HelloFresh

Beleggen in aandelenbeurzen Europa: DAX, FTSE 100, CAC40, etc.

Umi
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1359

Re: HelloFresh

Bericht door Umi »

Cijfers werden niet goed onthaald. Vrij in lijn met analisten nochtans. Bandbreedte van de outlook blijft wel ongelofelijk breed.
MGMT blijft positief over korte & LT onthoud ik van de call.

BRT
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 190

Bericht door BRT »

Umi schreef: ↑
26 okt 2023 19:53
Cijfers werden niet goed onthaald. Vrij in lijn met analisten nochtans. Bandbreedte van de outlook blijft wel ongelofelijk breed.
exact.
In Q4 ziet men alle metrics stijgen. Mooi dat de operations steeds efficiënter loopt, de supply en OPS zijn weldra niet te evenaren denk ik dan.
Verwachting aantal klanten meal kits ligt net onder 2022, vermoedelijk ligt de markt daar wakker van. Men gaf daar ook niet meteen een reden voor.. ik zou denken lagere marketing uitgaven (?). Ready meals zou er alvast voor zorgen dat over de hele groep de actieve klanten wel zouden stijgen ‘2023 vs 2022.

Ik houd steeds in mijn hoofd: retentie van 25% van de klanten na 5 jaar. Marketingkost binnen de 6 maanden terugverdiend. Dus als HelloFresh #klanten wil, dan hebben ze een playbook voorhanden. Echter ligt de focus momenteel op FCF.

panamapapers
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 498

Bericht door panamapapers »

Ja die breedte is enorm. Vreemd dat ze die omzetgroei (tss. 2-8%) en kasstroom nog niet kunnen vernauwen. Wellicht nog teveel onzekerheid en om ze later niet te moeten bijstellen? Ik moet de call nog beluisteren.

Wel blij dat er een inkoopprogramma loopt aan deze koersen. :)

TheSuperSandero
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 0

Bericht door TheSuperSandero »

[/quote]
. ik zou denken lagere marketing uitgaven (?). Ready meals zou er alvast voor zorgen dat over de hele groep de actieve klanten wel zouden stijgen ‘2023 vs 2022.
[/quote]

Ik begrijp dat de marketing uitgaven zijn gestegen. Daar ligt denk ik het voornaamste issue.
Contributiemarge - marketing (-S&GA) = pre-tax winst (+-)

In welke mate is HF zelf in staat de marketing kosten (reclame en kortingen) te drukken of nog marketing euros efficiënter in te zetten? M.i. doen ze reeds in FCF gedreven optimalisatie oefening.

panamapapers
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 498

Bericht door panamapapers »

Vreemd dat ze zo kort na de update deze omzet en winstwaarschuwing moeten uitsturen. Had beter toch ook wat bij getrimd rond de €30. Nu snap ik wel waarom ze zo weinig aandelen inkochten in de voorbije periode. Misschien dat ik er ook nog wat bijkoop aan deze koersen.

Aristobuddha
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 29

Bericht door Aristobuddha »

panamapapers schreef: ↑
16 nov 2023 09:24
Vreemd dat ze zo kort na de update deze omzet en winstwaarschuwing moeten uitsturen. Had beter toch ook wat bij getrimd rond de €30. Nu snap ik wel waarom ze zo weinig aandelen inkochten in de voorbije periode. Misschien dat ik er ook nog wat bijkoop aan deze koersen.
Ik heb exact hetzelfde gevoel. Zeer kort na update deze aanpassingen. Zeker range AEBITDA is serieuze bijstelling. Omzet verwachtte ik maar max 3% te stijgen dit jaar.

10mia omzet in 2025 wordt een serieuze uitdaging.

Heb ook serieus getwijfeld aan 33-34 euro om een deel te verkopen, uiteindelijk niet gedaan gezien het potentieel op middellange termijn.

Deze koersreactie is dan wel weer overdreven natuurlijk. Ga ook bijkopen.

