Robertet

Beleggen in aandelenbeurzen Europa: DAX, FTSE 100, CAC40, etc.
Plaats reactie



Gebruikersavatar
panamapapers
Forum actieveling
Forum actieveling
Berichten: 929
Lid geworden op: 02 jan 2017 15:09
waarderingen: 534

Robertet

Bericht door panamapapers »

Robertet is een Frans bedrijf dat in 1850 werd opgericht door de familie Maubert (die tot op heden de grootste aandeelhouders zijn – 5de (!) generatie ondertussen). De groep is wereldleider in de productie van natuurlijke grondstoffen die in parfums, voedingsproducten gebruikt worden of als aroma dienen in wasproducten bijvoorbeeld. Ze controleren elke stap in het proces van zaad tot organisch product tot oogst, extractie, raffinage met als resultaat een afgewerkt ‘geur of smaak’ product. Op de website kan je zien in welke grondstoffen ze gespecialiseerd zijn en waar ze vandaan komen.

www.robertet.com

Robertet heeft zelf verschillende parfumeurs in dienst die recepten ontwikkelen voor hun klanten. Gezien de complexiteit is daar zowel talent als jarenlange studie en ervaring voor nodig: kennis over de verschillende extractiemethodes, het distilleren van bloemen, zaden, of bladeren ed. De kwaliteit van de ingrediënten is van groot belang, en daar betalen luxebedrijven als Hermès of Dior gerust een premium voor.

Aandelen worden verhandelt op Euronext Parijs. Hoofzetel is gelegen in de bekende parfumstad Grasse.
In 2022 draaide Robertet een omzet van 703m euro (16% absolute stijging / 5,4% constant-currency tov. 2021 – ondanks inflatie en zwakke economie). Omzet is als volgt verdeeld:

- Raw Materials: 26,5% (meest rendabele segment, met EBITDA marges van 20%)
- Fragrances: 35,7% (dit zijn de parfums die ze maken voor bekende merken)
- Flavors: 35,2% (smaakstoffen die in dranken/ yoghurts ed. gebruikt worden bijvoorbeeld)
- Active Ingredients: 2,7% (health & beauty producten)

Bij de klanten van het bedrijf behoren natuurlijk de grote namen / merken:
Chanel, Hermès, Dior, P&G, L’Oreal, Pepsi, Gucci, Azzaro, Clorox, Reckit, Diageo, Lays, Coca-Cola, Dr. Oetker, Danone, … etc. Waarbij de eerste en tweede grootste klant niet meer dan 3% à 4% van de omzet voor hun rekening nemen. De 20 grootste klanten nemen 35% van de omzet voor hun rekening.

Als je een contract krijgt geldt dat meestal voor een periode van 3 à 5 jaar. Verder is het zo dat als er een bepaalde formule wordt samengesteld, dit ook de eigendom blijft van de uitvinder (Robertet), waardoor het moeilijk is om te switchen naar een andere leverancier. Gezien ons reukorgaan zo goed ontwikkeld is dat het de kleinste verschillen opmerkt, kan het een risico zijn om de samenstelling te wijzigen (switching costs / risks).

Concurrenten zijn een flinke maat groter. Gesorteerd op grootte: IFF (11 mld euro omzet ‘22), Givaudan (7,2 mld euro omzet), Firmenich (4,3 mld euro omzet), Symrise (4,6 mld euro), Mane SA (2 mld euro). Robertet zelf zit in de top tien van de grootste spelers. Dus er is zeker nog veel ruimte om te groeien. Ik las ergens dat de top-10 spelers hun marktaandeel van 65% in 2002 hebben vergroot naar bijna 80%.

Het grote voordeel bij Robertet is dat ze doorheen de jaren een enorm netwerk hebben uitgebouwd om ‘natuurlijke ingrediënten’ te sourcen en daarmee een zeer uitgebreid aanbod hebben van smaken (1355 natural references), terwijl dat bij hun concurrenten een fractie is daarvan IFF heeft er iets meer dan 100 bijvoorbeeld. Dus in dat gedeelte zijn ze wereldleider. Het is zelfs zo dat hun grote concurrenten – Firmenich, Givaudan en IFF klant zijn bij Robertet, wat meteen hun unieke positie onderstreept.

