Wirecard (WDI)

Beleggen in aandelenbeurzen Europa: DAX, FTSE 100, CAC40, etc.
Stefkamielkafkajr
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 210
Contacteer:

Re: Wirecard (WDI)

Bericht door Stefkamielkafkajr »

ik zou zeggen volgen deze dame

'Ik doe niets liever dan gevallen van fraude onderzoeken en geld verdienen aan oplichters', zegt shorter Fahmi Quadir. ©REUTERS
PIETER SUY
Sprinkhanen, aasgieren, hyena’s. Shorters, grote beleggers die speculeren op de koersval van een aandeel, hebben behoorlijk wat bijnamen naar hun hoofd geslingerd gekregen. En het zijn niet de mooiste. Doorgaans kon het Fahmi Quadir nooit wat schelen.
Vijf jaar geleden, Quadir was toen nog maar 25, had de Amerikaanse al tonnen geld verdiend aan een enorm fraudeschandaal bij Valeant, het Canadese farmabedrijf waarin ze als hefboomfondsmanager short was gegaan. Iets waar je alleen maar in slaagt als je ‘scrupuleus, koelbloedig en onvermurwbaar’ bent, zoals Marc Cohodes haar omschrijft, haar mentor die hier vooral bekend werd als de luis in de pels van het Vlaamse taaltechnologiebedrijf Lernout & Hauspie.
Darts in Central Park
Quadir, 29 intussen, kan tegen een stootje. In haar New Yorkse kantoor met zicht op Central Park kleeft het portret van de gevallen Valeant-topman Michael Pearson nog altijd op een versleten dartsbord. Maar toen de Duitse financieeltoezichthouder BaFin in februari tijdelijk verbood short gaan tegen de betaalgigant Wirecard WDI-71,28% , verloor zelfs de rijzende ster uit Long Island haar cool.
Net als de journalisten van de Britse zakenkrant Financial Times en een select clubje andere Amerikaanse en Australische investeerders meende Quardir al enige tijd dat iets niet kosjer was aan de niet te stuiten opmars van de Duitse techlieveling Wirecard. Safkhet Capital, Quadirs hefboomfonds vernoemd naar de Egyptische godin van de wijsheid, zette een kwart van de 200 miljoen dollar die het bij grote investeerders had opgehaald in tegen Wirecard.

Dat zelfs de Duitse regulatoren Wirecard de hand boven het hoofd hielden, was een vorm van capitulatie tegenover het ‘despotisme’ van de bedrijfswereld, bulderde ze in een vlammend epistel van 15 pagina’s.
Quadir zette vijf jaar terug al met succes in op de val van de Canadese farmareus Valeant.
Quadir stond de voorbije maanden onder enorme druk, en niet alleen van de publieke opinie die shorters nog steeds verketterde. Wirecard stuurde steevast een legertje advocaten af op critici. In eerdere interviews hintte Quadir ook op intimidatiepogingen, onder meer door ingehuurde hackers. Dat de printer bij haar thuis om 2 uur ’s nachts plots uit zichzelf teksten begon uit te spuwen, was niet ongewoon. Andere investeerders die hun pijlen richtten op Wirecard, hadden het eerder ook al over dreigementen.
De gebeurtenissen van de afgelopen dagen bewijzen Quadirs grote gelijk. Wirecard, de ooit bejubelde beursparel die op 30 miljard euro werd geschat, moest donderdag uitstel van betaling vragen. Drie dagen voordien moest Wirecard opbiechten dat 1,9 miljard euro aan activa allicht fictief was. Een dag later werd voormalig topman en grootaandeelhouder Markus Braun aangehouden op verdenking van fraude.
Lucratieve dagen
Quadir en de andere shorters die hadden ingezet op de ondergang van Wirecard beleven nu lucratieve dagen. De Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal meldde vorige week nog dat shortsellers al 2,3 miljard euro hadden verdiend aan de recente koersval van Wirecard. Nu Wirecard de afgelopen vier dagen nog eens met 86 procent is gekelderd, zullen de ooit verketterde speculanten nog rijker geworden zijn.
Of Quadir, de dochter van twee immigranten uit Bangladesh, Duits spreekt, is niet geweten. Maar de term schadenfreude zal ze ongetwijfeld kennen. ‘Ik doe niets liever dan gevallen van fraude onderzoeken en geld te verdienen ten koste van die oplichters', zei ze ooit. ‘Als het alleen om het geld zou gaan, had ik wel een miljoen andere dingen kunnen bedenken om rijk te worden.’

