Vranken Pommery

Beleggen in aandelen beurzen Frankfurt DAX, Londen FTSE 100, Parijs CAC40, etc.
Plaats reactie
vogelspotter
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1792

Re: Vranken Pommery

Berichtdoor vogelspotter » 11 Sep 2017 20:44

Vranken-Pommery verovert Japan en Australië

11 september 2017 19:31

Saar Sinnaeve

Champagnehuis Vranken-Pommery verkocht in het eerste halfjaar opvallend meer in verre markten, zoals Australië en Japan. Die internationale groei krikt de bedrijfswinst op.
Normaal gezien is het vooral op het einde van het jaar dat champagnehuizen zoals Vranken-Pommery met mooie cijfers kunnen uitpakken, dankzij de eindejaarsfeesten, maar Vranken-Pommery moet dit jaar niet zo lang wachten. In het eerste semester steeg de omzet met 6,5 procent tot 101,4 miljoen euro dankzij een betere verkoop in verre markten zoals Australië en Japan. Die twee landen samen waren goed voor een stijging van 20 procent.

20%

De verkoop van champagne is met 20 procent gestegen in Japan en Australië.

Ook in de Verenigde Staten zit de verkoop van champagne trouwens nog in de lift.

Die internationale groei geeft de rendabiliteit van Vranken-Pommery een boost. Het bedrijfsresultaat neemt met 39 procent toe tot 3,2 miljoen euro. Netto schrijft het champagnehuis wel nog steeds rode cijfers. Eind juni afficheerde Vranken een verlies van 4,4 miljoen euro. Een jaar eerder was dit nog een verlies van 4,7 miljoen euro.

Het beursgenoteerde champagnehuis meldt dat de rendabiliteit tegen eind dit jaar zal verbeteren, aangezien 70 procent van de inkomsten in december worden gerealiseerd.

Champagne, wijn en porto

Vranken-Pommery werd in 1976 opgericht door de Belg Paul-François Vranken. Hij lanceerde de Demoiselle-champagne. Zijn vader was directeur bij D'Ieteren en verantwoordelijk voor Porsche.

Na een reeks overnames zijn daar verschillende champagnemerken bij gekomen, net als wijnhuizen in de Provence, de Camargue en Portugal.
Bron:"DE TYD."
Ahold Delhaize,ArcelorMittal,ASIT biotech,Avantium, Deceuninck,Deutsche Bank,econocom, Euronav, Nyrstar,OneSpan Inc, TomTom, UCB, X-Fab.
Verkocht:Petrobras ADR, Weight Watchers.

tell
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 11

Berichtdoor tell » 22 Sep 2017 15:39

Uit de Tijd:

Een Belg die in te­gen­stel­ling tot Tack al heel zijn leven schul­den om­armt, is Paul-François Vran­ken. Al kun­nen we niet meer over een echte Belg spre­ken, want de cham­pag­ne­boer ruil­de zijn Bel­gisch voor een Frans pas­poort. Vran­ken is wel am­bas­sa­deur van Luik, waar hij ge­bo­ren werd. Als kind woon­de hij voor­al in het Lim­burg­se dorp Heers. Daar had zijn fa­mi­lie aan­zien­lij­ke land­ei­gen­dom­men. Zijn ou­ders reden er rond met Por­s­ches. Niet ver­won­der­lijk, want papa Vran­ken was bij de au­to­groep D’Ie­te­ren ver­ant­woor­de­lijk voor het Duit­se sport­wa­gen­merk.

Vran­ken stu­deer­de af als doc­tor in de rech­ten, maar koos voor een avon­tuur­lij­ker leven als whis­ky-en cham­pag­ne­ver­ko­per bij het Brit­se Bass. In de dran­ken­stiel leer­de hij meer­de­re cham­pag­ne­bon­zen ken­nen. In 1977 over­tuig­de hij een van hen om hem voor één sym­bo­li­sche Fran­se frank een ziel­to­gend merk te ver­ko­pen. Hij lan­ceer­de ook fles­sen onder zijn eigen naam. Amper een jaar later kocht hij het be­ken­de huis Veuve Mon­nier. Nog later volg­den onder an­de­re Lal­le­mand, Col­lin, Heids­ieck en als kers op de taart Pom­mery.

