Volkswagen FVOW DE0007664005

Beleggen in aandelen beurzen Frankfurt DAX, Londen FTSE 100, Parijs CAC40, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
charel01
Premiummember
Premiummember
Berichten: 20704
Lid geworden op: 02 Jan 2012 20:17
Locatie: Provincie Antwerpen
waarderingen: 7240
Contact:

Re: Volkswagen FVOW DE0007664005

Berichtdoor charel01 » 24 Jul 2017 14:43

Der Spiegel beschuldigt Duitse autoconstructeurs van kartelafspraken
In een artikel dat Der Spiegel op 21 juli publiceerde, stelt het Duitse weekblad dat de 5 Duitse automerken (VW, Mercedes, Audi, Porsche en BMW) die eigendom zijn van Volkswagen, Daimler en BMW mogelijk inbreuken gepleegd hebben op het mededingingsrecht. Volgens het artikel zouden de Duitsers sinds de jaren 90 via meer dan 60 werkgroepen hebben samengewerkt op het vlak van verschillende technische kwesties. Het doel zou geweest zijn om technologieën op elkaar af te stemmen om zo de kosten te drukken. Volkswagen zou zich ongeveer een jaar geleden als klokkenluider gemeld hebben en alle workshops en overeenkomsten ter beschikking van de mededingingsautoriteiten gesteld hebben. Ook Daimler zou als klokkenluider naar voren gekomen zijn, volgens sommige bronnen in een later stadium. De Europese Commissie bevestigt dat er een onderzoek lopende is, maar geeft voorts geen commentaar.

De meest frappante beschuldiging is dat de Duitse autobouwers de grootte van de adBlue tank (die gebruikt wordt voor de (na)behandeling van dieselemissies) gestandaardiseerd zouden hebben. Om kosten te besparen zouden ze zijn overeengekomen de inhoud te beperken tot 8 liter. Voor praktische doeleinden zou die tank evenwel te klein zijn. Dit zou ertoe kunnen geleid hebben dat de autobouwers er gezamenlijk voor gekozen hebben om de emissietesten in het labo te 'gamen' (in plaats van ervoor te zorgen dat de werkelijke emissies op de openbare weg aan de limieten voldeden). Volgens Der Spiegel zouden de Duitse constructeurs eveneens afspraken gemaakt hebben over de selectie van toeleveranciers, technische specificaties en kosten van bepaalde onderdelen. Nochtans zegt het artikel niets over concrete prijsafspraken.

Het is moeilijk om een onderscheid te maken tussen normale samenwerking binnen een sector en echt anti-concurrentieel gedrag. Het is immers zeer courant dat constructeurs samenwerken. Zo werken Daimler en BMW samen op het vlak van de aankoop van onderdelen, terwijl VW en Daimler samenwerken op het vlak van lichte bedrijfsvoertuigen. Voorts werken ze samen aan industriestandaarden (bijv digitale kaarten, laadpalen, …) om duplicatie van R&D-uitgaven te vermijden. Het feit dat de Duitsers dus samenwerkten kan allerminst als een verrassing gezien worden. Of er werkelijk een lijn overschreden is, weten we niet. In elk geval wordt er geen gewag gemaakt van prijsafspraken naar de consument toe. Dit zou veel ernstiger zijn. Het artikel in Der Spiegel is (uiteraard) heel sensationeel: het heeft het over 'het grootste kartel in de Duitse geschiedenis'. Het geeft evenwel geen concrete voorbeelden van illegale activiteiten.

BMW verwerpt deze ochtend in een persbericht de beschuldiging als zou het moedwillig te kleine adBlue tanks gebruikt hebben. De empirie lijkt dit in elk geval te bevestigen: de emissiewaarden van BMW onder reële omstandigheden zijn doorgaans bij de betere van de klas. Daimler en VW reageerden nog niet. Zij rapporteren deze week tweedekwartaalcijfers en wij verwachten op dat moment dan ook meer uitleg omtrent de beschuldigingen.

