Envipco

Beleggen, aandelen kopen in Nederland, informatie, koersen en analyses

abdel
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 551

Re: Envipco

Bericht door abdel »

Jah, de afgelopen dagen waren dé dagen om ze in portefeuille te hebben. Perfect storm voor Envipco: technische uitbraak, fantatstich nieuws uit Europa én een absoluut monsterkwartaal.
Misschien nemen ze nu wat gas terug tot tegen de kwartaalresultaten? Hoewel ik er ook niet van zou verschieten dat er nog fondsen instappen mocht de sustainable packaging deal daarvoor al afgeklopt zijn. Of dat die gewoon nu al instappen (gezien er net nog een bid van 60k aandelen aan 5.3 verscheen) :-).

Wat q1 (en verder) betreft, ik ga er al eens een gooi naar doen op basis van de lopende projecten.
Hongarije:
Simon zei letterlijk dat de levering van de eerste 2300 machines in 2024 afgerond zou zijn. Er zijn er al 700 geleverd, nog 1600 te gaan, en ik vermoed dat ze die zo snel mogelijk willen leveren (kwestie dat die vervolgovereenkomst van 2000 stuks er ook nog aan zit te komen) en ga er van uit dat ze blijven leveren aan een tempo van 500 stuks per kwartaal (zelfde aantal als q4 2023). Dat zou neerkomen op een omzet van 10 miljoen voor de komende drie kwartalen.
Griekenland
Niet helemaal duidelijk , maar uit de call: "fantastic opportunities during 2024 and 2025" (Simon) en "expect that to continue" (Bob). Omzet in q4 was bijna 15 miljoen, ik durf niet te zeggen dat ze dat gaan herhalen. Ik mik op 10 miljoen, en misschien is dat al aan de optimistische kant? En of dat zich nog meerdere kwartalen voortzet is ook nog maar de vraag.
Roemenië
Ze zitten nu op 3 miljoen per kwartaal (q3 en q4 2023), enkel de tier 1 spelers hebben nu bestellingen geplaatst. Verdere leveringen worden verwacht aan de kleinere spelers plus kiosken voor de municipalities. Ik ga uit van een gelijkaardige omzet voor de volgende kwartalen (?).
Zweden,Malta, ...
Steady 1 miljoen per kwartaal
Ierland:
Uit de call: "in the midst of a rollout right now": 1000 toestellen te leveren over de komende 4 (?) kwartalen, neem 5 miljoen per kwartaal?

USA gaat iets meer omzet draaien gezien de stijgende volumes in Connecticut, maar neem 8 miljoen per kwartaal.

Samen geeft dat 10+10+3+1+5+8 oftewel 37 miljoen voor komend kwartaal and beyond..

Daar kan nog wat afgaan, als de schattingen te optimistisch zijn of de timing verschuift. Maar daar kan evengoed heel wat bijkomen. Als je de call hoort gaat Griekenland op volle stoom door, dat extra contract in Hongarije zou dit jaar ook al kunnen beginnen lopen, de leveringen in Ierland kunnen wat steviger zijn in de eerste jaarhelft om af te zwakken naar eind van het jaar toe, ze kunnen nog een paar honderd stuks binnen halen in Nederland of Polen,...

Dus ja, als de marges minstens constant blijven (wat ook de verwachting is) moet die 10 cent wpa mogelijk zijn. Grootste onzekerheid is wat mij betreft Griekenland.

Ondertussen hangt ook de Europese bonanza in de lucht. Gaat om 200k toestellen in totaal, als Envipco er maar 10% van binnenhaalt, ben ik binnen, laat staan 30% :lol:.
Ook de timing is niet slecht. 2029 lijkt ver weg, maar tegen dan moeten die systemen operationeel op punt staan als er werkelijk 90% opgehaald moet worden. Pilots, tenders en eerste contracten zijn dan voor 2026. en die twee jaar heeft Envipco zeker nog nodig om zich voor te bereiden. En ook 2026 lijkt misschien ver weg, maar volgens mij niet voor een fondsbeheerder...

