Strix Group PLC

Beleggen in aandelen beurzen Frankfurt DAX, Londen FTSE 100, Parijs CAC40, etc.
Plaats reactie
Nephus
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 18

Re: Strix Group PLC

Berichtdoor Nephus » 17 Feb 2018 13:37

https://www.strixplc.com/investor-relat ... -documents

Je zult moeten bevestigen als UK citizen. Ik had eerst Belgium genomen, maar daarna in incognito modus van Google Chrome UK genomen. :D

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 3200

Berichtdoor jens_dev » 17 Feb 2018 13:42

Heb me ook laten vangen zo. Ondertussen prospectus kunnen downloaden. Bedankt.
Never waste a good crisis

Donnie_Azoff
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 73

Berichtdoor Donnie_Azoff » 17 Feb 2018 14:13

The entire net proceeds of the Placing, in combination with the New Debt Facilities, and by
implementing the Pre-Admission Reorganisation, will also provide an exit for the Group’s current majority
owner, AAC Capital, which has held a stake in the business since 2005.

Waarom willen die ineens af van hun cash cow vraag ik me af.
Cash transfer to group companies 15 (23,731) (26,389) (29,019)

Vind die note 15 niet direct terug voor meer info hmm..

jens_dev
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor jens_dev » 17 Feb 2018 15:21

Tja, bij een IPO wil altijd iemand ervan af hé.

Die 'transfer to group companies' betekent gewoon dat de parent company alle overbodige cash uit Strix haalde toen het bedrijf nog niet op de beurs stond. Dat is niet zo vreemd.

Het valt mij wel op dat ze fiscaal de grenzen van het wettelijke aftasten. De parent company is geregistreerd op een postbus in Bermuda en Strix zelf is gevestigd in een gebouw pal tegenover de luchthaven van Isle of Man, waar de belastingen niet heel hoog liggen: "The company is subject to Isle of Man income tax on profits at the rate of 0 per cent. (2015: 0 per cent.; 2014: 0 per cent.)."

Nog enkele losse opmerkingen:
- de lock-up periode eindigt 1 jaar na de IPO, dus op 8/8/2018
- de kosten zijn de afgelopen jaren fors gestegen (vooral grondstoffen en personeel) = dalende brutowinstmarge
> 95% van dat personeel werkt op een site in China, die geleased wordt tot 2021
> de grondstoffen in kwestie zijn zilver en koper
- quid de zeer hoge en stijgende post 'trade receivables from related parties'?
- grote afhankelijkheid van enkele klanten (de 2 grootste klanten waren in 2016 goed voor 31% van de omzet; de 10 grootste voor 66% van de omzet)

H1 2017 resultaten:
Omzet +6,7%
Kosten +5,4% (brutowinstmarge: 37%)
Nettokaspositie van £12,5m
Operationele kasstroom excl. werkkapitaal +5,6%
Vrije kasstroom excl. werkkapitaal van £9,5m (-11% door hogere capex)

Ik zou er voorlopig een waarde opplakken van £1,8 per aandeel, in afwachting van de jaarresultaten op 22/3.
Nephus liked last!

Nephus
Forum verkenner
Forum verkenner

Berichtdoor Nephus » 17 Feb 2018 16:10

jens_dev schreef:de kosten zijn de afgelopen jaren fors gestegen (vooral grondstoffen en personeel) = dalende brutowinstmarge
> 95% van dat personeel werkt op een site in China, die geleased wordt tot 2021.

Ze hebben recent veel geïnvesteerd in het automatiseren van hun productie, zodoende de stijgende lonen in China te compenseren. Gezien ze geen fabriek bezitten, belet niets hen om in 2021 te verhuizen naar een andere locatie.
In China willen ze zeker wel aanwezig blijven (ik zie daar niet meteen een massale concurrentie van de kranen - of andere innovatievere oplossingen - hierboven gepost).

In Azië wordt veel thee gedronken, een groeiende middenklasse zou misschien wel overschakelen op waterkokers.

De operationele marges zijn toch goed? Als ze erin slagen hun 30m £ /jaar CF te behouden kunnen ze hun progressief dividendbeleid blijven voeren.

Gezien de afwezigheid van grote concurrenten en de outlook die ze geven voor 2018, vind ik het - mede dankzij je visie - waard om het op te volgen!

jens_dev
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor jens_dev » 17 Feb 2018 16:13

Marges hoog ja, maar wel dalend. En ik reken voor de waardering met een gemiddelde vks van £23,7m over de laatste 3 boekjaren.

Nog iets: ik lees op een forum dat de parent vóór de IPO nog schulden op de balans van Strix heeft geladen (net debt rond de £48m). Voorlopige faire waarde daalt dan naar £1,5. Best even wachten op geconsolideerde verslagen voor uitsluitsel.

Nephus
Forum verkenner
Forum verkenner

Berichtdoor Nephus » 17 Feb 2018 16:17

Ik heb ook gelezen wat de reden is, waarom elektrische waterkokers niet aanslaan in de V.S.
Zou zijn omdat hun voltages bij de stopcontacten lager liggen dan in Europa - waardoor een traditionele 'fluitketel' even snel gaat.
http://uk.businessinsider.com/why-ameri ... &r=UK&IR=T

Ik voeg er graag aan toe dat de Aziatische gezinnen - uitgezonderd Japan/Taiwan - die stroom hebben ook 220/240 V stopcontacten gebruiken.