Aandeel Pharming

Beleggen en aandelen kopen in Nederland, beursberichten, informatie delen, beurskoersen analyseren + AMX, ASCX, Lokaal
neku
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 669

Re: Pharming

Berichtdoor neku » 28 Jan 2019 19:21

Als een shorter minder aandelen heeft betekent dat gewoon dat die winst neemt. Dat betekent niet dat die later gewoon zijn posities kan opbouwen hoor. Dat deed ik ook met Bitcoins, even wachten op pump en eventjes later opnieuw posities innemen...
The aim of education is the knowledge, not of facts, but of values!

Word gratis lid op Beursig.com

Discussieer met duizenden beleggers en profiteer
van minder advertenties en abonneer op onderwerpen.

Registreer nu binnen enkele tellen

powered by Surfing Waves

Dirk19
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 2608

Berichtdoor Dirk19 » 28 Jan 2019 20:00

Pharming: Wachten op omzetcijfers

Categorie: Analyse
Door Nico Inberg op 28 jan 2019 om 08:00
Pharming: Wachten op omzetcijfers
Het nieuwe jaar is sterk begonnen voor veel biotechbedrijven. Sinds de jaarwisseling zijn de meeste biotechs aardig de lucht ingegaan. Onderstaand ziet u de grafiek van de afgelopen twee jaar voor vier bekende biotechaandelen: Mithra, Galapagos, Kiadis en natuurlijk Pharming zelf.

pharming
Ondanks het turbulente najaar, waarin de teleurstelling inzake de verrassend genoeg niet verkregen toestemming voor preventief gebruik van Ruconest verwerkt moest worden, is Pharming nog steeds één van de best presterende biotechs.

Derde jaar eigen verkoop
Inmiddels zijn we alweer toe aan het derde jaar waarin Pharming zelf de verkooprechten voor de VS kan uitnutten en de focus de komende tijd ligt dan ook op de omzetverwachtingen omtrent het afgelopen, vierde kwartaal van 2018.

Het omzetpatroon van de afgelopen twee jaar, sinds de terugkoop van de Amerikaanse rechten, ziet er als volgt uit. In de grafiek hieronder is met potlood alvast €40 miljoen ingetekend voor het vierde kwartaal. Het vasthouden van de hoge omzet uit Q3 is cruciaal.

sears

De sterke stijging in Q4-2017 kwam door problemen bij de concurrentie. Pharming kon daar snel op inspringen, en moest de kwartalen erop enigszins terrein prijsgeven, maar kon later dat jaar voortbouwen op het herwonnen momentum.

In het derde kwartaal van 2018 behaalde het zelfs een recordomzet van €38,8 miljoen, waarvan €5,4 miljoen als nettowinst overbleef. De kosten verbonden aan het maken van Ruconest zijn laag (het produkt gaat ongeveer zes keer over de kop) maar de financieringslasten zijn hoog, zeker nu de tijd gekomen is van aflossing.

Daarnaast moet er bij bewezen succes nog extra geld betaald worden aan Valeant voor het terugkrijgen van de Amerikaanse rechten. Ceo Sijmen de Vries heeft altijd gezegd dat graag te willen betalen, omdat dan een sterke omzet gerealiseerd is, maar het wordt natuurlijk wel een behoorlijke cash-out.

Pas op 7 maart komt Pharming met de omzetcijfers over het vierde kwartaal. De dollar zit enigszins mee: in Q4 was de Amerikaanse dollar gemiddeld 2% sterker dan in Q3, 1,16 om 1,14.

Concurrentie zwelt aan
Ondertussen wordt de concurrentie steeds heviger. Waar Pharming vorig jaar nog kon profiteren van zwakte bij een concurrent (Shire), daar liggen tegenwoordig de kaarten wat anders. Van groot belang is de introductie van Takhzyro, de opvolger van Shire voor het bloedplasma product (Cinryze) dat eerder zoveel moeilijkheden gaf en Pharming de kans gaf versneld marktaandeel te pakken.

sears

Takhzyro kan preventief gebruikt worden, eens per twee weken een dosis van 300 mg. Het moet onderhuids worden ingebracht. Patiënten die al een half jaar geen aanval hebben gehad kunnen toe met een dosering elke vier weken.

sears

Uiteraard wordt er bij Pharming ook druk gewerkt aan een meer patiëntvriendelijke manier van toedienen, wat misschien nog wel belangrijker is dan de toestemming voor preventief gebruik. Binnenkort hoopt het bedrijf daartoe een aantal onderzoeken te starten.

Vorig jaar augustus verkreeg Shire goedkeuring voor Takhzyro, oftewel lanadelumab, en dat moet de vervanger/concurrent worden van Cinryze en Haegarda voor profilaxe (preventief gebruik). Omdat het minder vaak toegediend hoeft te worden heeft men hier grote verwachtingen van.

