Vranken Pommery

Beleggen in aandelenbeurzen Europa: DAX, FTSE 100, CAC40, etc.

Beleggen met ongekend lage tarieven?
Aandelen BE/NL €2+0,03% / VS €0,50+$0,004 p/st
Kernselectie: Geen kosten turbo's, ETF's en fondsen
DEGIRO: meer informatie / rekening openen

maartenverhoeve
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 335
Contacteer:

Re: Vranken Pommery

Bericht door maartenverhoeve »

Ingestapt vandaag. Goedkoop aandeel, herstelkandidaat.
In port; Enwave, Ageas, Western Cop, Retail estate, RDS, kbca, roularta, Tessenderlo.,oci, Forfarmers, American airlines en veel arrowhead pharma....

Volg Beursig.com op Twitter en Facebook

bird
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 32
Contacteer:

Bericht door bird »

maartenverhoeve schreef:
15 feb 2021 18:38
Lang geleden stond Vranken al op mijn verlanglijstje. Evenwel nooit gekocht en achteraf geen spijt van gehad. Heeft altijd al veel schulden getorst. Goedkoop is voor mij een groot vraagteken.
Aedifica, Ageas, AMG, Befimmo,Confinimmo, Fagron, NN, Ontex, Prosus, Proximus, Solvay, VGP, WDP, ...

maartenverhoeve
Forum veteraan
Forum veteraan
Contacteer:

bird schreef:
15 feb 2021 18:48
maartenverhoeve schreef:
15 feb 2021 18:38
Lang geleden stond Vranken al op mijn verlanglijstje. Evenwel nooit gekocht en achteraf geen spijt van gehad. Heeft altijd al veel schulden getorst. Goedkoop is voor mij een groot vraagteken.
Ik bedoelde met goedkoop dat het een pak lager noteert dan een jaar terug. Ik zag 2 positieve berichten, de Tijd en Inside Beleggen. De juiste koers/winst weet ik echter ook niet.
In port; Enwave, Ageas, Western Cop, Retail estate, RDS, kbca, roularta, Tessenderlo.,oci, Forfarmers, American airlines en veel arrowhead pharma....

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 4646
Contacteer:

Bericht door jens_dev »

Haha. Jij hebt je huiswerk goed gemaakt kerel. Sterke investment case :up:

Vranken Pommery is al jaren een underperformer en zal dat ook nog jaren zijn. Veel te veel schulden.
Never waste a good crisis
https://jensdev.blogspot.com

jens_dev
Forum elite
Forum elite
Contacteer:

Bericht door jens_dev »

September 2018, €25
jens_dev schreef:
11 sep 2018 08:58
Wat ik een jaartje geleden postte:
jens_dev schreef: Ik begrijp de aantrekkingskracht niet.
Enooooooorm hoge schulden. Het feit dat die schulden zijn 'afgedekt' door de voorraden, neemt niet weg dat ze de afgelopen 2 boekjaren 60-75% van de inkomende cash opslorpten (€17,5m of een veelvoud van de winst). De rest ging naar investeringen. En het dividend werd gefinancierd met nog meer schulden.
Over heel 2017 net hetzelfde. De vrije kasstroom excl. veranderingen in werkkapitaal blijft circa €4m negatief. De schulden daalden met €32m tot €618m, maar dat was alleen mogelijk door verkoop van het belang in Listel. Het dividend zou beter gewoon geschrapt worden. Ze hebben het geld er gewoon niet voor. Zeer slechte kapitaalallocatie.

maartenverhoeve
Forum veteraan
Forum veteraan
Contacteer:

jens_dev schreef:
15 feb 2021 23:00
Haha. Jij hebt je huiswerk goed gemaakt kerel. Sterke investment case :up:

Vranken Pommery is al jaren een underperformer en zal dat ook nog jaren zijn. Veel te veel schulden.
Ondertussen noteren we op 2 dagen 30 % hoger. Do your homework Jens. Helaas niet meer van deze parel gekocht... btw, ik schatte je hoger in, maar niet dus.

jens_dev
Forum elite
Forum elite
Contacteer:

Bericht door jens_dev »

Kwart lager sinds mijn post van september 2018, ondanks een sucker rally deze week op basis van een krantenartikel :) We zullen de rekening nog eens maken over enkele jaren. Structurele underperformer is mijn stelling.

maartenverhoeve
Forum veteraan
Forum veteraan
Contacteer:

Ondertussen al bijna op 25 % winst met dit aandeel op twee dagen! Mijn bedoeling is zeker niet om dit als een langetermijnaandeel te behouden. Best mogelijk dat ik het morgen weer buiten kieper. Niet omdat ik niet geloof in hogere koersen op termijn maar wel omdat ikzelf een regel hanteer dat 25-30 % op enkele dagen of weken genoeg is om afscheid te nemen! Nadien volgen er toch winstnemingen.
Bij de selectie van de 'roaring twenties' van afgelopen zaterdag in de Tijd staan er nog pareltjes die op een koersherstel wachten. Ik heb ze in mijn Bolero alvast in een apart volgblad opgeslagen.
Bedankt voor jullie respons hier!

