HelloFresh
- panamapapers
- Forum actieveling
- waarderingen: 540
Re: HelloFresh
Toch al 4,7% van de aandelen opgekocht. Enigszins bemoedigend. Maar met een stevige minpositie een scenario dat ik niet had verwacht. HFG heeft een complexere business dynamiek dan initieel gedacht. Schaal is vermoedelijk het antwoord, en RTE zou dat kunnen bewerkstelligen. Hoe groter ze worden hoe lastiger concurrenten het zullen hebben om het hoofd boven water te houden en hoe meer ze kosten kunnen verdelen tussen de verschillende deliveries. Maar ze moeten zelf wel winstgevend blijven. Op de een of andere manier zie ik hier toch veel gelijkenissen met het Basic Fit model en de pijnpunten. Heb de kwartaal update wel nog niet gehoord.
Laatste artikelen op Beursig.com
Beleggen in bitcoin en ethereum op Euronext beurs
Wild west taferelen bij aandelen, crypto valuta en ...
Volg Beursig.com
-
- Forum actieveling
- waarderingen: 54
6,5 miljoen free cash flow over de eerste 6 maanden van 2024 op een operationele cash flow van 146,9 miljoen en een omzet van 4.024,3 miljoen... En dat zonder groei?? Dat is toch redelijk dramatisch. Temeer omdat de Capex fel zijn teruggeschroefd en dan nog slagen ze er nauwelijks in FCF positief te zijn.panamapapers schreef: ↑17 aug 2024 00:18Toch al 4,7% van de aandelen opgekocht. Enigszins bemoedigend. Maar met een stevige minpositie een scenario dat ik niet had verwacht. HFG heeft een complexere business dynamiek dan initieel gedacht. Schaal is vermoedelijk het antwoord, en RTE zou dat kunnen bewerkstelligen. Hoe groter ze worden hoe lastiger concurrenten het zullen hebben om het hoofd boven water te houden en hoe meer ze kosten kunnen verdelen tussen de verschillende deliveries. Maar ze moeten zelf wel winstgevend blijven. Op de een of andere manier zie ik hier toch veel gelijkenissen met het Basic Fit model en de pijnpunten. Heb de kwartaal update wel nog niet gehoord.
Als de omzet negatief wordt - en die kans is reël, vermits zowel aantal meals als aantal orders YoY is gezakt, wat doet vermoeden dat het aantal frequent users ook is gezakt + de steeds toenemende concurrentie- dan wordt de free cash flow negatief...
Ze zijn blijkbaar ook een krediet aangegaan van 190 miljoen € voor hun convertible bonds terug te betalen volgend jaar... Als je echt veel vertrouwen hebt in je FCF generatie ga je zo'n krediet niet aan.
Benieuwd aan welke voorwaarden dat krediet werd afgesloten...
Hoezo zonder groei? Ready meals groeit tegen 40+% YOY en dat vraagt naast de operationele kost en capex ook gewoon zeer veel marketing. Geen idee waar ze nu zitten maar een tijdje terug op 20% marketing voor deze divisie. Dit is huge. Hoort natuurlijk tijdelijk te zijn hé.
De hamvraag blijft nog steeds hoeveel marketing de juiste balans is voor hen tussen nieuwe klanten en een deftige FCF. Ready meals is een totaal nieuwe markt dus we hebben geen referentiepunt. Dat geeft duidelijk de onzekerheid over dit aandeel en de waardering.
Heb de call ook nog niet beluisterd.
De hamvraag blijft nog steeds hoeveel marketing de juiste balans is voor hen tussen nieuwe klanten en een deftige FCF. Ready meals is een totaal nieuwe markt dus we hebben geen referentiepunt. Dat geeft duidelijk de onzekerheid over dit aandeel en de waardering.
