Beiersdorf

Beleggen in aandelenbeurzen Europa: DAX, FTSE 100, CAC40, etc.

Beleggen met ongekend lage tarieven?
Aandelen BE/NL €2+0,03% / VS €0,50+$0,004 p/st
Kernselectie: Geen kosten turbo's, ETF's en fondsen
DEGIRO: meer informatie / rekening openen


Gebruikersavatar
Mannie
Premiummember
Premiummember
Berichten: 1426
Lid geworden op: 01 feb 2012 11:06
Locatie: Paperassen
waarderingen: 439
Contacteer:

Re: Beiersdorf

Bericht door Mannie »

Nivea zorgt voor degelijk jaar bij Beiersdorf

De verkoop van Nivea en Eucerin hebben ervoor gezorgd dat het Duitse Beiersdorf er een degelijk 2015 heeft opzitten, met onder andere een omzetgroei van 6,4 procent en een hogere winst na belastingen.

Kleine omzetdaling in West-Europa
De totale omzet van Beiersdorf kwam in 2015 uit op 6,69 miljard euro. Dat is een stijging van 6,4 procent ten opzichte van een jaar eerder. Ook de organische omzetgroei was met 3 procent meer dan degelijk.

De winst na belastingen steeg in 2015 van 537 miljoen euro naar 671 miljoen euro. Ook voor het huidige jaar verwacht Beiersdorf dat de omzet met 3 tot 4 procent zal groeien.

“Beiersdorf was succesvol in 2015. Zo konden we opnieuw de omzet en onze winst verhogen. Het marktaandeel groeide in onze relevante markten en we hebben de efficiëntie en de competitiviteit van Beiersdorf opnieuw verbeterd. Onze resultaten in 2015 tonen duidelijk aan dat we Beiersdorf meer veerkrachtig hebben gemaakt en dat we op een meer duurzaam en winstgevend pad zitten, ondanks de moeilijke economische situatie.”, zegt Stefan F. Heidenreich, CEO van Beiersdorf.

Het succes van Beiersdorf in 2015 was voor een groot deel te danken aan de verkoop van Nivea en Eucerin. Zo groeide de omzet van Nivea met 4,5 procent, terwijl Eucerin er met 5,4 procent op vooruit ging.

In West-Europa was er wel een kleine omzetdaling van 0,3 procent, maar in Oost-Europa was er dan weer sprake van een groei van 7,9 procent. De grootste groei was te vinden in Zuid-Amerika, waar de omzet met 10,9 procent de hoogte in schoot.
http://www.retaildetail.be/nl/news/nive ... beiersdorf







Volg Beursig.com op Twitter en Facebook


Gebruikersavatar
charel01
Premiummember
Premiummember
Berichten: 25139
Lid geworden op: 02 jan 2012 20:17
Locatie: Provincie Antwerpen
waarderingen: 14511
Contacteer:

Re: Beiersdorf

Bericht door charel01 »

Speciaal voor Mannie:
Citi & JPMorgan niet enthousiast over Europese schoonheidsspecialisten
Beiersdorf (-2,7%) is als een blok aan het been van de DAX30. Want de Duitse sterindex blijft met een winst van 0,5% achterop hinken. En dat is toe te schrijven aan twee analistenrapporten die deze ochtend gepubliceerd werden.

JPMorgan stelt dat de wereldwijde sector van schoonheidsproducten aan het transformeren is en digitaal de overhand neemt. Zij zien dan ook dat L’Oréal beter gepositioneerd is dan Beiersdorf, die gekend is van Nivea, om zich te wapenen tegen die fundamentele ommekeer. Hoewel de vraag naar schoonheidsproducten de laatste jaren wat in het slop zat, mede door de zwakke vraag in de opkomende economiën, blijft de sector defensief. JPMorgan verkiest L’Oréal boven Beiersdorf, al druipt het enthousiame er met een “Neutral”-advies nu ook niet meteen af. Beiersdorf krijgt een “Underperform”-advies.