Mogelijke boetes voor kartelvorming opgelegd door de Europese Commissie kunnen oplopen tot een maximum van 10% van de omzet. In dat geval zouden de boetes kunnen oplopen tot respectievelijk 22 miljard euro voor VW, 15 miljard euro voor Daimler en 9,4 miljard euro voor BMW. Op dit moment zouden we evenwel niet te hard van stapel lopen. De meest recente boete over prijsafspraken in de autosector was die voor Daimler Trucks in 2016. Die bedroeg 0,7% van de omzet van 2015. Voorts weten we evenwel nog niet of er überhaupt sprake is van prijsafspraken. Indien we die 0,7% als maatstaf hanteren, komen de boetes per autobouwer niet boven de 2 miljard euro uit. Indien er daadwerkelijk een boete dient betaald te worden, kunnen VW en Daimler mogelijk rekenen op mildheid aangezien zij het kartel aan het licht brachten. In zo'n geval kan de Europese Commissie de boete zelfs volledig kwijtschelden.

De onthullingen/beschuldigingen van vrijdag slaan een nieuwe deuk in de reputatie van de autosector. Bovendien vergroten ze de onzekerheid in een sector die al geplaagd wordt door structurele besognes (elektrificatie, zelfrijdende auto, daling marktaandeel diesel, …). De analisten van KBC Asset Management denken evenwel dat dit voldoende vervat zit in de zeer lage waardering van de aandelen van de Europese autoconstructeurs. Hun aanbevelingen blijven dan ook vooralsnog ongewijzigd.



Volkswagen: “Houden”, koersdoel 160 euro
Daimler: “Kopen”, koersdoel: 82 euro
BMW: “opbouwen” koersdoel: 95 euro
Peugeot: “Kopen”, koersdoel 24 euro
Go with the flow.


Gebruikersavatar
charel01
Premiummember
Premiummember
Berichten: 20704
Lid geworden op: 02 Jan 2012 20:17
Locatie: Provincie Antwerpen
waarderingen: 7240
Contact:

Re: Volkswagen FVOW DE0007664005

Berichtdoor charel01 » 24 Jul 2017 15:49

Kartelonderzoek haalt Duitse autobouwers onderuit
De aandelenkoersen van de Duitse autobouwers krijgen voor de tweede dag op rij
zware klappen. De Europese Commissie opent een onderzoek naar mogelijke
kartelafspraken.

BMW probeerde deze ochtend als enige het tij te keren. De autobouwer ontkent dat
er illegale kartelafspraken zijn gemaakt, en dat de BMW-wagens 'niet
gemanipuleerd en in regel zijn met alle wettelijke voorschriften?. Toch
verliest het BMW-aandeel 3,1 procent. Volkswagen zakt 2,9 procent en Daimler 3,9
procent.

Het Duitse blad Der Spiegel had vrijdag gemeld dat medewerkers van de
Volkswagen-groep (VW, Audi, Porsche), Mercedes (Daimler Benz) en BMW al sinds de
jaren negentig afspraken maken om de technologie om minder uit te stoten op
elkaar af te stemmen, en om daarbij ook druk te zetten op toeleveranciers.
Volgens BMW vonden er wel degelijk vergaderingen plaats, onder meer over de
Europese distributie van het middel om dieselwagens schoner te maken AdBlue,
maar werd er niets illegaals bedisseld. Volgens BMW zijn kartelafspraken met
andere autobedrijven ook niet mogelijk omdat de technologie die BMW gebruikt
'duidelijk anders is dan de andere op de markt'.

Toch kondigde de Europese Commissie aan de beschuldigingen te onderzoeken. De
Duitse voorzitter van Angela Merkels CDU/CSU-fractie Volker Kauder riep de
autoproducenten op open kaart te spelen om zich weer op de toekomst te kunnen
richten. 'Er zijn duidelijke aanwijzingen die kartelgedrag suggereren. Als dat
klopt, zullen we wet ook voor de machtige autobouwers laten gelden', waarschuwde
hij.

'De onzekerheid over mogelijke boetes en de afhandeling van het onderzoek kan
maanden op de aandelenkoersen van de Duitse autobouwers wegen', waarschuwt
analist Arndt Ellinghorst van Evercore ISI. 'Het wordt extreem complex en
moeilijk om de financiële schade van zulke afspraken te gaan bepalen. Er is
bovendien een grote grijze zone tussen wettelijke en onwettelijke samenwerking.'

