Re: X-FAB SILICON FOUNDRIES SE-XFAB - BE0974310428
Geplaatst: 05 okt 2022 07:29
NIEUWS MARKTEN NIEUWS ALGEMEEN
De Belegger: ‘Het is echt niet het moment om aandelen te verkopen’
KOEN LAMBRECHT
04 oktober 2022 16:05
In deze turbulente beurstijden gooien beleggers - ook professionele - en masse aandelen buiten. Toch is elke crisis in het verleden een koopkans gebleken, zei Gert Bakelants tijdens De Belegger on Tour. ‘We moeten de emotie uitfilteren.’
De jongste editie van De Belegger on Tour trok maandagavond een volle zaal van 200 vrouwen en mannen van alle leeftijden in Kinepolis Leuven en nog eens meer dan 2.000 online kijkers. Gert Bakelants, de hoofdredacteur van het blad De Belegger, legde er uit hoe we in de huidige berenmarkt zijn terechtgekomen en wat wellicht de beste reactie is.
Dat beleggers ongerust zijn nu de Europese beurzen bijna dag na dag dieper wegzakken – de historische stijging van dinsdag denken we even weg – was ook voelbaar voor en na het event. Groepjes jonge beleggers stonden voordien nog met elkaar te praten, maar wie wat ouder of grijzer is, zat voor zich uit te staren. En na de presentatie haastte zo goed als iedereen zich naar huis.
De essentie
200 mensen waren fysiek aanwezig op de nieuwe editie van De Belegger on Tour, meer dan 2.000 volgden online.
Door de aanhoudende daling van de beurzen beginnen mensen en masse te verkopen, terwijl in het verleden elke crisis een koopkans is gebleken, zegt Gert Bakelants, de hoofdredacteur van De Belegger.
De CEO's van Deceuninck, Montea en X-Fab wisten met hun uiteenzetting meer mensen warm te maken voor hun bedrijf.
Vrolijk word je niet van de aanhoudende baisse op de beurzen en de krimpende waarde van je portefeuille. Een daling die grotendeels terug te voeren is tot de torenhoge inflatie en de reactie daarop van de centrale banken. ‘Het leven is een enorm pak duurder geworden. De man van Fluvius is vorige week bij mij langs geweest om de meterstanden op te nemen en eerlijk, ik heb schrik om mijn energierekening te ontvangen’, stak Bakelants van wal.
Met 11,3 procent in België en 17 procent in Nederland staat de inflatie op een piek, denkt hij. Dan kan ze beginnen te dalen, maar een terugval tot 2 à 3 procent zoals de centrale banken voor ogen hebben, ziet hij niet snel gebeuren. De hoge producentenprijzen moeten nog doorsijpelen bij de consument. Bovendien zijn er structurele factoren die de inflatie stutten, zoals de energietransitie, de krapte op de arbeidsmarkt en de geopolitieke veranderingen.
'Nog een stuk te gaan'
Intussen zijn aandelen en obligaties, maar ook de pensioenspaarpotten veel minder waard geworden. ‘We zitten in een berenmarkt. De waarderingen van bedrijven uit de Stoxx 600 staan op het laagste niveau sinds 2012. Toch zijn de winstverwachtingen nog altijd te positief.’ En het is nog niet gedaan: onderzoek wijst uit dat berenmarkten in het verleden gemiddeld 20 maanden hebben geduurd en dat de gemiddelde daling 39 procent bedroeg. ‘We hebben dus nog een stuk te gaan’, was Bakelants nuchtere conclusie.
Moet je je klanten een goed gevoel geven? Men moet ons rendementsgaranties geven, potverdorie!
GERT BAKELANTS
HOOFDREDACTEUR DE BELEGGER
‘Ik merk ook dat mensen nerveus beginnen te worden. Ze zien de beurzen steeds dieper zakken en vragen zich af: moet ik misschien verkopen? Zelfs fondsbeheerders laten nu weten: we zijn onderwogen in aandelen. Ze zeggen dat gewoon om hun klanten een goed gevoel te geven. Maar moet je je klanten een goed gevoel geven? Men moet ons rendementsgaranties geven, potverdorie!’