Future looks bright. Again 8-) .
Phil liked last!

abdel
Premiummember
Premiummember

Bericht door abdel »

Marcos_ schreef: ↑
08 mar 2024 10:10
60,9K in het orderboekje nu aan de biedkant, dit kunnen toch geen particuliere beleggers zijn die aan het inkopen zijn :think:
Ik denk dat er heel wat fondsen geld hebben liggen voor "groene" bedrijven.
En de wiskunde is eigenlijk heel simpel: als Europa helemaal naar statiegeld overschakelt, dan moeten er 200k rvm's geproduceerd worden. En er zijn wereldwijd 4 bedrijven die in deftige hoeveelheden kunnen leveren, in volgorde van capaciteit: Tomra, Envipco, RVM Systems en Re Deposit (ex Diebold).
Envipco haalt er daar zo goed als zeker 30k (misschien zelfs eerder 50k) van binnen.
Dat is over pakweg 3 jaar tijd gespreid, een extra revenue van 600 miljoen (misschien zelfs 1 miljard).
Bijkomend, als ze dan in totaal pakweg 60k toestellen operatief hebben, leveren die (na verstrijken waarborg) 4000 euro per toestel per jaar op aan service, onderdelen, vervangingen,... Dat is een steady jaaromzet van 240k aan marges van 40%.
Wellicht weten die fondsen beter dan wij welke waarde ze op het bedrijf anno 2029 moeten plakken, en dan is die 5 euro van nu gegarandeerd een koopje.

Het is nog veraf en er kan nog zo veel gebeuren, maar toch, eenmaal definitief gestemd, wordt die wet een goudmijn.
Overigens, toen er tijdens de call een vraag was over consolidatie in de sector, werd daar héél snel over gegaan. Maar zeker weten dat er nu met argusogen naar prooien en overnemers gekeken wordt. En ik ben er bijna zeker van dat het daar bij de boardmeetings van Envipco ook over gaat.
Phil liked last!

abdel
Premiummember
Premiummember

Bericht door abdel »

abdel schreef: ↑
08 mar 2024 10:58
Het is nog veraf en er kan nog zo veel gebeuren, maar toch, eenmaal definitief gestemd, wordt die wet een goudmijn.
Overigens, toen er tijdens de call een vraag was over consolidatie in de sector, werd daar héél snel over gegaan. Maar zeker weten dat er nu met argusogen naar prooien en overnemers gekeken wordt. En ik ben er bijna zeker van dat het daar bij de boardmeetings van Envipco ook over gaat.
Zou het echt al zover zijn? Ze zijn op deze eigenste moment 300 miljoen NOK aan het ophalen "to use the net proceeds from the Private Placement to (i) strengthen the Company’s footprint to capitalize on new market opportunities, (ii) working capital, (iii) M&A, and (iv) general corporate purposes.
Lijkt mij voor een overname, of er zit een heel groot contract aan te komen :think:.
Kan wel weer even duren voor we dat weten. Ik zou toch graag meer dan 50 NOK per aandeel zien, hopelijk is dat niet te optimistisch... (Hadden we twee weken eerder geweest, dan zou ik met 40 NOK al content geweest zijn :lol:).
https://www.envipco.com/hubfs/Press%20r ... ersion.pdf
Phil liked last!

panamapapers
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 541

Bericht door panamapapers »

Sterk! Komt overeen met 26m €. Daar zijn ze goed in. Om van het momentum gebruik te maken om de balans te versterken. :)

Hier nog nieuws uit de PR:
The Board has resolved to initiate an up-listing to Oslo Børs (the main list on the Oslo Stock Exchange) and
aim to complete such listing within the next 12 months.
The Company's shares are listed on Euronext Amsterdam and Euronext Growth Oslo, under the ticker ENVI
and ENVIP, respectively.
abdel liked last!

abdel
Premiummember
Premiummember

Bericht door abdel »

6 miljoen nieuwe aandelen aan 50 NOK.
Had op meer gehoopt, maar eigenlijk is dat wel strak gedaan. We kunnen er weer voor even tegen.
Phil liked last!

