SZU Sudzucker

Beleggen in aandelenbeurzen Europa: DAX, FTSE 100, CAC40, etc.

sjos
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 601
Contacteer:

SZU Sudzucker

Bericht door sjos »

Een hele rist omzet- en winstwaarschuwingen hebben de koers van de Duitse suikerproducent Südzucker geen goed gedaan. Aan de basis van de tegenvallende resultaten ligt naar de mening van Geert Van Herck van Leleux een "profit squeeze" in de voor SZU cruciale suikerdivisie (52% van de omzet maar 66% van de bedrijfswinst of EBIT).

Immers de wereldmarktprijs voor suiker daalde van een piek van 35 dollar begin 2011 tot 15 dollar in de eerste maanden van 2014 (in het zog hiervan daalde ook de door de Europese Commissie vastgelegde suikerprijzen).

Langs de kostenzijde steeg de prijs die SZU aan de Europese suikerbietenproducenten moet betalen in het kader van het Europese suikerbeleid.

In dezelfde periode waarin de suikerprijs daalde, steeg de prijs voor suikerbieten van 40 naar 49 euro/ton. Ziehier het plaatje die voor de scherpe winstdaling bij SZU zorgde.

Maar net zoals voor alle bedrijven die in de grondstoffensector aanwezig zijn, geldt dat de aandelenkoersen meesurfen op de trends van de onderliggende grondstoffenprijzen.

Stijgende grondstoffenprijzen ondersteunen de koersen en vice versa.

Vermits de wereldmarktprijs voor suiker recentelijk reeds van 15 naar 17,50 dollar steeg en op het punt staat verder opwaarts uit te breken, is Van Herck van oordeel dat een positievere stemming op de suikerprijs positief zal afstralen op SZU. Van Herck heeft een advies opbouwen

Bron:moneytalk

Dat uitbreken van de suikerprijs zou een gevolg kunnen zijn van de verwachte impact van El Nino (droogte bij suikerrietproducenten).
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.

Volg Beursig.com op Twitter en Facebook

Lukang
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 637
Contacteer:

Re: SZU Sudzucker

Bericht door Lukang »

Leleux komt deze week met een grondige analyse van dit aandeel.

http://www.leleux.be/Leleux/WebSite.nsf ... yse-NL.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
port. Bekaert Proximus Nyrstar Elia Agfa Tess. Socfinasia Ahold engie Enel Telecom Italia Pfizer tinc Solvay Telenet kbc euronav Xior Sofina ab inbev gimv umicore neste nokia en fondsen

sjos
Forum elite
Forum elite
Contacteer:

Bericht door sjos »

Bedankt voor de link.
Ik volg dit aandeel reeds geruime tijd (een aantal jaren) op sporadische wijze. Geaarzeld jaren terug toen ze op 14 noteerden (en het toen ook moeilijk hadden door de Europese regelgeving) om dan toch verleden jaar in te stappen aan 22 Euro na een sterke koersdaling. Ik heb naderhand wel lager verder ingekocht. Ik denk ook dat de bodem zich nu vormt en de 14 Euro niet zal bereikt worden.
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.

sjos
Forum elite
Forum elite
Contacteer:

Bericht door sjos »

"Barclays veroordeeld om 10 jaar lang goudprijs te hebben gemanipuleerd

dinsdag 27 mei 2014

Het kan allemaal heel snel gaan. Ongeveer een week geleden verscheen op Zero Hedge een blog onder de titel "From Rothschild To Koch Industries: Meet The People Who "Fix" The Price Of Gold". Zero Hedge lichtte daarin een tipje van de sluier op wat betreffende de manipulatie van de goudprijs.

Enkele dagen nadien nam het hoofd de goudhandel bij Barclays ontslag, waarmee impliciet werd aangegeven dat de Britse bank wel degelijk betrokken was bij de manipulatie van de goudprijs. Inmiddels heeft Barclays ook al een boete opgelopen van 26 miljoen pond.

Barclays werd tot die boete veroordeeld door de UK Financial Conduct Authority om 10 jaar lang goudprijs te hebben gemanipuleerd, mogelijk in opdracht van een klant. Trader Daniel James Plunkett zette een stroom verkooporders in de markt, met de duidelijke bedoeling om de goudprijs te doen dalen. "

WAT HEEFT DAT NU MET SUDZUCKER TE MAKEN ?

Wel datzelfde Barclays laat zijn licht ook schijnen op dat aandeel:
" Die britische Investmentbank Barclays hat das Kursziel für Südzucker nach einer Analystenveranstaltung von 11,00 auf 10,00 (Kurs: 15,16) Euro gesenkt und die Einstufung auf "Underweight" belassen. Das Treffen in der vergangenen Woche habe keine Erkenntnisse gebracht, die seine Sorgen hätten mildern können, schrieb Analyst Liam Rowley in einer Studie vom Mittwoch. Der Verfall der Zuckerpreise in der EU sowie der Profitabilität sei eher ein strukturelles als ein zyklisches Phänomen.
er übermäßig generösen Aktienbewertung.
Der mittelfristige Ausblick des Unternehmens erscheine ihm als langfristiger Idealfall passender eingestuft, so Rowley. Es sei optimistisch, darauf zu setzen, dass "alle vier Geschäftsbereiche zur gleichen Zeit aus allen Rohren feuern". Der "mittelfristige" Ausblick beziehe sich zudem auf eine Zeit nach dem Fall der Zuckerquote, wofür die Berechenbarkeit bestenfalls unsicher sei. Die Lage werde noch schlimmer, bevor an eine Erholung zu denken sei, so das Fazit des Barclays-Experten.
Entsprechend der Einstufung "Underweight" rechnen die Analysten von Barclays Capital damit, dass sich die Aktie in den kommenden zwölf Monaten im Vergleich zu den anderen Titeln im beobachteten Sektor unterdurchschnittlich entwickeln wird./ag/zb
Analysierendes Institut Barclays Capital.