Deze ochtend startte ook Citi met opvolging beide schoonheidsspecialisten. Beiersdorf kreeg een "Verkoop"-advies met koersdoel van 80 euro. En ook L'Oréal werd bestempeld met een "Verkoop"-advies aan koersdoel van 162 euro.
beiersdorf.jpg
Bron:"Blog KBC-Bolero"
Mannie liked last!

Gebruikersavatar
charel01
Premiummember
Premiummember
Berichten: 25139
Lid geworden op: 02 jan 2012 20:17
Locatie: Provincie Antwerpen
waarderingen: 14511
Contacteer:

Re: Beiersdorf

Bericht door charel01 »

02-09-2016 XETRA Beiersdorf Robert W. Baird Mirco Badocco Outperform 90,00
Mannie liked last!

Gebruikersavatar
Mannie
Premiummember
Premiummember
Berichten: 1426
Lid geworden op: 01 feb 2012 11:06
Locatie: Paperassen
waarderingen: 439
Contacteer:

Re: Beiersdorf

Bericht door Mannie »

November 3, 2016
Beiersdorf hikes profit guidance on strong consumer products

German Beiersdorf, the maker of Nivea cream and Tesa adhesives, raised its guidance for 2016 earnings on Thursday on strong third-quarter sales at its consumer business, which roared back after a disappointing first half of the year.



Beiersdorf third quarter sales rose 2.9% in the first nine months of 2016 - Foto: Beiersdorf


Beiersdorf said it now expected its margin on earnings before interest and taxes (EBIT) to significantly exceed the year-earlier figure, without providing further detail.

It had previously said it expected its EBIT margin to widen slightly from the 14.4 percent it reported in 2015.

Beiersdorf's consumer business, which includes cosmetics brands Nivea, Eucerin and La Prairie, will continue to support earnings margins, while adhesives business Tesa, which suffers from a slump in demand from Asia, will be a drag, the company said.

Organic sales across all business segments rose by 2.9 percent to 5.03 billion euros ($5.60 billion) in the first nine months, the company said.
charel01 liked last!

Gebruikersavatar
charel01
Premiummember
Premiummember
Berichten: 25139
Lid geworden op: 02 jan 2012 20:17
Locatie: Provincie Antwerpen
waarderingen: 14511
Contacteer:

Re: Beiersdorf

Bericht door charel01 »

L'Oréal en Beiersdorf, de eenzame stijgers van de dag
L’Oréal is een van de enige stijgers in het CAC40-klassement. De Franse cosmeticaproducent pakte uit met sterke kwartaalcijfers die ondersteund werden door een sterke verkoop in Noord Amerika. De Aziatische en Europese divisie bleven ondermaats presteren. Over het derde kwartaal werd een organische omzetgroei gerealiseerd van 5,6%, boven de verwachte 4,5%.

Sectorgenoot Beiersdorf is ook in goeden doen. De producent van Niveau-verzorgingsproducenten , pakte gisteren uit met hogere winstverwachtingen voor het lopend boekjaar. Hoewel de eerste twee kwartalen eerder teleurstellend waren, maakte het derde kwartaal veel goed. De bedrijfswinstmarge (EBIT-marge) wordt verwacht boven de 14,4% van vorig jaar uit te komen. De omzet zou met 3 tot 4% moeten aandikken. Gisteren was het nieuws al goed voor een koerswinst van ruim 4% vandaag komt daar nog eens 2% bij.

In het zog van de hogere prognoses stelde 4 beurshuizen hun koersdoel opwaarts bij. Toch zijn analisten over het algemeen van mening dat Beiersdorf correct geprijsd is. Dat blijkt uit het gemiddeld opwaarts potentieel van 4,2%. Voor L’Oréal is dat opwaarts potentieel zelfs beperkt tot 2%. (Reuters consensus)
Bron:"Blog KBC-Bolero"
Mannie liked last!