-
- Forum elite
- waarderingen: 2042
Tijd had het ook over Marley spoon.
https://www.boerse-frankfurt.de/equity/ ... n-group-se
Ook niet vet, koers voor 200 units. Zegt genoeg.
Voor HF, hoogste dagkoers nu 7.94€. 7.71 effectief nu. Lijkt erop dat elke 5%-stijging een goed moment was om winst te nemen voorbij is.
panamapapers liked last! https://www.boerse-frankfurt.de/equity/ ... n-group-se
Ook niet vet, koers voor 200 units. Zegt genoeg.
Voor HF, hoogste dagkoers nu 7.94€. 7.71 effectief nu. Lijkt erop dat elke 5%-stijging een goed moment was om winst te nemen voorbij is.
Tubize, Delhaize en Ageas. En dan nog wat restjes.
Mijn klok staat op winteruur...
-
- Forum newbie
- waarderingen: 1
Ik ben ervan overtuigd dat op termijn een FCF van €250m-€500m en een omzet van €10b haalbaar is (2 jaar? 3 jaar?). Neem een EV/FCF van 15 à 20 met een nettoschuldpositie van +- 0. Dan kom je op een market cap van €3,75b - €10b en een koers roughly tussen €25 en €60 per aandeel. Veel zal afhangen van (de vraag elasticiteit van) procentuele marketing uitgaven en eventuele concurrentie op schaal. Inflationary headwinds lijken toch grotendeels achter de rug, idem investment CF. Kleine procentjes in de operationele levers kunnen nu opnieuw in de goede richting draaien. Benieuwd wanneer er nieuwe strategische doelstellingen worden vooropgesteld. Ook benieuwd naar eventuele insider aankopen.
panamapapers liked last!
- panamapapers
- Forum actieveling
We mogen niet vergeten dat we met een bedrijfsmodel zitten dat zeer complex is. Ze zijn volledig verticaal geïntegreerd wat enorm veel mogelijkheden geeft qua winstgevendheid maar om alles perfect te beheersen bij hun expansie is wellicht niet ook niet evident.
De schaal hebben ze al, nu komt het er op aan de sweet spot te vinden om winstgevend te zijn.
Ik blijf geloven dat HFG een enorme waardetoevoeging biedt voor de consument. De huidige conjunctuur mag volgens mij niet als normaal worden beschouwd.
Ik las in de Tijd een artikel over de markt. De meesten bedrijven gaan door een storm (o.a. Marley Spoon idd). Maar Foodbag (ge-backed door Korys / Colruyt Group) is blijkbaar aan een opmars bezig in België. Maar in het artikel wordt over omzet gepraat denkik. Daar hechten wij hier intussen minder belang aan. Die hebben natuurlijk wel een erg dominate positie hier qua bereik / in-house productie / lage prijzen / Collect&Go etc. Marley Spoon hard gedaald qua omzet EU -18,6%, Australië -12%. Wel groei in de VS maar vanwege overname van RTE bedrijf daar.
jean de florette liked last!
De schaal hebben ze al, nu komt het er op aan de sweet spot te vinden om winstgevend te zijn.
Ik blijf geloven dat HFG een enorme waardetoevoeging biedt voor de consument. De huidige conjunctuur mag volgens mij niet als normaal worden beschouwd.
Ik las in de Tijd een artikel over de markt. De meesten bedrijven gaan door een storm (o.a. Marley Spoon idd). Maar Foodbag (ge-backed door Korys / Colruyt Group) is blijkbaar aan een opmars bezig in België. Maar in het artikel wordt over omzet gepraat denkik. Daar hechten wij hier intussen minder belang aan. Die hebben natuurlijk wel een erg dominate positie hier qua bereik / in-house productie / lage prijzen / Collect&Go etc. Marley Spoon hard gedaald qua omzet EU -18,6%, Australië -12%. Wel groei in de VS maar vanwege overname van RTE bedrijf daar.
