Berentzen Gruppe

Beleggen in aandelen beurzen Frankfurt DAX, Londen FTSE 100, Parijs CAC40, etc.
Plaats reactie
jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 2701

Re: Berentzen Gruppe

Berichtdoor jens_dev » 15 Aug 2017 12:12

-17% (!) na teleurstellende Q2 resultaten gisteren.

Bedrijf sprak over uitdagingen in Non-alcoholic Beverages (hogere kosten voor productie en logistiek) en Fresh Juice Systems (leveringsproblemen sinaasappelen én strategische meningsverschillen met Amerikaanse distributiepartner, waardoor de groei in H1 aanzienlijk vertraagde). Jaardoelstelling werd met 13% verlaagd voor dit laatste segment.

Nettokaspositie van zo'n €9,3m. Vrije kasstroom negatief door stijging werkkapitaal (seizoensgebonden).

Onzekerheid is toegenomen, waardering blijft wel laag, zeker aangezien de hoge intrestkosten vanaf Q4 wegvallen (recurrente besparing van €2m).

Verkopen doe ik niet. Bijkopen... nog even over nadenken.
josymar liked last!
Never waste a good crisis

josymar
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 74

Berichtdoor josymar » 15 Aug 2017 12:26

Verkopen zou zeker geen goed idee zijn. In principe zit het slechte nieuws al verwerkt in de koers.

Layzie19
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 110

Berichtdoor Layzie19 » 15 Sep 2017 08:51

Zwaar gecorrigeerd, overweeg om in te stappen.

Mikey
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 6

Berichtdoor Mikey » 15 Sep 2017 10:21

jens_dev schreef: Verkopen doe ik niet. Bijkopen... nog even over nadenken.

jens: Wat is je huidige mening over Berentzen? Ik zit er zelf in aan 9.48 euro (Veel te vroeg ingestapt na de daling vorige maand blijkbaar...)
Aan welke prijs wordt bijkopen een optie denk je?

sjos
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 313

Berichtdoor sjos » 15 Sep 2017 10:38

Mikey schreef:
jens_dev schreef: Verkopen doe ik niet. Bijkopen... nog even over nadenken.

jens: Wat is je huidige mening over Berentzen? Ik zit er zelf in aan 9.48 euro (Veel te vroeg ingestapt na de daling vorige maand blijkbaar...)
Aan welke prijs wordt bijkopen een optie denk je?

een aandeel waarvan het jaar hoog het dubbel is van het jaar laag is toch niet bepaald een goede huisvader aandeel.
52 W. Hoog 12,98
52 W. Laag 6,74

Koers 8,00 EUR -0,93 -10,36 %
Tijd 10:17:50 h
(Hoewel ik hun Apfel Korn wel lust).
josymar liked last!
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.

jens_dev
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor jens_dev » 15 Sep 2017 12:37

Update en reactie:

@sjos: In 2008 waren ze zo goed als failliet dus die stelling van dat goedehuisvaderaandeel klopt. Het bedrijf werd toen geherstructureerd door een financiële investeerder, die in 2016 weer volledig is uitgestapt (aan nog een stuk lagere koersen dan de huidige, overigens).

Wat is er aan de hand?
Aan het einde van Q1: niets! Stevige omzet- en winstgroei.

Maar dan, als een donderslag bij heldere hemel, ook voor mij:
Bij de H1 update midden augustus komen er problemen aan het licht in twee segmenten:
- Non-alcoholic Beverages: hogere kosten voor productie en logistiek (en dus een lagere winstmarge)
- Fresh Juice Systems: problemen met de aanvoer van sinaasappelen én een meningsverschil met hun Amerikaanse distributiepartner. Er werd toen al gesneden in de guidance van dit segment voor 2017, die 13% daalde.