bron de tijd
ugeerts liked last!
Altice europe,aegon,, euronav, exmar , acacia pharma,fagron,,transgene, greenyard ,mdxhealt, pharming, , econocom.Xfab.oxurion.sorrento therapeutics

Volg Beursig.com op Twitter en Facebook

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 4368
Contacteer:

Bericht door jens_dev »

Lees gewoon de openingspost van deze thread van februari 2019 nog eens. Toen al was duidelijk dat het een en ander niet klopte. Wie ervoor koos zich daar niets van aan te trekken, moet eens in de spiegel kijken. Verstop je ook niet achter analisten. Het beste wat je kunt doen is verantwoordelijkheid nemen, je fout inzien en eruit leren. Zoals ik heb gedaan met Royal Imtech destijds.
neku liked last!
Never waste a good crisis
https://jensdev.blogspot.com

Stefkamielkafkajr
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 210
Contacteer:

Bericht door Stefkamielkafkajr »

jens_dev schreef:
25 jun 2020 21:17
Lees gewoon de openingspost van deze thread van februari 2019 nog eens. Toen al was duidelijk dat het een en ander niet klopte. Wie ervoor koos zich daar niets van aan te trekken, moet eens in de spiegel kijken. Verstop je ook niet achter analisten. Het beste wat je kunt doen is verantwoordelijkheid nemen, je fout inzien en eruit leren. Zoals ik heb gedaan met Royal Imtech destijds.
zelfste fout gemaakt bij royal imtech
de dame dat ik hierboven vermeld heb heeft bij mij voorkomen dat ik ben ingestapt
Altice europe,aegon,, euronav, exmar , acacia pharma,fagron,,transgene, greenyard ,mdxhealt, pharming, , econocom.Xfab.oxurion.sorrento therapeutics

neku
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 1278
Contacteer:

Bericht door neku »

Stefkamielkafkajr schreef:
25 jun 2020 21:22
jens_dev schreef:
zelfste fout gemaakt bij royal imtech
de dame dat ik hierboven vermeld heb heeft bij mij voorkomen dat ik ben ingestapt
Dan ga je deze dame helemaal top vinden, Danielle DiMartino Booth ;)
ugeerts liked last!
The aim of education is the knowledge, not of facts, but of values!

Pidb
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 24
Contacteer:

Bericht door Pidb »

ugeerts schreef:
25 jun 2020 12:22
Pidb schreef:
25 jun 2020 12:11
jens_dev schreef:
25 jun 2020 11:51
Sowieso hebben hier een aantal mensen flink hun broek aan gescheurd, ook mensen die de afgelopen dagen dachten te kunnen traden. Wie durft ervoor uitkomen? Trek er ten minste een les uit zodat je fout niet voor niets is geweest.
'Twas geen daytrade bij mij. Op LT had ik er wel geloof in. Dat er mss nog een daling ging komen had ik wel verwacht maar zo'n fraude had ik na eerdere uitspraken (van oa Braun) niet verwacht.
Ik zou nooit instappen in bedrijven met fraude geruchten, die trouwens al van 2019 dateren. Maar ja, na de bekendmaking naar beneden gedonderd van 100 naar 13,8. Ik dacht gisteren, waarom geen gokje wagen.
Ik vraag mij af hoe EY hier gaat uit komen? Maanden aan een stuk de handen boven het hoofd houden van wirecard en achteraf komen zeggen, ja de fraude was te slim opgezet om door ons, de controleurs, te kunnen bewijzen? Als exksuus zullen ze natuurlijk zeggen dat ze sterke vermoedens hadden. Teveel corruptie en steekpenningen denk ik dan
Ahja een goede les geweest. gelukkig geen groot kapitaal. Mijn protefeuille is over het algemeen redelijk stabiel denk ik, maar hier en daar eens een gokje moet wel mogen. :)

Lieve16
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 4384
Contacteer:

Bericht door Lieve16 »

Pidb
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 24
Contacteer:

