AMG

Beleggen, aandelen kopen in Nederland, informatie, koersen en analyses



lanciared
Forum verkenner
Forum verkenner
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 nov 2020 01:08
waarderingen: 15

Re: AMG

Bericht door lanciared »

Door Paul Weeteling op vrijdag 14 januari 2022 (IEX Premium)

PREMIUM AMG: lithiumparel met grootse plannen

AMG: STRONG BUY KOERS: €33 KOERSDOEL: €40 UPSIDE: 21%

Exponentiële groei elektrisch rijden zorgt voor sterke vraag naar lithium en drijft de prijs op

AMG zet vol in op lithium, maar komt kapitaal tekort
Beursgang lithiumtak in Frankfurt is een kansrijke optie
Waardering nog steeds vriendelijk, taxaties en koersdoel omhoog

De lithiumprijs tikt bijna dagelijks een all-time high aan en dat is koren op de molen van AMG. Het bedrijf heeft een van de laagste kostprijzen ter wereld voor het witte metaal, is bezig de productiecapaciteit uit te breiden en heeft ook downstream plannen om het materiaal op te werken naar een hogere kwaliteit zodat het direct gebruikt kan worden voor de productie van oplaadbare batterijen. Op de Capital Markets Day vertelde het bedrijf hier meer over en heb ik de ceo een paar vragen kunnen stellen.

Verwachting elektrische auto's te voorzichtig
Ceo Heinz Schimmelbusch startte de presentatie logischerwijs met de verwachte ontwikkeling van de vraag naar elektrische auto's, de grootste aanjager van de vraag naar oplaadbare batterijen waar lithium een belangrijke component van is. In onderstaande afbeelding is te zien waar AMG momenteel op rekent. Ik reken er zelf op dat elektrische auto's in de periode 2030-2035 al minimaal 80% marktaandeel hebben en dus op bijna het dubbele van de cijfers uit onderstaande afbeelding.

Wie er uiteindelijk dichterbij blijkt te zitten is voor de investment case van AMG niet doorslaggevend. Ook op basis van bovenstaande verwachtingen zit het bedrijf er warmpjes bij en het belangrijkste uit bovenstaande grafiek is allicht de verwachting dat Europa voorop zal lopen in de omslag naar elektrisch rijden. AMG bouwt momenteel een lithiumverwerkingsfaciliteit in Duitsland en heeft plannen voor aanvullende faciliteiten die het deels kan voeden met lithiumconcentraat uit eigen mijn, waarover later meer. Geografisch gezien zit AMG dus goed.

Tesla heeft een autofabriek in Berlijn gebouwd die elk moment open kan gaan en de Duitse autobouwers zetten ook zwaar in op elektrisch rijden. Er zal lokaal dus zo veel vraag zijn naar het opgewerkte lithium van AMG dat het niet nodig is om het de hele wereld over te sturen. Dat scheelt in de kosten en in de risico's. Verder maakt het voor AMG niet uit welke autobouwer meer succesvol is; het bedrijf levert gewoon daar waar vraag is.

Strategisch zijn de plannen dus dik in orde, maar er gaan wel grove investeringen mee gemoeid. AMG was eerder al van plan de productiecapaciteit van de lithium-/tantaalmijn in Brazilië te verdubbelen, wat afketste op een tekort aan kapitaal. Achteraf betreurenswaardig want anders hadden ze nu dubbel profijt kunnen hebben van de situatie. Anderzijds had een dergelijke investering het AMG erg lastig gemaakt tijdens de coronacrisis en het bedrijf heeft het al vrij bont gemaakt.

Uiteindelijk is ervoor gekozen de capaciteit van de Braziliaanse mijn met bijna 45% op te voeren. Deze uitbreiding wordt voorgefinancierd door een klant die de nieuwe capaciteit vanaf de start van de productie in april 2023 exclusief zal afnemen. Dit onderstreept wederom dat AMG goede plannen heeft, maar vaak cash tekort komt om ze te realiseren. Hoe het dat dit keer gaat oplossen, daar kom ik later op. Eerst nog iets meer over wat AMG precies van plan is op lithiumgebied.

All-in op lithium
Het eerste wapenfeit moet de genoemde module in Duitsland worden, die meerdere soorten ruw lithium op kan werken naar lithiumhydroxide. Dit is een lithiumvorm die geschikt is voor oplaadbare batterijen. Deze module, met een capaciteit van 20 kiloton, staat gepland voor het tijdvak 2022-2023 en de bouw hiervan is reeds gestart à $120 miljoen. Op dit moment is 90% van de capaciteit al toegezegd aan 3 verschillende afnemers, waarvan het overgrote deel uit Europa, en er zou zelfs interesse zijn vanuit een niet bij naam genoemd bedrijf (Tesla?) voor een gehele module.

In 2024 wil AMG een demo-faciliteit voor vaste elektrolyten openen. AMG verwacht dat batterijtechnologie zich in de richting van vastestofbatterijen (solid-state batteries) zal ontwikkelen en wil hierop voorsorteren. Een logische verwachting, aangezien bijna alle hoogwaardige technologie uiteindelijk doorontwikkeld wordt naar een vaste (niet-vloeibare) vorm. In 2027-2028 wil AMG doorpakken met een grootschalige faciliteit voor de productie van vaste elektrolyten.

Tot slot staan voor tijdvak 2025-2026 nog twee additionele modules op de planning ($75 miljoen per stuk) en een faciliteit in Brazilië ($200 miljoen) die een deel van het lithiumconcentraat alvast op kan werken naar een hogere kwaliteit, wat flink in de kosten zou schelen. Voor 2027-2028 staan er vervolgens nog eens twee modules gepland. Er wordt dus niet kinderachtig ingezet op lithium.

