Velcan

Beleggen in aandelen beurzen Frankfurt DAX, Londen FTSE 100, Parijs CAC40, etc.
Plaats reactie
QA1
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1394

Re: velcan

Berichtdoor QA1 » 18 Aug 2017 21:37

Karl schreef:Ik dacht dat ratio's worden bepaald aan de hand van het totaal aantal uitstaande aandelen. Worden er aandelen vernietigd dan is dat positief voor de ratio's. Aandelen in bezit zijn toch ook onderdeel van alle uitstaande aandelen?

Beste,

Dat is niet juist.

Eenvoudig vb.:

http://www.boursorama.com/cours.phtml?symbole=1uCAM.L

Totaal aantal aandelen 2.824.500 waarvan 62.500 in bezit van de Vennootschap (bij dochters in dit geval): rest 2.762.000 aandelen

Koers: 10230,50 pence marktkap.(valorisation): 28 256 640 000 pence dwz: rekening gehouden dus met (deel die twee getallen) 2.762.000 aandelen en niet met 2.824.500. Aandelen in bezit van de Vennootschap werden bijgevolg verrekend. Wat te bewijzen was. Heeft verdere gevolgen voor bvb % eigendom etc...

mvg

Karl
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 524

Berichtdoor Karl » 18 Aug 2017 21:52

Interessant want ik heb het altijd anders aangenomen. Wat is dan de reden dat sommige bedrijven zoals Ageas ingekochte aandelen vernietigen en niet simpelweg in bezit houden?
Nyrstar Engie Euronav KBC Galapagos Acacia ABN Amro

josymar
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 74

Berichtdoor josymar » 19 Aug 2017 10:50

Vreemd. Op de vraag welke invloed schrapping van aandelen die het bedrijf zelf in bezit heeft, heeft op de waarderingsparameters, worden totaal tegengestelde antwoorden gegeven.

Inside Beleggen stelt onomwonden:
“Dat verhoogt de winst, het eigen vermogen en de kaspositie per aandeel natuurlijk substantieel.”

Volgens Bertje
“Wanneer ze 1,2 miljoen van de 7,8 miljoen aandelen vernietigen, stijgt de kaspositie naar 15,92 euro per aandeel en gaat het eigen vermogen naar 20,2 euro per aandeel. (En dan houden we nog geen rekening met de 600.000 eigen aandelen die ze nog in bezit houden.)”
“Ze vernietigen aandelen die ze al bezitten, kost hen niks en de winst per aandeel stijgt”

QA1 beweert net het tegendeel:
“Maar enfin: vernietiging van aandelen in bezit op zich heeft geen belang.”
“Het aantal aandelen niet in bezit van de Vennootschap blijft hetzelfde als ze worden vernietigd. Dat aantal aandelen wordt niet kleiner daardoor. De waarderingsratio's veranderen niet, want er dient rekening gehouden met de aandelen al in bezit.” (Ik interpreteer dat als volgt: bij het berekenen van de waarderingsratio’s wordt geen rekening gehouden met de aandelen die het bedrijf zelf in bezit heeft.)

Tussen die twee uitersten ligt djeeten007:
“Het is eerder de inkoop van eigen aandelen die voordelig is voor de aandeelhouder, ze hoeven niet perse geschrapt te worden. Schrappen betekent wel dat de belegger de zekerheid heeft dat de vennootschap geen gekke dingen met die aandelen gaat doen.
Schrappen van die aandelen leidt niet tot een toename van de waarde van de overblijvende aandelen voor zover de koers niet onder de boekwaarde zit. (De koers van Velcan ligt echter ruim beneden de boekwaarde.)”

Wie heeft het nu bij het rechte eind?

bertje
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 918

Berichtdoor bertje » 19 Aug 2017 17:01

Misschien heeft iedereen wel gelijk.
Ik vermoed dat QA1 bedoelt dat er al een deel van de cash afging toen ze de aandelen inkochten dus dat je ze niet meer mag meetellen voor de berekening van cash per aandeel terwijl ik vb ook naar beurswaarde kijk en die is nu fors gedaald, we hadden een beurswaarde voor het schrappen van 91.5 miljoen, terwijl de teller nu op 74.2 miljoen staat. Eigen aandelen inkopen zou een zeer goede zet zijn, aangezien ze nu ruim onder eigen vermogen noteren.
De grote vraag is hier, gaan ze in snel tempo aan de ask kopen of hebben ze veel geduld en zullen ze af een toen aan de bied een order plaatsen en binnenhalen wat ze kunnen.
Ik moet wel toegeven dat de koers helemaal niet doet wat ik had verwacht.
josymar liked last!

