BMW AG

Beleggen in aandelen beurzen Frankfurt DAX, Londen FTSE 100, Parijs CAC40

Gebruikersavatar
jack.
Premiummember
Premiummember
Berichten: 1302
Lid geworden op: 14 sep 2017 11:17
waarderingen: 1381
Contacteer:

Re: BMW AG

Bericht door jack. » 23 jul 2019 16:21

BMW waarschuwt voor nieuwe winstdaling
11:59 (20/03) - Bron: De Tijd

©REUTERS
De Duitse autobouwer waarschuwt dat de winst dit jaar voor het tweede jaar op rij zal zakken en belooft 12 miljard kosten weg te snijden tegen 2022.

De Duitse autofabrikant BMW start een miljardenbesparingsplan en verwacht dat de winst dit jaar lager zal zijn dan die van vorig jaar. Handelsperikelen en stijgende uitgaven wogen ook in 2018 al op de cijfers. Naast 'investeringen in nieuwe technologieën en de mobiliteit van de toekomst' zegt het bedrijf ook dat striktere CO2-normen naleven handenvol geld kost.


De operationele winstmarge zou in 2019 tussen 6 en 8 procent uitkomen nadat ze vorig jaar met 2 procentpunten was gedaald tot 7,2 procent. Het streefdoel blijft een marge van 8 tot 10 procent. Opbeurend nieuws is dat niet: na het nieuws gaat er bijna 5 procent van de koers. De beurswaarde zakte met ruim 2 miljard euro naar afgerond 47 miljard.


Vorig jaar viel de nettowinst van BMW met 16,9 procent terug tot 7,2 miljard euro. Daar gaan in 2019 al honderden miljoenen af door tegenzittende grondstoffenprijzen en wisselkoersen. In 2018 zakte de omzet al met 0,8 procent door de verkoopcijfers, die globaal wel 1,1 procent stegen, om te rekenen naar euro.


En dan rekent het bedrijf nog op een wereldwijd stabiel politiek-economisch toneel.


Autosector worstelt
De nervositeit bij BMW komt niet uit het niets. Iets meer dan een maand geleden gaf zijn rechtstreekse concurrent Daimler (Mercedes) al toe dat de nettowinst met een derde was gezakt in 2018, en dat 2019 'extreem moeilijk wordt'. Allemaal moeten de klassieke autofabrikanten de opmars van de elektrische auto zien te volgen, terwijl de consument verbazend snel geen zin meer heeft in nieuwe dieselwagens.


Die gemoedstoestand sijpelt ook duidelijk door in de cijfers en de beursprestatie van toeleveranciers voor de sector, zoals het Belgische Bekaert of Melexis.


Ook vandaag voelt de rest van de sector de gevolgen. De cijfers van BMW verschenen om 10u. Pas daarna gingen Daimler (-1,6%) en Volkswagen (-2,3%) onderuit. Ook de koers van Melexis reageerde, en verloor rond het middaguur 1,7 procent.


Kurt Vansteeland
Sven Watthy
Koen Lambrecht
Tdv liked last!



powered by Surfing Waves

Gebruikersavatar
jack.
Premiummember
Premiummember
Berichten: 1302
Lid geworden op: 14 sep 2017 11:17
waarderingen: 1381
Contacteer:

Re: BMW AG

Bericht door jack. » 23 jul 2019 16:25

https://www.tijd.be/ondernemen/auto/vet ... 46865.html


Vette jaren zijn voorbij voor BMW en co.
21 juli 201913:34

Schermvullende weergave

©BELGAIMAGE
Oliver Zipse moet als nieuwe CEO BMW uit het slop halen. Net als concurrenten Daimler en Audi laveert de Beierse premiumautobouwer langs tal van valkuilen.

‘Het blonde haar is steeds accuraat gekamd, de das perfect geknoopt. In vrijetijdskledij, laat staan op turnschoenen, heeft men hem nog nooit gezien.’ Volgens de Duitse zakenkrant Handelsblatt is de nieuwe CEO van BMW Oliver Zipse, net als zijn voorganger Harald Krüger, een echte gentleman.