Tussen de regels door liet AMG ook nog eens weten dat de kennis die het bedrijf heeft opgedaan met de mijn in Brazilië ook elders van pas kan komen. Met andere woorden: er wordt gekeken naar het toevoegen van nieuwe mijnen, eventueel in partnerschap.

Lithiumtak gaat mogelijk apart naar de beurs
Om dit alles te financieren kijkt AMG naar verschillende opties. De eerste die genoemd wordt is alles zelf financieren uit de kasstroom. Deze optie is wat mij betreft per direct afgeschreven want de vereiste investeringen zijn daar veel te omvangrijk voor.

Optie 2 is een strategische partner. Voor deze optie hangt alles af van de voorwaarden van een mogelijke deal, dus hier valt weinig zinnigs over te zeggen.

De laatste mogelijkheid is een aparte beursgang van de lithiumtak. Deze tak wordt nu al afgesplitst naar een aparte entiteit, en deze optie ligt wat mij betreft het meest voor de hand. Dankzij de uitstekende marktomstandigheden rond lithium, die nog wel even aan zullen houden, kan AMG op deze manier voldoende kapitaal ophalen tegen een redelijke prijs. Het zou mij niet verbazen als deze tak meer waard blijkt te zijn dan AMG in zijn geheel op dit moment.

Vanadiumbatterijen kansrijk in Midden-Oosten
Wanneer lithium wordt afgesplitst blijft AMG achter met de technology-tak voor hoogwaardige legeringen, een aantal andere metalen en vooral vanadium, de andere focus van het bedrijf.

Op mijn vraag of stationaire batterijen op basis van vanadium kunnen concurreren met hun lithium-tegenhangers antwoordde ceo Schimmelbusch dat dit vooral afhangt van de prijzen van de genoemde grondstoffen. Hij ziet in het Midden-Oosten een gezonde markt voor stationaire vanadium-redox-flowbatterijen waar AMG een eigen variant van ontwikkelt.

Het vanadium dat AMG in de VS produceert uit gerecyclede katalysatoren is op basis van meerjarige contracten al verkocht aan staalboeren; dit moet meer gezien worden als een gezonde cashcow. De capaciteit van deze operatie wordt momenteel verdubbeld en ook hier is veel kapitaal mee gemoeid.

AMG
2018A

2019A

2020A

2021E

2022E

2023E

Omzet ($ mln) 1.310 1.190 937 1.200 1.400 1.600
Aangepaste Ebitda ($ mln) 220 200 66,8 130 210 280
Nettowinst ($ mln) 90 -50 -42 30 85 125
Winst per aandeel ($) 2,97 -1,64 -1,47 0,95 2,68 3,94
Koerswinstverhouding 11 - - 39,6 14 9,6
Dividend ($) 0,55 0,44 0,25 0,30 0,58 0,60
Dividendrendement 2,2% 1,8% 0,98% 0,8% 1,5% 1,6%
Tabel: Kerncijfers AMG (bron: Beleggersdesk)

AMG is zeer vriendelijk gewaardeerd
Resumerend heeft AMG dus zeer ambitieuze plannen voor de gehele lithiumketen, van lithium in de grond naar een product dat de accu's in kan, en ook voor de volgende stap in de technologische ontwikkeling van oplaadbare batterijen. AMG komt zwaar kapitaal tekort en zal hiervoor waarschijnlijk naar de beurs in Frankfurt gaan, maar alles wordt momenteel nog tegen elkaar afgewogen.

Kijken we vervolgens naar de huidige marktwaarde van AMG (ruim €1 miljard) afgezet tegen het aangepaste Ebitda dat het bedrijf tegen de huidige lithiumprijs realiseert met de lithiumtak (circa €100 miljoen) dan komen we uit op een multiple van ruim 10, exclusief alle overige activiteiten.

Lithiumkoning Albemarle noteert tegen een geschatte multiple van 40 keer de lithiumactiviteiten, die op het totaal van het bedrijf zelfs iets groter zijn. Allicht zit ik iets te laag met die €100 miljoen bij AMG (exacte bedragen wilde men niet noemen) en Albemarle is een veel groter bedrijf, maar een verschil van factor 4 is wel erg groot. AMG is in dit opzicht dus erg vriendelijk gewaardeerd.

Hoe de grondstofprijzen zich exact gaan ontwikkelen valt niet in te schatten, maar de huidige lithiumprijs wijst richting een hogere winstgevendheid van AMG de komende jaren. En niets wijst erop dat de lithiumprijs binnenkort in elkaar zakt. Ik handhaaf daarom de Strong Buy-rating en verhoog het koersdoel naar €40 op basis van de opgevoerde taxaties voor de komende twee jaar en de gunstige vergelijking met sectorgenoten.

STRONG BUY
Dit aandeel is op dit moment en tegen deze koers koopwaardig

EINDADVIES :
STRONG BUY OP 14 JANUARI 2022

AMG gaat all-in op lithium. Een beursgang van de lithiumtak in Frankfurt is een zeer kansrijke optie. Op langere termijn telt dat de vooruitzichten voor de vraag naar metalen en technologieën die de duurzaamheidsrevolutie ondersteunen ijzersterk zijn. AMG zet slim in op een hogere positie in de waardeketen voor batterijtechnologie en grondstoffen. De waardering is vriendelijk. AMG is nog steeds interessant voor beleggers.
Omhoog
Wimpie85 liked last!










Plaats reactie