De ras­ver­ko­per ver­oor­zaak­te een schok­golf in de tra­di­ti­o­neel in­ge­stel­de cham­pag­ne­we­reld. Hij was de eer­ste om de go­den­drank te pro­mo­ten als ape­ri­tief, ter­wijl die tot de jaren 70 voor­al na de maal­tijd werd ge­dron­ken. Daar­om ver­zoet­te hij de bub­bel­drank wat. Hij liet ook als eer­ste de spe­ci­aal­za­ken links lig­gen en ver­kocht recht­streeks aan de groot­wa­ren­hui­zen. En en­ke­le jaren ge­le­den cho­queer­de hij zijn con­cur­ren­ten met ‘pop’-ver­sies: klei­ne fles­sen met een plas­tic draai­knop, hei­lig­schen­nis voor de pu­ris­ten. Ter­loops: als u de cham­pag­ne­hoofd­stad Reims fre­quen­teert, zijn de art-nou­veau­vil­la De­moi­sel­le en de vlak­bij ge­le­gen Pom­mery-kel­ders top­pers om te be­zoe­ken. Vran­ken spen­deer­de mil­joe­nen om de sites te re­no­ve­ren.

In­tus­sen is de groep van de ex-Belg de num­mer twee na de gi­gant LVMH. Vran­ken-Pom­meryVRAP -0.13% legde deze week be­hoor­lij­ke half­jaar­cij­fers neer. De be­drijfs­winst steeg 23 pro­cent. Toch be­land­de de groep netto in het rood, wat gro­ten­deels te wij­ten was aan de ho­ge­re fi­nan­ciële las­ten. Door de op­een­sta­pe­ling van met kre­die­ten ge­fi­nan­cier­de over­na­mes, is de schul­den­berg op­ge­lo­pen tot 723 mil­joen euro, om­ge­re­kend 20 keer de bru­to­be­drijfs­winst van vorig jaar. Hoge schul­den zijn voor ka­pi­taal­in­ten­sie­ve be­drij­ven als cham­pag­ne­hui­zen niet uit­zon­der­lijk, maar voor het eerst dek­ken de voor­ra­den in de kel­ders die schul­den niet meer. Het maakt Vran­ken ook ui­terst kwets­baar voor ho­ge­re ren­te­voe­ten. Er moest dus iets ge­beu­ren. Vran­ken ver­koopt al­vast zijn roséwij­nen van Lis­tel voor 43 mil­joen euro. Die ver­koop werd uit­ge­legd als een on­der­deel van de stra­te­gie om zich te fo­cus­sen op do­mein­wij­nen, maar wel­licht speel­de ook de kre­diet­druk een rol bij de be­slis­sing.

vogelspotter
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor vogelspotter » 19 Okt 2017 21:46

Vranken: 'Franse restaurants trekken weer meer volk'
19 oktober 2017 21:18
Koen Lambrecht

Champagneproducent Vranken-Pommery Monopole merkt sinds enkele weken 'een zekere opleving' van het restaurantbezoek in Frankrijk. Dat laat het beste verhopen voor de eindejaarsfeesten, wanneer de champagneconsumptie piekt.
Na de aanslagen in Parijs en Marseille beleefden de Franse restaurants een moeilijke periode. Niet alleen lieten de Fransen de eettenten links liggen, bevreesd als ze waren voor nieuwe aanslagen, ook buitenlandse toeristen bleven weg. Het champagnehuis Vranken werd dat onmiddellijk gewaar in zijn champagneverkoop.