Gebruikersavatar
Mannie
Premiummember
Premiummember
Berichten: 1426
Lid geworden op: 01 feb 2012 11:06
Locatie: Paperassen
waarderingen: 439
Contacteer:

Re: Beiersdorf

Bericht door Mannie »

https://www.beiersdorf.com/newsroom/pre ... e-in-sales

10/26/2017
Beiersdorf continues on its profitable growth path with a strong increase in sales
Group sales up 5.1%
Consumer increases sales by 3.9 %
tesa achieves sales growth of 11.1%
Sales forecast for 2017 lifted

Gebruikersavatar
bartel
Forum veteraan
Forum veteraan
Berichten: 1020
Lid geworden op: 24 feb 2013 09:22
waarderingen: 362
Contacteer:

Re: Beiersdorf

Bericht door bartel »

CEO Beiersdorf: ‘Door corona zijn mensen erg bezig met hygiëne, behalve met scheren’.

De Belg Stefan De Loecker staat aan het hoofd van Beiersdorf, een van de grootste levensmiddelenbedrijven ter wereld. Hij wil het merk Nivea in heel de wereld op de kaart zetten. ‘We bouwen labo’s en fabrieken in China en in de VS.’

‘Zodra ik kon praten, wou ik naar het buitenland.’ Missie geslaagd. De Belg Stefan De Loecker (53) is al anderhalf jaar de topman van Beiersdorf. De Duitse multinational verkoopt jaarlijks voor 7,7 miljard euro huidverzorgingsproducten, van merken als Labello, Atrix, Eucerin en vooral Nivea.

De Loecker staat ons te woord vanuit zijn bureau in Duitsland, waar hij woont. ‘Ik heb België 22 jaar geleden verlaten’, zegt hij in een Nederlands waar af en toe Duits doorschemert. ‘Ik heb nog een band met België, maar ik ben er te lang weg om te weten wat er exact gebeurt. Ik kom er twee of drie keer per jaar om mijn ouders, zus en oudste en intiemste vrienden te bezoeken. Zakelijke contacten heb ik er niet. Behalve de mensen van ons kantoor in België, natuurlijk.’

De Loecker is geboren in Duitsland, toen zijn vader er dienst deed voor het Belgische leger. ‘Nadien verhuisden we naar België. Ik zat in de buurt van Antwerpen op de middelbare school en ging er naar de universiteit.’ Jaren later keerde hij door zijn werk terug naar Duitsland, waar hij zijn vrouw ontmoette.

Twintig jaar werkte hij bij de voedingsreus Nestlé, die hem onder meer naar Dubai en Moskou bracht. ‘Al vroeg in mijn carrière was ik verantwoordelijk voor de marketing van de zuivelproducten die we buiten Europa verkochten. Dat trok me heel erg aan: producten verkopen op voor mij onbekend terrein: India, Pakistan, Japan en Latijns-Amerika.’

Na een korte uitstap bij de Britse supermarktgroep Tesco belandde hij in 2012 bij Beiersdorf. ‘Ik kreeg er de taak het merk Nivea ontwikkelen in Afrika, het Midden-Oosten en Azië. Een opdracht die ik met plezier aannam, want ik daag mezelf graag uit. In januari 2019 werd ik CEO.’

Daar wachtte u een zware taak. Net als veel andere grote consumentenmerken staan ook die van Beiersdorf onder druk.
Stefan De Loecker: ‘Dat is precies waarom ik iets wou doen in dit bedrijf. De sector van de levensmiddelen zit in een historische periode van verandering. Digitale technologie verandert de manier waarop we communiceren met de consumenten. Ze contacteren ons ook via de sociale media en willen een persoonlijke reactie. Als groot consumentenbedrijf kan je vandaag met klanten een een-op-eenrelatie uitbouwen. Dat was ondenkbaar toen ik dertig jaar geleden begon. Toen mikten we op grote doelgroepen van miljoenen mensen.’

‘De digitalisering en sociale media helpen ook nieuwe merken die ons uitdagen. Sommige merken verkopen enkel online. Ze bereiken een zeer specifieke doelgroep. De explosie van kleine, lokale merken zet ook grote druk op de grote merken. Individueel zijn die bedrijfjes klein, maar de massa zet ons onder druk. Nog belangrijke vernieuwingen zijn biologische producten, zeer lokale producten en spelers die zich op heel specifieke huidproblemen richten.’

