H&M

Beleggen in aandelen beurzen Frankfurt DAX, Londen FTSE 100, Parijs CAC40, etc.
Plaats reactie
Zechs
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 249

H&M

Berichtdoor Zechs » 31 Jan 2018 22:33

Als er één modegroep is die in de hoek zit waar er klappen vallen dan is het H&M wel. Vandaag publicatie van de jaarcijfers van 2017; korte opsomming:
- Winst 16,2 miljard kronen (wat minder is dan vorig jaar)
- Omzet 231,7 miljard kronen (+4% t.o.v. 2016)
- Netto-aangroei van 388 winkels, volgend jaar plannen ze 220 nieuwe winkels.
- Nieuwe soort winkel met naam Afound die me mossel noch vis lijkt. Er zouden bekende en populaire mode en lifestyle producten zijn maar dat is een zeer ruim begrip. Hier ben ik vrij sceptisch in.
- Netto-schulden namen licht toe (schuldenpositie zeer laag). Net-debt/ebtida is 0 (volgens mij is het hoger want ik zie dat cash-equivalenten 9,7 miljard kroon was maar schulden hoger) en deze mag stijgen tot max 1.
- Belastingsvoet 23% gemiddeld. 2018 zou dit status-quo zijn ondanks verlaagde belastingen in VS.

Op eerste zicht zou je denken dat de cijfers niet slecht zijn maar beleggers zagen het anders. Aandeel ging -10,6% vandaag en verloor op jaarbasis al 44% van zijn waarde. De groep wordt geperst tussen winkels zoals Zara, Uniqlo, Primark, Zalando,... De flash die ze hadden van 10 jaar geleden is eraf en dat schrikt beleggers af. Aantal fondsen dumpten het aandeel recent uit hun portfolio. Dit heeft echter ook te maken met "schoonmaakoperaties" waarbij ze een positie volledig liquideren om het verlies in één keer door te spoelen. Aandelen in je fonds hebben met 44% verlies op jaarbasis geeft hun fonds ook een "negatief imago" waardoor ze maar wat blij zijn om het te kunnen verkopen.

Het bedrijf heeft een marktkap van 230 miljard SEK noteert momenteel aan een K/W van 14 (jaarwinst was 9,78 SEK/aandeel). Het dividend blijft vast op 9,75 SEK. Daarnaast las ik dat ze mogelijks je de keuze laten tussen cash en aandelen. Bedrijven die hun volledige winst uitkeren ligt me niet echt. Vorig jaar was de winst 11,26 SEK/aandeel. EBITDA bedraagt 13,04 SEK/aandeel (2016: 14,36 SEK), wat neerkomt op ratio van 10,7. Operationele marge 10,7% (eveneens een daling). FCF bedraagt 9,8 miljard kroon.

Schuldenfinanciering is ridicuul laag. Hoofdmoot van schulden (95%) zijn uitgegeven tussen 0 en 0,07% rente. Recent was er dat "schandaal" dat de naam schandaal zelfs niet verdient. In Zuid-Afrika plunderden ze de winkels en riepen ze op tot een boycot wetende dat Zuid-Afrika dit jaar goed was voor een omzet van 890 miljoen SEK....

Het beste aan dit "verhaal" is toch dat de CEO zelfkritisch is en beseft dat de omzet ondermaats was en hij zich sneller moet aanpassen. Het meer inzetten op digitale is positief. Het samenwerken met grote platforms lijkt me de verstandigste keuze (nieuwe samenwerking met Tmall, top 10 bezochte website in China) in plaats van scratch te beginnen.
Eigenbelang primeert altijd