Vandaag, een maand later, snijdt Berentzen opnieuw in de outlook voor 2017 (persbericht, voorlopig nur auf Deutsch: https://www.berentzen-gruppe.de/en/pres ... 017/09/14/). De omzet guidance blijft dezelfde, maar de outlook voor de winst zakt:
- EBIT tussen €9,1m en €10,1m (komende van €11,2m - €12,4m)
- EBITDA tussen €16m en €17,7m (komende van €17,8m - €19,7m)

als gevolg van:
- Non-alcoholic Beverages: concessiebusiness met Sinalco-merken verlopen niet volgens plan. Brutowinst ligt hoger dan vorig jaar, maar wel onder de verwachtingen voor dit jaar.
- Fresh Juice Systems: problemen met aanvoer van sinaasappelen houden aan; moeilijke oogsten, dus hogere aankoopkosten en een lagere winstmarge. Ook de verkoop van de persen zelf valt tegen. Hun ambitie was hier duidelijk te hoog.

De spirits business (alcohol dus) houdt beter stand, maar ook hier moet de oorspronkelijke guidance iets naar beneden door een moeilijke situatie in Turkije. Verkoop in Duitsland in verkoop van Mio Mio is wel duidelijk positief.

Waarom zo'n felle daling?
Omdat het vertrouwen geschaad is. Als je meermaals na elkaar in de verwachtingen moet snijden (in tegenstelling tot één keer, maar dan fatsoenlijk) ontstaat de indruk dat de problemen verergeren of dat je ze niet in de hand hebt. Ik vind ook niet dat de - relatief nieuwe - CEO een goede indruk maakt. De oplossingen/maatregelen die hij voorstelt blijven vaag.

Wat nu?
Ik heb zelf niet meer bijgekocht sinds de halfjaarresultaten in augustus, omdat ik dacht dat de guidance voor het volledige jaar nogal uitdagend was. Het risico is toegenomen; ik denk beperkt toegenomen omdat de koers natuurlijk fors is gezakt en al een hoog risico inprijst. Hiertegenover staat een zeer lage waardering, een nettokaspositie, en het feit dat de financiële kosten volgend jaar zullen halveren door de gedeeltelijke herfinanciering van hun dure obligatie. Ik ga mijn beperkte positie voorlopig niet uitbreiden - of verkopen - omdat ik niet kan inschatten op welke termijn het bedrijf de huidige problemen kan oplossen. Pas als ik hier zicht op krijg, zal ik actie ondernemen.
josymar liked last!

josymar
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor josymar » 15 Sep 2017 15:13

Winstwaarschuwing voor 2017: verwachtingen gemiddeld 20% lager dan aanvankelijk voorzien. Koers krijgt weer een klap van 10%.

josymar
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor josymar » 15 Sep 2017 15:15

Vergeet mijn recente mail. Had niet gezien dat er al postings over waren gepubliceerd.

jens_dev
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor jens_dev » 01 Feb 2018 08:52

Voorlopige Q4 resultaten werden vandaag bekendgemaakt.
Doelstellingen worden zowaar gehaald. Wél eerder aan de onderkant van de vork, maar zelfs dat vond ik na Q3 eerder uitdagend.

Omzet van €172,1m (vork was 170,4 - 179,2)
EBIT van €9,2m (vork was 9,1 - 10,1 > na 9 maanden bedroeg de EBIT slechts €5m dus Q4 was erg goed)
EBITDA van €16,4m (vork was 16,0 - 17,7)

2017 was een moeilijk jaar, dat zeker, maar desondanks is Berentzen nog steeds fors winstgevend en zeer laag gewaardeerd.

Volledige resultaten op 15/3
josymar liked last!

Umi
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 537

Berichtdoor Umi » 14 Feb 2018 13:47

Ondanks beter dan verwachte resultaten (of minder slecht dan verwacht) & de licht positieve outloook - Positive effects of measures initiated expected in the 2018 financial year - zakt het aandeel verder & komt zo hoger & hoger op mijn verlanglijstje!
15maart jaarverslag, mogelijks meer info over de outlook voor 2018 dan.