Wilt u al die kleine groepjes mensen heroveren? Of wilt u zich op de massa blijven richten?
De Loecker: ‘De fragementering is zo complex dat wij niet alle segmenten kunnen bedienen. Maar op enkele grotere doelgroepen mikken we wel. Biologische producten bijvoorbeeld zijn uitgegroeid tot een volwaardige markt.’

Sommige grote merken, zoals Ben & Jerry’s, verkopen rechtstreeks aan de consument via hun eigen webshop. Doet Beiersdorf dat ook?
De Loecker: ‘In Duitsland verkopen we al rechtstreeks aan de consument, maar we willen niet de concurrentie aangaan met onze huidige verkoopkanalen: winkels en webwinkels. We blijven geloven in een model waarin we onze producten verkopen via kleine en grote handelaars. Door de digitalisering communiceren we wel anders. Met één tv-commercial de hele bevolking bereiken is passé.’

Facebook, Instagram en TikTok worden belangrijker dan de tv en de krant?
De Loecker: ‘Het wordt een mix. Dit jaar investeren we bijna 40 procent van ons marketingbudget in digitale kanalen. Dat aandeel groeit jaarlijks. Een jaar geleden zaten we aan ongeveer 20 procent. Corona versnelt de digitalisering. Tijdens de lockdown hebben de mensen nog meer tijd besteed aan digitaal entertainment. Toch blijft tv-reclame belangrijk. Net als reclame in de winkel, waar de meeste aankoopbeslissingen worden genomen.’

Beiersdorf boekt de helft van zijn omzet in Europa. U wilt dat veranderen. Waar liggen de kansen?
De Loecker: ‘In bijna elk land ter wereld kan je Nivea-producten kopen, maar we zijn niet altijd aangepast aan de lokale noden. We hebben kleine marktaandelen in veel beloftevolle landen, hoewel we erg bekend zijn en een uitstekende reputatie hebben. In elk land hebben gebruikers van huidverzorgingsproducten andere noden en verwachtingen van de textuur, de geur, de verpakking. We passen ons meer en meer aan. Primair mikken we op groei in China, India, Pakistan, Indonesië... In die landen zit de helft van de wereldbevolking. Daar zien we een grote kans om fors te groeien. Ook de VS, waar we nu nog een nichespeler zijn, staat op ons lijstje. Ten slotte hebben we Afrika in het vizier.’

Intussen wordt Beiersdorf wel hard geraakt door corona.
De Loecker: ‘De markt voor huidproducten had het voorbije halfjaar erg te leiden onder corona, zeker in het tweede kwartaal. Winkels waren dicht en verbruikers hadden andere prioriteiten. We zagen af omdat we marktleider zijn in verzorgingsproducten voor mannen. Die schoren zich minder omdat ze thuis werkten. Mensen zijn door corona erg bezig met hygiëne, maar meer met producten die te maken hebben met wassen. Zoals zeep.’

U kunt misschien ook slim reageren op corona? Of is Beiersdorf daarvoor een te logge tanker?
De Loecker: ‘De realiteit is niet zo zwart-wit. We zijn gefocust op huidproducten en daar wijken we niet van af. We hebben wel wat handontsmettingsgel gemaakt om onze maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen. Op een bepaalde moment was er in ziekenhuizen en scholen hoge nood aan ontsmettingsmiddelen. Maar fundamenteel reageren wij niet op een kortetemijnvraag naar niet-huidproducten. Dat zou ons afleiden van tendensen die op lange termijn wel fundamenteel veranderen. Ontsmettingsmiddel voor de handen is geen business waarin we willen groeien.’

Door corona en het feit dat u jaarlijks 70 miljoen euro extra investeert in marketing en onderzoek, daalt de nettowinst. Krijgt u de familie Herz, die Beiersdorf controleert, mee?
De Loecker: ‘De coronacrisis is een moeilijke periode voor het bedrijf. Maar de familie Herz bestaat uit ondernemers die altijd naar de lange termijn kijken. Ik zou hier niet zitten als de raad van bestuur me niet steunde.’