Krüger, die onder almaar grotere druk stond van kritische aandeelhouders, had begin juli aangekondigd geen nieuw mandaat als CEO na te streven. De onopvallende Krüger zal vooral herinnerd worden van de autobeurs in Frankfurt in 2015, toen hij bij de voorstelling van een nieuw model flauwviel. Sindsdien verscheen hij bij voorkeur zittend in het openbaar, zoals toen hij eind juni op een persevent in München na een bizar stukje kindertoneel zijn wollige visie op de toekomst van de mobiliteit voorstelde.

TIP
Begin uw dag goed geïnformeerd.

Ontvang nu De Tijd Vandaag.

Vul uw e-mailadres in

Elke dag (ma.-za.) via e-mail - Uitschrijven in één klik

Die toekomst moet de donderdag officieel aangestelde Zipse vanaf volgende maand waarmaken. De nieuwe CEO treedt aan in moeilijke omstandigheden. BMW stuurde het voorbije jaar al twee winstalarmen uit.

In het eerste kwartaal schreef het bedrijf voor het eerst in tien jaar rode cijfers door de voorziening van 1,4 miljard euro die BMW aanlegde voor een verwachte Europese kartelboete. Concurrent Mercedes-Benz stak BMW al in 2016 voorbij als grootste luxewagenbouwer van Duitsland.

Elektriciteit
Het grootste probleem van de Münchense autobouwer is elektriciteit. Krügers voorganger en huidig BMW-voorzitter Norbert Reithofer lanceerde in 2013 de i3. Met die elektrische auto, grotendeels uit carbon gemaakt, toonde het merk zijn technologisch vernuft. Met een aankoopprijs onder de 40.000 euro was de i3 een uitzonderlijke e-auto.

Krüger verkwanselende die elektrische voorsprong volledig. In plaats van verder te bouwen aan nieuwe e-auto’s lanceerde hij liever winstgevende hoogverbruikers, zoals de monstrueuze SUV X7. Pas volgend jaar brengt BMW een tweede elektrisch model op de markt.

Intussen heeft de hippe concurrent Tesla BMW genadeloos voorbijgestoken. Zelfs Volkswagen zet sinds het Dieselgate-schandaal alles op alles voor de doorbraak van de volledig elektrische auto’s. BMW wil geen keuze maken tussen de verschillende aandrijvingen. Die ‘technologische openheid’ roept weerstand op. ‘Ik verwacht een modeloffensief, dat Tesla van de tafel blaast’, eiste Daniela Bergdolt, de kuitenbijtster van een Duitse beleggersvereniging eerder dit jaar op de algemene vergadering.

Ik verwacht een modeloffensief, dat Tesla van de tafel blaast.
DANIELA BERGDOLT
DEUTSCHE SCHUTZVEREINIGUNG FÜR WERTPAPIERBESITZ
BMW staat dus voor miljarden-investeringen, niet alleen in elektrische maar ook in zelfrijdende technologie. Wie 100.000 euro neertelt voor een limousine uit de 7-reeks, verwacht de allernieuwste gadgets. De situatie is zo nijpend dat BMW onlangs een monsterverbond sloot met Mercedes-moeder Daimler om samen autonome auto’s te ontwikkelen.

Premiumcrisis
BMW is niet het enige premiummerk dat in lastige papieren zit. Audi likt nog altijd de wonden van het dieselschandaal in 2015. Daimler moest in een dik jaar tijd al vier winstwaarschuwingen uitsturen. De nieuwe CEO’s, Ola Källenius bij Daimler en de Nederlander Bram Schot bij Audi, zetten meteen grote besparingsprogramma’s op poten.

