beleggingsclub regio Antwerpen zoekt leden
Laatste artikelen op Beursig.com
Beleggen in bitcoin en ethereum op Euronext beurs
Wild west taferelen bij aandelen, crypto valuta en ...
Volg Beursig.com

Re: beleggingsclub regio Antwerpen zoekt leden
We hebben statuten die door aalle leden getekennd zijn en binnengebracht zijn bij de bank.sjos schreef: ↑28 feb 2021 07:41In 1999 gestart, maar nog altijd een feitelijke vereniging. Zouden jullie niet beter overstappen nu naar een gewone maatschap (zonder LEI en rechtspersoonlijkheid) zonder jaarlijkse winstuitkering ?bbc schreef: ↑27 feb 2021 23:57We zijn een feitelijke vereniging.KraFtaVerK schreef: ↑27 feb 2021 18:29Wat ik me dan afvraag, hoe zijn jullie dan juridisch georganiseerd? Wat voor mensen behoren tot jullie ledenbestand (voornamelijk beginnende beleggers)? Hoe zit het met de winstdeelname (wordt dit uitgekeerd? Pas bij uitstap?)? Hoe wordt beslist over wat in port zit? Als ik kijk naar de omschrijving lijkt dat jullie dit serieus nemen, maar dan vraag ik me - met alle respect - af hoe het komt als je met toch een aantal leden zit en alles doorpluist, met een rendement van 2% zit? Is dit na bv aftrek van kosten voor (externe) seminaries waar jullie aan deelnemen, etc.
Leeftijd tussen 40 en 65.
Qua achtergrond vanalles en nog wat. Niet speciaal economisten. Zelf ben ik bvb. ingenieur.
We hebben nooit een winstuitkering gedaan. Ze zijn in 1999 begonnen met een inleg van 20.000frank / 500eur met een maandelijkse bijdrage van 25eur. Omdat op een bepaald moment het instapbedrag te hoog werd hebben we de maandelijkse bijdrage stopgezet. Bovendien hebben we alles opgesplitst in deelbewijzen. De meeste deelnemers hebben 5 deelbewijzen = (5*1500eur=7500eur), maar nieuwe leden kunnen ook instappen met één deelbewijs (1500eur). We hebben nooit een winstuitkering gedaan, maar leden kunnen evt wel een deelbewijs kopen of verkopen.
Alles wordt gestemd met 2 / 3 de meerderheid. 1 deelbewijs is 1 stem. Meestal wordt er wel gediscussieerd tot er unanimiteit is.
Kosten worden niet betaald door de club. Toetreding kost 1%. Uitstappen ook 1%.
Er is redelijk wat geld verloren met de dot com crisis begin jaren 2000. Ook met grondstoffen en olie is er wel wat geld verloren gegaan. 2003 was een dieptepunt. Toen zijn er ook veel clubs gestopt. Recent zijn er ook wel redelijk wat beleggingen gebeurd die goed opgebracht hebben: Elia, CNH, ...
Wat is voor ons het voordeel van een maatschap? Daar zijn beperkte kosten en een zeker werk aan vastgekoppeld. Nu zijn er geen kosten. Iets meer rechtszekerheid voor de leden?
Daar zijn zeker aanzienlijke aanvangskosten bij als een fiscale jurist de statuten moet aanpassen en de registratie van de nieuwe maatschap op zich neemt. Maar je staat wel juridisch sterker.
Hoe verklaar je de matige opbrengst van 2% ? Ik veronderstel dat met de dotcom bubbel in jullie aanvangsjaar een serieuse put ontstond en het lang heeft geduurd voor die gevuld werd. Maar welke zijn de aandelen waarin de vereniging nu geinvesteerd is en hun weging tov de totale PF ? Ik hoop dat daarbij ontex, galapagos en AB Inbev niet behoren (of recent verkocht werden). Indien wel, dan weet ik waar jullie de mosterd halen. (Allemaal vriendelijk bedoeld).
Hoe verklaar je de matige opbrengst van 2% ? Ik veronderstel dat met de dotcom bubbel in jullie aanvangsjaar een serieuse put ontstond en het lang heeft geduurd voor die gevuld werd. Maar welke zijn de aandelen waarin de vereniging nu geinvesteerd is en hun weging tov de totale PF ? Ik hoop dat daarbij ontex, galapagos en AB Inbev niet behoren (of recent verkocht werden). Indien wel, dan weet ik waar jullie de mosterd halen. (Allemaal vriendelijk bedoeld).
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.
Nu in portefeuille uit het hoofd oa gimv, Coca Cola, shell, elia, agfa, euronav, cnh, engie, Tessenderlo, van de velde, Vale, bhp biliton, evs, terna, Volkswagen,...
Ik zie de meerwaarde van een beleggingsclub eerlijk gezegd niet. Vroeger kon je nog stellen dat je op die manier kennis deelt maar dankzij het internet heb je een oneindige bron aan informatie. Ok, 90% is dikke zever maar dan nog is die 10% resterende informatie veel meer dan de input die de leden kunnen leveren. Je moet gewoon goede informatie kunnen filteren van onzin.
En misschien de belangrijkste reden, ik hou liever zelf de touwtjes stevig in handen en beslis liever zelf waarin ik investeer en wanneer ik koop/verkoop ipv met 50 of 100 andere personen eindeloos te moeten overleggen en palaveren om ze te overtuigen en uiteindelijk toch geen akkoord te vinden (of als de meerderheid anders beslist, gefrustreerd achter te blijven). De meerderheid van de beleggers vindt zichzelf ook beter dan de gemiddelde belegger wat statistisch gezien natuurlijk niet kan dus dat kan ook tot conflicten leiden. Uiteindelijk heeft iedereen ook een apart risicoprofiel en mogelijk meer kennis van sector X dan Y waardoor ze liever in die eerste sector proportioneel meer willen zitten. En voor persoon X is die 1500 euro zakgeld terwijl dit voor iemand anders significant is en daardoor die beleggingen toch anders bekijkt. Samengevat, te veel verschillende visies, te veel verschillende belangen, te veel verschillende profielen, weinig invloed in de uiteindelijke samenstelling van de portefeuille, etc...
Voor het sociaal contact is het misschien wel nog plezant zo'n beleggingsclub en om misschien eens een trappist te drinken maar als het gewoon droge meetings zijn, no thx!
Nu, ik ben van West-Vlaanderen dus ik kom toch niet in aanmerking

