Opmerkelijk nieuws
Re: Opmerkelijk nieuws
Boeren kopen geen elektrische tractor: duur, snel leeg en lastig
25 februari 2024 15:38
Aangepast 25 februari 2024 15:38
Auto's, fietsen, scooters, zelfs vrachtwagens en straks vliegtuigen: de toekomst is elektrisch. Maar elektrische tractoren zie je eigenlijk nergens. Toch worden ze wel al gebouwd. In ons eigen land nota bene. Al hebben boeren er nog weinig aan.
Acht ton, zo veel kost een elektrische tractor. Dat is veel meer dan de ruim twee ton die een tractor kost die op diesel rijdt.
Er zijn er in Nederland dan ook nog maar tien van verkocht. zegt Mart van der Valk. Hij is technisch specialist emissieloze aandrijvingen bij het bedrijf Abemec, dat dieseltractoren van het merk Fendt ombouwt naar elektrisch.
De kopers van die elektrische tractoren zijn allemaal bedrijven die in de bouw zitten.
Problemen
Een paar boeren hebben elektrische tractoren wel getest, maar daar blijft het tot nu toe bij. Want ze lopen tegen nogal wat problemen aan.
Groot probleem is dat de elektrische tractoren nog niet geschikt zijn voor zwaar werk, zoals ploegen en aardappelen rooien, staat in een recent rapport van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Dat kost meer kracht dan bijvoorbeeld zaaien.
Accu snel leeg
De kracht die nodig is om de grond open te breken kunnen elektrische tractoren op zich wel leveren, maar niet de hele dag. Vaak gaan de accu's maar vier uur mee, vertelt Jos Derks, van Derks Gewasbescherming. Dat is onhandig als je op het land bezig bent.
De elektrische tractoren worden wel geleverd met twee accu's, zodat je geregeld de accu kunt vervangen. Maar waar laad je de lege accu dan op? Op de akkers staan geen laadpalen.
Snelladen bij Fastned
Bij een akkerbouwbedrijf in Zeeland is afgelopen najaar een test gedaan met elektrische tractoren van Agromec, vertelt Van der Valk.
Het wisselen van de accu kon volgens hem bij de test als de tractor tijdens het rooien van aardappelen af en toe terugreed naar de boerderij. En er was ook een persoon die geregeld naar Fastned reed om de accu's daar aan de snellader te hangen.
'Duurder en ingewikkelder
'
"Naar Fastned rijden maakt het wel weer duurder en ingewikkelder", aldus Van der Valk. Maar als je meer tractoren aan het werk hebt, dan wordt het rendabeler, zegt hij. In de bouw wordt vaak geëist dat er emissieloze voertuigen zijn. "Dan is er een chauffeur die de hele dag rondrijdt met lege accu's", aldus Van der Valk.
25 februari 2024 15:38
Aangepast 25 februari 2024 15:38
Auto's, fietsen, scooters, zelfs vrachtwagens en straks vliegtuigen: de toekomst is elektrisch. Maar elektrische tractoren zie je eigenlijk nergens. Toch worden ze wel al gebouwd. In ons eigen land nota bene. Al hebben boeren er nog weinig aan.
Acht ton, zo veel kost een elektrische tractor. Dat is veel meer dan de ruim twee ton die een tractor kost die op diesel rijdt.
Er zijn er in Nederland dan ook nog maar tien van verkocht. zegt Mart van der Valk. Hij is technisch specialist emissieloze aandrijvingen bij het bedrijf Abemec, dat dieseltractoren van het merk Fendt ombouwt naar elektrisch.
De kopers van die elektrische tractoren zijn allemaal bedrijven die in de bouw zitten.
Problemen
Een paar boeren hebben elektrische tractoren wel getest, maar daar blijft het tot nu toe bij. Want ze lopen tegen nogal wat problemen aan.
Groot probleem is dat de elektrische tractoren nog niet geschikt zijn voor zwaar werk, zoals ploegen en aardappelen rooien, staat in een recent rapport van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Dat kost meer kracht dan bijvoorbeeld zaaien.
Accu snel leeg
De kracht die nodig is om de grond open te breken kunnen elektrische tractoren op zich wel leveren, maar niet de hele dag. Vaak gaan de accu's maar vier uur mee, vertelt Jos Derks, van Derks Gewasbescherming. Dat is onhandig als je op het land bezig bent.
De elektrische tractoren worden wel geleverd met twee accu's, zodat je geregeld de accu kunt vervangen. Maar waar laad je de lege accu dan op? Op de akkers staan geen laadpalen.
Snelladen bij Fastned
Bij een akkerbouwbedrijf in Zeeland is afgelopen najaar een test gedaan met elektrische tractoren van Agromec, vertelt Van der Valk.
