Babbelhoekje

Geen beurs berichten, jezelf voorstellen (geen privégegevens!) en prijsvragen

charel01
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 16255

Re: Babbelhoekje

Bericht door charel01 »

“Dáárom dreigen wij met acties”: agenten getuigen over aftandse combi's en 20 jaar zonder opslag
Zowel de lokale als de federale politie dreigt met een ware stakingsgolf die kan duren tot 31 januari. Elke dag staan er acties op het programma, van wegblokkades tot stiptheidsacties. Maar waarom wil de politie staken? We spraken met de agenten die al 20 jaar wachten op opslag, die met aftandse combi’s moeten rondrijden en personeelstekorten moeten compenseren. “Mijn collega’s - die kinderen hebben - kunnen niet rondkomen met dit loon.”
Nicholas Paelinck (58), korpschef bij politiezone Westkust: “Eerst moet er een crisis zijn voor men de politieagenten in de straat honoreert”

“Ik zit binnen mijn korps met een tekort van tien procent”, zegt Nicholas Paelinck, korpschef bij politiezone Westkust en voorzitter van de Vaste Commissie voor de Lokale Politie. “We zitten al jaren met dat tekort, er is een groot gat dat niet opgevuld geraakt omdat het statuut gewoon niet concurrentieel is tegenover andere sectoren”, zegt de korpschef. “Wat de pijnpunten zijn? Het loon en de pensioenregeling. Zo is het al geleden van 1999 dat het loon herzien werd en is bij het vorige sectoraal akkoord in 2017 beslist om een pak premies af te schaffen. Zo is er een enorm verschil ontstaan tussen politie en de verloning bij de brandweer, cipiers of civiele bescherming. We stellen dan ook vast dat veel agenten naar die sectoren overstappen”, zegt Paelinck.

“Ten tweede is er het vervroegd pensioen, het NAVAP.” Het NAVAP is een vervroegd pensioen zodat agenten vanaf 58 of 59 kunnen stoppen met werken. “Er is geen budget meer voorzien vanaf 2023 voor mensen van de lokale politie die vervroegd zouden uitstappen. En daardoor lopen we het gevaar dat er veel mensen een andere richting zullen uitgaan of dat mensen langer aan het werk blijven. En dat daarbij lokale politie volledig zal moeten opdraaien voor die kosten. Wat vooral verontrustend is, is dat er eerst een terroristische of andere crisis moet zijn voor men pas echt ingrijpt en extra middelen vrijmaakt, en de politieagent in de straat honoreert.”
22-jarige agent bij Directie Bescherming in Antwerpen: “Met dit loon kunnen velen niet rondkomen”

“Elke dag moet ik 140 kilometer doen met de auto. Maar een kilometervergoeding zit er niet in voor ons”, zegt de twintiger die begin dit jaar startte bij de Directie Beveiliging, de agenten die instaan voor de bescherming van onder andere rechtbanken, luchthavens en nucleaire sites. “Ik betaal enkel voor mijn benzine maandelijks tussen de 350 en 400 euro. En het basisloon is hetzelfde gebleven, zelfs met de indexering zitten we aan 1.700 euro. Het is absurd, ik ben nog een jonge gast en heb nog het geluk dat ik thuis woon. Maar ik ken collega’s met twee kinderen die heel het gezin draaiende moeten houden. Met dat loon kunnen ze niet rondkomen. Al zou ik het geen verrassing noemen. Tijdens mijn opleiding deze zomer werd het al duidelijk gezegd: ‘er is geen budget’. En daarin merk je wel het verschil tussen de lokale en federale politie. Onze basisuitrusting is er. Maar de extraatjes - zoals tourniquets of holsters - die lokale agenten hebben, missen wij.
Vijftiger bij de Brusselse federale politie: “Ik zit in de winter van mijn carrière, maar zit volledig vast”

“Ik ben iemand van de oudere generatie - de rijkswachters”, zegt de vijftiger. “Er zijn heel wat kinken in de kabels en het maakt me woedend. Ik durf niet te kijken wat mijn pensioenleeftijd is, ik wil niet zien wat erop ‘My Pension’ staat. Het is onbegrijpelijk. Ik zit in de winter van mijn carrière, voor mij is het nu te laat om elders te gaan werken. Toen ik begon bij de rijkswacht stond op mijn dienstkaart mijn pensioenleeftijd vermeld. En plots komen de jaren erbij valt het vervroegd pensioen - het NAVAP - weg. Ik zal uiteindelijk 9 jaar langer moeten werken op de wettelijke pensioensleeftijd te halen. Mensen onderschatten de tol dat dit werk vraagt, zowel familiaal, sociaal, mentaal en fysiek. Dat begint te wegen naarmate je ouder wordt”, zegt de agent.

“En dan hebben we het nog niet over de omstandigheden waarin we werken. In de kazerne zijn toiletten afgeplakt met plastiek zakken, het kraantjeswater is ondrinkbaar en de douches werken niet. We moesten versleten voertuigen recupereren van de civiele bescherming, maar er was geen budget om ze te voorzien met politiestrepen. De uzi’s die we gebruiken, kan je herkennen op zwart-witfoto's - zo oud zijn ze. Wij waren diegene die grenscontroles moesten doen tijdens de coronacrisis - terwijl we geen mondmaskers hadden. Dan kan je toch begrijpen dat de motivatie momenteel volledig zoek is?”
Bron:"HLN"
Lieve16 liked last!