Orale pil
Daarnaast wordt er de komende jaren concurrentie verwacht uit andere hoek: partijen die een orale toediening aan het ontwerpen zijn. Daar is mede de negatieve visie van het Kempen-rapport op gebaseerd: BioCryst zou in 2020 met een orale toepassing (pil) kunnen komen voor preventief gebruik.

Volgens BioCryst zelf zou de aanvraag voor goedkeuring in de tweede helft van 2019 de deur uit kunnen. Biocryst is een biotechbedrijf uit de VS met een marktkapitalisatie van ongeveer $1 miljard. Het richt zich op geneesmiddelen voor zeldzame ziektes. Het zou goed zijn als Pharming voor de introductie van deze pil alvast een betere toedieningsmethode heeft gevonden.

BioCryst heeft een notering aan de Nasdaq (BCRX) en het bedrijf zelf bevindt zich in Durham, North Carolina, met een laboratorium in Birmingham, Alabama. Voor de liefhebbers: hier vindt u alle lopende en afgeronde onderzoeken inzake HAE.

En Ruconest is daarbij zeker niet kansloos, gezien de voorbeelden die af en toe langskomen. Zo werden vorige week in Hawaii (eigenlijk zou ik daar heen moeten) twee gevallen gepresenteerd waarin Ruconest juist preventief een goede werking laat zien.

Conclusie
Kortom, genoeg uitdagingen voor onze enige biotech met omzet in Nederland en omstreken. Belangrijkste is nu de omzetstijging doortrekken, en daarnaast de producten in de pijplijn vaart geven. Pharming kan geleidelijk aan haar omzet opvoeren en de ruime kaspositie gebruiken om de financiën op orde te brengen.

Daarna is het de beurt aan de pijplijn met nieuwe toepassingen en nieuwe kandidaat-geneesmiddelen. Hoewel de concurrentie toeneemt, is er geenszins reden voor paniek. In afwachting van de omzet- en winstcijfers is het aandeel nog steeds koopwaardig rond €0,80. De omzetcijfers over Q4 zullen meer richting geven.

Disclaimer: Inberg heeft geen positie in Pharming.
KOPEN
Dit aandeel is op dit moment en tegen deze koers koopwaardig
KOPEN OP 28 JAN 2019 OM 08:00
De omzetontwikkeling vertoont een positief verloop en daar wordt voorlopig goed geld mee verdiend. Dat komt onvoldoende in de koers tot uitdrukking. Nieuwe kansen via andere toepassingen vergen nog veel tijd Koopwaardig rond dit niveau.

Soppi
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 226

Berichtdoor Soppi » 28 Jan 2019 20:55

neku schreef:Als een shorter minder aandelen heeft betekent dat gewoon dat die winst neemt. Dat betekent niet dat die later gewoon zijn posities kan opbouwen hoor. Dat deed ik ook met Bitcoins, even wachten op pump en eventjes later opnieuw posities innemen...

En toch verwacht ik dat in aanloop van de FY results, de andere shorters ook verder zullen afbouwen. ....
Eerst PDT partners in de loop van de volgende dagen .....gevolgd.door Canada Pension Plan....

Kevke
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 1

Berichtdoor Kevke » 03 Feb 2019 11:16

Dag allemaal ,

Ik ben een beginnende handelaar , ik heb goeie recensies gelezen over pharming en een goed koersdoel is het aan de huidige koers een interessant instap moment ?en is een koersdoel van 1,50-2€ overdreven voor dit aandeel ? Wat zijn jullie meningen hierover ? Ik wou graag wat van deze aandelen aankopen :)

Dirk19
Premiummember
Premiummember

Berichtdoor Dirk19 » 03 Feb 2019 11:27

Dit lijkt me inderdaad een mooi instapmoment. Q3 cijfers waren onverwacht uitstekend. Ik zie de koers stijgen in aanloop van de jaarcijfers.

Ik zie ze echter nooit nog hoger gaan dan 1,50

Kevke
Forum verkenner
Forum verkenner

Berichtdoor Kevke » 03 Feb 2019 19:06

haha ik hoopte dat het aandeel binnen enkele jaren naar 5€ zou gaan eigenlijk :p

Dirk19
Premiummember
Premiummember

Berichtdoor Dirk19 » 03 Feb 2019 19:26

Kevke schreef:haha ik hoopte dat het aandeel binnen enkele jaren naar 5€ zou gaan eigenlijk :p

Lijkt me onwaarschijnlijk, gezien het grote aantal uitstaande aandelen. Meeste koersdoelen liggen echter toch rond de 2 euro https://www.trivano.com/aandeel/pharming.450.adviezen

Dirk19
Premiummember
Premiummember

Berichtdoor Dirk19 » 03 Feb 2019 21:35

Kevke
Forum verkenner
Forum verkenner

Berichtdoor Kevke » 03 Feb 2019 22:46

Oke ty voor de info :)

Kevke
Forum verkenner
Forum verkenner

Berichtdoor Kevke » 03 Feb 2019 22:48

Maar donderdag en vrijdag worden de resultaten van de economieën Duitslands ... vrijgegeven zodus ga ik ga mss nog 1week wachten om te kopen :)