Het wisselen van de accu kon volgens hem bij de test als de tractor tijdens het rooien van aardappelen af en toe terugreed naar de boerderij. En er was ook een persoon die geregeld naar Fastned reed om de accu's daar aan de snellader te hangen.
'Duurder en ingewikkelder
'
"Naar Fastned rijden maakt het wel weer duurder en ingewikkelder", aldus Van der Valk. Maar als je meer tractoren aan het werk hebt, dan wordt het rendabeler, zegt hij. In de bouw wordt vaak geëist dat er emissieloze voertuigen zijn. "Dan is er een chauffeur die de hele dag rondrijdt met lege accu's", aldus Van der Valk.
Laatste artikelen op Beursig.com
Beleggen in bitcoin en ethereum op Euronext beurs
Wild west taferelen bij aandelen, crypto valuta en ...
Volg Beursig.com
Re: Opmerkelijk nieuws
Duizenden mensen vast op cruiseschip uit angst voor cholera
Aangepast 26 februari 2024 10:43
Meer dan 3000 mensen zitten vast op een cruiseschip voor de kust van het Oost-Afrikaanse eiland Mauritius. Er is angst voor een mogelijke cholera-uitbraak op het schip.
Na een reeks gevallen van maag-darmziekten aan boord van de Norwegian Dawn weigerden de plaatselijke autoriteiten het schip te laten aanmeren in de haven van de hoofdstad Port Louis.
Uitbraak in Afrika
Eerder had het Franse eiland La Réunion het schip al geweigerd. Zuidelijk Afrika kampt momenteel met een van de ergste cholera-uitbraken in jaren.
Het merendeel van de 2184 passagiers zou zondag aan de reis naar huis beginnen. Tegelijkertijd zouden oorspronkelijk 2279 nieuwe reizigers aan boord van het schip komen in Port Louis, aldus de havenautoriteit.
Diarree en braken
Er zijn ook 1026 bemanningsleden op het schip. Volgens dagblad BN DeStem zijn er minstens ook zo'n 15 Nederlanders onder de passagiers, onder wie een gezin uit Breda.
Medewerkers van het ministerie van Volksgezondheid namen monsters van een vijftiental mensen aan boord. De resultaten van het onderzoek worden dinsdag verwacht. Volgens de autoriteiten zouden minstens veertien passagiers en één bemanningslid last hebben van diarree en braken. Ze zijn geïsoleerd in hun kamers.
De Norwegian Dawn vertrok op 13 februari uit Zuid-Afrika voor een reis via Madagaskar naar de eilanden Réunion en Mauritius. Daarna zou het cruiseschip met nieuwe passagiers terugkeren naar Zuid-Afrika.
Aangepast 26 februari 2024 10:43
Meer dan 3000 mensen zitten vast op een cruiseschip voor de kust van het Oost-Afrikaanse eiland Mauritius. Er is angst voor een mogelijke cholera-uitbraak op het schip.
Na een reeks gevallen van maag-darmziekten aan boord van de Norwegian Dawn weigerden de plaatselijke autoriteiten het schip te laten aanmeren in de haven van de hoofdstad Port Louis.
Uitbraak in Afrika
Eerder had het Franse eiland La Réunion het schip al geweigerd. Zuidelijk Afrika kampt momenteel met een van de ergste cholera-uitbraken in jaren.
Het merendeel van de 2184 passagiers zou zondag aan de reis naar huis beginnen. Tegelijkertijd zouden oorspronkelijk 2279 nieuwe reizigers aan boord van het schip komen in Port Louis, aldus de havenautoriteit.
Diarree en braken
Er zijn ook 1026 bemanningsleden op het schip. Volgens dagblad BN DeStem zijn er minstens ook zo'n 15 Nederlanders onder de passagiers, onder wie een gezin uit Breda.
Medewerkers van het ministerie van Volksgezondheid namen monsters van een vijftiental mensen aan boord. De resultaten van het onderzoek worden dinsdag verwacht. Volgens de autoriteiten zouden minstens veertien passagiers en één bemanningslid last hebben van diarree en braken. Ze zijn geïsoleerd in hun kamers.
De Norwegian Dawn vertrok op 13 februari uit Zuid-Afrika voor een reis via Madagaskar naar de eilanden Réunion en Mauritius. Daarna zou het cruiseschip met nieuwe passagiers terugkeren naar Zuid-Afrika.
Re: Opmerkelijk nieuws
groene jongens zouden wel een stel ossen voor de tractors kunnen inspannen.Phillipe schreef: ↑26 feb 2024 06:09Boeren kopen geen elektrische tractor: duur, snel leeg en lastig
25 februari 2024 15:38
Aangepast 25 februari 2024 15:38
Auto's, fietsen, scooters, zelfs vrachtwagens en straks vliegtuigen: de toekomst is elektrisch. Maar elektrische tractoren zie je eigenlijk nergens. Toch worden ze wel al gebouwd. In ons eigen land nota bene. Al hebben boeren er nog weinig aan.