Dat de drie Duitse luxemerken door barre tijden gaan, is vooral te wijten aan hun wereldwijde succes. Van Rusland over Dubai tot Hongkong staat de Duitse limo bekend als het ultieme statussymbool. De drie verkopen elk bijna de helft van hun auto’s in China en de Verenigde Staten, en amper 14 procent op de Duitse thuismarkt. Die positie maakt ze extra gevoelig voor de groeiende internationale handelsconflicten.

Schermvullende weergave

BMW-CEO Harald Krüger viel in 2015 flauw bij zijn eerste persconferentie op het autosalon van Frankfurt. ©BELGAIMAGE
Hoewel de drie merken hun verkoop in China vorig jaar fors zagen stijgen, baart de kwakkelende totale autoverkoop in dat Aziatische land hen zorgen. De BMW-groep, die ook het populaire Britse merk Mini omvat, krijgt ook de brexit op haar bord. In Europa dreigen de premiummerken vanaf 2021 bovendien forse boetes te moeten betalen als hun zware modellen de Europese CO2-uitstootdoelen niet zouden halen.

Toch kunnen de Duitse luxemerken niet afgeschreven worden. Als kleinste van de drie heeft BMW weliswaar minder sterke schouders dan Daimler en Volkswagen-dochter Audi, maar met een winstmarge van bijna 8 procent en een gigantische cashflow is BMW, net als Mercedes-Benz, financieel kerngezond.

BMW raakte als enige niet in opspraak bij het gesjoemel met diesels. In tegenstelling tot Mercedes en Audi ging de verkoop bij BMW er dit jaar licht op vooruit. Zipse kan opnieuw een gooi doen naar de felbegeerde titel van grootste premiumautomerk.

Lees meer
Lukas Vanacker, Redacteur Ondernemen
LEES VERDER

AUTO
Chinees BAIC koopt 5% van Mercedes-bouwer Daimler
Het Chinese staatsbedrijf heeft inmiddels 2,5 procent van het Duitse concern in handen en het kooprecht op nog eens 2,5 procent.

AUTO
Volvo roept 40.000 Belgische diesels terug om brandgevaar
De Zweedse autofabrikant Volvo haalt over de hele wereld ruim 500.000 auto's terug naar de garage, waarvan 40.000 in België.

GESPONSORDE INHOUD
Verpakkingsmateriaal: van alledaags naar taboe
Vaak zien bedrijven niet in dat bepaalde zaken die gisteren nog perfect normaal waren, vandaag in de taboesfeer beland zijn. Een voorbeeld? Plastic verpakkingsmateriaal.

AUTO
BMW kiest productiebaas Zipse als nieuwe CEO
Oliver Zipse moet vanaf midden augustus de rust doen weerkeren bij BMW.
3 van 100
RECENT NIEUWS
MARKTEN LIVE
16:11
Spaanse premier verliest vertrouwensstemming
16:02
IMF verlaagt opnieuw groeiprognose wereldeconomie
15:55
Spoorvakbond OVS bevestigt stakingsaanzegging voor 27 juli
15:39
Privacy-activist verslikt zich in juridische chatbot
15:33
Noordpoolgebied staat in brand
15:21
Chinese ex-premier Li Peng, 'de beenhouwer van Peking', overleden
09:58
Brussel: industrietrio motor van Bel20-klim
14:01
Zuid-Korea beschuldigt Russisch legervliegtuig van schending luchtruim
Advertentie
Tdv liked last!

Gebruikersavatar
ringoeur
Forum actieveling
Forum actieveling
Berichten: 949
Lid geworden op: 25 jun 2013 11:07
waarderingen: 843
Contacteer:

Re: BMW AG

Bericht door ringoeur » 05 dec 2019 08:53

Bankhaus Lampe verhoogt het advies op BMW van ‘Sell’ naar ‘Hold’. Het koersdoel gaat van 65 euro naar 77 euro.

Deelnemen aan het forum + meer functies?

Discussieer met duizenden beleggers, minder
advertenties, ideaal voor smartphone, betere
gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete
onderwerpen. 
Registreer binnen enkele tellen



Plaats reactie