USSENTERPRISE
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 2489

Bericht door USSENTERPRISE »

Dat basisloon is wel wat met zijn haar getrokken. In een normale werkmaand krijgt een politieagent een nettoloon van 2.100 à 2.400 EUR. Dit is dan inclusief nacht- en weekendpremies, taalpremie voor Brussel, ...
Als je echter als vijftiger meer een 9 tot 17u job wenst dan grijp je natuurlijk naast al die premies.

TaurineR
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 22

Bericht door TaurineR »

'taalpremie voor Brussel, ...' ??

Heb ik nooit gehad, zat ook niet in deze sector. :think:

USSENTERPRISE
Premiummember
Premiummember

TaurineR schreef:
12 nov 2021 09:46
'taalpremie voor Brussel, ...' ??

Heb ik nooit gehad, zat ook niet in deze sector. :think:
Het bestaat voor de meeste ambtenaren maar voor de politie is er een extra. Voor de politie in Brussel is er ook nog een premie "Brussels gewest", een soort van gevarenpremie (wel terecht denk ik).

Lieve16
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 6225

Bericht door Lieve16 »

Groot deel van 65-plussers heeft mentale problemen: ‘Een gepensioneerde die depressief is, kost geen geld aan de schatkist’
https://www.demorgen.be/a-bc6cd8f2
charel01 liked last!

jamo
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 12

Bericht door jamo »

Lieve16 schreef:
17 nov 2021 09:28
Groot deel van 65-plussers heeft mentale problemen: ‘Een gepensioneerde die depressief is, kost geen geld aan de schatkist’
Iedereen die werkt is depressief omdat ze nog niet in pensioen kunnen gaan. De gepensioneerden zelf zijn ook al depressief.
Begrijpe wie begrijpen kan ;)
charel01 liked last!

USSENTERPRISE
Premiummember
Premiummember

jamo schreef:
17 nov 2021 17:57
Lieve16 schreef:
17 nov 2021 09:28
Iedereen die werkt is depressief omdat ze nog niet in pensioen kunnen gaan. De gepensioneerden zelf zijn ook al depressief.
Begrijpe wie begrijpen kan ;)
Ook de jeugd heeft nu mentale problemen. De burnout begint in de wieg.

charel01
Premiummember
Premiummember

Bericht door charel01 »

Wat is depressie?
Denk dat er een verschil is tussen een neurologische depressie en zich ongelukkig voelen.
Zich vergelijken met andere mensen waar zogezegd het geluk en luxe van afstraalt. Sociale media is daar het toppertje van om dat uit te lokken.
Mijn grootvader, ik heb hem niet gekend want hij is één jaar gestorven voor ik geboren werd heeft 4 jaar aan het front gezeten in WOI, daarna kreeg hij de Spaanse griep hier te verwerken. De economische crisis van de jaren 30. (Heeft hem al zijn spaargeld gekost) Als toetje de opkomst van het nazisme en WOII.
Ik heb mijn vader nooit horen zeggen dat mijn grootvader depressief was. :?
Je zou het anders voor minder worden. :roll:
Sinterklaas liked last!

Sinterklaas
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 60

Bericht door Sinterklaas »

charel01 schreef:
21 nov 2021 10:42
Wat is depressie?
Denk dat er een verschil is tussen een neurologische depressie en zich ongelukkig voelen.
Zich vergelijken met andere mensen waar zogezegd het geluk en luxe van afstraalt. Sociale media is daar het toppertje van om dat uit te lokken.
Mijn grootvader, ik heb hem niet gekend want hij is één jaar gestorven voor ik geboren werd heeft 4 jaar aan het front gezeten in WOI, daarna kreeg hij de Spaanse griep hier te verwerken. De economische crisis van de jaren 30. (Heeft hem al zijn spaargeld gekost) Als toetje de opkomst van het nazisme en WOII.
Ik heb mijn vader nooit horen zeggen dat mijn grootvader depressief was. :?
Je zou het anders voor minder worden. :roll:
Dat was hard inderdaad. Onlangs een film gekeken over de eerste wereldoorlog, je zal daar maar in een loopgraaf zitten tussen de ratten en de modder. Af en toe moest je dan als kannonnenvoer uit je loopgraaf om naar de vijand toe te lopen :?

De mensen zijn teveel verwend tegenwoordig, weten niet te waarderen hoe goed ze het hebben

charel01
Premiummember
Premiummember

Bericht door charel01 »

Opnieuw onrustig op meerdere plekken in Nederland: “Ongekend veel en niets ontziend geweld”
https://www.hln.be/buitenland/opnieuw-o ... ~ae692570/
Normaal zou je dit artikel bij opmerkelijk nieuws moeten zetten. Helaas is het niet meer opmerkelijk. In Brussel gisteren ook.
Het is gewoonweg het resultaat van een pamper beleid dat al decennia bezig is. In Nederland is het nog een stuk erger dan hier. De resultaten zijn ernaar. :roll:

Plaats reactie