CD Projekt SA

Beleggen in aandelenbeurzen Europa: DAX, FTSE 100, CAC40, etc.
Plaats reactie

Nicken83
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 1
Contacteer:

CD Projekt SA

Bericht door Nicken83 »

Hallo,
Als nieuweling hier was ik op zoek naar wat analyses en meningen over dit aandeel. Niets gevonden dus maakte ik maar zelf een topic aan. Hopelijk staat dit op de juiste plaats...
Cd project is de game ontwikkelaar bekend van enkele grote titels zoals de Witcher serie.
In april 2020 komt deze met een nieuwe titel genaamd Cyberpunk. Deze game wordt nogal sterk gehyped, en zal hopelijk de hoge verwachtingen waarmaken.
29 augustus komen de kwartaalcijfers.
Graag had ik wat meningen hierover gelezen.
Grtz

ISIN: PLOPTTC00011

Volg Beursig.com op Twitter en Facebook

Canis Lupus
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 11
Contacteer:

Re: CD Projekt SA

Bericht door Canis Lupus »

Nicken,

Ik ben fan van het bedrijf an sich.

CD Projekt RED stelt zich voorop als vlaggendrager van de 'echte' (single player) gamer zonder bijkomende BS (DRM/DLC).
Kijk naar de publieke opinie over concurrenten (Blizzard) Activision, EA, Bioware, Bethesda, ... en diens recente track-records.
Op dit vlak heeft CD Projekt steeds de verwachtingen ingelost (ok verpulverd).

Anderzijds heb je ook het concept van GOG (online store voor 'oldies'), een webstore met leuke goodies (meegaand op de flow van marketing) en (gaming events rond) Gwent.

Dit alles in rekening houdend, de Witcher reeks heeft een enorme fanbase.
Ik heb geen schaamte om mezelf daarbij te rekenen, Witcher 3 was voor mij in het geheel 'a perfect game'.
Zonder twijfel zal Cyberpunk ook goed scoren, CD Projekt maakt handig gebruik van hun slogan (we only make games we like ourselves) en met de E3 'intro' hosted by Keanu Reeves is de hype enorm opgewakkerd.

Ik ben geen fan van de huidige koerswaarde.
Ze gaan met Cyberpunk allicht terug één geweldige game releasen, enkelvoudig.
CD Projekt noteert intussen aan een P/E van over de 200 terwijl ze pas na 4 jaar productie-tijd een nieuwe triple A game zullen releasen. Geen zicht op wat hun plannen nadien zijn, waarschijnlijk een nieuwe Witcher game, maar gaan ze ooit meer dan 1 triple A game in productie kunnen onderhouden?

Het aandeel intussentijd is continu doorgestegen dus er zit veel lucht / hype in.

Canis Lupus
Forum verkenner
Forum verkenner
Contacteer:

Dus mijn mening - huidige koerswaarde rekent het succes van Cyberpunk al redelijk in.
Op moment van release kan deze koers gerechtvaardigd zijn en mogelijks trekken de hype / verkoopcijfers het wel verder omhoog.

Je loopt zolang wel het risico dat het toch niet zo fantastisch uitdraait (bugfest release, teveel verhoopt qua content, ...) en van de Poolse devies (CD Projekt noteert in zloty).

Strategie lijkt cyclisch.
Een grootse game releasen, sterke (voor+na) marketing, een tijdlang op het succes teren en vervolgens opnieuw beginnen.

Wil je hun steunen, lijkt me uiteraard veiliger (leuker) hun games en/of afgeleide producten te kopen (sommige stukken worden heuse collector's items dus qua brand name hebben Cyberpunk/Witcher al een redelijke base, mss niet zo sterk als neem nu Zelda waar van Japan tot in US gejaagd wordt op comics/soundtracks/..., maar toch).

Opnieuw xxx% winst maken per aandeel klinkt weinig realistisch.
Maar goed, ze kunnen verrassen en een 2e RPG tegelijk releasen (ik weet niet hoeveel developer teams ze in huis hebben, maar dergelijk nieuwtje zou mss al gelekt zijn), een mobile app voor Gwent (lijkt me wel een moeilijke markt temidden MTG online, Heartstone, ...), meerdere DLC's inplannen (of vanuit Cyberpunk net als bij The Witcher een secundaire winstbron à la Gwent), ...