‘Kijk, dat is mijn grote frustratie: elke keer als de beurzen op een dieptepunt staan, verkopen mensen en masse. Omdat ze zich laten leiden door emotie. Maar het is echt niet het moment om te verkopen’, zegt Bakelants overtuigd. Hij wijst erop dat in het verleden elke crisis achteraf een koopkans is gebleken. ‘Daar zijn we het over eens. Maar de crisis waar we nu in zitten, beschouwen we niet zo. Daarom moeten we de emotie uitfilteren.’
'Time in the market'
Een stelling die in het nawoord kracht werd bijgezet door Dieter Neirinck, hoofd personal banking bij ING Belgium. Hij wees vooral op het voordeel dat langdurig beleggen oplevert.
Elke keer als de beurzen op een dieptepunt staan, verkopen mensen en masse. Omdat ze zich laten leiden door emotie.
GERT BAKELANTS
HOOFDREDACTEUR DE BELEGGER
Bij 20 jaar consequent beleggen wordt de kans dat je geld verliest verwaarloosbaar, toont onderzoek van de bank aan. Maar het moet wel aanhoudend en consequent gebeuren, want als je elk jaar de beste 20 beursdagen mist, wordt je gemiddeld rendement meteen negatief: in plaats van 8,5 procent wordt het dan -2,8 procent. Neirinck haalde een oude beurswijsheid aan: ‘It’s not about timing the market, but about time in the market’.
Montea
De meeste deelnemers aan De Belegger on Tour blijken evenwel niet gekomen voor wijze, opbeurende lessen, maar in de eerste plaats om bij te leren over enkele beursgenoteerde bedrijven. De formule waarin CEO’s acht minuten krijgen om hun bedrijf voor te stellen en de beleggersinteresse aan te wakkeren, lijkt bijzonder goed aan te slaan. Geert Smet van De Belegger vroeg zowel voor als na de presentaties aan de zaal en de mensen thuis: zou u vandaag in bedrijf X willen beleggen? Na de CEO-pitch waren duidelijk veel meer beleggers geïnteresseerd.
Dat was het duidelijkst bij Montea , dat als logistiek vastgoedbedrijf zwaar onder druk staat op de beurs en sinds begin dit jaar al 45 procent van zijn waarde verloor. Voor het betoog van topman Jo De Wolf zou 25 procent van het publiek in Montea investeren, achteraf was dat 69 procent.
Jo De Wolf, de CEO van Montea, en De Belegger-analist Geert Smet. ©ID/ Lieven Van Assche
Hij trok de toehoorders vooral over de streep met de stelling dat een belegger tegen de huidige koers van Montea alleen voor de gebouwen betaalt, maar niet voor het potentieel dat de grote landbank inhoudt, niet voor de teams van het bedrijf en niet voor het groeiverhaal. De vraag naar logistieke oplossingen blijft erg groot, klonk het.
Turkije
Bruno Humblet, de CEO van Deceuninck , benadrukte in zijn voorstelling van de fabrikant van pvc-profielen voor ramen en deuren de uitstekende isolatiekwaliteiten van pvc en de toenemende recyclage van het product. Hij probeerde ook de zorgen over Turkije, waar Deceuninck zowat een kwart van zijn omzet realiseert, weg te nemen. ‘Turkije is voor ons het meest winstgevende platform en onze prijzen worden er wekelijks aangepast. Dankzij onze sterke merken slagen we er zelfs in marktaandeel te winnen.’
De aanvankelijke instapbereidheid was het grootst bij de chipmaker Xfab 56 procent – maar CEO Rudi De Winter kon dat met zijn uiteenzetting optrekken tot 68 procent. Het groot tekort aan chips is volgens hem nog niet voorbij. Als belangrijke leverancier aan de auto-industrie kan X-Fab bovendien volop profiteren van de transitie naar de elektrische auto, waar meer chips in verwerkt zijn. De Winter haalde een mooi citaat aan van de topman van de versnellingsbakkenproducent ZF: ‘Chips zijn de nieuwe tandwielen’.