Maar er is beterschap op komst. Vranken spreekt over 'een zekere opleving' van de restaurantsector in zijn persbericht over het derde kwartaal.

De zomerperiode was niet bepaald een topper voor Vrankens champagneverkoop: de omzet daalde met 4,2 procent. Dat werd ten dele goedgemaakt door de verkoop van roséwijnen uit de Provence en lichte roséwijnen ('des vins gris') uit de Camargue, die 17,6 procent hoger schoot.

De totale omzet van de groep bleef in het derde kwartaal nagenoeg stabiel (-0,3%). Over de eerste negen maanden tekent Vranken 3,9 procent groei op tot 160,4 miljoen euro.

Het bedrijf van de tot Fransman genaturaliseerde Belg Paul-François Vranken geeft geen becijferde vooruitzichten voor het vierde kwartaal of het hele jaar, maar vermeldt wel enkele nieuwe initiatieven. Zo komt in het vierde kwartaal een schuimwijn uit de Camargue op de markt, 'Brut de France' genaamd, en heeft het bedrijf ook nieuwe overeenkomsten gesloten die de verkoop van Pommery-champagne in Rusland zouden moeten aanjagen.
Phil liked last!
Ahold Delhaize,ArcelorMittal,ASIT biotech,Avantium, Deceuninck,Deutsche Bank,econocom, Euronav, Nyrstar,OneSpan Inc, TomTom, UCB, X-Fab.

tell
Forum verkenner
Forum verkenner

Berichtdoor tell » 24 Okt 2017 12:55

Jawatte dadde! 3.5% omhoog, en plots is er leven in de brouwerij :-)

vogelspotter
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor vogelspotter » 24 Okt 2017 20:17

Wanneer bruist Vranken weer?
14:30
24-10-2017
Vranken-Pommery is één van de weinige Franse smallcap-aandelen waarvan de koers nog altijd op het niveau van 5 jaar geleden staat', schrijft De Belegger. Daar waren tal van redenen voor en ook de recente kwartaalcijfers zijn niet erg inspirerend, luidt het. Maar er is een maar.

Vooreerst wordt het gros van de (champagne)verkoop in het vierde kwartaal gerealiseerd. Verder trekt het restaurantbezoek in Frankrijk opnieuw aan na de aanslagen; stijgen de internationale activiteiten razendsnel; zijn de schulden gedaald door de verkoop van het belang in de jv met Listel en zijn er mogelijk ratingverhogingen van de Franse beurshuizen op komst.

De Belegger stelt ook vast dat VP ver onder zijn boekwaarde noteert en onder de waarde van zijn vastgoed. Vranken-Pommery noteert op Euronext Parijs, maar is door zijn oprichters wel een beetje Belgisch. Het aandeel wint kort na de middag 3,4 procent.
Laatst gewijzigd door vogelspotter op 24 Okt 2017 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.

tell
Forum verkenner
Forum verkenner

Berichtdoor tell » 23 Nov 2017 21:53

Uit De Tijd:
Er zijn nog koop­jes op de beurs. Dat was de kern­bood­schap op het grote aan­de­len­de­bat op Fi­nan­ce Ave­nue, de na­ti­o­na­le geld­beurs voor spaar­ders en be­leg­gers.

