PNE Wind

Beleggen in aandelen beurzen Frankfurt DAX, Londen FTSE 100, Parijs CAC40, etc.
Plaats reactie
kierkegaard
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 378

PNE Wind

Berichtdoor kierkegaard » 05 Feb 2013 14:36

Het verbaast me dat er nog geen topic is geopend over PNE Wind.

Ik volg PNE al jaren en ben al een aantal keren in- en uitgestapt. Eerste keer inkoop aan 1,66 en weer uit rond 2,3 op euforie van aankondiging Duitse kernuitstap.

Nieuwe aankoop aan 2 (te vroeg, want zijn tot 1,4 teruggevallen) en deze blijven voor de lange termijn.

Waarom PNE? Wel, ik stel voor dat iedereen zelf zijn huiswerk maakt en de jaarrekeningen uitpluist, maar alvast enkele vaststellingen:

- PNE boekte over de eerste drie kwartalen van 2012 een winst per aandeel van 0,48 euro. Ik weet niet wat het vierde kwartaal zal brengen, maar laat ons uitgaan van een (conservatieve schatting van) een geconsolideerde jaarwinst van 0,6/aandeel. PNE noteert momenteel 2,54 euro dus dit geeft een k/w van 4,23. De onderwaardering is dus zeer groot. Noot: de jaarwinst is wel sterk afhankelijk van de verkoop van grote windmolenparken en schommelt dus sterk.

- PNE heeft een zeer sterke kapitaalsbasis. De EBIT in de eerste drie kwartalen lag rond de 25MEUR. In januari 2013 werd nog eens een mijlpaalbetaling voor Gode Wind ontvangen van 25MEUR en er wordt nog 75MEUR verwacht. M.a.w.: PNE zit op een enorme berg geld.

- Momenteel betaalt PNE rond de 0,07 euro dividend uit, maar met de winstgroei en grote cashreserve is er meer dan genoeg ruimte om het dividend te verhogen.

- De vooruitzichten en verdere groeiperspectieven zijn positief. Ik ga niet in op de details (lees kwartaal/jaarverslag).

- PNE is een inkoopprogramma van eigen aandelen gestart ten belope van ongeveer 4M aandelen, of ongeveer 10% van het aantal uitstaande aandelen. Het programma is gestart in december 2012 en loopt nog tot 13 mei 2013. Ongeveer de helft van het pakket werd reeds aangekocht aan een ritme van plusminus 200.000 à 300.000 aandelen per week. Dit heeft uiteraard een sterk koersondersteunend effect.

Ik ben dus nog steeds koper, voor MLT en LT.

leffies
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 4

Re: PNE Wind

Berichtdoor leffies » 05 Feb 2013 18:37

Topic te laat gestart. Was beter gebeurd toen ze nog onder 1,50€ stonden. Heb ze een tijdje gevolgd maar de boot gemist.
Nu stap ik zeker niet meer.
2,5€ is een faire prijs. Alles daarboven is extra .
In port: KBCA,ArcelorMittal,Ageas,Delhaize,Nyrstar,Orange,GDF,SBMOffshore,RDSA,STM,Telefonica,Bankia,Gazprom,PBR,Vale

kierkegaard
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor kierkegaard » 05 Feb 2013 20:51

leffies schreef:Topic te laat gestart. Was beter gebeurd toen ze nog onder 1,50€ stonden. Heb ze een tijdje gevolgd maar de boot gemist.

Motivatie?

kierkegaard
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor kierkegaard » 11 Feb 2013 11:29

leffies schreef:Topic te laat gestart. Was beter gebeurd toen ze nog onder 1,50€ stonden. Heb ze een tijdje gevolgd maar de boot gemist.

En ondertussen is er sinds mijn eerste bericht een paar dagen geleden alweer 8% bij. Als alles boven de 2,5 extra is, laat die extra's dan maar komen :D

kierkegaard
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor kierkegaard » 12 Feb 2013 13:16

Koersdoelen gaan omhoog tot 3,5. Dat is nog altijd belachelijk laag.

Voor 2013 wordt immers een winst per aandeel verwacht van 0,81 euro. Passen we hier een 'faire' koers-winstverhouding op toe van ongeveer 10, dan zou PNE over de 8 euro moeten noteren.

Die Experten von Close Brothers Seydler Research haben ihre Kaufempfehlung für die Aktie von PNE Wind mit einem neuen Kursziel bestätigt. Die alte Kurszielmarke für den Anteilsschein des Cuxhavener Unternehmens lag bei 3,20 Euro, nun erwarten die Analysten einen Anstieg auf 3,50 Euro. Für 2012 und 2013 erwartet man je PNE-Aktie Gewinne von 0,32 Euro und 0,81 Euro – beide Prognosen bleiben unverändert.

kierkegaard
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor kierkegaard » 19 Feb 2013 15:30

Ondertussen zitten we aan 2,87 euro (13% hoger dan bij mijn initiële bericht), met 67% van het inkoopprogramma afgerond en nog steeds in sterk stijgende lijn.

kierkegaard
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor kierkegaard » 15 Aug 2013 14:42

PNE blijf echt wel een goudhaantje (en gelukkig geen windhaan).

Halfjaarcijfers werden maandag gepubliceerd en alle koersdoelen gaan weer de hoogte in tot flink boven de vier. PNE blijft volgens mij koopwaardig. Momenteel aan 2,94.

Ik overweeg een nieuwe technische uitstap net onder de 3 maar wil niet riskeren om ze te verliezen voor de LT.

Jelly
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 23

Berichtdoor Jelly » 15 Aug 2013 20:24

Denk dat de stijging vandaag te wijten is aan het meesurfen op de succesgolf van Nordex.

Ben benieuwd wat PNE wind er gaat vanaf brengen. PNE wind is vooral gefocussed op offshore. Door de overname van WKN, gaan ze beduidend meer aanwezig zijn op de onshore markt. Om terug te komen op Nordex, deze hebben in het verleden ook hun offshore activiteiten afgestoten. Als je ziet van waar ze komen en waar ze nu terug staan :)
Je hebt een beetje geluk nodig om gelukkig te worden.
-Aristoteles-

kierkegaard
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor kierkegaard » 16 Aug 2013 10:58

Inderdaad jelly. Was Nordex niet meer aan het volgen. Had het in portefeuille jaren geleden en was blij dat ik ze destijds aan 8 heb verkocht (hebben daarna nog aan 2,6 genoteerd!). Verschiet ervan dat ze ondertussen weer boven de 8 staan.

PNE zet stijging vandaag door tot 3,05.

Jelly
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 23

Berichtdoor Jelly » 16 Aug 2013 13:18

Vandaag een pakket van PNE Wind in men bus gekregen (resultaten), voor een groen bedrijf is dit een redelijk verkwisting :lol:
Vanavond is rustig doornemen. Zelf ben ik een voorstander van Nordex. PNE Wind heb ik vroeger gehad (toen ze nog Plambeck noemden), maar de gehoopte resultaten bleven maar uit destijds en heb toen winst genomen. Nu onlangs door die overname van WKN hebben ze terug mijn aandacht getrokken doordat deze nogal gefocussed zijn op onshore.

Een dikke week geleden heeft Der Aktionaer het aandeel opgenomen in zijn port. Die zien er dus ook iets in. Zij hebben gekocht aan 2,82€.

Betreft die 3€ grens, dat gaat nog een paar beursdagen duren denk ik eer ze die definitief achter zich gaan laten.
Je hebt een beetje geluk nodig om gelukkig te worden.
-Aristoteles-