-
- Forum elite
Klein stukje uit dat artikel:
Andere dynamiek
Ook Foodbag biedt kant-en-klare maaltijden aan. Daarnaast verkoopt het via de Colruyt-keten OKay verspakketten. Die lijken eerder op klassieke maaltijdboxen, want ze omvatten het recept en de ingrediënten voor slechts één gerecht.
Ronse predikt een focus op maaltijdboxen, nadat hij zich heeft mispakt aan een avontuur met algemene onlineboodschappen: vorig najaar moest Foodbag zijn onlinesupermarkt Rayon sluiten. ‘We dachten dat er veel schaalvoordelen zouden zijn met Foodbag, maar de logistieke dynamiek is volledig anders. Terwijl het magazijn van Foodbag volledig leeg is wanneer de laatste bestelwagen naar de klant is vertrokken, moet een onlinesupermarkt een permanente voorraad van zo’n 6.000 tot 10.000 producten hebben. Beide modellen naast elkaar voeren bleek niet haalbaar.’
't Is inderdaad niet simpel.
Andere dynamiek
Ook Foodbag biedt kant-en-klare maaltijden aan. Daarnaast verkoopt het via de Colruyt-keten OKay verspakketten. Die lijken eerder op klassieke maaltijdboxen, want ze omvatten het recept en de ingrediënten voor slechts één gerecht.
Ronse predikt een focus op maaltijdboxen, nadat hij zich heeft mispakt aan een avontuur met algemene onlineboodschappen: vorig najaar moest Foodbag zijn onlinesupermarkt Rayon sluiten. ‘We dachten dat er veel schaalvoordelen zouden zijn met Foodbag, maar de logistieke dynamiek is volledig anders. Terwijl het magazijn van Foodbag volledig leeg is wanneer de laatste bestelwagen naar de klant is vertrokken, moet een onlinesupermarkt een permanente voorraad van zo’n 6.000 tot 10.000 producten hebben. Beide modellen naast elkaar voeren bleek niet haalbaar.’
't Is inderdaad niet simpel.
-
- Forum elite
Oh help...
BERLIN/FRANKFURT (dpa-AFX) - Der Investor Active Ownership Capital ist beim Kochboxenversender Hellofresh eingestiegen. Derzeit hält er rund 4,7 Prozent der Anteile, wie aus einer Stimmrechtsmitteilung des MDax-Konzerns vom Mittwochabend hervorgeht. Über bestimmte Instrumente hält Active Ownership Capital weitere knapp zwei Prozent und kommt damit auf insgesamt fast 6,7 Prozent.
Dat is die raider die sinds enkele jaren bij Agfa de plak zwaait.
https://activeownership.lu/investments
BERLIN/FRANKFURT (dpa-AFX) - Der Investor Active Ownership Capital ist beim Kochboxenversender Hellofresh eingestiegen. Derzeit hält er rund 4,7 Prozent der Anteile, wie aus einer Stimmrechtsmitteilung des MDax-Konzerns vom Mittwochabend hervorgeht. Über bestimmte Instrumente hält Active Ownership Capital weitere knapp zwei Prozent und kommt damit auf insgesamt fast 6,7 Prozent.
Dat is die raider die sinds enkele jaren bij Agfa de plak zwaait.
https://activeownership.lu/investments
- panamapapers
- Forum actieveling
Weinig verrassend nieuws in de Q call.BRT schreef: ↑18 aug 2024 18:11Hoezo zonder groei? Ready meals groeit tegen 40+% YOY en dat vraagt naast de operationele kost en capex ook gewoon zeer veel marketing. Geen idee waar ze nu zitten maar een tijdje terug op 20% marketing voor deze divisie. Dit is huge. Hoort natuurlijk tijdelijk te zijn hé.
Zitten nu op 17% van revenue, maar wordt vnl. gedreven door RTE dat ze nu volop aan’t opschalen zijn. Zal volgend kwartaal wel weer stijgen met een 3% omwille van back-to-school periode wanneer er meer vraag is naar hun offerings.
