking lot machines in de boeken. Ik was al aan't vrezen dat dat pas voor volgend jaar ging zijn. Maar het gaat er sneller zijn dan gedacht. Wat gaat dat geven...! Ik vermoed dat die deelnemer daar dan ook op doelde mbt die (hogere) prijzen. Naar't schijnt heeft Envipco daar toch wel een interessantere prijszetting (voor de retailer dan): 12-18k voor Envi en 20-25k voor Tomra. Als ze zo'n Tesco of Sainsbury's zouden binnenhalen, zou wel fantastisch zijn. Dan gaan ze nog moeten werken met een order backlog. :lol:

Een markt die je niet vermeldde maar die precies terug aan't opleven is is Australië ((Victoria, Queensland) , waar ze enkele orders ontvangen hebben die dit kwartaal de deur uitgaan. Ierland werd ook aangehaald en in Nederland zal het potentieel eerder klein zijn aan hun antwoord te horen.

Ze haalden nog eens aan wat ik wilde horen: namelijk dat er een duidelijke vraag komt uit de markt naar een tweede solide speler in de RVM business, naast Tomra. Envipco is het best geplaatst hiervoor. Al die andere fabrikanten, die zijn te klein, hebben te weinig ervaring etc. Zij hebben een enorme know-how mbt DRS die ze hebben opgebouwd in de Verenigde Staten, hebben de juiste technologie in-house en bieden een uitstekende service.

Alle ogen dus gericht op Europa momenteel waar we een enorme groei gaan zien de volgende 5-6 jaar. Short-term: Schotland, Roemenië en Portugal. In de VS gaat alles terug normaliseren maar moeten we momenteel nog niet direct iets verwachten, al zou het onder de Biden administration wel eens snel kunnen keren. Connecticut en New Jersey zouden een deposit return scheme aan het bekijken zijn maar nog niets concreet uit de bus gekomen. Als dat zou loskomen, is't weer bingo. ("its a huge potential" zei die Amerikaan.)

Markten in Europa die 'further out' zijn; Spanje en Frankrijk. Daar zeiden ze dat het eerder voor 2024-25-26 zijn. Die vraag over Griekenland werd maar lauwtjes op gereageerd. Dat lijkt niet meer zo 'hot' zoals we dachten. Eind dit jaar zouden ze daar wel de implementatie van DRS 'bekijken'.

En dan dat zinnetje van de CEO: 'That's the reason why we are so bullish'. Meteen wat geld overgeschreven. :D
kayva liked last!

abdel
Premiummember
Premiummember

Bericht door abdel »

En jawel, ik was er ook, al gaat inderdaad niemand mijn naam verstaan hebben :lol:
Aanvullingen op (en herkauwingen van) bovenstaande:

-"Solid pipeline in the USA, continued recovery, very serious discussions on doubling the Conneticut deposit".
De verdubbeling van die deposit was pure winst, gezien ze daar volledig geïnstalleerd zijn en er geen extra kosten voor moeten doen.

_ Die "shared vendor dynamic" was ook helemaal nieuw voor mij. En uit hun gesprekken in Schotland, UK, Portugal kwam naar voor dat het allemaal ging neerkomen "on a 2 supplier dynamic". Zeker nu in Schotland duidelijk is dat die Tier 1 voornamelijk voor kioskopstellingen op de parking gaan (Voor Envipco is dat dan het Optima-platform), komen de kleinere spelers er minder aan te pas en gaat het tussen Envipco en Tomra. Voor de kleinere winkels (Flex) is dat minder het geval.
Een market share van 30% zouden ze teleurstellend vinden, volgens mij gaan ze voor fifty-fifty.

_ Wat de kapitaalverhoging betreft, het was een grote groep van "kleinere" beleggers die daar op ingetekend hebben. Dat verklaard ook een beetje het volume van de afgelopen weken, een deel van die investeerders heeft waarschijnlijk (al dan niet gedeeltelijk) eieren voor zijn geld gekozen en een 25% meerwaarde geboekt. Die stevige buitenbeursaankopen doen dan weer vermoeden dat er ook grotere partijen zijn die de huidige prijs nog ok vinden.

Enfin, dat was allemaal enorm bullish, maar totdat er daadwerkelijk stevige contracten van komen, kopen we daar niet veel voor. De moment dat die er door gaan beginnen komen kan het feestje echter losbarsten :-).
kayva liked last!

Plaats reactie