Envipco

Beleggen, aandelen kopen in Nederland, informatie, koersen en analyses

abdel
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 429

Re: Envipco

Bericht door abdel »

Héhé, dat was een oppervlakkige pr, maar weer een erg interessante call. Copy past van mijn nota's, ik had ze in Engels genomen, dus ja...

Europe:
-Scotland may delay the implementation date, but not sure yet (mentioned could be 8 months, could be longer). Bob said retailers wouldn't wait and they expect first orders this year (he said rfp's would be "substantially concluded in Q3", don't know what to think of that, but  Tomra announced the first agreement with a major retailer  earlier this week. Probably Lidl or Aldi).
-Ireland: engaged with system operator and retailers, would be a market very well suited for the Quantum platform (only PET and cans, no glass included).
-Portugal: office opened, business development manager active, engaged with all major retailers and pilots with market leader (Continente). System expected to go live middle of 2023.
-Central European region: office opened in Slovakia (Bratislava) and business development manager active for the region.
-Romania: Full engagement, pilots, etc etc. Deposit law is expected to be approved this year, the system going live by early 2023. Production in Romania will be at full  capacity by 2022 (capacity about the size of US capacity, give or take 7k machines per year).
-Greece: no news (still drives me nuts,  still lots of press about huge opportunities for Anta/Texan, but also protests about shady tenders...). Simon is wise enough not to go into detail.
-Malta (rvm provider should be announced in september, 350 machines): "no comment".
-Germany: preparing for increase of Quantum production
-Sweden: building a nice Quantum orderbook but looks like still only about 5 million in yearly revenues. No active ambition to sell Quantums in Finland or Norway.

USA:
USA is the big surprise here. This was considered a mature and saturated market, but now there are prospects for significant growth:
-Connecticut voted for a new bottle bill update a few months ago. Meaning up to 800 new machines will have to be installed by October this year (they should be able to capture 200 to 400 of those machine sales?)  and deposit goes from 5 to 10 cents in Jan 2023 (meaning significant higher throughput revenues). Bordering states New York and Massachusetts are expected to follow the deposit raise to prevent cross border redemption. According to the presentation: "Several new accounts in final stages of commercial negotiations".
Walmart seems to be restarting store refurbishment, Bob: "we are moving forward with one of our largest retailers on a full conversion (!) from our competitor to our portfolio, which is quite a large order book that will occur in the second half of this year and will probably bleed into a little bit of q1 of next year".
The State of California is looking at putting a pilot together where rvm's will be authorized as redemption point. Envipco intends to be part of the pilot. This market would be worth 10k-15k machines, bigger than Envi's activities in the rest of the US.

Ziet er erg goed uit, de vertraging in Europa wordt (toch gedeeltelijk) opgevangen door hogere activiteit in de USA.
Zat wel een stevige verkoper op gisteren (en nog steeds?) anders hadden we mooi hoger gestaan denk ik.
Ik hoop dat de koers mooi hoger gaat tegen de Q3 resultaten, anders ga ik in de verleiding komen om stevig bij te kopen :roll:
Fr2 liked last!

BRT
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 163

Bericht door BRT »

Zover ik zie is het Envipco aandeel niet aanwezig in significante of ESG gerelateerde indexen of fondsen, dus ik neem aan dat de koers gestuwd wordt door oprechte believers. Ik vond ze te duur een tijdje geleden, maar de markt ziet het duidelijk anders.

Toch eens opnieuw bekijken.

panamapapers
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 316

Bericht door panamapapers »

Bedankt om de samenvatting te posten, Abdel. Appreciated! Hieronder wat details die ik genoteerd heb;
The State of California is looking at putting a pilot together where rvm's will be authorized as redemption point. Envipco intends to be part of the pilot. This market would be worth 10k-15k machines, bigger than Envi's activities in the rest of the US.

Ziet er erg goed uit, de vertraging in Europa wordt (toch gedeeltelijk) opgevangen door hogere activiteit in de USA.
Zat wel een stevige verkoper op gisteren (en nog steeds?) anders hadden we mooi hoger gestaan denk ik.
Ik hoop dat de koers mooi hoger gaat tegen de Q3 resultaten, anders ga ik in de verleiding komen om stevig bij te kopen :roll:
Die 10-15k machines in California ging over Envipco’s share. (Da’s toch wat Simon zei). Dus markt is wellicht een stuk groter. Stel je voor dat dat er komt…!

