Opmerkelijk nieuws
Re: Opmerkelijk nieuws
proficiat goed bezig lach er maar meecharel01 schreef: ↑19 jun 2022 16:44Fast Furry schreef: ↑16 jun 2022 17:04Nike Outlet
Nike Cyber Monday 2020
Jordan Sneakers
Nike Cortez
Christian Louboutin
Nike Air Max 95 Essential
Nike Free Run
Nike Sneakers![]()

Laatste artikelen op Beursig.com
Beleggen in bitcoin en ethereum op Euronext beurs
Wild west taferelen bij aandelen, crypto valuta en ...
Volg Beursig.com


Re: Opmerkelijk nieuws
Maandag 20 juni 2022
Staking zorgt voor honderden miljoenen aan directe schade, maar indirecte economische schade is nog belangrijker
Bovenop de enorme loonstijgingen aangevuurd door de automatische indexering voeren de vakbonden actie om hun eisen voor nog hogere loonstijgingen kracht bij te zetten. Dat soort acties dreigt ons land met belangrijke economische schade op te zadelen.
Na de eerdere regionale actiedagen en de recente staking in de openbare diensten mobiliseren de vakbonden voor een nationale betoging/staking op 20 juni. Dat is allicht een opwarmer voor verdere actiedagen in het najaar in de aanloop naar het loonoverleg voor 2023-2024 dat begin volgend jaar op de agenda staat. Het ziet er nu al naar uit dat het een hete herfst wordt. Dat soort acties zijn uiteraard niet vrijblijvend, en houden belangrijke economische schade in.
Honderden miljoen aan directe schade
In de eerste plaats is er de directe economische schade van een stakingsdag. De totale economische activiteit in ons land wordt voor 2022 geraamd op 538 miljard euro. Rekening houdend met weekends en feestdagen, waarop er minder economische activiteit is, wordt op een normale werkdag naar raming 1,9 miljard aan activiteit gegenereerd. Dat gaat zeker niet allemaal verloren bij een stakingsdag, gezien lang niet iedereen meestaakt en op z’n minst een deel van de gemiste activiteit achteraf nog ingehaald wordt. Stel dat 1 op 3 werkenden staakt en achteraf wordt een derde van de gemiste activiteit ingehaald, dan zou de economische schade van de stakingsdag oplopen tot iets meer dan 400 miljoen euro. Als meer werkenden staken en/of minder activiteit ingehaald kan worden, loopt die schade uiteraard nog verder op.
Nog belangrijkere indirecte schade
De directe economische schade van een stakingsdag valt dus enkel ruw in te schatten, maar is niettemin aanzienlijk. Nog moeilijker in te schatten, maar naar alle waarschijnlijkheid nog veel belangrijker is de indirecte schade. Het sociale klimaat is immers ook een factor bij investeringsbeslissingen. De Belgische track record is op dat vlak al niet top. In de periode 2010-2019 werd in Europa enkel in Frankrijk en Cyprus meer gestaakt dan in België. Een nieuwe reeks actiedagen en stakingen zal onze reputatie op dat vlak uiteraard niet versterken.
Staking zorgt voor honderden miljoenen aan directe schade, maar indirecte economische schade is nog belangrijker
Bovenop de enorme loonstijgingen aangevuurd door de automatische indexering voeren de vakbonden actie om hun eisen voor nog hogere loonstijgingen kracht bij te zetten. Dat soort acties dreigt ons land met belangrijke economische schade op te zadelen.
Na de eerdere regionale actiedagen en de recente staking in de openbare diensten mobiliseren de vakbonden voor een nationale betoging/staking op 20 juni. Dat is allicht een opwarmer voor verdere actiedagen in het najaar in de aanloop naar het loonoverleg voor 2023-2024 dat begin volgend jaar op de agenda staat. Het ziet er nu al naar uit dat het een hete herfst wordt. Dat soort acties zijn uiteraard niet vrijblijvend, en houden belangrijke economische schade in.