Phil
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 233

Bericht door Phil »

De hand van … Clement :D
" The word crisis in Chinese is composed of two characters: the first, the symbool of danger .... the second, of opportunity"

panamapapers
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 541

Bericht door panamapapers »

Welcome aboard! :)
Belang van meer dan vier procent.

(ABM FN-Dow Jones) DNB Asset Management heeft voor het eerst een belang in Envipco gemeld. Dit bleek uit een melding in het kader van de Wet op het financieel toezicht, gedateerd op 13 maart 2024.

DNB meldde een kapitaalbelang van 4,11 procent met een dito stemrecht. Het belang wordt rechtstreeks reëel gehouden.

Wet op het financieel toezicht

De melding valt onder de Wet melding zeggenschap, die sinds 1 januari 2007 onder de overkoepelende Wet op het financieel toezicht valt. Volgens deze wet moeten aandeelhouders met een belang groter dan 3 procent elke wijziging in hun belang melden bij het overschrijden van de volgende drempelwaarden: 3, 5, 10, 15, 20, 25, 30, 40, 50, 60, 75 en 95 procent. Dit geldt zowel bij het opbouwen als het afbouwen van een belang.

Door: ABM Financial News.
Phil liked last!

abdel
Premiummember
Premiummember

Bericht door abdel »

Lijken weer vooral Noorse investeerders die op de kar gesprongen zijn.
https://www.finansavisen.no/industri/20 ... edoble-seg
Dat die geloven dat het aandeel nog zal 'vermenigvuldigen' lees ik graag.

Tomra-concurrent Envipco heeft zojuist 300 miljoen NOK opgehaald met een uitgifte. Daar trokken Christen Sveaas in met 50 miljoen, Arne Blystad met 25 miljoen en Ketil Skorstad met 12,5 miljoen.
Carnegie heeft lang geloofd dat Envipco zal kunnen worden wat Tomra begin jaren 2000 was. Sveaas, Blystad en Skorstad hebben zich aangesloten bij een groep institutionele beleggers.

Christen Sveaas, Arne Blystad en Ketil Skorstad hopen een aandelenavontuur na te bootsen. - Zou een favoriet kunnen worden onder institutionele en particuliere beleggers, zegt Skorstad.
GELOOF IN GROEN SUCCES: - Hiermee denk ik dat het aandeel zich de komende jaren zal kunnen vermenigvuldigen. Ik zou ook graag willen geloven dat het aandeel kan uitgroeien van onbekendheid en onderbezit tot een favoriet onder zowel institutionele als particuliere beleggers, zegt Ketil Skorstad.
- Ik kan deelname aan de Envipco uitgifte bevestigen. Alles wijst erop dat het bedrijf over het juiste management, de juiste technologie en de juiste positie beschikt om een ​​groot deel van de uitrol van hypotheken in de hele EU, die nu eindelijk komt, op zich te nemen, zegt Skorstad tegen Finansavisen.

De Envipco-zaak gaat veel over de droom van een nieuwe Tomra. De voorzitter van het bedrijf, Greg Garvey, die ook 14 procent van de aandelen bezit, was eind jaren negentig en tot in de jaren 2000 vice-voorzitter van Tomra. Garvey was de rechterhand van Jan Christian Opsahl, en velen noemen hem het brein achter Tomra nadat hij de onderneming in Noord-Amerika had geleid. Met hem in het bestuur heeft Garvey voormalig Tomra-CEO Erik Thorsen, terwijl andere ex-Tomra-managers in leiderschapsrollen bij Envipco worden geplaatst.

Hoewel Tomra jarenlang dominant was op de markt, is Envipco erin geslaagd indrukwekkende marktaandelen te veroveren op verschillende markten, terwijl de EU-landen doordringen met strenge eisen voor het recyclen van kunststoffen.

- Ze hebben al grote marktaandelen in de EU-landen die al hypotheken hebben geïntroduceerd en deze tegenwoordig implementeren als gevolg van de toenemende eisen van de EU. Bijvoorbeeld Ierland, Hongarije, Malta en Roemenië, zegt Ketil Skorstad.
- Hiermee denk ik dat het aandeel zich de komende jaren kan vermenigvuldigen. Ik zou ook graag willen geloven dat het aandeel kan uitgroeien van onbekendheid en onderbezit tot een favoriet onder zowel institutionele als particuliere beleggers, zegt hij.