Als we dan kijken naar geografische spreiding van de inkomsten zien we het volgende:
- Noord Amerika: 37%
- Europa: 34%
- Azië: 18%
- Zuid-Amerika: 7%
- Afrika: 4%

Een erg mooie internationale verdeling dus, met veel potentieel om verder te groeien in Azië.
Bij parfums zijn er ook veel strenge regels die vooropgesteld worden, gezien het producten zijn die op de huid gebruikt worden – en bij sommige mensen voor irritatie kunnen zorgen. Soms moeten parfums geherformuleerd worden ed. met andere ingrediënten om de veiligheid te garanderen. Daarnaast stellen bedrijven als L’Oreal zeer hoge eisen mbt leverketens, kwaliteit etc. Allemaal zaken die hoge barrières opwerpen voor nieuwkomers.

Not all companies are created equal. Wat opvalt is dat deze kleine markt economisch zeer rendabel is (niet enkel Robertet): relatief hoge bruto marges van 55%. FCF conversion van rond de 50%. FCF marge van rond de 10% zie ik als tijdelijk en zou verbeterd moeten worden. ROCE van 18%. Als je de 20 jaar grafiek erbij neemt zie je een zeer consequent groeipatroon – zowel van omzet als EBITDA marge. EBITDA marge zit nu rond de 20% waar dit tien jaar geleden eerder rond de 13% schommelde. De doelstelling die het bedrijf heeft is om tegen 2030 1 miljard euro aan omzet te halen met EBITDA marges van meer dan 20%. Dat vereist een Revenue CAGR van 4,5%. Symrise ambiërt in de medium term een marge van 23%. Wat denkik ook mogelijk moet zijn voor deze Franse specialist. Het bedrijf staat wel bekend om conservatieve doelstellingen.
Hoewel sommige metrics nog wat beter zouden mogen, hebben we hier te maken met een zeer stabiel en kwaliteitsvol bedrijf. Kwaliteit kost natuurlijk geld, maar – vermoedelijk gezien de relatief lage groei – noteert Robertet in mijn ogen aan aanvaardbare multiples:

Koers: 895 euro
Aantal aandelen: 2087 k
Market Cap: 1,867 miljard euro
Netto schuld: 16,6 miljoen euro
PE ('23): 25,3
Enterprise Value: 1,883 miljard euro
Consensus FCF voor ’23 ligt op 71,2m euro en voor FY’24 op 79,3m (maw 3,81% & 4,20% FCF yield)
EV/EBITDA (’23 & ’24) ligt op 13.6x & 12,6x.
Rev growth (5y): 6,5% / jaar

Momenteel wordt zo’n 25% van de winst uitgekeerd als dividend. De overschot wordt gebruikt voor herinvesteringen, overnames en share buybacks. Vorig jaar werden er zo’n 225k aandelen ingekocht. In maart van dit jaar werd Aroma Essencial overgenomen, een Spaans bedrijf dat gespecialiseerd is in de verwerking van vetiver, patchouli, ceder, ylang-ylang. Wat opvalt is dat het tempo van de overnames versnelt. In ’21 deden ze er twee, in ’22 namen ze Omega Ingredients over. Gezien het kleine overnames en er geen of amper schulden staan op de balans kunnen deze overwegend met cash aangekocht worden.

En dat is niet alleen het geval bij Robertet. Ook hun concurrenten zitten niet stil. Ik las dat de ingredients space één van de meest actieve sectoren is qua M&A in het voeding & dranken segment. In die trant gebeurde er in 2020 iets straf. Hun concurrent Firmenich kocht zich (ongevraagd) voor 17% in bij Robertet. Toen dat nieuws bekend raakte kocht Givaudan voor zo’n 4,7% aandelen. Vermoedelijk om een eventuele overname te blokkeren. Beide zitten tot op heden tussen de aandeelhouders, maar hebben geen zitje in de raad van bestuur (en wat de familie Maubert natuurlijk ook wil voorkomen).