Mo­de­ra­tor Serge Mam­pa­ey start­te op Fi­nan­ce Ave­nue het grote aan­de­len­de­bat met de uit­de­ling van een glas bub­bels. Dat had te maken met de eer­ste tip om door een on­ze­ker beurs­kli­maat te la­ve­ren: Vran­kenVRAP -0.13%, het Fran­se cham­pag­ne­huis met Bel­gi­sche roots.
‘De omzet stijgt terug na de dip als ge­volg van de ter­reur­aan­sla­gen in Frank­rijk. Een om­zet­stij­ging heeft een grote im­pact op een be­drijf met veel vaste kos­ten zoals Vran­ken’, zei hoofd­re­dac­teur Gert Ba­ke­lants van De Be­leg­ger.
Ba­ke­lants ver­ge­leek het aan­deel met een vo­ri­ge tip op Fi­nan­ce Ave­nue, Com­pag­nie des AlpesCDA +0.32%. 'Sinds deze tip schoof de pret­park­uit­ba­ter rich­ting boek­waar­de, en dat moet ook voor Vran­ken mo­ge­lijk zijn. Ove­ri­gens de Chi­ne­zen heb­ben hun in­te­res­se ge­toond in Com­pag­nie des Alpes, en Chi­ne­se in­te­res­se is ook mo­ge­lijk voor Vran­ken.'
Ba­ke­lants waar­schuw­de wel om li­miet­koer­sen te ge­brui­ken. 'De han­del is il­li­qui­de.'

vogelspotter
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor vogelspotter » 30 Dec 2017 11:15

Paul-François Vranken 'De champagne raakt stilaan op'
Ontbijt met De Tijd

30-12-2017

Henk Dheedene

De Belgische eigenaar van 's werelds tweede champagnehuis houdt haast vanzelfsprekend van luxe. Toch pleit hij voor een soberder leven. Ontbijt met De Tijd.

Geen champagne bij het ontbijt voor Paul-François Vranken (70). 'Nooit, maar dan ook echt nooit. Te vroeg voor mij', zegt hij met een joviale glimlach. De patron van het beursgenoteerde champagnehuis Vranken-Pommery bestelt een café crème. 'Maar als u wilt, geen probleem, hoor. Ze serveren hier Vranken.' De verleiding is groot, maar we slaan het aanbod af. We hebben ons geïnstalleerd in een hoekje van de stijlvolle brasserie Paris-London aan de Place de La Madeleine, waar het gekeuvel van de vroege pendelaars enkel wordt overstemd door de espressomachine.

We hadden stiekem gehoopt op een ontbijt in Vrankens kasteel in Reims, maar in zijn drukke agenda kwam Parijs beter uit. 'Alle grote champagnehuizen hebben hier sinds de 18de eeuw een belangrijk bijhuis. Het onze ligt net om de hoek.' Vranken heeft een appartement in Parijs, zijn familie woont er en hij is eigenaar van het sterrenrestaurant Pierre Carton. 'Vaak pendel ik. Met de TGV ligt Reims op amper 40 minuten. Het is een banlieu van Parijs geworden. Veel stedelingen wijken uit naar daar. De huizenprijzen zijn een derde van die in de hoofdstad.'

'Al spreek ik geen Nederlands meer, mijn bloed blijft honderd procent Belgisch', zegt Vranken. Hij werd geboren in de buurt van Tongeren, als kind van een Limburgse moeder en een Luikse vader. Een groot deel van zijn jeugd bracht hij door in Jezus-Eik. Zijn carrière begon hij in dienst van een Britse drankengroep. Maar in 1976 belandde hij via een vriend in de champagnestreek, waar hij via een reeks slimme overnames het op een na grootste champagnebedrijf ter wereld uitbouwde, na de marktleider LVMH. Met merken als Vranken, Pommery, Heidsieck en Charles Lafitte produceert het huis 18 miljoen flessen per jaar, goed voor 300 miljoen euro omzet.

Vranken heeft de dubbele nationaliteit. 'Toen ik me hier vestigde, vond ik het om economische redenen nodig Fransman te worden. Maar toen de regering in 2008 de dubbele nationaliteit invoerde, heeft de Belgische ambassadeur hier er alles aan gedaan om mij ook weer Belg te maken. Puur symbolisch, hoor. Sinds mijn moeder is gestorven, kom ik er maar een achttal keer per jaar, om mijn neven in Limburg en Luik te bezoeken, en voor zaken. Met 10 procent van onze omzet blijft België een van onze belangrijkste markten.'