We zitten wel aan’t einde van de capex cycle die in de pandemie werd opgestart. Capex in H1 ‘23 zat nog op 170m. Die is nu in H1’24 gezakt naar 96m. Verder ook meer focus op efficiëntie om winstgevendheid op pijl te houden. Dat levert in Q2 meteen een vrije kasstroom op van 57m euro. Zou mooi zijn als ze dat kunnen volhouden. Hun omzet daalt licht maar ze weten wel hogere AOV’s (average order values) te puren uit hun bestellingen. Hun marketing targeten ze nu ook meer richting high quality customers die - vermoed ik - regelmatig abo afsluiten of met hogere bedragen bestellen.
-
- Forum elite
Zie enkel dit, een insider aankoop voor 10M€.
10.09.2024 / 17:29 CET/CEST
Meldung und öffentliche Bekanntgabe der Geschäfte von Personen, die Führungsaufgaben wahrnehmen, sowie in enger Beziehung zu ihnen stehenden Personen
Für den Inhalt der Mitteilung ist der Emittent / Herausgeber verantwortlich.
1. Angaben zu den Personen, die Führungsaufgaben wahrnehmen, sowie zu den in enger Beziehung zu ihnen stehenden Personen
a) Name
Name und Rechtsform: DSR Ventures GmbH
2. Grund der Meldung
a) Position / Status
Person steht in enger Beziehung zu:
Titel:
Vorname: Dominik Sebastian
Nachname(n): Richter
Position: Vorstand
b) Erstmeldung
3. Angaben zum Emittenten, zum Teilnehmer am Markt für Emissionszertifikate, zur Versteigerungsplattform, zum Versteigerer oder zur Auktionsaufsicht
a) Name
HelloFresh SE
b) LEI
391200ZAF4V6XD2M9G57
4. Angaben zum Geschäft/zu den Geschäften
a) Beschreibung des Finanzinstruments, Art des Instruments, Kennung
Art: Aktie
ISIN: DE000A161408
b) Art des Geschäfts
Kauf
c) Preis(e) und Volumen
Preis(e) Volumen
6.7100 EUR 10065000.0000 EUR
d) Aggregierte Informationen
Preis Aggregiertes Volumen
e) Datum des Geschäfts
06.09.2024; UTC+2
Melding? of koersherstel? Iets anders? +10% nu
Meldung und öffentliche Bekanntgabe der Geschäfte von Personen, die Führungsaufgaben wahrnehmen, sowie in enger Beziehung zu ihnen stehenden Personen
Für den Inhalt der Mitteilung ist der Emittent / Herausgeber verantwortlich.
1. Angaben zu den Personen, die Führungsaufgaben wahrnehmen, sowie zu den in enger Beziehung zu ihnen stehenden Personen
a) Name
Name und Rechtsform: DSR Ventures GmbH
2. Grund der Meldung
a) Position / Status
Person steht in enger Beziehung zu:
Titel:
Vorname: Dominik Sebastian
Nachname(n): Richter
Position: Vorstand
b) Erstmeldung
3. Angaben zum Emittenten, zum Teilnehmer am Markt für Emissionszertifikate, zur Versteigerungsplattform, zum Versteigerer oder zur Auktionsaufsicht
a) Name
HelloFresh SE
b) LEI
391200ZAF4V6XD2M9G57
4. Angaben zum Geschäft/zu den Geschäften
a) Beschreibung des Finanzinstruments, Art des Instruments, Kennung
Art: Aktie
ISIN: DE000A161408
b) Art des Geschäfts
Kauf
c) Preis(e) und Volumen
Preis(e) Volumen
d) Aggregierte Informationen
Preis Aggregiertes Volumen
e) Datum des Geschäfts
06.09.2024; UTC+2
Melding? of koersherstel? Iets anders? +10% nu