Hebt u veel contact met de familie? De Duitse pers schrijft dat ze ook operationeel ingrijpt.
De Loecker: ‘Ze is meerderheidsaandeelhouder, dus vanzelfsprekend is er vaak contact met de vertegenwoordigers van de familie. Maar het verloopt minder mysterieus dan wat de Duitse pers schrijft. Ach, iedereen met wie ik spreek, heeft zijn mening over consumentengoederen. Het is een sector waar iedereen mee in contact komt. Ook de familie Herz heeft suggesties en persoonlijke meningen. Maar fundamenteel gaan de gesprekken wel over de business en het bedrijf en niet zozeer over het operationele.’

Bron: De Tijd 11/10/2020
Ja wadde we goan ne gang.

sjos
Forum elite
Forum elite
Berichten: 3222
Lid geworden op: 20 jan 2012 11:51
waarderingen: 698
Contacteer:

Re: Beiersdorf

Bericht door sjos »

Beiersdorf-Aktie bricht zum Handelsschluss ein: Beiersdorf verdient weniger - Dividende unverändert
Marken attraktiver machen: Beiersdorf-Aktie bricht zum Handelsschluss ein: Beiersdorf verdient weniger - Dividende unverändert | Nachricht | finanzen.netMARKEN ATTRAKTIVER MACHEN

Beiersdorf hat im abgelaufenen Geschäftsjahr weniger umgesetzt und überproportional weniger verdient.
Beiersdorf AG
86,24 EUR -0,46%

Der Konsumgüterkonzern Beiersdorf beschleunigt sein Investitionsprogramm und steckt in den kommenden fünf Jahren zusätzlich 300 Millionen Euro in Digitalisierung, Wachstumsmärkte und Nachhaltigkeit. Dies wird aber die Profitabilität in diesem Jahr in Grenzen halten, so dass Beiersdorf bei der Kennzahl keine großen Sprünge erwartet. Die Anleger zeigten sich davon enttäuscht: Die Aktie brach am Mittwoch ein.
Von den 300 Millionen Euro Investitionen soll der überwiegende Anteil in den ersten beiden Jahren anfallen, kündigte Konzernchef Stefan De Loecker auf der online abgehaltenen Bilanzpressekonferenz an. Auch danach dürften die Investitionen über denen des Jahres 2019 liegen. Dies belastet die Rendite.

So soll die bereinigte operative Marge - also das was vom Umsatz als Gewinn vor Zinsen und Steuern (Ebit) übrig bleibt - 2021 lediglich auf dem Vorjahresniveau verharren, wie das Unternehmen bereits am Vorabend mitteilte. 2020 war die Umsatzrendite wegen der negativen Folgen der Corona-Pandemie sowie wegen Investitionen um 1,4 Prozentpunkte auf 12,9 Prozent gefallen. Beim Umsatz will Beiersdorf organisch wieder auf den Wachstumspfad zurückkehren. Genauere Zahlen nannte Beiersdorf dazu nicht.
Bei Analysten kamen die Neuigkeiten nicht gut an. Der Margenausblick sei deutlich hinter der Konsensschätzung zurückgeblieben, kommentierten Analysten der Credit Suisse. Ähnlich sieht es Bruno Monteyne vom US-Analysehaus Bernstein Research. Eigentlich sei das Jahr 2021 für eine deutliche Erholung bestimmt, schrieb er in einer ersten Einschätzung. Nun sei aber klar, dass es wieder ein Jahr der Neustrukturierung werde. Die Margen dürften im Vergleich zum Vorjahr nicht steigen und so stellte er eine deutliche Senkung seiner und der Konsensschätzungen in Aussicht. Jörg Frey von Warburg Research nannte den Ausblick "vage" und enttäuschend.