Nicken83
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 1
Contacteer:

Bericht door Nicken83 »

Bedankt alvast voor je interessante repliek. Er zijn inderdaad niet echt hoge pieken te zien bij releasen van de vorige games. Wel over de ganse termijn een mooie gestage groei. Eerder iets voor de lange termijn denk ik dan. Hoewel bij een titel van dit kaliber de verkoopcijfers wel eens voor een serieuze groei zouden kunnen zorgen.

Canis Lupus
Forum verkenner
Forum verkenner
Contacteer:

Er was een fikse daling eind 2018.
Volgens mij was dit vnl. te wijten aan een rechtszaak aangespannen door Sapkowski (aangaande compensatie gebruik Witcher lore / auteursrechten). Deze zaak is intussen gesettled/afgesloten middels 1-malige uitbetaling. Vandaar het 'dipje'.

Ik vind het moeilijk om in te schatten :) , staat vast dat actueel het aandeel allesbehalve goedkoop noteert. Ik verwacht wel stevige verkoopcijfers voor Cyberpunk volgend jaar (aantal pre-orders via GOG of retail, of beiden zou al pakken hoger liggen dan bij Witcher 3 - te danken aan opgebouwde reputatie en marketing > E3 Keanu Reeves). Dan is deze koers mogelijks 'aan de lage kant'.

Hangt af van hoe proper de release loopt.
Witcher 3 had eveneens baby-issues bij aanvang, maar CD Projekt Red heeft tot hiertoe gezorgd dat bug-fixes / added content beschikbaar gesteld werden zonder verder gedoe en ze hebben bewezen een enorme open-world game te kunnen produceren.

Voor de echt lange termijn, afwachten wat hun plannen zijn, kunnen ze opschalen en/of hun goede naam behouden? (geen micro-transacties / cash-cowing)

Het ziet ernaar uit dat om de 4-5 jaar de huidige multiple zichzelf uitbalanceert middels een grote release, maar vormt op zich toch wel een risico.

Alleszins, een sterke evolutie voor dit ooit zo simpel Pools games-bedrijfje.

Polygoon
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 8
Contacteer:

Bericht door Polygoon »

We lopen ondertussen dichter tegen de release aan.

Zijn er hier mensen die het aandeel wat opvolgen? Mij lijkt het dat de hype steeds groter wordt, maar dit kan natuurlijk al in de prijs zijn ingerekend.

Ik hoorde overlaatst wel op de NL Nationale Radio dat één van de topmannen van ING met z'n fonds ook een positie hierin had genomen.
Current portfolio: EURN, GBLB, KIN

ZyppBe
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 8
Contacteer:

Bericht door ZyppBe »

Nu de effectieve release (19 November 2020 ) dichterbij komt zit er héél wat nervositeit in het aandeel. Men voorspelt dat veel beleggers winst zullen nemen rond de release datum, het aandeel zou dus stevig dippen. Blijven jullie zitten voor de LT of gaan jullie winst nemen?

Ikzelf twijfel, in zo'n geval maak ik graag een overzicht.

Positief:
+ Ik geloof erg in de filosofie van deze developer, ambitieuze projecten, kwaliteit over kwantiteit, focus op IP, etc.
+ Cyberpunk 2077 zal waarschijnlijk een héél lange staart hebben (cfr. The Witcher 3).
+ Eigen marketplace (GOG.com) is interessant.
+ Ze hebben eindelijk ontdekt dat er winst te rapen valt met merchandise
(cfr. launch merch store: https://eu.gear.cdprojektred.com )
+ The Witcher op Netflix was een enorme hit, gaf ook een spike in unit sales. Er staat een Cyberpunk 2077 anime serie voor Netflix in de steigers (release 2022).

Negatief:
- Zowat alles hangt af van de ontvangst van hun landmark releases, een misser kan een erg negatieve impact hebben.
- Véél competitie voor GOG.com door Steam, Epic store, XBOX game pass, etc.
- Overhitte koers, wispelturig.

Toevoegingen of andere perspectieven meer dan welkom! :up:
ABI / ACPH / CDPR / GLPG / INGA / IVA / PHARM / PNL / PRX

Deelnemen aan het forum + meer functies?

Deel kennis en vragen met duizenden beleggers,
minder advertenties, ideaal voor smartphone, betere
gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete
onderwerpen. Registreer binnen 1 minuut!

Plaats reactie