Als je de go-live datum kent kan je 12-18 maanden terug rekenen om de moment te kennen waarop de machines aangekocht worden. Alles moet geïnstalleerd worden, IT systeem fixen etc. Dus mbt Roemenië gaan we bestellingen in Q4 ‘21 of Q1 ‘22 mogen verwachten.

Portugal zal dan logischerwijs kort daarachter volgen (live in mid of 2023). Nog een interessante ontwikkeling daar is dat ze twijfelen om glas eruit de halen. Dat is een zeer gunstig scenario (gelijkaardig aan Ierland) voor Envipco omdat dit beter aansluit bij hun product portfolio.

Gross margin van 40% is de mid-term doelstelling, waarbij deze voor throughput business als RVM sales grosso modo hetzelfde is. Dacht altijd dat daar meer verschil op zat…

Op mijn vraag mbt prijsinflatie werd gezegd dat ze input prijsverhogingen tot op zekere hoogte laten dragen door hun klanten en dmv afspraken met de suppliers zelf. Maar heeft toch kleine impact op marge.

Rustig blijven zitten tot eind dit jaar en dan zou het feestje toch moeten beginnen verwacht ik.
Phil liked last!

abdel
Premiummember
Premiummember

Bericht door abdel »

Mooie aanvulling!
Klopt dat Simon eigenlijk "our share" zei. Ik durfde dat niet te positief te interpreteren, maar imagine... Dat staat al in de eerste pagina van dit draadje, dat California een enorme markt is :-).

Dat van die marges snap ik ook niet goed, er is altijd gezegd dat directe verkopen de hoogste marges hadden. Over de volledige life cycle (marges op verkoop en daarna op onderhoud en service versus marges op throughput?) liggen de marges misschien wel even hoog?

Ze zitten inderdaad nog niet in die ESG indexen/fondsen, maar dat lijkt mij aan de market cap te liggen? Ze flirten nu al wel een hele tijd met de 100mio, dat wordt toch dikwijls genoemd als kritische drempel voor zoiets. Dus wie weet, mits wat goed nieuws...

De free float is ook niet zo gigantisch, met grootaandeelhouder Bouri die nog steeds 47% (of zoiets) aanhoudt.
Uit de notulen van de laatste av bleek er wel (voor het eerst) geen unanimiteit te zijn in de stemming. Het aantal aandelen dat niet voor stemde komt op een paar duizend stuks na overeen met de dik 1,5 miljoen aandelen die de buitengeschopte ex-ceo aanhoudt. Wie weet staan die zijn aandelen in de nabije toekomst wel in de aanbieding...

En of ze te duur zijn moet de toekomst uitwijzen. Maar als ze de komende 5 jaar effectief 10000 machines verkocht krijgen aan $15k per stuk plus nog een hetzelfde bedrag binnen halen aan service en onderhoud over de levensduur van zo'n ding, dan is dat zelfs met een marge van 35% erg mooi verdiend. En ze mikken op meer dan dat. Ik hoop echt wel aan 5 euro te kunnen verkopen :-).

Maar nu afwachten inderdaad. Ik hoop wel op een pr nog voor de q3, maar ik ben dan ook immer optimistisch :roll: ...
Phil liked last!

abdel
Premiummember
Premiummember

Bericht door abdel »

panamapapers schreef:
17 aug 2021 22:18
Mbt de VS is onderstaande link nog wel interessant. Geeft toch het idee dat er daar veel gaande is. https://www.wastedive.com/news/2021-was ... ic/603457/
Analysts also expect states to reintroduce more bottle bills next year. Connecticut successfully passed a law updating its low-performing bottle deposit program and doubled its deposit value, making it the most major bottle bill update in years, but longtime struggles between brands and lawmakers will likely continue to slow efforts to update or change bottle bills in other states in the future.
Nu is er ook echt een op zichzelf staande "national bottle bill" in de maak. Sponsors lijken te denken dat deze meer kans maakt dat de bottle bill die verpakt zit in de Break Free From Plastic Act (die al wel wat verder staat). Eén van die supporters is de Sierra Club (USA's meest invloedrijke natuurorganisatie). Niet moeilijk, want de laatste keer dat ik die naam zag opduiken was op de lijst met aandeelhouders van Envipco met 1 miljoen aandelen ;-).