Bericht door Pidb »

jens_dev schreef:
Ik vind wel dat je cru bent naar de amateur belleger. Denk dat veel mensen wel enig risico in wirecard zagen, alleen niet deze omvang.
Ik zal mijn schuld niet op analisten steken, daar het mijn beslissing was. Maar vind analisten wel eens goed "uitgelachen" mogen worden. Hele dagen betaald worden om echt diepe research te doen maar toch niet beter dan jan met de pet.
ugeerts liked last!

ugeerts
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 658
Contacteer:

Bericht door ugeerts »

ROUNDUP 5: Wirecard at the abyss - bankruptcy application is filed - share crashes

June 25, 2020 Finanzen.net
New: statements by Scholz, insider report on the reaction of Visa and Mastercard)

MUNICH (dpa-AFX) - Wirecard , the payment service provider involved in a billion dollar scandal, is on the brink. The company filed for bankruptcy on Thursday due to over-indebtedness and impending insolvency, as the Munich district court announced. Bankruptcy can also affect subsidiaries, with the exception of Wirecard Bank. According to Wirecard, this is decoupled financially and organizationally from the parent company with the consent of the financial supervisory authority Bafin. Wirecard employs around 5,800 people worldwide.

At Wirecard, the auditing firm EY, which audited the 2019 financial statements, assumes serious crime on a quasi-global scale: "There is clear evidence that it is a comprehensive fraud involving several parties around the world and in various institutions deliberate deception were involved, "said EY in Stuttgart.

The preliminary insolvency administrator at Wirecard is the lawyer Michael Jaffé, who has experience in processing air transactions: Jaffé is already the insolvency administrator of the capital investment company P&R, which leased non-existent containers and defrauded thousands of investors.
There were panic sales on the stock exchange: Wirecard shares had already lost ninety percent of their value within the past seven days; after the bankruptcy announcement, the paper plummeted to below EUR 4. Among the victims, who are now sitting on quasi worthless papers, are a large number of small shareholders as well as the former CEO Markus Braun, who was still a major shareholder and billionaire in February.
The company was worth less than half a billion on Thursday at a price of just under EUR 4 per share. Wirecard no longer has a chance to be among the 30 heavyweights in the next regular ranking of the leading index on September 3.
The Wirecard case has now also become a political issue: the Bafin financial regulator could have intervened at an early stage, criticized the Green Group leader Toni Hofreiter. "Olaf Scholz and Peter Altmaier as the responsible ministers have a special responsibility here. They have to explain the misconduct of their authorities."
Finance minister Scholz held out the prospect of tougher regulation. "A scandal like Wirecard must be a wake-up call that we need more supervision and control over the financial markets than we have today," he said in Berlin. The state must be able to control "complicated international company constructions like Wirecard" more efficiently and effectively. He had asked his ministry to present him with a concept for this in the next few days.
The future of Wirecard is uncertain. For the temporary insolvency administrator Jaffé, a crucial question will be whether the company can continue its business operations or not.
That should also depend on the business partners. For example, the Bloomberg news agency, citing persons familiar with the matter, reported that credit card providers Visa and MasterCard are considering withdrawing Wirecard's ability to make payments through its networks.
According to Wirecard, a total of 1.3 billion euros in loans will expire in the middle of next week: "Without an agreement with the lenders, the likelihood of the loans being terminated and expiring was 800 million euros as of June 30, 2020 and 500 million euros at July 1, 2020. " The continuity of the company was "not guaranteed". According to information from the news agencies dpa and Bloomberg, the banks had only granted Wirecard a few days to check the long-term viability of the company.
A Dax ( DAX 30 ) group that was still considered solvent and promising a week ago crashed at a breathtaking speed. The DSW investor association demands full clarification. "This is a disaster," said CEO Marc Tüngler on request. "The system has failed at Wirecard" - this applies to the board of directors and the supervisory board as well as to EY's auditors who audited the annual financial statements and the regulatory supervision by Bafin.
The auditors at EY defend themselves: "Conspiracy fraud aimed at deceiving investors and the public often goes hand in hand with extensive efforts to systematically and on a large scale falsify documents." Even with extensively expanded audit procedures, it may not be possible to detect this type of conspiratorial fraud.
"This case must be fully resolved so that we can learn from it," said DSW general manager Tüngler. "It must not work again like at Volkswagen ( Volkswagen (VW) vz ) that it takes years and then ends with a fine."
At the center of the scandal are alleged air bookings amounting to 1.9 billion euros. The immediate trigger of the crisis was the admission of financial irregularities on Thursday last week.
CEO Braun resigned on Friday, and Wirecard then granted the air bookings on Monday - the 1.9 billion that were supposed to be held in Filipino escrow accounts do not exist with "predominant probability", as the board put it. Braun was put in custody for one night, but was released on Tuesday on bail of five million euros.
As a payment service provider, Wirecard handles cashless cash flows between merchants on the one hand and banks and credit card companies on the other. The clarification will be difficult simply because a significant part of the affair took place in Southeast Asia: two central figures are the former Wirecard CFO in Southeast Asia and a trustee who was active for Wirecard in Singapore until the end of 2019. The company was largely responsible for what it now turns out to be probably non-existent business with third-party companies that allegedly processed payments for Wirecard in the Middle East and Asia.
The affair set in motion by the British "Financial Times", which reported suspected manipulations in Singapore in early 2019. As the Wirecard share price subsequently fell sharply on the Frankfurt stock exchange, the financial regulator Bafin and the Munich public prosecutor's office had first launched investigations into whether there were illegal maneuvers by speculators.
Now there is astonishment: "This is very difficult to grasp in terms of size," said DSW general manager Tüngler. / Cho / stw / kf / DP / mis
__________________________________________________________________________________