Umi
Forum elite
Forum elite

Bericht door Umi »

Umi schreef: ↑
26 okt 2023 19:53
ZO breed & dan nog er ZO onder gaan?!
Ondergrens met 40M verlaagd!!
Deze morgend wou ik inloggen voor de call; was het 'inbellen' :think:

Ik neem aan dat de visibiliteit vrij beperkt is, maar zulke downgrade op zo'n korte termijn roept veel vragen op. Ik koop voorlopig niets bij. Vertrouwen komt te voet & gaat te paard; denk dat analisten nog wat verder gaan verlagen + shorters gaan hun kar zeker niet keren nu. Dus de beurkoers gaat waarschijnlijk stuurloos zijn de komende periode.
Hopelijk geen 'rat in the kitchen'...

Hebben ze de groei bij Factor overschat & is die gigantische investering in Arizona nu dood geld? Opstartkosten onderschat? Blijft factor toch doorgroeien & spreek het MGMT de waarheid of is het toch BS?

jean de florette
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1760

Bericht door jean de florette »

Analisten nemen Hellofresh onder vuur na winstalarm

Amper drie weken na het kwartaalverslag verlaagt de bezorger van maaltijdboxen Hellofresh de omzet- en winstprognose voor het lopende boekjaar.

Op de beurs van Frankfurt krijgt Hellofresh een klap tot 24 procent, goed voor een verlies van 844 miljoen euro aan beurswaarde. Hellofresh is op de beurs alle winst sinds de uitbraak van corona kwijt.

De leverancier van maaltijdboxen gaf voorbeurs een winstalarm. 'We zien in Noord-Amerika een lagere omzetgroei en hogere kosten dan verwacht.' Hellofresh verwijst naar een trager dan verwachte opstart van een gloednieuwe productiefaciliteit in Arizona 'als gevolg van een watertekort en een tekort aan tijdelijk personeel'. In een bestaande faciliteit in Illinois duurden de onderhoudswerken langer dan verwacht.

Een en ander leidt tot een bijgestelde omzetgroeiverwachting dit jaar van 2 tot 5 procent, terwijl Hellofresh eerder uitging van een groei tussen 2 en 8 procent. De prognose voor de brutobedrijfswinst (ebitda) zakt van 470 à 540 miljoen naar 430 à 470 miljoen euro.

Kritiek
Analisten zijn niet te spreken over het winstalarm. 'Op 26 oktober heeft Hellofresh de jaarprognose nog bevestigd', zegt het beurshuis Morgan Stanley. 'Hoe kan Hellofresh een winstwaarschuwing geven amper drie weken na de kwartaalcijfers', zegt ook het analistenhuis Bernstein. 'De redenen die nu opgesomd worden, moeten er ook vorige maand al geweest zijn.'

Volgens Bernstein impliceert de waarschuwing een omzet in het vierde kwartaal die 8 procent onder de consensus ligt en een winstmarge die 1,75 procentpunt onder de verwachtingen zit.

Deutsche Bank slikt in een reactie haar koopadvies in. Het nieuwe advies luidt 'houden'. 'We hebben het management gevraagd waarom het de factoren die tot het winstalarm hebben geleid eind oktober niet heeft zien aankomen. Volgens hen waren die factoren niet te voorzien.' (Tijd.be)
Tubize, Delhaize en Ageas. En dan nog wat restjes.
Mijn klok staat op winteruur...

BRT
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 190

Bericht door BRT »

Ja, toch een deukje in het vertrouwen.
CEO blijft wel geloven in 2025 doelstelling, dus geloof je hem dan is dit een mooi koopmoment.

Umi
Forum elite
Forum elite

Bericht door Umi »

BRT schreef: ↑
16 nov 2023 20:05
Ja, toch een deukje in het vertrouwen.
CEO blijft wel geloven in 2025 doelstelling, dus geloof je hem dan is dit een mooi koopmoment.
Waar heb je dat gehoord? Ingebeld voor CC of is ie toch ergens te beluisteren?

Plaats reactie