Tot heden stond de familie steeds aan het roer van het bedrijf, maar dit jaar is er een interessante verandering gaande: de 70 jarige Philippe Maubert geeft de fakkel door aan iemand buiten de familie. En niet de minste: Jerome Bruhat, iemand die jarenlang werkzaam was in het cosmetics & beauty segement, bij L’Oreal (ook een zeer kwalitatief familiebedrijf trouwens). Daar was hij werkzaam als director in Duitsland, de VS en Japan.

In 3 jaar wilt Robertet wereldleider zijn in Certified Material Sourcing van natuurlijke elementen. Daar zijn ze blijkbaar hard op aan’t inzetten. Veel bedrijven willen hun grondstoffen switchen van synthetisch naar natuurlijke materialen. De strategie is ook om verder te internationaliseren, meer te robotiseren (Industrie 4.0) en om gericht te groeien met ‘kleine’ strategische overnames.

Op basis van mijn ruwe DCF analyse (ik reken met 5% annual growth, 3% perpetuity ) kom ik uit op een fair value van 1400 euro. Als ik daar een 10% discount op toepas kom ik uit op 1260 euro. Rekening houdend met het rendement op geherinvesteerd kapitaal en de hogere groei en redabilitiet die ik verwacht, lijkt me dit maw een aanvaardbaar instapniveau om deze positie uit te beginnen bouwen. Goedkoper mag altijd, ik heb geduld. :)

Reuk is één van de meest gevoelige zintuigen van de mens en staat in directe verbinding met het brein waardoor het niet te manipuleren valt. De prijs van die geur is slechts een fractie van de totale kost van het eindproduct (0.5 à 2%), maar het ingrediënt is wel essentieel voor de consument. Met een geschiedenis van 175 jaar ben ik redelijk gerust dat Robertet er over 15 jaar nog zal zijn. Vermoedelijk een heel stuk groter, en hopelijk nog winstgevender. Eind april zou het jaarverslag van FY22 online komen.
abdel liked last!


Gebruikersavatar
panamapapers
Forum actieveling
Forum actieveling
Berichten: 929
Lid geworden op: 02 jan 2017 15:09
waarderingen: 534

Re: Robertet

Bericht door panamapapers »

Geen info over overnameprijzen. Maar is vermoedelijk een grote overname. Meer blootstelling aan food & beverage + emerging markets.


ROBERTET PURSUES ITS GROWTH STRATEGY WITH THE ACQUISITION OF SONAROME, AN INDUSTRIAL GEM IN INDIA

Download this press release in PDF format

Acquisition of a family business that shares Robertet's long-term vision
Development of the flavor business in India
Additional industrial capacity to serve customers in Asia
A stronger presence in East Africa
Grasse, 1st December 2023 - The Robertet Group, world leader in natural raw materials, announces that it has concluded an agreement to take control and gradually acquire Sonarome, a major player in flavors in India. With this operation, Robertet is pursuing its growth strategy with the development of flavors for food and beverages by strengthening its offer in India, where it is already established in the fragrance industry. Robertet also expands its presence in South-East Asia and East Africa, promising markets for these sectors.

Sonarome, an industrial gem for flavors in India

Sonarome, based in Bangalore, has been run by the Gulhati family since it was founded in 1979. Known for its high-quality products, the company has over 100 employees and long-standing relationships with leaders of the sector.

Sonarome has extensive, modern and certified industrial production capacity. The company is renowned for its R&D strategy, its flavorists and their creative expertise as well as in-depth knowledge of local trends.