Carnegie-analist Fabian Jørgensen is het daar grotendeels mee eens. Hij heeft echter een koersdoel van een meer gematigde NOK 82 voor het Envipco-aandeel.
"Dit is nog maar het begin"
In zijn laatste analyse na de cijfers over het vierde kwartaal schrijft hij dat Envipco zijn verkoopverwachtingen heeft overtroffen en dat de brutomarge nog eens met 0,7 procentpunt is gestegen naar 35,6 zodat de EBITDA-marge is gestegen naar 17 procent. "Dit is nog maar het begin", concludeerde Jørgensen, die vervolgens het koersdoel verhoogde van NOK 78 naar NOK 82.

TOMRA-REPRISE: Fabian Jørgensen in Carnegie heeft vertrouwen in Envipco.
"Wij denken dat er meer aan de hand is", vervolgt hij na een prijsstijging van ruim 100 procent sinds het derde kwartaal van vorig jaar. Hij gelooft dat de winstgroei zal aanhouden en gaat er zelfs van uit dat er zowel op de korte als op de middellange termijn positieve verrassingen zullen komen.

Met zijn verwachtingen gaat Envipco uit van een prijs die tussen de 23 en 10 keer de verwachte winst voor 2024 tot 2026 zal bedragen, en dat een koers-winstverhouding van 20 eind 2025 een aandelenkoers van 120 NOK zal opleveren.
Volgens Jørgensen vertegenwoordigt het koersdoel van 82 NOK een koers-winstverhouding van 31 tot 14 voor de periode 2024 tot 2026.
panamapapers liked last!

abdel
Premiummember
Premiummember

Bericht door abdel »

https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt ... 8_64063723
"In totaal worden honderd van dergelijke apparaten geplaatst in Nederland"
Benieuwd of we daar nog een pr over gaan krijgen, moet toch goed zijn voor bijna 10 miljoen omzet.
Hopelijk nog maar het begin, er valt nog veel te rapen in Nederland...
Phil liked last!

abdel
Premiummember
Premiummember

Bericht door abdel »

Da's weer straf, ze mogen 100 Quantums plaatsen in Nederland, en maken er geeneens een pr aan vuil? Dat doet het beste verhopen, wie weet wat ze zo nog hebben liggen :lol: .
De goede relatie met Verpact kan nog interessant worden, die gaan tussen nu en 2026 nog om en bij de 2500 machines plaatsen.
De plaatsingen worden ook mooi gespreid, dat kan een mooie steady revenue stream worden de komende drie jaren.
Roll out Verpact.JPG
Verder nog goed nieuws uit Polen: ondanks alle gelobby om het DRS een jaartje uit te stellen, is de startdatum van januari 2025 herbevestigd. https://energetyka24-com.translate.goog ... _hist=true
Nu nog de finale bekrachtiging van de wet en de RFP's kunnen beginnen binnenstromen.
Gelijkaardig verhaal in Portugal overigens, ook daar lijkt het 2025 te worden. Wellicht heeft de goedkeuring van de Europese Packaging Directive beide landen een duwtje in de rug gegeven.
Die goedkeuring is inmiddels informeel afgeklopt, formeel moeten we wachten op de zitting van het Europese parlement eind april. Als dat daar zonder veel wijzigingen getekend wordt, gaat er ten huize Abdel een fles open. Als ik eens kijk naar de wpa als ze die 30% marktaandeel halen, met de orders gespreid over 3 jaar... 🤑.
UK lijkt het DRS over de verkiezingen te willen hevelen, en kijkt naar uitstel tot 2028. Wel veel tegenwind van de drankenproducenten en consumenten, met Coco-cola als een van de grootste voorstanders van een DRS vóór de verkiezingen: https://www.grocerygazette.co.uk/2024/0 ... return-uk/
Maar who cares, als tegen dan heel Europa bestellingen aan het plaatsen is?
U kunt zich hier registreren waarna u de bijlage kunt bekijken.
Phil liked last!

Plaats reactie