Maarten
Bieraait liked last!

timothy v
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 112
Contacteer:

Bericht door timothy v »

Men mag niet vergeten dat de waarde van hun grond ook veel gestegen is, ook al hebben ze veel schulden de grond is meer waard. Intrinsieke waarde 35euro per aandeel
maartenverhoeve liked last!

Lieve16
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 5099
Contacteer:

Bericht door Lieve16 »

Lezersvraag: komen er weldra weer bubbels in koers van Vranken?

15/02/21 om 13:58
Bijgewerkt om 14:17
Verwacht u een sterk herstel van het aandeel van Vranken-Pommery in het vooruitzicht van de heropening van de horeca en het toerisme?

De Belgisch-Franse champagnegroep Vranken-Pommery is getroffen door de covid-19-pandemie. De sluiting van de horeca en de forse vermindering van het toerisme zorgden tijdens de eerste helft van vorig jaar voor een daling van de groepsomzet met 26,1 procent tot 64,3 miljoen euro. De terugval van de omzet uit champagne bedroeg 23 procent tot 50,8 miljoen euro. Het nettoverlies verminderde van 6,6 miljoen euro naar 6,4 miljoen. De belangrijkere tweede jaarhelft was iets beter, met een daling van de omzet op groepsniveau met 4,2 procent tot 179,7 miljoen euro.

De terugval op jaarbasis verminderde daardoor tot 11,1 procent, van 274,6 miljoen euro in 2019 naar 244 miljoen in 2020. Dat was toen ook al een ontgoocheling, want in 2018 bedroeg de groepsomzet nog 300,4 miljoen euro. De omzet uit champagne daalde met 11,9 procent tot 184,4 miljoen euro.

Er was een logische verschuiving van de consumptie op evenementen en in restaurants, naar consumptie thuis. Vranken staat traditioneel sterk in de verkoopkanalen voor het thuisverbruik en beperkte daardoor de terugval beter dan het wereldwijde sectorgemiddelde (-20%). De omzet steeg zelfs in onder meer Zwitserland, Oostenrijk, Duitsland, België, Nederland en Australië. Die landen hebben uitgebreide verkoopkanalen voor thuisverbruik.

De thuismarkt Frankrijk, een markt waarin de gastronomie en evenementen de grootste afnemers zijn, deed het slecht. Het aandeel van de champagneverkoop buiten Frankrijk klom van 57 procent in 2019 naar 60 procent in 2020. Beter verging het de roséwijnen uit de wijngaarden in de Franse Provence en Camargue. De oogst was heel goed en de omzet klom met 11,7 procent tot 30,6 miljoen euro. Vranken is er succesvol met biologische landbouw, en wil die strategie kopiëren naar de wijngaarden van de Champagne-streek en in Portugal. De omzet uit port en mousserende wijnen viel met 7,8 procent terug tot 20 miljoen euro. Vooral het fors gedaalde toerisme in Portugal speelde parten. Het wijntoerisme verloor meer dan 4 miljoen euro omzet.

De cijfers zijn dus duidelijk negatief beïnvloed door de pandemie, al moeten we zeggen dat de verkoop al jaren slabakt, en dat de rendabiliteit ondermaats blijft, alsook de schuldenpositie rond 700 miljoen euro.

Voor 2021 blikt Vranken voorzichtig vooruit, met een verwachte gematigde groei tegenover 2020. Of zich dat zal vertalen in een fors hogere beurskoers, is nog maar de vraag. Als de periode na de eerste lockdown in het voorjaar van 2020 een voorproefje was, dan zal het herstel bescheiden blijven. Anderzijds is dit duidelijk niet het moment om uw positie te verkopen, gezien het aandeel dicht bij een historisch dieptepunt noteert, tegen ongeveer 0,35 keer de boekwaarde. We bevestigen het advies (houden, rating 2B). Met aandelen zoals Kinepolis en Compagnie des Alpes uit de voorbeeldportefeuille of TUI en AB InBev zien we betere kansen om in te spelen op de heropening van de horeca en het toerisme.

Deelnemen aan het forum + meer functies?

Deel kennis en vragen met duizenden beleggers,
minder advertenties, ideaal voor smartphone, betere
gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete
onderwerpen. Registreer binnen 1 minuut!

Plaats reactie