Sonarome has reached over 15 million euros in sales in 2022 and has been recording double-digit annual growth for the past three years. Until this acquisition by the Robertet Group, Sonarome was jointly owned by the Gulhati family and IFF. To ensure business continuity, Robertet will entrust Mr Nitesh Gulhati as Sonarome's managing director.

Robertet expands its presence to become a major player in the Indian flavor market

Driven by strong local trends and a historic and growing appeal for natural products, India is one of the world's leading consumer markets as well as a leading producer of natural ingredients.

Robertet has already been established in Mumbai for 20 years. Over the last five years, its growth has accelerated significantly with the successful integration of Goldfield Manufacturing Pvt Ltd, an Indian company specializing in perfumery.

A successful strategy of targeted acquisitions

The strategic acquisition of Sonarome is the Robertet's 6th external growth operation in 5 years. Robertet's performance demonstrates the relevance of its development model, which combines solid organic growth with targeted acquisitions of local companies.

Jerome Bruhat, CEO of Robertet, announces: “We are proud to welcome Sonarome to the Robertet Group. This historic acquisition is part of our internationalization strategy and represents a milestone in our development in India and Asia. With our unique positioning in natural products, new local industrial capacity and enhanced expertise in flavors, we have all the assets to become a major player in this specific market.”

Nitesh Gulhati, Chairman and CEO of Sonarome, comments: “We are thrilled to be joining forces with Robertet, a family-run group that resembles us. Our shared culture of creative excellence, combined with our expertise in Indian market, gives us a unique positioning to serve our loyal customers. I am looking forward to support Robertet in its expansion in India.”

Arthur Le Tourneur d'Ison, Robertet's Chief Growth Officer, adds: “I am delighted to have the opportunity to enhance our presence in India alongside the Gulhati family and Sonarome's talented teams. Working with a family business that shares the same values of agility, high quality and long-term vision is in line with the Robertet spirit.”

About the Robertet Group

Robertet S.A. was founded in Grasse in 1850 and is the world leader in natural products. Based in France and majority family-owned since its creation, the Robertet Group is still controlled by the Maubert family and is the only fragrance, flavor and ingredient company that is fully integrated throughout the entire creative process, from source to final fragrance or flavor. Today, the Robertet Group is represented in more than 50 countries, has more than 2,200 employees worldwide and offers its customers a range of more than 1,350 natural materials and products created in one of its 14 global creation centers. In 2022, the Robertet Group achieved a global net turnover in excess of 700 million euros.

www.robertet.com

About Sonarome

Sonarome was founded in the southern city of Bangalore, India in 1979 by Mr.Trilok & Mrs. Ramandeep Gulhati and has been engaged in the manufacture of flavors and fragrances. As a pioneer in adopting international standards, Sonarome became well known for its quality, consistency, and innovation. With a wide product range that includes emulsions, flavors, seasonings, encapsulated flavors, fragrances, and natural colors, Sonarome continues to expand its market share across India, Africa, and the Middle East. Sonarome is well respected in the savory, dairy and nutraceutical segments across India with large household brands as its customers. Sonarome is now run by the 2nd generation Gulhati family.

Gebruikersavatar
Umi
Forum elite
Forum elite
Berichten: 3290
Lid geworden op: 06 mar 2013 19:06
waarderingen: 1394

Re: Robertet

Bericht door Umi »

Firmenich is ondertussen DSM Firmenich :P .

Er was ook een kartelonderzoek in de sector trouwens (dacht met oa Firmenich & Givaudan?)

Gebruikersavatar
panamapapers
Forum actieveling
Forum actieveling
Berichten: 929
Lid geworden op: 02 jan 2017 15:09
waarderingen: 534

Re: Robertet

Bericht door panamapapers »

Ja klopt! Symrise, Givaudan en DSM hebben gemeld dat er onderzoeken lopen en dat ze zijn binnengevallen op verschillende vestigingen.
https://www.reuters.com/markets/europe/ ... 023-03-08/

Zoals je in het artikel leest hebben deze partijen 63% van de markt in handen. Zeer dominante positie dus. :)