MadisonAv
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 140
Contacteer:

Bericht door MadisonAv »

jens_dev schreef:
Beetje cru van Jens inderdaad.
Dit was een DAX bedrijf, top 30 in Duitsland dus. Een succesvol next gen fintech bedrijf met grote namen als klanten en partners, dat in Duitsland op handen en voeten werd gedragen.

Ok, er was al jaren kritiek van FT en allerhande shorts. Stemde tot nadenken. Maar weken, maanden en jaren gingen voorbij, en de business bleef draaien. Geen vuiltje aan de lucht.
Terwijl EY (tot nader order nog steeds een Big4 auditor) , BaFin en andere gerespecteerde entiteiten er pal bovenop stonden, en bleven knikken dat alles goed zat.
Dan verwacht je echt geen fraude van deze proporties. Wat onregelmatigheden? Why not. Winst overschat met 10%? Had gekund. Maar dit?!

Dus waarvoor moeten beleggers in Wirecard verantwoordelijkheid nemen? Welke fout moeten ze inzien?
Stel dat morgen blijkt dat er is gesjoemeld bij jouw favo bedrijf/aandeel Norcros, is het dan ook jouw fout?
Want het was een small cap, je had moeten weten dat je daarmee dient op te letten! Of: Niet normaal hoe goedkoop dat aandeel jarenlang noteerde, dat was een teken aan de wand dat er iets fout zat. Een bedrijf met zo'n cijfers kan je anders nooit zo goedkoop op de kop tikken... Je had het moeten weten. Etc.

Je snapt mn punt wel.

Ik zie misschien 2 situaties waar je het als belegger in WDI echt aan jezelf te wijten hebt:
1) als Wirecard een veel te groot deel van je portefeuille uitmaakte (risicospreiding blijft belangrijk).
Heb zelf jarenlang >50% in Galapagos gehad. Is goed afgelopen, maar had even goed anders gekund. En dan was het idd mijn eigen dikke fout.
2) als je NA het KPMG (of erger nog, het EY) rapport een grote positie innam om snel geld te kunnen verdienen. Of in de veronderstelling dat het sowieso wel goed kwam zonder je verder in te lezen

In die 2 gevallen begrijp ik je kritiek enigzins. Maar anders...

Discl: nooit Wirecard gehad
sjos liked last!
Large first -
Flow Traders / Gilead / Galapagos / Facebook / Viacom / Mastercard / Lions Gate / Etc.

NewB76
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 180
Contacteer:

Bericht door NewB76 »

Deelnemen aan het forum + meer functies?

Discussieer met duizenden beleggers, minder
advertenties, ideaal voor smartphone, betere
gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete
onderwerpen. Registreer binnen 1 minuut!

Plaats reactie