Aandeel Pharming

Beleggen, aandelen kopen in Nederland, informatie, koersen en analyses

Beleggen met ongekend lage tarieven?
Aandelen BE/NL €2+0,03% / VS €0,50+$0,004 p/st
Kernselectie: Geen kosten turbo's, ETF's en fondsen
DEGIRO: meer informatie / rekening openen

Karl
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 685
Contacteer:

Re: Aandeel Pharming

Bericht door Karl »

Uit Quotenet.nl maar ik kan nergens vinden wanneer de CEO de bonus ontvangt, iemand enig idee?

Pharming-topman krijgt dag voor kerst dikke bonus-sigaar

Een pakketje van 4,2 miljoen aandelen ligt er te wachten voor Sijmen de Vries, de grote baas van de konijnenmelkers. Hij moet alleen nog even de beurskoers opjagen.

Door Jeroen Molenaar en Abel de Graaff
26/12/2020 14:57

Centenfonds Pharming stond de afgelopen tijd weer vol in de schijnwerpers. Het biotechbedrijf, bij menigeen nog bekend als de verwekker van wijlen transgene stier Herman, verkoopt een product, draait geen verlies én waagde de sprong naar Amerika.

Met een notering aan schermenbeurs Nasdaq hoopt Pharming ook de aandacht te krijgen van beleggers met diepe zakken. Menig collega is Pharming, het oudste, beursgenoteerde biotechbedrijf van Nederland, al voorgegaan. Het voordeel van een paar Amerikaanse kanonnen van beleggers aan boord, is dat de koers ook een opkontje krijgt.

Dat is leuk voor die tienduizenden kleine beleggers, die al decennia wachten en hopen op de grote klappen, én fijn voor de portomonnee van De Vries.

Nog een rondje

De topman van Pharming, dat uit melk van transgene konijnen een middel maakt tegen vreselijk pijnlijke en soms dodelijke zwellingen, sleurt al twaalf jaar de kar. Volgend jaar staat De Vries op de lijst voor herbenoeming en hij liet Quote al weten graag nog een rondje mee te draaien.

Maar van al dat harde werken is de 61-jarige De Vries nog niet heel erg rijk geworden. In 2019 kwam zijn basisloon voor het eerst boven een half miljoen uit, aldus het laatste jaarverslag. Het gros van zijn beloning krijgt De Vries uitgekeerd in opties en, sinds dit jaar, in aandelen-met-een-zekere-voorwaarde.

In jargon heten deze aandelen ‘restricted shares’. Het komt erop neer dat De Vries ze pas mag hebben als het aandeel Pharming omhoog gaat. En niet zomaar omhoog, de koers moet stijgen ten opzichte van een groep van 26 collega-biotechfondsen. Lukt dat, dan zijn de ‘restricted shares’ voor De Vries.

Bonus-bolknak

Het gaat om 4,2 miljoen van deze aandelen, aldus een melding bij beurstoezichthouder op 23 december. Dat is natuurlijk een lekkere sigaar, één dag voor kerst. Maar zoals gezegd, De Vries mag deze bolknak nog niet in de brand steken. Eerst moet de koers omhoog. En dat is nog best aardig gelukt.

Ten opzichte van maart dit jaar is Pharming 72% opgeschoten. Eén van de 638 miljoen eigenomsbewijzen Pharming kost maar liefst €1,38. Dat lijkt allemaal op niets, maar de toekenning van de aandelen geschiedt op basis van een vergelijking. En één van de fondsen waar Pharming mee wordt vergeleken, is Galapagos.

Galapagos

En, allejezus, wat heeft het biotechbedrijf van Quote 500-lid Onno van de Stolpe het voor zijn kiezen gehad. Begin van het jaar noteerde Galapagos nog bijna op €240 per aandeel. Het niet doorgaan van de verkoop van Galapagos’ reumamiddel in de VS ramde daar €160 euro van af.

Menig Pharming-zeloot zal zich verkneukelen om het leed dat Galapagos heet. Hadden de ‘true believers’ in Pharming niet altijd gezegd dat zij uiteindelijk aan het langste eind zouden trekken? En topman De Vries, door de Pharming-fanaten op handen gedragen, zal ook niet treuren om de koersval van Galapagos. Hoe harder Galapagos valt, des te groter de kans op een dike, vet aandelenpakket Pharming.
dafie liked last!

Volg Beursig.com op Twitter en Facebook

Karl
Premiummember
Premiummember
Contacteer:

Bericht door Karl »

Heeft er iemand een update van een technische analyse? Vroeger plaatste Sharky hier volgens mij regelmatig en vorige week nog op de website hier https://beursig.com/2020/12/21/aandelen ... q-te-koop/ Ik zie net onder €1,20 een steun dus het kan zijn dat de koers hier nu gaat proberen een herstel te maken.

