Envipco

Beleggen, aandelen kopen in Nederland, informatie, koersen en analyses

abdel
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 479

Re: Envipco

Bericht door abdel »

Aanhoudende malaise bij (het aandeel van) Tomra, dat vanmorgen teleurstellender cijfers bekendmaakte, waardoor het aandeel op een 5 year low terechtgekomen is. En hoewel het zorgenkindje bij Tomra de afdeling Food is, en niet Collection, straalt de daling volgens mij toch wat af op Envipco...
Verder in de presentatie van Tomra weinig nieuws. Ze boeren goed in Roemenië (wat voor ons minder goed nieuws is) en ze lijken weinig potten te breken in Ierland (wat voor ons dan weer goed nieuws is). In Hongarije hebben ze 50% van de bestellingen afgerond, als Envi op een zelfde tempo werkt komt er een mooi kwartaalresultaat aan...
Algemeen draait de rvm business goed, omzet en marges gaan omhoog. Nog interessant: Polen heeft effectief de startdatum op januari 2025 vastgelegd, en zou volgens Tomra de tweede grootste markt in Europa worden.

Voor ons nog 26 dagen wachten...
https://www.finansavisen.no/fatv/kvarta ... envipco-q3
Phil liked last!

BRT
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 190

Bericht door BRT »

Na de 75% daling van Tomra, wordt deze stilaan interessant als play op de RVM markt. Heeft ernaast een stabiele business op oa recycling ivm Envipco. Staat nog steeds niet “goedkoop” P/E 24 dacht ik, maar wel marktleider in een toekomst bestendige business.

Ik ben benieuwd hoe snel Envipco kan evolueren naar een betrouwbare, positieve cashflow generatie. Het lijkt nu zeer afhankelijk van het “winnen” van contracten.

USSENTERPRISE
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 1900

Bericht door USSENTERPRISE »

Envipco deze morgen een stevige stijger. En terecht.

Envipco boekt recordomzet

Eerste omzet uit Hongarije en Roemenië.

(ABM FN-Dow Jones) Envipco heeft in het derde kwartaal flink meer omzet geboekt dan in dezelfde periode een jaar eerder, terwijl ook de brutowinst aantrok. Dat maakte de fabrikant van statiegeldmachines donderdag voorbeurs bekend.

De omzet steeg met 49 procent van 16,9 miljoen euro naar 25,3 miljoen euro afgelopen kwartaal. Europa droeg 16,9 miljoen euro bij en Noord-Amerika 8,4 miljoen euro. In beide regio´s steeg de omzet, maar vooral in Europa met een ruimschootse verdubbeling.

Envipco haalde voor het eerst omzet uit Hongarije en Roemenië. Op korte termijn verwacht het bedrijf dat Hongarije, maar ook Griekenland, belangrijke aanjagers voor de groei zullen zijn.

Het bedrijf boekte in het derde kwartaal een brutowinst van 8,8 miljoen euro, tegen een winst van 5,3 miljoen euro vorig jaar in het derde kwartaal.

De brutomarge steeg van 31,2 procent in het derde kwartaal van 2022 naar 34,9 procent afgelopen kwartaal. Dat was ook beter dan de 34,5 procent over het tweede kwartaal van dit jaar. Tegen het einde van 2025 moet de marge op 40 procent uitkomen.

De EBITDA trok aan van 2,5 miljoen tot 3,8 miljoen euro en de operationele winst steeg van 1,2 naar 2,2 miljoen euro.
josymar liked last!

USSENTERPRISE
Premiummember
Premiummember

Dat noemen ze nu eens blij zijn met een dooie mus : volledig terug naar af :shock:

Marcos_
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 0

Bericht door Marcos_ »

USSENTERPRISE schreef:
16 nov 2023 14:26
Dat noemen ze nu eens blij zijn met een dooie mus : volledig terug naar af :shock:
'The waiting game' is eindeloos en ik vrees dat we een aankomende beurs correctie ook nog eens moeten uitzitten :(

USSENTERPRISE
Premiummember
Premiummember

Marcos_ schreef:
16 nov 2023 22:11
USSENTERPRISE schreef:
16 nov 2023 14:26
'The waiting game' is eindeloos en ik vrees dat we een aankomende beurs correctie ook nog eens moeten uitzitten :(
Ach ja, iedere maand voorspelt er wel iemand een beurscorrectie.

panamapapers
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 498

Bericht door panamapapers »

Straffe resultaten! Iemand de call gehoord toevallig?