Bron:"De Tijd"
De Belegger: ‘Het is echt niet het moment om aandelen te verkopen’
KOEN LAMBRECHT
04 oktober 2022 16:05
In deze turbulente beurstijden gooien beleggers - ook professionele - en masse aandelen buiten. Toch is elke crisis in het verleden een koopkans gebleken, zei Gert Bakelants tijdens De Belegger on Tour. ‘We moeten de emotie uitfilteren.’
De jongste editie van De Belegger on Tour trok maandagavond een volle zaal van 200 vrouwen en mannen van alle leeftijden in Kinepolis Leuven en nog eens meer dan 2.000 online kijkers. Gert Bakelants, de hoofdredacteur van het blad De Belegger, legde er uit hoe we in de huidige berenmarkt zijn terechtgekomen en wat wellicht de beste reactie is.
Dat beleggers ongerust zijn nu de Europese beurzen bijna dag na dag dieper wegzakken – de historische stijging van dinsdag denken we even weg – was ook voelbaar voor en na het event. Groepjes jonge beleggers stonden voordien nog met elkaar te praten, maar wie wat ouder of grijzer is, zat voor zich uit te staren. En na de presentatie haastte zo goed als iedereen zich naar huis.
De essentie
200 mensen waren fysiek aanwezig op de nieuwe editie van De Belegger on Tour, meer dan 2.000 volgden online.
Door de aanhoudende daling van de beurzen beginnen mensen en masse te verkopen, terwijl in het verleden elke crisis een koopkans is gebleken, zegt Gert Bakelants, de hoofdredacteur van De Belegger.
De CEO's van Deceuninck, Montea en X-Fab wisten met hun uiteenzetting meer mensen warm te maken voor hun bedrijf.
Vrolijk word je niet van de aanhoudende baisse op de beurzen en de krimpende waarde van je portefeuille. Een daling die grotendeels terug te voeren is tot de torenhoge inflatie en de reactie daarop van de centrale banken. ‘Het leven is een enorm pak duurder geworden. De man van Fluvius is vorige week bij mij langs geweest om de meterstanden op te nemen en eerlijk, ik heb schrik om mijn energierekening te ontvangen’, stak Bakelants van wal.
Met 11,3 procent in België en 17 procent in Nederland staat de inflatie op een piek, denkt hij. Dan kan ze beginnen te dalen, maar een terugval tot 2 à 3 procent zoals de centrale banken voor ogen hebben, ziet hij niet snel gebeuren. De hoge producentenprijzen moeten nog doorsijpelen bij de consument. Bovendien zijn er structurele factoren die de inflatie stutten, zoals de energietransitie, de krapte op de arbeidsmarkt en de geopolitieke veranderingen.
'Nog een stuk te gaan'
Intussen zijn aandelen en obligaties, maar ook de pensioenspaarpotten veel minder waard geworden. ‘We zitten in een berenmarkt. De waarderingen van bedrijven uit de Stoxx 600 staan op het laagste niveau sinds 2012. Toch zijn de winstverwachtingen nog altijd te positief.’ En het is nog niet gedaan: onderzoek wijst uit dat berenmarkten in het verleden gemiddeld 20 maanden hebben geduurd en dat de gemiddelde daling 39 procent bedroeg. ‘We hebben dus nog een stuk te gaan’, was Bakelants nuchtere conclusie.
Moet je je klanten een goed gevoel geven? Men moet ons rendementsgaranties geven, potverdorie!
GERT BAKELANTS
HOOFDREDACTEUR DE BELEGGER
‘Ik merk ook dat mensen nerveus beginnen te worden. Ze zien de beurzen steeds dieper zakken en vragen zich af: moet ik misschien verkopen? Zelfs fondsbeheerders laten nu weten: we zijn onderwogen in aandelen. Ze zeggen dat gewoon om hun klanten een goed gevoel te geven. Maar moet je je klanten een goed gevoel geven? Men moet ons rendementsgaranties geven, potverdorie!’