Acht ton, zo veel kost een elektrische tractor. Dat is veel meer dan de ruim twee ton die een tractor kost die op diesel rijdt.
Er zijn er in Nederland dan ook nog maar tien van verkocht. zegt Mart van der Valk. Hij is technisch specialist emissieloze aandrijvingen bij het bedrijf Abemec, dat dieseltractoren van het merk Fendt ombouwt naar elektrisch.
De kopers van die elektrische tractoren zijn allemaal bedrijven die in de bouw zitten.
Problemen
Een paar boeren hebben elektrische tractoren wel getest, maar daar blijft het tot nu toe bij. Want ze lopen tegen nogal wat problemen aan.
Groot probleem is dat de elektrische tractoren nog niet geschikt zijn voor zwaar werk, zoals ploegen en aardappelen rooien, staat in een recent rapport van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Dat kost meer kracht dan bijvoorbeeld zaaien.
Accu snel leeg
De kracht die nodig is om de grond open te breken kunnen elektrische tractoren op zich wel leveren, maar niet de hele dag. Vaak gaan de accu's maar vier uur mee, vertelt Jos Derks, van Derks Gewasbescherming. Dat is onhandig als je op het land bezig bent.
De elektrische tractoren worden wel geleverd met twee accu's, zodat je geregeld de accu kunt vervangen. Maar waar laad je de lege accu dan op? Op de akkers staan geen laadpalen.
Snelladen bij Fastned
Bij een akkerbouwbedrijf in Zeeland is afgelopen najaar een test gedaan met elektrische tractoren van Agromec, vertelt Van der Valk.
Het wisselen van de accu kon volgens hem bij de test als de tractor tijdens het rooien van aardappelen af en toe terugreed naar de boerderij. En er was ook een persoon die geregeld naar Fastned reed om de accu's daar aan de snellader te hangen.
'Duurder en ingewikkelder
'
"Naar Fastned rijden maakt het wel weer duurder en ingewikkelder", aldus Van der Valk. Maar als je meer tractoren aan het werk hebt, dan wordt het rendabeler, zegt hij. In de bouw wordt vaak geëist dat er emissieloze voertuigen zijn. "Dan is er een chauffeur die de hele dag rondrijdt met lege accu's", aldus Van der Valk.
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.
Re: Opmerkelijk nieuws
Af en toe lees ik berichten waarvan ik denk "dat is van de pot gerukt". Vandaag bij Business AM onder de hoofding "10-zaken-die-voor-altijd-zullen-verdwijnen" onder punt 6 "CASH GELD" ...In november 2016 kondigde de Indiase premier Narendra Modi aan dat de twee grootste bankbiljetten in het land ‘die van 500 en 1.000 roepies’ met onmiddellijke ingang waardeloos werden. Het ging om 90 procent van al het geld dat in het land in omloop was. Op die manier wilde de premier de zwarte economie aan banden leggen.."
Totdaar de wijsheid bij Business AM.
Ten eerste stond het gros van de bevolking wantrouwig tegenover banken (d.i. Indiase wijsheid), ten tweede kon de grote groep van straatarmen (soms letterlijk) geen client worden bij banken. Het weinige wat die konden opzij leggen werd op het eigen lichaam gedragen in de vorm van een neusjuweel, oorring enz.
India kwam van een belastingssysteem waar een burger eerst zichzelf als belastingsplichtige moest gaan aangeven (uit burgerzin).Ja...
De staat werd hierdoor proactief: wie een celphone had werd verondersteld tot die groep van belastingplichtige te horen. Dit systeem werkte totdat de markt overspoeld werd door goedkope binnengesmokkelde Chinese telefoontjes. Zelfs "ragpickers", dit zijn de jongens die in de vuilbakken kruipen op zoek naar zaken die nog in grote hoeveelheden centjes opbrachten bij recyclage depots, hadden zo een toestelletje waardoor ze een alarmsignaal kregen in welke wijken de politie razzia hield die dag.
Wie veel geld had, hield het liever thuis in 500 en 1000 roepies biljetten. Vandaar die actie van Modi. Men kon die enkel gedurende enige weken binnenbrengen op een bankaccount (pech voor toeristen en armere bevolking). Grote files bij de banken.
En stijging van de waarde van de US Dollar in India want...
Totdaar de wijsheid bij Business AM.
Ten eerste stond het gros van de bevolking wantrouwig tegenover banken (d.i. Indiase wijsheid), ten tweede kon de grote groep van straatarmen (soms letterlijk) geen client worden bij banken. Het weinige wat die konden opzij leggen werd op het eigen lichaam gedragen in de vorm van een neusjuweel, oorring enz.
India kwam van een belastingssysteem waar een burger eerst zichzelf als belastingsplichtige moest gaan aangeven (uit burgerzin).Ja...