Mooi om het bedrijf te zien groeien doorheen de tijd op alle vlakken. Ook op vlak van communicatie. De website is onlangs vernieuwd, veel betere communicatie naar de aandeelhouders toe. Zelfs de press releases komen nu in een speciaal geselecteerd lettertype. Een ambitieuze wereldspeler waardig.
Phil liked last!

abdel
Premiummember
Premiummember

Bericht door abdel »

Mits registreren kan je de call hier nog bekijken:
https://www.finansavisen.no/fatv/kvarta ... envipco-q3
Er is ergens ook een transcript te vinden, maar enkel voor betalende abonnees...
Phil liked last!

abdel
Premiummember
Premiummember

Bericht door abdel »

Zeer geruststellende resultaten wel,wat mij betreft. Wel frustrerend dat er ook na de mooie resultaten grote pakketten aandelen op de bid gedumpt blijven worden. Zeker gezien er letterlijk gezegd is dat q4 nog beter wordt had ik wel iets anders verwacht.

Ik was/ben er van overtuigd dat ze (zoals de zaken er nu voorstaan) geen kapitaal nodig hebben, maar gezien het gebrek aan ronkende pr's en de aanhoudende aandelendumping begon ik toch echt schrik te krijgen. Niks erger dan echt geld nodig hebben in een moeilijke markt en bij zwakke resultaten...

Edoch, :-)

Ze hebben nu wel duidelijk bewezen dat ze op het inflectiepunt zitten: omzet heeft een stevige boost gekregen én de eerste winst is gerapporteerd :clap: . En gezien de lopende projecten/backlog is ook meteen duidelijk dat het geen lucky shot is: op basis van Griekenland, Hongarije en USA kunnen ze dit niveau van omzet in 2024 vlot aanhouden. De balans kon nog beter, maar naar eigen zeggen worden gedurende het volgende kwartaal de receivables en geleidelijk aan ook meer van de voorraad, omgezet in cash. Juist op tijd :-).
Ook heel positief zijn de prijzen die je zou kunnen afleiden uit de pr: de 200+ machines geleverd in Hongarije hebben 3.8 miljoen opgebracht, oftewel grofweg 15k per toestel. De 72 kiosks in Griekenland hebben 7.9 miljoen opgeleverd, dus een 100k per kiosk. Dat zijn deftige prijzen, dus deftige marges. Zeker gezien ze de komende twee jaar 4000 machines denken te verkopen in Hongarije.

Helemaal gerustgesteld wat dat kapitaal en die  verkoopprijzen betreft dus, want daar begon ik toch mijn twijfels bij te krijgen. Alles wat hier volgend jaar nog bijkomt van contracten gaat een hefboom op de winst geven.
En daar zit wel de enige valse noot: de contracten in Roemenië en (iets minder) in Ierland zitten voorlopig wel stevig onder de verwachtingen. En uit de commentaren was niet duidelijk op te maken dat ze denken dat volgend jaar goed te maken. Lijkt me ook moeilijk, gezien de go-lives binnen respectievelijk twee weken en twee maanden. Nu hebben ze wel altijd gezegd dat ze in Roemenië vooral willen scoren op die kiosks voor municipalities en dat die pas na de go live gezet/besteld zouden worden. Maar ik had ze toch graag duidelijk wat grote supermarktspelers zien binnenhalen. Ik heb het niet live kunnen volgen, anders had ik wel eens gepolst naar welk marktaandeel ze daar nu schatten te halen. In Roemenië heeft Tomra alleszins al voor tientallen miljoenen plaatsingen binnengehaald, over Ierland hebben ze voorlopig ook nog niet veel gezegd daar.
Weer spannend afwachten op de volgende resultaten...
Phil liked last!

panamapapers
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 498

Bericht door panamapapers »

Merci voor het posten van de link van de call Abdel. Dit zijn toch straffe resultaten voor het huidige - onzekere - economisch klimaat. Vreemd dat er verkoopsdruk is, terwijl de volgende twee kwartalen vermoedelijk nog beter gaan worden. Ik heb nog wat bijgekocht. In Hongarije is die eerste bestelling van 200 stuks nog redelijk mager. Die bestellingen zouden (volgens Simon) in Q4 en Q1 moeten aantrekken. Initieel zouden dat er 2000 stuks worden met nog eens 2000 stuks in de (2) jaren erna had ik begrepen.

Hier nog de link naar de presentatie.
https://www.envipco.com/hubfs/downloads ... _FINAL.pdf

Het zou goed zijn als we bij de volgende presentatie een inschatting krijgen wat de inkomsten zijn van program services (grosso modo recurring + high margin) vs RVM sales. Dat zou wel verhelderend zijn. Zeker als we die geografisch (NA / EU) zouden weten. Zal eens vragen aan IR of ze dit kunnen verduidelijken.

Ben ook benieuwd welk effect die aanpassing (verdubbeling vd. rate) in Connecticut zal geven. Enerzijds op de inkomsten uit program services maar anderzijds ook op de politieke wijzigingen in de omliggende Staten. Er mag nog eens iets gaan gebeuren daar. Jammer voor Envipco dat die rates ‘fixed’ zijn en niet geïndexeerd worden voor inflatie.
abdel liked last!

Plaats reactie