Beiersdorf hatte bereits 2019 ein Investitionsprogramm auf die Beine gestellt. 70 bis 80 Millionen jährlich steckt der Nivea-Konzern in seine Hautpflegesparte, um deren Wachstum zu beschleunigen. Mit den zusätzlichen Investitionen will Vorstandschef De Loecker die Attraktivität der Marken weiter nach vorne treiben und Marktanteile gewinnen. Dabei setzt er große Hoffnungen in neue Produkte wie etwa die personalisierte Hautpflege.
In der Zeit nach der Corona-Pandemie soll das Ebit der Verbrauchersparte, in der Beiersdorf sein Hautpflegegeschäft gebündelt hat, stärker wachsen als der Umsatz. Das mittelfristige Ziel, nach dem die Konsumentensparte bis 2023 das organische Wachstum auf vier bis sechs Prozent und die bereinigte Ebit-Marge auf 16 bis 17 Prozent steigern sollte, bestätigte das Management in der Konferenz wegen der Auswirkungen der Corona-Pandemie ausdrücklich nicht mehr. Man könne gegenwärtig keine konkreten Zahlen für 2023 nennen, sagte die neue Finanzchefin Astrid Hermann.
Für 2021 kündigte Beiersdorf für den Bereich wie für den Konzern ein Umsatzwachstum sowie eine unveränderte Umsatzrendite an. In der kleineren Klebstoffsparte Tesa dürfte die Ebit-Marge wegen der geplanten Investitionen hingegen sinken.
Das vergangene Jahr war deutlich von der Corona-Pandemie geprägt. Weltweite Restriktionen in wichtigen Märkten sowie Reisebeschränkungen ließen Umsatz und Ergebnis sinken. Die Erlöse fielen um 8,2 Prozent auf rund 7 Milliarden Euro, teilte das Unternehmen weiter mit. Organisch - sprich währungs- und portfoliobereinigt - lag das Minus bei 5,7 Prozent. Dank eines guten Schlussquartals konnte Beiersdorf das Minus aus den ersten neun Monaten noch etwas eingrenzen. So verzeichnete vor allem die Klebstoffsparte Tesa ein gutes zweites Halbjahr und beendete das Jahr mit einem organischen Umsatzminus von 1,5 Prozent.
Dagegen litt das Hautpflegegeschäft unter dem Einbruch der Luxuspflegemarke La Prairie, die stark vom Reisemarkt abhängig ist und viel an Flughäfen verkauft wird. Positiv entwickelte sich das Geschäft mit der dermatologischen Hautpflege. Die Sparte, die den Löwenanteil zum Konzernumsatz beiträgt, verzeichnete insgesamt ein organisches Erlösminus von 6,6 Prozent. Trotzdem zeigte sich der Konzern nicht unzufrieden. So habe Beiersdorf in allen Hautpflegekategorien Marktanteile hinzugewinnen können.
Auch die Ergebnisse von Beiersdorf gingen 2020 deutlich zurück. Das bereinigte Ebit sank um rund 17 Prozent auf 906 Millionen Euro. Das bereinigte Ergebnis nach Steuern nahm um knapp ein Fünftel auf 636 Millionen Euro ab. Seinen Aktionären will Beiersdorf eine unveränderte Dividende von 0,70 Euro je Aktie zahlen. Mehrheitsaktionär ist die Holding Maxingvest, die der Familie Herz gehört. Knapp zehn Prozent der Aktien liegen bei Beiersdorf selbst.
Beiersdorf investiert zusätzlich hunderte Millionen Euro über 5 Jahre in Consumer
Beiersdorf legt ein neues Investitionsprogramm auf, um die Geschäftsentwicklung bei Nachhaltigkeit, Digitalisierung und in Wachstumsmärkten im größten Segment Consumer anzukurbeln. Dafür will der Hamburger DAX-Konzern mit bekannten Marken wie Nivea, La Prairie und Eucerin in den kommenden fünf Jahren insgesamt 300 Millionen Euro zusätzlich in die Hand nehmen. Pro Jahr entspricht das im Schnitt 60 Millionen Euro. Ziel der Investitionen ist unter anderem, durch Steigerung der Attraktivität der Marken weitere Marktanteile zu gewinnen.