Nog wat zoekwerk over Californië leert dat CalRecycle de pilotprojecten eind dit jaar moet goedkeuren. En RVM's worden inderdaad expliciet genoemd als mogelijk redemption piont. Het is een 10 cent deposit daar, normaal wel goed voor een stevige throughput. Spannend, grootste (potentiële) nieuwe markt voor Envipco ooit... Ttz, als we die national bottle bill even buiten beschouwing laten :D.
https://www.wastedive.com/news/national ... ee/605564/

In Roemenië blijft het wachten op de wet die nog steeds gestemd moet worden.
https://translate.google.com/translate? ... ch&pto=aue
Een markt voor 5800 rvm's, het wachten waard zullen we maar denken...

Bij Envipco valt er weinig over te horen, behalve dat ze er recent dan toch een kantoor hebben opgericht, maar eigenlijk is Slowakije het eerstvolgende land dat live gaat op 1 januari 2022
https://spravcazaloh.sk/en/
Als ik dat zo lees is het enkel PET en blik, dus ideaal voor de Quantum (cf Ierland).
Ondertussen heeft Tomra daar de eerste 140 machines beet (bij Tesco), hopelijk zit er in ons kantoor te Bratislava een erg bezielde verkoper en halen we binnenkort ook eens een order binnen...

Verder toch een eerder lauwe koersreactie. Vraag me toch echt af wie met zo'n vooruitzichten zijn positie aan deze prijs dumpt. Die moet toch ook beseffen dat er dit najaar mooie pr's kunnen komen?
Phil liked last!

panamapapers
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 316

Bericht door panamapapers »

Ik vind het ook vreemd! Korte termijn vooruitzichten zien er goed uit. Maar iedereen wacht op de volgende press release denkik. :)

abdel
Premiummember
Premiummember

Bericht door abdel »

abdel schreef:
14 mar 2021 16:17
panamapapers schreef:
10 mar 2021 21:11
“Despite Covid-19 and the impact it is had on all aspects of life, it is clear the government is determined to meet its target for the launch of the scheme next year.“

https://www.northern-scot.co.uk/news/re ... me-230695/
Garvey maakt er alleszins geen probleem van, en koopt nog een pakketje bij aan 18 euro :up: . https://www.trivano.com/aandeel/envipco.20442.insiders
En ondertussen heb ik een nieuwe favoriete insider: ook Bob heeft zich begin deze week een stevig pakket aangeschaft.
https://www.afm.nl/nl-nl/professionals/ ... ?id=115333
Ik heb wel geen idee waar die 3.73% vandaan komt. Hopelijk gekocht van Bouri. Of anders de aandelen van Gool opgekocht, en dan had hij er misschien al wat steken?
panamapapers liked last!

Phil
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 226

Bericht door Phil »

" The word crisis in Chinese is composed of two characters: the first, the symbool of danger .... the second, of opportunity"

abdel
Premiummember
Premiummember

Bericht door abdel »

Nope, Tomra T9 machines, dat zie je toch zo :lol:
Op Lidl en Aldi hoop ik al niet meer, waar Tomra in de markt zit, werken die met Tomra. In Griekenland werkt Lidl wel met Envipco...
Het blijft wachten op substantieel Envi-nieuws. Zou wel graag weten aan welke prijs Bob zijn pakket gekocht heeft. Als dat aan 2 euro was zou ik alles onder de 2 opkopen :-). Allez, een dappere poging wagen toch...

Phil
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 226

Bericht door Phil »

https://sensi.ie/

Zijn er nog blijkbaar die potentieel zien van de “ circulaire economie”. Profileren zich als een technologie bedrijf. External funding afgerond in januari en product gelanceerd in april.
Kan mij niet inbeelden dat je zomaar de markt kan instappen van scratch …

Commenting on the new products, Sensi’s Sales Director Nathan Misischi said “These products will really shake up the market for Reverse Vending Machines. Our Smart RVMs use proprietary visual AI technology and perform a superfast visual recognition on the object being presented for disposal. Once the item is verified, and disposal completed, digital vouchers are produced enabling a full contactless experience for the user. Our initial trials showed that customers love the smooth experience”
The new products are initially being rolled out in Ireland and the UK, as well as in the US where there are several interested client chains.
Sensi is a privately held technology company committed to promoting circularity and solving challenging recycling and reuse problems. With impressive technical domain knowledge and IP, Sensi is committed to ongoing technology product development.
" The word crisis in Chinese is composed of two characters: the first, the symbool of danger .... the second, of opportunity"

Plaats reactie