En misschien de belangrijkste reden, ik hou liever zelf de touwtjes stevig in handen en beslis liever zelf waarin ik investeer en wanneer ik koop/verkoop ipv met 50 of 100 andere personen eindeloos te moeten overleggen en palaveren om ze te overtuigen en uiteindelijk toch geen akkoord te vinden (of als de meerderheid anders beslist, gefrustreerd achter te blijven). De meerderheid van de beleggers vindt zichzelf ook beter dan de gemiddelde belegger wat statistisch gezien natuurlijk niet kan dus dat kan ook tot conflicten leiden. Uiteindelijk heeft iedereen ook een apart risicoprofiel en mogelijk meer kennis van sector X dan Y waardoor ze liever in die eerste sector proportioneel meer willen zitten. En voor persoon X is die 1500 euro zakgeld terwijl dit voor iemand anders significant is en daardoor die beleggingen toch anders bekijkt. Samengevat, te veel verschillende visies, te veel verschillende belangen, te veel verschillende profielen, weinig invloed in de uiteindelijke samenstelling van de portefeuille, etc...
Voor het sociaal contact is het misschien wel nog plezant zo'n beleggingsclub en om misschien eens een trappist te drinken maar als het gewoon droge meetings zijn, no thx!
Nu, ik ben van West-Vlaanderen dus ik kom toch niet in aanmerking

Informatie uit beleggingsblaadjes wordt gedeeld. De meeste leden zijn ook geen voltijdse beleggers, zelf besteed ik hier ook maar een beperkt aantal uren aan. Info delen is daarom handig.Fizmo schreef: ↑28 feb 2021 13:44Ik zie de meerwaarde van een beleggingsclub eerlijk gezegd niet. Vroeger kon je nog stellen dat je op die manier kennis deelt maar dankzij het internet heb je een oneindige bron aan informatie. Ok, 90% is dikke zever maar dan nog is die 10% resterende informatie veel meer dan de input die de leden kunnen leveren. Je moet gewoon goede informatie kunnen filteren van onzin.
Nu, ik ben van West-Vlaanderen dus ik kom toch niet in aanmerking![]()
![]()
Het gaat mij niet zozeer om de portefeuille, eerder om de verhalen die de leden vertellen. Ik probeer vanuit mijn achtergrond ook altijd wat technische info door te geven aan de andere leden, bvb over cryptografie, quantumcomputers in kader van IBM bvb, hoe werkt een kerncentrale, ... Kwestie van het wat boeiend te houden en wat bij te leren.
Er wordt ook over gemeenschappelijke hobbies enz. gesproken. Vergadering gaat normaal door bij de leden die willen thuis door met bier inderdaad.