abdel
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 130

Berichtdoor abdel » 22 Aug 2017 14:02

Aandelen in eigen bezit tellen niet mee voor de beurswaarde. Ze krijgen ook geen dividend (delen niet in de winst), krijgen niks bij kapitaalvermindering, liquidatie, mogen niet meestemmen op de av,...
Als ze geschrapt worden verandert dat dus niks aan de waarde van het bedrijf of de waarde van de aandelen die niet in eigen bezit zijn. Het enige voordeel van dat schrappen is dat ze niet meer aan het management kunnen uitgedeeld worden via één of ander warrantplan (maar och, ze delen die sinds de BAVn van 28/7 nu ook gratis aandelen uit aan "zekere werknemers", goedgekeurd met dik 5 miljoen stemmen voor en een zeshonderdtal tegen), dat ze ook niet meer terug op de beurs verkocht kunnen worden én dat het bedrijf weer voluit zelf mag inkopen zonder tegen een limiet te botsen.
Wat mij betreft heeft het schrappen van die aandelen dan ook weinig belang.

Wat wél belangrijk is, was het agendapuntje (8ste resolutie) waarin ze toestemming vroegen om tot 35% van de aandelen in te kopen tot maximum 18 euro per stuk. Dat stond op de agenda voor 28 juni, deze ging door maar ik vind daar vooralsnog geen verslag van terug. De BAV "notarisé" was uitgesteld naar 28 juli, en daar werd het schrappen van de eigen aandelen goedgekeurd wat dan weer wel direct aangekondigd werd. En van deze BAVn vond ik wel het goedgekeurde verslag terug (op https://www.rcsl.lu).
In die achtste resolutie is trouwens ook het volgende opgenomen: " [...]d'animer le cours dans le cadre d'un contrat de liquidité conclu avec un prestataire de services d'investissement". Misschien moeten ze eerst nog die market maker vinden en aanstellen? Voorlopig zie ik er toch geen actief.
Samen met de redenering van het management (te lezen in de bijhorende documenten op de website) dat ze voor hun grote Indische projecten geld nodig hebben, dat willen ophalen via de beurs en daarom de aandelenkoers eerst hoger willen zien, leek Velcan ergens in juni een prima fonds om op korte termijn met mee te liften. Voorlopig slaat dat dik tegen :-)
HoubyTelli liked last!

abdel
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor abdel » 23 Aug 2017 21:34

http://www.velcan.lu/2017/08/23/velcan- ... indonesia/
Jammer dat ze niet zeggen aan welke prijs...
bertje liked last!

bertje
Forum elite
Forum elite

Re: Velcan

Berichtdoor bertje » 04 Sep 2017 15:44

Heb 4 keer gemaild om te vragen wanneer ze met hun buyback zullen beginnen en of we dit zullen kunnen volgen op de website.
NIKS, NUL, NOPPES antwoord teruggekregen.

Toch zwaar teleurgesteld in de koersreactie van dit aandeel.
Momenteel een beurswaarde van slechts 73 miljoen en dat met 105 miljoen cash op de rekening eind 2016 een ondertussen nog een verkoop in Indonesia die: the sale will have a positive impact on the 2017 financial year.

TSteG
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 0

Berichtdoor TSteG » 04 Sep 2017 18:18

bertje schreef:Heb 4 keer gemaild om te vragen wanneer ze met hun buyback zullen beginnen en of we dit zullen kunnen volgen op de website.
NIKS, NUL, NOPPES antwoord teruggekregen.

Toch zwaar teleurgesteld in de koersreactie van dit aandeel.
Momenteel een beurswaarde van slechts 73 miljoen en dat met 105 miljoen cash op de rekening eind 2016 een ondertussen nog een verkoop in Indonesia die: the sale will have a positive impact on the 2017 financial year.

Ik sluit me bij je aan. Het is niet te geloven dat de waarde van het aandeel niet omhoog gaat. Zoals je zegt de cashpositie, het nieuws over de verkoop in Indonesie, en de aanstaande buyback. Je zou toch verwachten dat met deze punten minstens een positieve trend zichtbaar zou zijn.

Het niet reageren op je mails vind ik ronduit brutaal. mag ik vragen of je ze in het frans of engels verstuurd hebt?

bertje
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor bertje » 04 Sep 2017 20:46

Heb ze in het Engels gestuurd.
Zowel naar http://www.velcan.lu/contact/
als naar investor@velcan.lu

abdel
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor abdel » 05 Sep 2017 12:36

Als je zoiets bij onze marktautoriteit aankaart, heb je veel kans dat de notering direct geschorst wordt. Beursgenoteerde bedrijven hebben de verplichting tot duidelijke communicatie. Velcan noteert wel op Euronext Growth (vroegere Alternext), ik weet niet wat daar de verplichtingen zijn. Maar misschien kan iemand zijn best Frans bovenhalen en eens een melding doen bij http://www.amf-france.org/ ?
TSteG liked last!