SAVENCIA (BONGRAIN)

Beleggen in aandelenbeurzen Europa: DAX, FTSE 100, CAC40, etc.
Plaats reactie

Beleggen met ongekend lage tarieven?
Aandelen BE/NL €2+0,03% / VS €0,50+$0,004 p/st
Kernselectie: Geen kosten turbo's, ETF's en fondsen
DEGIRO: meer informatie / rekening openen

sjos
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 637
Contacteer:

SAVENCIA (BONGRAIN)

Bericht door sjos »

Ik heb geen eigen topic teruggevonden hier.
Weinig gekend Frans aandeel (FR0000120107) , hoewel velen al haar kazen in de frigo hebben.
Het is zo n aandeel als Miko, weinig beweging en meestal in kleine volumes.
Ik heb deze morgen mijn positie verdubbeld, un caprice.
goudhaantje liked last!
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.

Volg Beursig.com op Twitter en Facebook

goudhaantje
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 27
Contacteer:

Re: SAVENCIA (BONGRAIN)

Bericht door goudhaantje »

Toch niet zo on bekend vermoed Ik.
Ik heb ze al jaaaaren in portefeuille ( toen het nog Bongrain noemde) en ook bij Kroff invest staan ze terug op de radar, maar men wacht te nog op de waarschijnlijk barslechte H1 resultaten ( 3 September) om ze goedkoop te kunnen binnenrijven.
First Pacific, Goldfields, Zijin mining , Ur-energy , Boskalis , Savencia , Yara International , Carlsberg Korea Electric Power, Uranium Participation Corp, Vranken, Hummingbird Resources, EVS,Etex , ThermoFisher,NVent,Pentair,Brederode,Pan American silver, Far Eastern Consortium,Tessenderlo, Bayer

sjos
Forum elite
Forum elite
Contacteer:

Bericht door sjos »

goudhaantje schreef:
10 aug 2020 15:37
Ik heb ze al jaaaaren in portefeuille ( toen het nog Bongrain noemde) en ook bij Kroff invest staan ze terug op de radar, maar men wacht te nog op de waarschijnlijk barslechte H1 resultaten ( 3 September) om ze goedkoop te kunnen binnenrijven.
Ik heb ze gehad toen het nog Bongrain was. Het leek me toen een goed gerund familiaal bedrijf.
Ik verbaas me nu wel over de hoeveelheid uitstaande bedrijfsobligaties. Ik veronderstel dat ze hun overnames van andere merken/kazen zo gefinancierd hebben.
goudhaantje liked last!
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.

sjos
Forum elite
Forum elite
Contacteer:

Bericht door sjos »

goudhaantje schreef:
10 aug 2020 15:37
Toch niet zo slecht die H1 resultaten;
Aandeel Savencia cruiset door de pandemie en genereert record aan cash
08 september 2020
Savencia (STRONG BUY, 47% opwaarts potentieel) is een familiale groep die zich richt op kaas en andere zuivelspecialiteiten, voornamelijk boter en room. De Franse #2 en wereldwijd #5 in de productie van kaas had een omzet van € 5 miljard in 2019 en biedt werk aan 20.031 mensen.
Analyse aandeel Savencia door Bonconsul
Savencia blijkt corona-proof
Het bedrijf kon de omzet nagenoeg constant houden op €2,41mrd (H1 19: €2,43mrd). De pandemie had uiteraard een negatief effect op de verkoop in foodservice (horeca, bedrijfsrestaurants, scholen,..), maar werd gecompenseerd door een groei in de verkoop in de supermarkten nu de mensen tijdens de lockdown meer tijd hadden om met verse ingrediënten thuis te koken. We kunnen dus eigenlijk stellen dat Savencia Corona-proof is, ook naar de komende maanden toe.

Kaas groeide +3,6% tot €1,43mrd (H1 19: €1,38mrd), maar organisch slechts +0,5%. De toename in het gebruik van kaas en zuivel in de huishoudens was dus groter dan de terugval in het gebruik in de horeca. De niet-kaas producten verloren -5,7% omzet tot €1,05mrd (H1 19: €1,11mrd), maar hier was het organisch verlies slechts -1,3%. Het verlies aan omzet door de sluiting van de horecazaken kon niet volledig gecompenseerd worden door hogere prijzen. Qua prijs/mix effect was dit exact wat we wilden, wat ook blijkt uit de brutomarge die gestegen is naar 37,2% (H1 19: 35,5%).

Winst op peil, record vrije cash generatie
Omdat men eenmalige kosten had voor het aanpassen van de fabrieken aan de nieuwe veiligheidsmaatregelen, zakte de recurrente bedrijfswinst licht naar €92,4m (H1 19: €95m). Er was geen nood aan tijdelijke werkloosheid, aangezien de vraag sterk was. De bedrijfswinst op zich werd nog geïmpacteerd door eenmalige waardeverminderingen op de business in Rusland, USA en Argentinië, maar dat vinden we niet dramatisch en bovendien is het geen kaskost. We focussen ons nu op de recurrente bedrijfswinst. De nettowinst landde op hetzelfde niveau als de vorige eerste jaarhelft, namelijk €27m of €1,9 per aandeel.
Het beste nieuws is dat niet alleen de omzet en winst op peil gehouden kon worden, maar dat de vrije kasstroom uitstekend was. Savencia wist dit halfjaar het werkkapitaal (+€6m versus €-110m cash impact vorig halfjaar) goed onder controle te houden, de capex met €10m terug te schroeven en een vrije kasstroomte genereren van €94m (H1 19: €-55m) of €6,7 per aandeel. Dat is een absoluut record en al meer dan het volledige jaar 2019. Nu valt het wel af te wachten hoe het werkkapitaal zal evolueren in de tweede jaarhelft, maar toch lijkt dit een jaar om van te snoepen te worden.
Noteer dat door de goede cash generatie de al gezonde balans alleen maar gezonder geworden is. De groep verwacht overigens voor de tweede jaarhelft weinig verschil, maar waarschuwt toch voor enige prijsdruk naar beneden en de blijvende moeilijkheden in vraag vanuit de horeca sector. Wij verstaan hieruit dat het allemaal wel zal meevallen en dat de tweede jaarhelft qua omzet toch in lijn zal liggen met de eerste.
Conclusie aandeel Savencia
We zijn tevreden met deze prestatie van het bedrijf in de huidige omstandigheden. Vooral de recordhoge en sterke vrije kasstroom is spek naar onze bek. We behouden dan ook ons vertrouwen in het bedrijf en onze STRONG BUY aanbeveling met koersdoel €80,6."
bron: https://www.lynx.be/kennis/aandelen/202 ... l-savencia

Van die €80,6 staan we nog veraf . Het aandeel stabiliseert rond de 60 €.

Deelnemen aan het forum + meer functies?

Deel kennis en vragen met duizenden beleggers,
minder advertenties, ideaal voor smartphone, betere
gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete
onderwerpen. Registreer binnen 1 minuut!

Plaats reactie