Fevertree (LSE)

Beleggen in aandelenbeurzen Europa: DAX, FTSE 100, CAC40, etc.

Umi
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1380

Re: Fevertree (LSE)

Bericht door Umi »

Simon Bernard van Smithson over Fever-Tree vanaf minuut 8.
panamapapers liked last!

Umi
Forum elite
Forum elite

Bericht door Umi »

+8% momenteel

-> Inflatie UK valt harder terug dan verwacht!
-> "Exane BNP Paribas upgrades Fevertree Drinks PLC to 'outperform' with a price target of GBP17.00"
-> June 2023 Nielsen data zouden heel sterk zijn voor zowel USA als EU. Zelfs UK zou het 'OK' doen. (nieuws van enkele dagen geleden)

Fever-Tree heeft nog veel ruimte om te groeien in Frankrijk.
https://www.lsa-conso.fr/fever-tree-va-etre-distribue-en-gms-par-solinest,439711

Zoals uit artikel ook blijkt, zetten ze ook steeds meer in op 'soft drinks'. Gezien de hele aspartaam-hetze (WHO) kan Fever-Tree mogelijk profiteren (bij een kleine groep mensen die er belang aan hecht) doordat ze geen aspartaam & andere artificiële zoetstoffen gebruiken. Desondanks zijn verschillende van hun producten vrij laag in calorieën. vb sparking lime & Yuzu, pink grapefruit, sparking lemonade, blood orange ginger beer ...

& bovenal smaken hun producten over het algemeen gewoon beter dan die van de concurrentie. Al is dat misschien aandeelhouders-bias :lol:

Umi
Forum elite
Forum elite

Bericht door Umi »

Alle shorters lijken nu onder de meldingsdrempel te zitten

https://shorttracker.co.uk/company/GB00BRJ9BJ26/

Ik verwacht 1 der dezer dagen trouwens interim resultaten. Hun IR kalender is helaas ondermaats.

BRT
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 196

Bericht door BRT »

Umi schreef:
> Alle shorters lijken nu onder de meldingsdrempel te zitten
>
> https://shorttracker.co.uk/company/GB00BRJ9BJ26/
>
>
> Ik verwacht 1 der dezer dagen trouwens interim resultaten. Hun IR kalender
> is helaas ondermaats.

Vraag me niet waar ik het gelezen heb, maar dacht dat morgen de resultaten beschikbaar zouden zijn.

Umi
Forum elite
Forum elite

Bericht door Umi »

Kalender is geĂĽpdatet. Vermoed dat IR wat veel vragen kreeg :lol:
Dus ik vermoed geen tussentijdse omzetcijfers..

12TH SEPTEMBER 2023
FY23 INTERIM RESULTS

BRT
Forum actieveling
Forum actieveling

Bericht door BRT »

OK , jammer want had graag gehoord hoe het stond met de route naar hogere marges, en meer bepaald een roadmap. En of ze de inflatie al aan het doorrekenen zijn.

Alvast, na een 40% stijging op korte tijd is de margin of safety wel weg in dit aandeel. Enkel indien de EBITDA terug evolueert richting 30% en het aandeel wordt gewaardeerd aan een multiple van 20, kom ik aan een CAGR van 8.6%. Veel als als, en weinig marge voor fouten. Sterk merk en netto cash dus een rustige belegging, maar cijfermatig kom ik na de stijging niet meer tot een value belegging.

Umi
Forum elite
Forum elite

Bericht door Umi »

BRT schreef:
> OK , jammer want had graag gehoord hoe het stond met de route naar hogere
> marges, en meer bepaald een roadmap. En of ze de inflatie al aan het
> doorrekenen zijn.
>
> Alvast, na een 40% stijging op korte tijd is de margin of safety wel weg in
> dit aandeel. Enkel indien de EBITDA terug evolueert richting 30% en het
> aandeel wordt gewaardeerd aan een multiple van 20, kom ik aan een CAGR van
> 8.6%. Veel als als, en weinig marge voor fouten. Sterk merk en netto cash
> dus een rustige belegging, maar cijfermatig kom ik na de stijging niet meer
> tot een value belegging.