Gebruikersavatar
Umi
Forum elite
Forum elite
Berichten: 3290
Lid geworden op: 06 mar 2013 19:06
waarderingen: 1394

Re: Robertet

Bericht door Umi »

panamapapers schreef:
02 dec 2023 09:33
Ja klopt! Symrise, Givaudan en DSM hebben gemeld dat er onderzoeken lopen en dat ze zijn binnengevallen op verschillende vestigingen.
https://www.reuters.com/markets/europe/ ... 023-03-08/

Zoals je in het artikel leest hebben deze partijen 63% van de markt in handen. Zeer dominante positie dus. :)
Heeft dat kartel de marges kunstmatig hoog gehouden in de sector? & gaan deze nu dalen de komende jaren?

Gebruikersavatar
panamapapers
Forum actieveling
Forum actieveling
Berichten: 929
Lid geworden op: 02 jan 2017 15:09
waarderingen: 534

Re: Robertet

Bericht door panamapapers »

Daar kan ik enkel naar gissen… maar het is een uitermate brede markt die m.n. op maat van de afnemer werkt (toch wat Robertet betreft) waardoor ik niet verwacht dat dat een impact zal hebben. Zie trouwens ook onderstaand artikel. De kans is klein dat hier een staartje aan komt. Deze oligopolies staan in de schaduw van de grote luxe-concerns / multinationals maar surfen mee op hun succes (en zijn voor hen ook essentieel…).

https://mtsprout.nl/tech-innovatie/hoe- ... um-gemaakt

Net binnen:

Omzet onder de consensus (732m) - lichte groei - met EBITDA % die ook lichtjes zou dalen. Ik had op meer groei gehoopt. Maar dat het niet geweldig ging zijn, daar ging ik al van uit. Dit soort bedrijven heeft toch wat last van een negatieve economische cyclus. Benieuwd naar de outlook.


2023 SALES

Robertet's Board of Directors met on February 15, 2024 under the chairmanship of Philippe Maubert to review the Group's 2023 sales and business trends.

February 15, 2024

Consolidated financial statements
(in thousands of euros) 2021 2022 Change
(2022 vs 2021) 2023* Change
(2023 vs 2022)
Sales 606,085 703,037 +16.0% 721,129 +2.6%
* Sales figures are estimates and have not yet been audited.

The change in sales between 2022 and 2023 breaks down as follows in terms of organic growth, scope effect and currency effect:

In thousands of euros 2022 sales Organic growth Currency effect Scope effect Total change 2023 sales*
GROUP TOTAL 703,037 +4.5% -2.9% +1.0% +2.6% 721,129
* Sales figures are estimates and have not yet been audited.

Sales grew by 2.6% in 2023, or 1.5% on a constant scope basis.

At constant exchange rates, Group sales were up 5.5%. On a comparable exchange rate and scope basis, organic growth came out at 4.5%.

Robertet's 2023 sales performance breaks down as follows by division:

- Raw Materials, representing 23.2% of sales, were down 9.6% due to the continued downturn in the US aromatherapy market and in organic products.

- Fragrances, accounting for 37.9% of sales, were up by a strong 9.3%, driven by the success of emerging brands and their international expansion.

- Flavors, representing 36.0% of sales, grew by 5.1%, reflecting the division's sound position in a market that contracted in 2023.

- Health & Beauty, accounting for 2.9% of sales, rose by 3.9%, as the division continued to roll out its business internationally with high-quality natural active ingredients.

The Group's organic growth in sales of 4.5% was fueled by North America, Asia and South America, while growth remained stable in Europe.

Robertet's 2023 audited results will be available in its annual financial report, to be published on the Group's website on April 19, 2024. EBITDA for 2023 looks set to have increased, and the EBITDA/sales ratio to have contracted slightly from 18.3% in 2022.