ZyppBe
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 177
Contacteer:

Bericht door ZyppBe »

Blancaut schreef:
26 dec 2020 18:24
Interessante analyse!
Ik ben overtuigd van Pharming. 1,6 is idd hard te doorbreken maar door de Nasdaq notering zou dit wel makkelijker moeten kunnen.
Pharming is een belangrijk aandeel in mijn (voorlopig voornamelijk biotech) portefeuille.
Ik vind het altijd lastig om 1 aandeel te vergelijken met een Index.
Ik vrees dat men het nut van die notering wat overschat:

* Als ik me niet vergis ~9 mln shares (verpakt per 10 dus ~900k ADS) op 638 mln outstanding.
( https://www.sec.gov/Archives/edgar/data ... 824df1.htm )
* De gelegenheid niet gebruikt om cash op te halen, ook al was dat niet per sé nodig.
* We houden momenteel met moeite de 1,20 euro. Voorlopig dus een nul-operatie wat betreft koers.
* Bijkomend risico dat de Amerikanen disproportioneel invloed hebben op het aandeel.

Nogmaals: ik zit er al >2 jaar in, ik geloof in de inhoud maar de koers moet dat ook effectief willen reflecteren.
beursfre liked last!
ABI / ACPH / BABA / EMBRAC / ESPO / GLPG / INGA / IVA / MVOL / PHARM / PNL / PRX

uynod
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 81
Contacteer:

Bericht door uynod »

Ik ben al jaren overtuigd dat Pharming een puur tradingspul is om ritjes te maken van 1 EUR (soms zelfs nog lager) naar 1,30 of iets hoger. Ze moeten al met iets gigantisch komen om veel hoger van 1,50 EUR te komen, onder meer gezien het gigantisch aantal aandelen dat uitstaat.

Karl
Premiummember
Premiummember
Contacteer:

Bericht door Karl »

Dat is ook zo, hoe lang speelt het nieuws al met testen op covid patiënten en nog steeds geen nieuws hierover. Ik neem dat niet al te serieus. Dan nog de mislukte beursgang in de VS want sindsdien vanaf de top al ongeveer een derde eraf.

Ik wilde eind van de dag een pakketje kopen maar na de nieuwe versnelling van de daling blijf ik nog even voorzichtig.

Beheerder
Beheerder
Beheerder
waarderingen: 4942
Contacteer:

Bericht door Beheerder »

Naar aanleiding van de beursgang in de VS is er zojuist een poll gestart:

Poll: Wat is uw mening over de beursgang van Pharming in de VS?
Disclaimer: berichten geplaatst met dit account zijn geen beleggingsadviezen.

_Jack_
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 94
Contacteer:

Bericht door _Jack_ »

De beursgang is een scheet in een fles gebleken tot op heden.
Alles dat erbij kwam in de dagen er naartoe is er al weer vanaf.

Seffes mag ik weer gaan bijkopen als we rond de 1 euro hangen. :D
ritchie liked last!

koenvhaver
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 140

Bericht door koenvhaver »

Inderdaad. Dat aandeel is al meer dan 10 jaar dood. Dat ze daar nog zoveel spel van maken. Is net zoals het Option-forum waar men bleef volhouden dat het ging goedkomen.
De 330% winst sinds 2016 is een feit

Blackadder
Moderator
Moderator
waarderingen: 2935
Contacteer:

Bericht door Blackadder »

koenvhaver schreef:
29 dec 2020 10:55
Inderdaad. Dat aandeel is al meer dan 10 jaar dood. Dat ze daar nog zoveel spel van maken. Is net zoals het Option-forum waar men bleef volhouden dat het ging goedkomen.
Beetje kort door de bocht
Pharming is een winstmakend biotechbedrijf, moeilijk te vergelijken met Option.

Wie ze trouwens gekocht heeft begin 2016/2017 heeft gouden zaken kunnen doen.
De traders hebben er ook al goed aan kunnen verdienen, de koers schommelt al jaren tussen ruwweg 80 cent en 1 euro 50.
dochter123 liked last!

Chukky2
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 236
Contacteer:

Bericht door Chukky2 »

Blackadder schreef:
29 dec 2020 11:02
koenvhaver schreef:
29 dec 2020 10:55
Beetje kort door de bocht
Pharming is een winstmakend biotechbedrijf, moeilijk te vergelijken met Option.

Wie ze trouwens gekocht heeft begin 2016/2017 heeft gouden zaken kunnen doen.
De traders hebben er ook al goed aan kunnen verdienen, de koers schommelt al jaren tussen ruwweg 80 cent en 1 euro 50.

Eigenlijk een beetje speelbal .
Er zouden veel beleggers instappen moest het niet zo een jojo bewegingen maken .het is nergens voor nodig .
avantium Bam Bayer-Bioc.Bpost-cresent-econocom -Exmar -Fagron-greenyard-ing-MDxH-Nyrstar -Ontex -Oxurion-Pharming-umic.XFab-Arcelor ,IAsiat-argenx melex -Solvay,AMG,beka.acaci.shel.

Deelnemen aan het forum + meer functies?

Deel kennis en vragen met duizenden beleggers,
minder advertenties, ideaal voor smartphone, betere
gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete
onderwerpen. Registreer binnen 1 minuut!

Plaats reactie