Vranken vertelt dat hij enke-le jaren geleden 4 hectare wijngaarden op de helling van de citadel van Luik wilde planten maar het plan door politieke onenigheid moest opbergen. 'Het was een symbolisch initiatief, maar ik vind het wel jammer.' Ziet hij nog mogelijkheden in België, nu ook daar steeds meer kwaliteitswijn wordt geproduceerd? 'De Fransen zeggen: 'Il ne faut jamais dire: fontaine, je ne boirai pas de ton eau.' Zeg nooit nooit dus. Maar voorlopig heb ik geen plannen in die richting.'

Helemaal onlogisch zou het niet zijn, want de opwarming van de aarde heeft een enorme invloed op de wijnbouw. 'Zuid-Frankrijk, waar we actief zijn met roséwijnen, wordt langzaam een woestijn. En het noorden warmt op. We willen 32 hectare planten in het Verenigd Koninkrijk, ten noorden van Southampton. Daar is de ondergrond identiek aan die in de Champagne, en het klimaat is er ideaal.'

In de champagnestreek zelf maakt het veranderende klimaat het makkelijker om over te schakelen op een duurzame productie, een wereldwijde evolutie waar volgens Vranken niet aan te ontkomen valt. 'Door de opwarming zijn er iets minder ziektes, waardoor we minder bestrijdingsmiddelen moeten gebruiken.'

De duurzame landbouw zal het rendement van de champagneboeren verder doen zakken, zegt Vranken. 'Nu ligt dat rond 10.000 flessen per hectare, terwijl we van 12.000 tot 15.000 flessen komen.' En omdat de oppervlakte van de regio wettelijk beperkt is, komt het erop neer dat de champagne stilaan op raakt. 'We zitten op de limiet. Er kunnen nog enkele duizenden hectares bijkomen, zodat de productie misschien nog met 10 procent stijgt, maar we staan niet ver van het moment dat de vraag en het aanbod in evenwicht zullen zijn.'

Als de vraag het aanbod overtreft, zal champagne dan ook flink duurder worden? 'Onvermijdelijk. Als de 16.500 champagneboeren willen overleven, kunnen ze niets anders dan de prijzen optrekken. Een fles Vranken die nu in de supermarkt tussen 20 en 30 euro kost, wordt over tien jaar wellicht een kwart duurder, inflatie niet meegerekend.'

Vranken gaat er prat op dat hij champagne heeft gepopulariseerd door die als een van de eersten via de supermarkten te verdelen, en de smaak aan te passen. 'Een van de grootste revoluties in onze metier was het wegwerken van de cognacsmaak, die er traditioneel in zat. Dat was een expliciete vraag van Delhaize. Daardoor is champagne een veel makkelijkere en lichtere drank geworden. Weinig mensen beseffen dat, maar Delhaize ligt zo aan de basis van de opmars van de champagne.'

De croissants die Vranken bestelde, blijven onaangeroerd. Hij is niet zo'n ontbijter. 'Maar ik kom in deze bistro wel graag een koffie drinken. Het kader is prachtig, en je ziet er de Parisiens die snel nog even binnenspringen op weg naar het werk.'

Als fan van het eerste uur is Vranken optimistisch over het presidentschap van, Emmanuel Macron. 'Ik was een van de eersten om in te tekenen op zijn beweging En Marche. En wat hij nu verwezenlijkt, vind ik echt wel in de lijn van zijn beloftes. Ik denk dat we nu voor de lange termijn een leider hebben die het land zal hervormen. En hij wordt een motor van de Europese Unie. Natuurlijk zijn er de problemen met de brexit en met Catalonië, maar ik geloof niet dat de Europese burgers de economische samenwerking willen terugschroeven. Toen ik in de jaren zeventig in Frankrijk begon, had ik nog een arbeidskaart nodig, die ik elke maand moest gaan afstempelen. Daar wil toch niemand naar terug?'