Wie geeft er nog "krediet" aan dat Barclays ? Ik zie enkel dat het aandeel goed stand houd rond de 15 Euro. Zou Barclays het zwaar geshort hebben ?

sjos
Forum elite
Forum elite
Contacteer:

Bericht door sjos »

In de Belegger van verleden week (27 mei) wordt ook dit aandeel besproken met als slotbemerking dat het lijkt uit te bodemen.
Vandaag evenwel gaat het terug onder de 15 Euro. Het zou me niet verbazen dat het ook een prooi van de shorters is.

DookiE
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 5
Contacteer:

Bericht door DookiE »

Hebben positie opgetrokken laatste maand maar de invloed daarvan lijkt mij alleszins toch beperkt te moeten blijven.
Zie: http://shortsell.nl/short/Suedzucker" onclick="window.open(this.href);return false;

Ze bereiken toch stilletjes aan hun 5 year low. Het kan altijd nog lager (2008) maar zonder algemene neerwaartse tendens zie ik ze toch ook stilaan uitbodemen. Ik hou me alvast klaar om aan te kopen.

Arendsoog
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 570
Contacteer:

Bericht door Arendsoog »

Südzucker is o.a. vernoemd in onderstaand overzicht:
Corbion in top waardering Europese voedingsproducenten
Maandag 9 juni 2014

Kijkende naar de individuele waarderingen van de Europese voedingsproducenten dan zien we dat op basis van de Cape het Nederlandse Corbion veruit het hoogste gewaardeerd is. De Cape, ook wel de Shiller PE genoemd, van Corbion van 75 is veruit het hoogste in de Europese sector. Andere bedrijven met vrij hoge CAPE’s zijn het Belgische Greenyard Foods en het Duitse Symrise.
voedingsproducenten.jpg
Shiller PE = koers / gemiddelde resultaat per aandeel afgelopen 10 jaar)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

sjos
Forum elite
Forum elite
Contacteer:

Bericht door sjos »

Südzucker relatief goedkoop gewaardeerd

vrijdag 20 juni 2014

Op dit ogenblik noteert Südzucker volgens Geert Van Herck van Leleux aan een K/W van 11 en een K/Boekwaarde van 0,94. De overeenkomstige ratios voor de SX3P zijn 20,35 en 3,69. SZU heeft een brutodividendrendement van 3,3%, voor de sectorindex is het cijfer 2,69%.

SZU heeft ook een mooie parcours afgelegd op het vlak van haar schuldafbouw: de ratio nettofinanciële schuld/kasstroom daalde van 3,2 in het boekjaar 2008/2009 naar 0,8 in het afgelopen boekjaar.

Tenslotte blijft de rendabiliteit van het ingezette kapitaal (vaste activa + werkkapitaal) op een hoog peil: gemiddeld 11,6% over de afgelopen vijf jaar.

Op basis van de gunstige waardering, het zeer negatieve sentiment, de opvering van de internationale suikerprijs geeft Van Herck een opbouwenadvies voor SZU. Veel slecht nieuws is reeds in de koers verwerkt.

De zenuwachtigheid kan nog wel een aantal maanden aanhouden en daarom verkiest Van Herck een eerste positie in te nemen rond 14 euro (sterke technische steun op 13,90 euro). Zijn advies luidt opbouwen

bron:http://moneytalk.knack.be/economie/geld ... 968562.htm

sjos
Forum elite
Forum elite
Contacteer:

Bericht door sjos »

Michael Gschrei, Aktienexperte und Marktkenner von Aris, findet aktuell die Anteilsscheine von Südzucker äußerst attraktiv.

Vier Argumente überzeugen mich von dieser Aktie: Südzucker ist Europas größter Produzent von Zucker, Süßersatzstoffen und Fruchtsaftkonzentrat für die Industrie mit einem Umsatz von über sieben Milliarden Euro. Zum Zweiten hat Südzucker aus fundamentaler Sicht eine sehr solide Bilanz: Die Eigenkapitalquote beträgt 36 Prozent, die Nettoverschuldung geringe 79 Millionen Euro und die Liquidität beläuft sich auf über eine Milliarde Euro. Zum Dritten erwirtschaftete Südzucker in den vergangenen Jahren einen positiven Free Cashflow von deutlich über 400 Millionen pro Jahr. Damit konnte das Unternehmen, und das ist das letzte Argument, an seine Aktionäre immer eine attraktive Dividende ausschütten.

Auch wenn der Zuckermarktpreis im aktuellen Geschäftsjahr vorerst nicht wieder ansteigen sollte und die europäische Zuckermarktordnung im Jahr 2017 den Quotenzucker abschafft, wird Südzucker aufgrund seiner überragenden Marktposition weiterhin hohe positive Cashflows erzeugen können.
Südzucker wird derzeit an der Börse mit einer Marktkapitalisierung von 3,3 Milliarden Euro unter dem Substanzwert gehandelt. Für den langfristig orientierten Anleger ist dieses Kursniveau eine sehr gute Einstiegschance.

bron:http://www.finanzen.net/nachricht/aktie ... er-3657796

nobu
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 95
Contacteer:

Bericht door nobu »

Zijn we hier terug naar boven vertrokken ?

Deelnemen aan het forum + meer functies?

Deel kennis en vragen met duizenden beleggers,
minder advertenties, ideaal voor smartphone, betere
gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete
onderwerpen. Registreer binnen 1 minuut!

Plaats reactie