Zonder (hogere) groeivoet is er geen MoS. Ebitda naar +-25% is mijn base case & jaarlijkse groei van +-12%.
Ik heb wel de indruk dat de Fever-Tree op de terugweg is in de Belgische horeca, al kan dat natuurlijk bedriegen (die enkele plaatsen waar ik kom). In USA/Fr/Ita groeien ze dan weer fors. En vooral de USA-markt is van belang voor hun groeiverhaal. als het daar stokt...

Edit; vorige CC (vind die enkel terug op 'Quartr' btw) sprak Charles Gibbs over prijs ins USA; 'now is the time to take pricing'. Benieuwd of dat ook gebeurd is...
G(l)asprijzen zijn van groot belang voor hun & ook shipping costs; beide zijn fors gedaald (gas is gehedged door fabrikanten, dus impact pas in 2024 merkbaar).
Volgens hun timeline zouden ze vanaf 2024 100% (ook blikjes? niet zeker) in USA produceren (tenzij vraag zo sterk zou zijn kunde ze nog extra in UK produceren). Dat zou al een forse impact moeten hebben op de marges vanaf 2024.
Ook in Australië gaan ze lokaal produceren + gaan ze zelf de distributie doen omdat ze er nu de schaal hebben.
Op twitter vind ik steeds meer Fever-Tree in het Japans btw sinds de deal met Asahi.

Umi
Forum elite
Forum elite

Bericht door Umi »

Good & bad.

+ Voor volgend jaar ligt de consensus omtrent Ebitda-marge te laag; ze verwachten +-15% te halen, consensus ligt op 13,2%.
+ US 32% omzetgroei (organisch)

- UK vrij zwak & ook zwakke zomer (slecht weer).
- ROW; omzet... voorraadovername door stopzetting contract met distributeur? Ze nemen distributie daar in eigen handen.
- Marge over 2023 zwakker dan verwacht & ook omzetgroei minder.

Wat de koers gaat doen is een groot vraagteken.
Met de huidige outlook noteert Fever-Tree +- 30x de winst voor 2024, uiteraard niet goedkoop te noemen. Indien volledig margeherstel tot 20% FCF-marge kom je aan 16x de winst bij huidige koers.

BRT
Forum actieveling
Forum actieveling

Bericht door BRT »

De resultaten liggen in lijn met mijn verwachtingen, en 15% EBITDA voor 2024 ook. Het marge herstel gaat traag, en bij 5 procentpunten per jaar zitten we in 2027 vooraleer we terug op kruissnelheid zijn. Glastender ongoing, productie eenheid in Australie ongoing, .. maar nog steeds worden flesjes getransporteerd van UK naar US.

Ben het eens dat Fevertree te duur noteert. Ze komen nog net weg met DD groei op revenue (excl ROW buyback ), maar voorlopig is er weinig shiny te melden van deze diamant.

panamapapers
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 519

Bericht door panamapapers »

Mja ik had er ook meer van verwacht, maar waar ik mezelf aan optrek is die omzetgroei in de VS. 32% constant currency! In grootte is die VS markt nu even groot als de thuismarkt (die ter plaatse trappelt). Omzet is nu nog heel locatiegebonden, als ze die groei in de VS kunnen aanhouden gaat die regio (en hopelijk ook Europa) heel belangrijk worden. Nu is alles nog relatief hard geconcentreerd op UK (grote omzet + goede marges). Dus zo’n kwakkelzomer in EU en UK heeft een directe weerslag. Heb er wel vertrouwen in dat als die regio’s buiten de UK een degelijk volume hebben, dat zal doorsijpelen in de bottom line.

En denk dat we moeten erkennen dat premium drinks niet in het luxe segment thuishoren waar je prijsverhogingen door de strot vd consument kan rammen. De middenklasse die deze producten koopt let ook op de kleintjes waardoor die groei nu tijdelijk wat minder is. Maar als je kijkt naar die groei opportuniteiten blijf ik gewoon wachten tot het tij keert.

Plaats reactie