De staat werd hierdoor proactief: wie een celphone had werd verondersteld tot die groep van belastingplichtige te horen. Dit systeem werkte totdat de markt overspoeld werd door goedkope binnengesmokkelde Chinese telefoontjes. Zelfs "ragpickers", dit zijn de jongens die in de vuilbakken kruipen op zoek naar zaken die nog in grote hoeveelheden centjes opbrachten bij recyclage depots, hadden zo een toestelletje waardoor ze een alarmsignaal kregen in welke wijken de politie razzia hield die dag.
Wie veel geld had, hield het liever thuis in 500 en 1000 roepies biljetten. Vandaar die actie van Modi. Men kon die enkel gedurende enige weken binnenbrengen op een bankaccount (pech voor toeristen en armere bevolking). Grote files bij de banken.
En stijging van de waarde van de US Dollar in India want...
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.
Re: Opmerkelijk nieuws
Kyndril ging van 9,25 USD op 23/05/2022 naar ca 27 USD recentsjos schreef: ↑26 jan 2022 07:25En die afsplitsing levert nu al haar vruchten af nu de traditionele activiteiten in Kyndryl zitten en IBM voluit kan gaan.sjos schreef: ↑04 dec 2021 07:19En er blijven maar afsplitsingen komen. IBM heeft haar traditionele activiteiten afgesplitst naar Kyndryl (KY). Wie is de volgende ? Eens te meer wordt het gedeelte van een Cie waar geen groei meer wordt verwacht (en dus met een daling potentieel) in een hoekje gezet.
Een lijst opmaken van recente samensmeltingen (M&A) wordt me te lang. Anderzijds zien we gifpillen weer in de mode (BV bij Luckin Coffee).
Een algemene voorbereiding op kwade tijden ?
International Bu... 136,140 +7,320 +5,68% 25 jan
"...IBM steeg 5,7 procent. Het concern boekte in het vierde kwartaal de sterkste omzetgroei in tien jaar. Dat was vooral te danken aan sterke groei bij de cloudactiviteiten waar het bedrijf zich steeds meer op toelegt..."
bron: https://moneytalk.knack.be/geld-en-beur ... 26903.html
NYSE - 19/07 - 22:15
KD - US50155Q1004
Kyndryl Hldg
27,280 $ (c) +0,40 %
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.
Re: Opmerkelijk nieuws
Australia is taking aim at the dangers social media poses for kids, introducing legislation that would ban children younger than 16 from accessing platforms like TikTok (BDNCE), Facebook and Instagram (META), Snapchat (SNAP), Reddit (RDDT) and X. The law, which is expected to be passed by the end of the year, will make platforms responsible for not taking "reasonable steps" in preventing kids from holding social media accounts. Any "systematic failures" can result in fines of up to A$50M ($32.5M), and exemptions would not be granted for pre-existing accounts or cases of parental consent.
Quote: "This bill seeks to set a new normative value in society," Australia Communications Minister Michelle Rowland told Parliament. "There is wide acknowledgement that something must be done in the immediate term to help prevent young teens and children from being exposed to streams of content unfiltered and infinite."
Some areas won't fall under the new restrictions, like online gaming platforms and standalone messaging services like WhatsApp and Messenger. While risks exist there too and users could still be exposed to harmful material, "they do not face the same algorithmic curation of content and psychological manipulation to encourage near-endless engagement." The ban also excludes YouTube (GOOGL), which is widely used in schools and has already rolled out safeguards for children.
How will it work? The Australian government is trialing an age verification system to determine how best to enforce the social media ban, along with a "digital duty of care" by providers. Under consideration are biometrics and government identification, as well as other technologies like age inference and estimation. "We know some kids will find workarounds, but we're sending a message to social media companies to clean up their act," Prime Minister Anthony Albanese declared, stating that it was a "landmark reform."
Quote: "This bill seeks to set a new normative value in society," Australia Communications Minister Michelle Rowland told Parliament. "There is wide acknowledgement that something must be done in the immediate term to help prevent young teens and children from being exposed to streams of content unfiltered and infinite."
Some areas won't fall under the new restrictions, like online gaming platforms and standalone messaging services like WhatsApp and Messenger. While risks exist there too and users could still be exposed to harmful material, "they do not face the same algorithmic curation of content and psychological manipulation to encourage near-endless engagement." The ban also excludes YouTube (GOOGL), which is widely used in schools and has already rolled out safeguards for children.
How will it work? The Australian government is trialing an age verification system to determine how best to enforce the social media ban, along with a "digital duty of care" by providers. Under consideration are biometrics and government identification, as well as other technologies like age inference and estimation. "We know some kids will find workarounds, but we're sending a message to social media companies to clean up their act," Prime Minister Anthony Albanese declared, stating that it was a "landmark reform."
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.