Beiersdorf betonte, dass die zusätzlichen Investitionen nicht zulasten des Gewinns gehen sollten. In der Zeit nach der COVID-19-Pandemie werde "das Consumer-EBIT stärker wachsen als der Umsatz, auch unter Berücksichtigung der Investitionen", teilte der Konzern mit.
Dies ist nun das zweite Investitionsprogramm in dem Segment innerhalb von zwei Jahren. Im Februar 2019 kündigte Beiersdorf angesichts des Umbruchs in der Konsumgüterbranche an, die Investitionen in Innovation und Digitalisierung kurzfristig hochzufahren. Seit 2019 fließen somit jährlich bereits 70 bis 80 Millionen Euro zusätzlich in den Bereich. Damit sollte der Bereich Consumer nach früheren Angaben bis 2023 die EBIT-Marge auf 16 bis 17 Prozent steigern und bis 2023 das jährliche Umsatzwachstum auf 4 bis 6 Prozent verbessern.
Beiersdorf "brüskiert" die Aktionäre - Aktie auf Talfahrt
Der Nivea-Konzern investiert viel Geld in sein Wachstum, den Investoren schmeckt das nicht so recht - auch weil ihnen die mittelfristigen Perspektiven fehlen. In den ersten Handelsminuten sackte der Kurs am Mittwoch um fast neun Prozent ab auf den niedrigsten Stand seit den Tiefkursen des weltweiten Corona-Crashs vor fast einem Jahr. Im weiteren Verlauf machte er etwas Boden gut und lag zum Börsenschluss noch mit 5,89 Prozent auf 86 Euro im Minus. Damit hielten die Hamburger die Schlusslaterne im Leitindex DAX.
Der Konsumgüterkonzern steckt in den kommenden fünf Jahren zusätzlich 300 Millionen Euro in Digitalisierung, Wachstumsmärkte und Nachhaltigkeit. Das wird aber Folgen für die Profitabilität in diesem Jahr haben. So soll die bereinigte operative Marge, also das, was vom Umsatz als Gewinn vor Zinsen und Steuern übrig bleibt, in diesem Jahr lediglich auf dem Niveau des Vorjahres verharren.
Damit bleibt Beiersdorf deutlich hinter den Erwartungen zurück: Laut der Analystin Molly Wylenzek von der US-Investmentbank Jefferies liegt die Markterwartung für die Ebit-Marge im Konsumgütergeschäft 2021 bei 13,5 Prozent. Nun dürfte sie aber auf dem Niveau 2020 von 12,3 Prozent verharren. Das Segment umfasst Marken wie Nivea, Eucerin, Labello und Hansaplast. Für die Klebstoffsparte Tesa prognostiziert das Unternehmen eine Ebit-Marge unter der des Vorjahres von 15,4 Prozent. Hier laute die Konsensprognose bislang auf eine stabile Marge, so Wylenzek.
Die Konsequenz hieraus: Sollte Beiersdorf in diesem Jahr so stark wachsen wie vom Markt erwartet, dürfte die Konsensschätzung für den Gewinn prozentual um einen hohen einstelligen Wert sinken. "Fällt das Wachstum aber schwächer aus, dürfte diese Konsensprognose prozentual zweistellig zurückgehen", so Wylenzek.
Die zusätzlichen Investitionen in das künftige Wachstum habe das Unternehmen nicht mit entsprechend höheren mittelfristigen Zielen verbunden, kritisierte die Expertin. Beiersdorf sei überhaupt spezifische mittelfristige Zielvorgaben schuldig geblieben. Damit habe der Konzern die Minderheitsaktionäre "brüskiert", was am Markt negativ aufgenommen werden dürfte. Mehrheitsaktionär der Beiersdorf AG ist die Holding Maxingvest, die der Familie Herz gehört. Knapp zehn Prozent der Aktien liegen ferner bei Beiersdorf selbst.

FRANKFURT (Dow Jones Newswires / dpa-AFX)
Mannie liked last!
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.


Deelnemen aan het forum + meer functies?

Deel kennis en vragen met duizenden beleggers,
minder advertenties, ideaal voor smartphone, betere
gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete
onderwerpen. Registreer binnen 1 minuut!



Plaats reactie