Honderden miljoen aan directe schade
In de eerste plaats is er de directe economische schade van een stakingsdag. De totale economische activiteit in ons land wordt voor 2022 geraamd op 538 miljard euro. Rekening houdend met weekends en feestdagen, waarop er minder economische activiteit is, wordt op een normale werkdag naar raming 1,9 miljard aan activiteit gegenereerd. Dat gaat zeker niet allemaal verloren bij een stakingsdag, gezien lang niet iedereen meestaakt en op z’n minst een deel van de gemiste activiteit achteraf nog ingehaald wordt. Stel dat 1 op 3 werkenden staakt en achteraf wordt een derde van de gemiste activiteit ingehaald, dan zou de economische schade van de stakingsdag oplopen tot iets meer dan 400 miljoen euro. Als meer werkenden staken en/of minder activiteit ingehaald kan worden, loopt die schade uiteraard nog verder op.
Nog belangrijkere indirecte schade
De directe economische schade van een stakingsdag valt dus enkel ruw in te schatten, maar is niettemin aanzienlijk. Nog moeilijker in te schatten, maar naar alle waarschijnlijkheid nog veel belangrijker is de indirecte schade. Het sociale klimaat is immers ook een factor bij investeringsbeslissingen. De Belgische track record is op dat vlak al niet top. In de periode 2010-2019 werd in Europa enkel in Frankrijk en Cyprus meer gestaakt dan in België. Een nieuwe reeks actiedagen en stakingen zal onze reputatie op dat vlak uiteraard niet versterken.
Re: Opmerkelijk nieuws
Topman Maersk: “Geen reshoring, globalisatie blijft”
Woensdag 22 juni 2022
Topmannen en -vrouwen spreken over een toekomst van reshoring, maar de CEO van Maersk ziet dat niet gebeuren. Wel ziet hij fabrikanten hun productielocaties vanuit China verspreiden naar elders in de regio.
Corona, oorlog en economische tegenwind zouden het cocktail zijn voor reshoring. Bij monde van hun leiders zeggen bedrijven de productie weer dichterbij huis te halen. Zo raakt bevoorrading van winkels, webwinkels en magazijnen meer bedreigd en ontwricht. Zo klinkt het althans in theorie. De praktijk blijkt echter anders.
Søren Skou, CEO van AP Møller-Maersk, schetst tegenover de Financial Times een ander beeld. Skou heeft recht van spreken, want zijn bedrijf vervoert een van elke zes zeecontainers. China is jarenlang de fabriek van de wereld geweest. De Deen ziet nu dat bedrijven een deel van hun productie daar weghalen. Nieuwe locaties bevinden zich echter niet in of nabij Europa, maar in Aziatische landen rondom China. De vervoerslijnen worden niet korter, zeker op korte termijn niet.
De vervoerder denkt dat periode van krapte op de containermarkt binnenkort voorbij is. Vanaf het najaar kan, vrij snel, een situatie ontstaan van meer vraag dan aanbod.
Woensdag 22 juni 2022
Topmannen en -vrouwen spreken over een toekomst van reshoring, maar de CEO van Maersk ziet dat niet gebeuren. Wel ziet hij fabrikanten hun productielocaties vanuit China verspreiden naar elders in de regio.
Corona, oorlog en economische tegenwind zouden het cocktail zijn voor reshoring. Bij monde van hun leiders zeggen bedrijven de productie weer dichterbij huis te halen. Zo raakt bevoorrading van winkels, webwinkels en magazijnen meer bedreigd en ontwricht. Zo klinkt het althans in theorie. De praktijk blijkt echter anders.
Søren Skou, CEO van AP Møller-Maersk, schetst tegenover de Financial Times een ander beeld. Skou heeft recht van spreken, want zijn bedrijf vervoert een van elke zes zeecontainers. China is jarenlang de fabriek van de wereld geweest. De Deen ziet nu dat bedrijven een deel van hun productie daar weghalen. Nieuwe locaties bevinden zich echter niet in of nabij Europa, maar in Aziatische landen rondom China. De vervoerslijnen worden niet korter, zeker op korte termijn niet.
De vervoerder denkt dat periode van krapte op de containermarkt binnenkort voorbij is. Vanaf het najaar kan, vrij snel, een situatie ontstaan van meer vraag dan aanbod.