Is de populariteit van Macron niet al aan het tanen? 'Dat gevoel heb ik niet. De publieke opinie is vrij stabiel, kalm en sereen. Er zijn geen grote sociale protesten uitgebroken. En hij geniet veel vertrouwen van de zakenwereld, zowel bij kmo's als bij grote bedrijven.'

Zijn zakenbloed heeft Vranken van zijn vader, die voor D'Ieteren Porsches invoerde. 'Dat in België per capita het grootste aantal Porsches rondrijdt in de wereld, is zijn verdienste.' Roland D'Ieteren is nog altijd een goede vriend. 'Dankzij hem rijd ik met een verjaardagseditie van de Porsche 911, waarvan er maar 1.963 zijn gemaakt. Al rijd ik meestal niet zelf. Ik heb nog maar 4.000 kilometerop de teller.'

Behalve van mooie auto's houdt Vranken van moderne kunst. En van eten en drinken, natuurlijk. Zijn beste champagnemoment beleeft hij elke maandagmiddag. 'Tijdens een korte lunch met het directiecomité in Reims degusteren we altijd een bepaalde fles. Die momenten zijn fantastisch. Mijn beste champagneherinnering gaat terug tot mijn 21ste, toen ik thuis in Jezus-Eik een rosé champagne uit 1962 dronk. Ik ben die smaak altijd blijven onthouden. Een andere fles die ik koester, is de Louise Pommery 2004, een van de beste champagnes die je kan vinden. En voor het huwelijk van mijn dochters heb ik in mijn kelder de champagnes van hun geboortejaar bewaard. Ik heb ook nog een Veuve Clicquot uit 1947 klaarliggen, waar ik naar uitkijk. Misschien is dat iets voor oudejaarsavond.'

Maar Vranken kan net zo makkelijk genieten van niet-materiële dingen. 'Kijk even om je heen. Deze bistro is toch fantastisch? En we hebben een gesprek over dingen waar ik anders nooit over praat. Door uw vragen kan ik mijn professionele leven even tussen haakjes zetten, en nadenken over dingen waar ik anders niet bij stilsta.'

'Weet u', zegt Vranken nadat hij nog een laatste koffie heeft besteld. 'Misschien willen we allemaal te veel. Als we onze manier van leven niet veranderen en de auto's niet van de weg halen, gaat de planeet naar de knoppen. Ik zag enkele dagen geleden op de Franse televisie een interview met een Franse astronaut die in het ruimtestation Sojoez logeerde. Hij vertelde dat je vanuit de ruimte bepaalde steden niet meer kan zien door de vervuiling. Dat verontrust mij enorm. Ik heb ook al vluchten genomen tussen Sjanghai en Peking waarbij je niets onder je kon zien door de vervuiling. Daar word ik bang van.'

'We zullen dus ook onze consumptie moeten aanpassen', zegt hij terwijl hij opstaat en de rekening vraagt. 'En ja, ook de productie van champagne zal duurzamer moeten, en dus dalen. Maar is dat erg? Dat denk ik niet. Misschien mag ons leven wel wat eenvoudiger.' En weg is hij. Eerst nog even langs kantoor en dan op weg naar zijn eerste glas van de dag, om 13 uur in zijn sterrenrestaurant vlakbij.
Bron:"De Tijd."

alles kan beter
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 223

Berichtdoor alles kan beter » 29 Mar 2018 19:13

* REG-VRANKEN-POMMERY MONOPOLE - 2017 FULL-YEAR EARNINGS -
NET
INCOME UP 45% TO €8.7 MILLION
* FY REVENUE EUR 300.2 MILLION VERSUS EUR 300.1 MILLION
YEAR AGO
* VRANKEN-POMMERY MONOPOLE WILL RECOMMEND PAYMENT OF AN
UNCHANGED
DIVIDEND AT EUR 0.8 PER SHARE​
* FY EBIT EUR 22.7 MILLION VERSUS EUR 21.9 MILLION YEAR AGO
Just when you think you've hit rock bottom, someone will hand you a shovel.

vogelspotter
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor vogelspotter » 30 Mar 2018 16:46

Internationalisering bezorgt Vranken bijna helft meer winst

30 maart 2018 15:17
De Franse champagnegroep Vranken-Pommery Monopole zag de nettowinst vorig jaar met 45 procent stijgen. De toenemende verkoop buiten Europa maakte de zwakte in Frankrijk en het VK goed.