‘Kijk, dat is mijn grote frustratie: elke keer als de beurzen op een dieptepunt staan, verkopen mensen en masse. Omdat ze zich laten leiden door emotie. Maar het is echt niet het moment om te verkopen’, zegt Bakelants overtuigd. Hij wijst erop dat in het verleden elke crisis achteraf een koopkans is gebleken. ‘Daar zijn we het over eens. Maar de crisis waar we nu in zitten, beschouwen we niet zo. Daarom moeten we de emotie uitfilteren.’
'Time in the market'
Een stelling die in het nawoord kracht werd bijgezet door Dieter Neirinck, hoofd personal banking bij ING Belgium. Hij wees vooral op het voordeel dat langdurig beleggen oplevert.
Elke keer als de beurzen op een dieptepunt staan, verkopen mensen en masse. Omdat ze zich laten leiden door emotie.
GERT BAKELANTS
HOOFDREDACTEUR DE BELEGGER
Bij 20 jaar consequent beleggen wordt de kans dat je geld verliest verwaarloosbaar, toont onderzoek van de bank aan. Maar het moet wel aanhoudend en consequent gebeuren, want als je elk jaar de beste 20 beursdagen mist, wordt je gemiddeld rendement meteen negatief: in plaats van 8,5 procent wordt het dan -2,8 procent. Neirinck haalde een oude beurswijsheid aan: ‘It’s not about timing the market, but about time in the market’.
Montea
De meeste deelnemers aan De Belegger on Tour blijken evenwel niet gekomen voor wijze, opbeurende lessen, maar in de eerste plaats om bij te leren over enkele beursgenoteerde bedrijven. De formule waarin CEO’s acht minuten krijgen om hun bedrijf voor te stellen en de beleggersinteresse aan te wakkeren, lijkt bijzonder goed aan te slaan. Geert Smet van De Belegger vroeg zowel voor als na de presentaties aan de zaal en de mensen thuis: zou u vandaag in bedrijf X willen beleggen? Na de CEO-pitch waren duidelijk veel meer beleggers geïnteresseerd.
Dat was het duidelijkst bij Montea , dat als logistiek vastgoedbedrijf zwaar onder druk staat op de beurs en sinds begin dit jaar al 45 procent van zijn waarde verloor. Voor het betoog van topman Jo De Wolf zou 25 procent van het publiek in Montea investeren, achteraf was dat 69 procent.
Jo De Wolf, de CEO van Montea, en De Belegger-analist Geert Smet. ©ID/ Lieven Van Assche
Hij trok de toehoorders vooral over de streep met de stelling dat een belegger tegen de huidige koers van Montea alleen voor de gebouwen betaalt, maar niet voor het potentieel dat de grote landbank inhoudt, niet voor de teams van het bedrijf en niet voor het groeiverhaal. De vraag naar logistieke oplossingen blijft erg groot, klonk het.
Turkije
Bruno Humblet, de CEO van Deceuninck , benadrukte in zijn voorstelling van de fabrikant van pvc-profielen voor ramen en deuren de uitstekende isolatiekwaliteiten van pvc en de toenemende recyclage van het product. Hij probeerde ook de zorgen over Turkije, waar Deceuninck zowat een kwart van zijn omzet realiseert, weg te nemen. ‘Turkije is voor ons het meest winstgevende platform en onze prijzen worden er wekelijks aangepast. Dankzij onze sterke merken slagen we er zelfs in marktaandeel te winnen.’
De aanvankelijke instapbereidheid was het grootst bij de chipmaker Xfab 56 procent – maar CEO Rudi De Winter kon dat met zijn uiteenzetting optrekken tot 68 procent. Het groot tekort aan chips is volgens hem nog niet voorbij. Als belangrijke leverancier aan de auto-industrie kan X-Fab bovendien volop profiteren van de transitie naar de elektrische auto, waar meer chips in verwerkt zijn. De Winter haalde een mooi citaat aan van de topman van de versnellingsbakkenproducent ZF: ‘Chips zijn de nieuwe tandwielen’.
Bron:"De Tijd"