Gebruikersavatar
panamapapers
Forum actieveling
Forum actieveling
Berichten: 929
Lid geworden op: 02 jan 2017 15:09
waarderingen: 534

Re: Robertet

Bericht door panamapapers »

Hieronder de FY 2023 results met omzet in Q1 die 10,5% hoger ligt y-o-y. Dat klinkt bemoedigend. Positie is klein en had nog wat willen uitbreiden (weer te weinig veiligheidsmarge gehanteerd). Maar heb toch een inschattingsfout gemaakt bij de aankoop denk ik achteraf. Het feit dat de concurrentie een minderheidsbelang heeft in Robertet is toch wel zeer vervelend. Als ze aandelen inkopen verhogen ze indirect het belang van hun concurrenten in de groep. Daar hebben ze voorbije periode een stokje voor proberen steken met allerhande constructies. Oa. omdat er familieleden wilden cashen. Omdat het een mooi en robuust kwaliteitsbedrijf is hou ik ze graag bij, maar uitbreiden ga ik voorlopig niet doen.

2023 RESULTS : A GOOD PERFORMANCE IN A DIFFICULT ECONOMIC CONTEXT

Sales up 2.6% to €721 million (up 5.5% at constant exchange rates)
EBITDA up by a solid 3.6%, at €133 million
Continued international expansion with the acquisition of Sonarome in India

2023 FINANCIAL PERFORMANCE

At its meeting on April 10, 2024 held in Grasse, Robertet's Board of Directors, chaired by Philippe Maubert, approved the Group's results for 2023.

The Group delivered a good performance in 2023 against a backdrop of continuing cost inflation for raw materials and energy purchases. Sales amounted to €721 million, up by 2.6% on a reported basis, 5.5% at constant exchange rates and 4.5% on a like-for-like basis (at constant exchange rates and a constant scope of consolidation).

Three out of our four divisions posted growth for the year. Both creation divisions saw strong sales growth, with 9% for Fragrances and 5% for Flavors. Sales for the Raw Materials division contracted by 9%, but the Health & Beauty division saw a 4% sales increase.

EBITDA totaled €133 million, up 3.6% year on year in a context of squeezed margins due to higher raw materials and energy costs. It represented 18.4% of net sales, a 190 basis-point increase compared with 2022.

Consolidated net income (attributable to owners of the Company) amounted to €74.6 million, down 1.9% on 2022, and represented 10.3% of sales. This slight year-on-year decline was mainly due to the increase in financial expenses related to the stock buyback carried out in September 2022 and the loan taken out for the acquisition of Sonarome in India in December 2023.

Working capital requirement was significantly lower than in 2022 - down 6% overall - thanks to improved inventory management. Consequently, free cash flow amounted to €20.6 million in 2023.

The Robertet Group recorded a solid financial performance in 2023, confirmed the strength of its unique business model, and pursued its sustainability policy. The Group's non-financial performance report and financial report will be available on Robertet's website on April 19, 2024.

The Annual General Meeting will be held on June 12, 2024 at 10:00 a.m.

At this Meeting, the shareholders will be invited to approve a dividend of €8.50 per share unchanged from the previous year.

In the first quarter of 2024, sales advanced 10.6% compared with the same period in 2023 (up 11.1% like for like). This good start gives us confidence for 2024.

Philippe Maubert, Chairman of Robertet SA's Board of Directors, said: “The Group's performance for 2023 and its like-for-like sales held up well in a persistently complex environment. Growth and independence remain our priorities in order to ensure that we have a long-term vision for our business of natural aroma-related products and for our social responsibility to our customers, employees, suppliers and shareholders."

Jérôme Bruhat, Chief Executive Officer of Robertet SA and of the Robertet Group said: "In 2023, the Robertet Group demonstrated its ability to grow despite the general trend of inventory shedding. We managed to maintain our operating profitability, thanks in particular to our dynamic North American business, rigorous management and the ongoing commitment of our teams, who I would like to take this opportunity to thank. Our customers, who have diverse profiles, once again demonstrated their attachment to Robertet's unique products and to the agile, long-term, trust-based relationships we have built up with them."









Plaats reactie