De omzet van Vranken-Pommery Monopole bleef in 2017 stabiel op 300,2 miljoen euro. In het thuisland Frankrijk wist de groep haar positie als grote speler te behouden, maar de champagnemarkt zelf kromp er met 2,5 procent. De export naar het Verenigd Koninkrijk kende een sterke daling door de brexit en de daaruit voortvloeiende verzwakking van het pond. Vranken verwacht dat de zwakte op de Britse markt van lange duur zal zijn. In de rest van Europa liep de verkoop beter, vooral dankzij de ‘heel dynamische markten’ België, Duitsland en Italië.

Buiten Europa beginnen de commerciële inspanningen volop vruchten af te werpen. De verkoop in de VS en Japan nam met 10 procent toe en die in Australië zelfs met 50 procent.

Een belangrijke steunpilaar vormen de twee hoofdmerken van de groep, Vranken en Pommery. Samen waren ze vorig jaar al goed voor 54,5 procent van de verkochte volumes tegen 50 procent in 2016. De verkoop van de Provencewijnen liep ook goed en groeide met 30 procent.

De Listel-wijnen maken geen deel meer uit van de portefeuille: Vranken verkocht vorige zomer zijn belang van 50 procent in Listel voor 44 miljoen euro.

Meer winst, stabiel dividend

De focus op merkproducten met een hogere toegevoegde waarde, de internationale ontwikkeling en een betere kostenbeheersing maakten dat de rendabiliteit afgelopen jaar duidelijk verbeterde. De courante bedrijfswinst steeg met 8,7 procent tot 26,2 miljoen euro.

Dat de eigenlijke bedrijfswinst in mindere mate verbetert – met 3,7 procent tot 22,7 miljoen euro – is te wijten aan hogere vaste kosten, die vooral te maken hebben met de kleine oogst. Het zuiden van Frankrijk kende de ergste droogte in dertig jaar, waardoor de oogstvolumes van Vrankens wijngaarden in de Camargue meer dan 40 procent krompen.

Ondanks iets hogere financiële lasten stijgt de nettowinst van de groep Vranken met 45 procent tot 8,7 miljoen euro. Het dividend blijft stabiel op 0,8 euro per aandeel. Ten opzichte van de beurskoers van 28 maart bedraagt het brutodividendrendement 3,52 procent.

Vranken bouwde vorig jaar zijn schuldenlast met 32,8 miljoen euro af tot 618,3 miljoen. Dat zou vanaf 2018 een gunstige weerslag moeten hebben op de financiële kosten.

Nieuw-Zeeland

Zoals altijd geeft Vranken geen concrete vooruitzichten voor het lopende jaar. In Frankrijk vertoont de champagneverkoop weer tekenen van beterschap. Er zijn ook enkele nieuwe producten die de verkoop kunnen stimuleren: een champagne Brut Nature, de Amerikaanse schuimwijn Louis Pommery California en de Camargueschuimwijn Brut de France, die sinds kort in ons land op de markt is.

Voorts wordt de wereldwijde distributie uitgebreid: Vrankens Australische dochteronderneming levert nu ook in Nieuw-Zeeland en de Japanse dochteronderneming is begonnen met de verkoop in Zuid-Korea.

Koen Lambrecht,

Redacteur Beleggen
Bron:"De Tijd"

QA1
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1409

Berichtdoor QA1 » 01 Apr 2018 00:22

vogelspotter schreef:Internationalisering bezorgt Vranken bijna helft meer winst

30 maart 2018 15:17
De Franse champagnegroep Vranken-Pommery Monopole zag de nettowinst vorig jaar met 45 procent stijgen. De toenemende verkoop buiten Europa maakte de zwakte in Frankrijk en het VK goed.

De omzet van Vranken-Pommery Monopole bleef in 2017 stabiel op 300,2 miljoen euro. In het thuisland Frankrijk wist de groep haar positie als grote speler te behouden, maar de champagnemarkt zelf kromp er met 2,5 procent. De export naar het Verenigd Koninkrijk kende een sterke daling door de brexit en de daaruit voortvloeiende verzwakking van het pond. Vranken verwacht dat de zwakte op de Britse markt van lange duur zal zijn. In de rest van Europa liep de verkoop beter, vooral dankzij de ‘heel dynamische markten’ België, Duitsland en Italië.

Buiten Europa beginnen de commerciële inspanningen volop vruchten af te werpen. De verkoop in de VS en Japan nam met 10 procent toe en die in Australië zelfs met 50 procent.

Een belangrijke steunpilaar vormen de twee hoofdmerken van de groep, Vranken en Pommery. Samen waren ze vorig jaar al goed voor 54,5 procent van de verkochte volumes tegen 50 procent in 2016. De verkoop van de Provencewijnen liep ook goed en groeide met 30 procent.

De Listel-wijnen maken geen deel meer uit van de portefeuille: Vranken verkocht vorige zomer zijn belang van 50 procent in Listel voor 44 miljoen euro.

Meer winst, stabiel dividend

De focus op merkproducten met een hogere toegevoegde waarde, de internationale ontwikkeling en een betere kostenbeheersing maakten dat de rendabiliteit afgelopen jaar duidelijk verbeterde. De courante bedrijfswinst steeg met 8,7 procent tot 26,2 miljoen euro.

Dat de eigenlijke bedrijfswinst in mindere mate verbetert – met 3,7 procent tot 22,7 miljoen euro – is te wijten aan hogere vaste kosten, die vooral te maken hebben met de kleine oogst. Het zuiden van Frankrijk kende de ergste droogte in dertig jaar, waardoor de oogstvolumes van Vrankens wijngaarden in de Camargue meer dan 40 procent krompen.

Ondanks iets hogere financiële lasten stijgt de nettowinst van de groep Vranken met 45 procent tot 8,7 miljoen euro. Het dividend blijft stabiel op 0,8 euro per aandeel. Ten opzichte van de beurskoers van 28 maart bedraagt het brutodividendrendement 3,52 procent.

Vranken bouwde vorig jaar zijn schuldenlast met 32,8 miljoen euro af tot 618,3 miljoen. Dat zou vanaf 2018 een gunstige weerslag moeten hebben op de financiële kosten.

Nieuw-Zeeland

Zoals altijd geeft Vranken geen concrete vooruitzichten voor het lopende jaar. In Frankrijk vertoont de champagneverkoop weer tekenen van beterschap. Er zijn ook enkele nieuwe producten die de verkoop kunnen stimuleren: een champagne Brut Nature, de Amerikaanse schuimwijn Louis Pommery California en de Camargueschuimwijn Brut de France, die sinds kort in ons land op de markt is.

Voorts wordt de wereldwijde distributie uitgebreid: Vrankens Australische dochteronderneming levert nu ook in Nieuw-Zeeland en de Japanse dochteronderneming is begonnen met de verkoop in Zuid-Korea.

Koen Lambrecht,

Redacteur Beleggen
Bron:"De Tijd"

Verder pover result.
5,4 mio eur positieve belastingen zijn bijgevoegd op de winst voor belastingen om tot de nettowinst te komen.
Interestlasten van 19,4 mio eur. Hoge schulden. Kan hun bericht (na drie maanden in het jaar) echt niet beter?
Met op zijn minst een resultrekening/balans/cashflowoverzicht weze het gecondenseerd.

mvg