Het kartelonderzoek kan voor beleggers op geen slechter ogenblik komen. De
auto-aandelen presteren al een tijd bijzonder mager. Het sjoemeldieselschandaal
is nog niet helemaal verwerkt, en de dure euro maakt het voor Duitse luxewagens
moeilijker om in de rest van de wereld te concurreren. Bovendien vrezen sommige
analisten dat vooral Volkswagen en Mercedes achterop hinken in de ontwikkeling
van elektrische wagens, die zowieso al handenvol geld kost en de komende jaren
op de marges kan wegen.

Tegen 5,6 (voor Volkswagen) tot 7,4 keer (voor BMW) hun verwachte winst dit
jaar, lijken de Duitse auto-aandelen goedkoop. Maar de onzekerheid over de
toekomst doet beleggers niet meteen toehappen.

Bron:"De Tijd"
Go with the flow.

Gebruikersavatar
charel01
Premiummember
Premiummember
Berichten: 20704
Lid geworden op: 02 Jan 2012 20:17
Locatie: Provincie Antwerpen
waarderingen: 7240
Contact:

Re: Volkswagen FVOW DE0007664005

Berichtdoor charel01 » 25 Jul 2017 16:12

25-07-2017 XETRA Volkswagen VZ Norddeutsche Landesbank Frank Schwope Buy 150,00
24-07-2017 XETRA Volkswagen VZ Exane BNP Paribas Stuart Pearson Outperform 170,00
24-07-2017 XETRA Volkswagen VZ Equinet Tim Schuldt Buy 166,00
Go with the flow.

Gebruikersavatar
charel01
Premiummember
Premiummember
Berichten: 20704
Lid geworden op: 02 Jan 2012 20:17
Locatie: Provincie Antwerpen
waarderingen: 7240
Contact:

Re: Volkswagen FVOW DE0007664005

Berichtdoor charel01 » 26 Jul 2017 12:35

europese-autobouwers.jpg

De grafiek hiernaast laat netjes zien dat de autosector recent een kleine correctie onderging, wat grotendeels het gevolg is van een de aantijgingen over een mogelijke Duitse kartelvorming in het segment van de CO2-uitstoot.
Bron:"Blog KBC-Bolero'
Go with the flow.

Gebruikersavatar
charel01
Premiummember
Premiummember
Berichten: 20704
Lid geworden op: 02 Jan 2012 20:17
Locatie: Provincie Antwerpen
waarderingen: 7240
Contact:

Re: Volkswagen FVOW DE0007664005

Berichtdoor charel01 » 27 Jul 2017 20:05

Ook Porsche hangt: 22.000 Cayennes 'besmet' met sjoemelsoftware
Duitsland verplicht Porsche tot het terugroepen van 22.000 Cayennes met 3 liter tdi-motor in Europa. Dat heeft de Duitse minister van Verkeer Alexander Dobrindt zopas bekendgemaakt. Volgens Dobrindt is een ongeoorloofd uitschakelsysteem vastgesteld voor reiniging van uitlaatgassen. Het zou gaan om sjoemelsoftware. Voor het model in kwestie is een toelatingsverbod uitgevaardigd, waardoor er ook geen nieuwe auto's op de markt kunnen komen.
Volgens Dobrindt werd een techniek ontdekt, die herkent wanneer een voertuig getest wordt. Bij die emissietests zou dan een "opwarmstrategie" aanspringen, die onder reële rijomstandigheden niet geactiveerd wordt.

Na Volkswagen en luxedochter Audi, is nu dus ook bij Porsche sjoemelsoftware vastgesteld. Porsche is eveneens een dochtermerk van Volkswagen.

Porsche gebruikt voor de dieselvariant van zijn SUV Cayenne motoren van Audi. Ook daar kwam het gebruik van ongeoorloofde software eerder al aan het licht bij een aantal modellen.

Volkswagen kondigt aan ook zijn model Touareg tegen het licht te zullen houden.
Bron:"HLN"
Go with the flow.

Gebruikersavatar
charel01
Premiummember
Premiummember
Berichten: 20704
Lid geworden op: 02 Jan 2012 20:17
Locatie: Provincie Antwerpen
waarderingen: 7240
Contact:

Re: Volkswagen FVOW DE0007664005

Berichtdoor charel01 » 31 Jul 2017 17:31

Volkswagen – Naar verluidt zou de Duitse autobouwer intern behoorlijk wat tegenstand ervaren rond de verkoop van een aantal merken, zoals motormerk Ducati. De belangengroepen die het personeel vertegenwoordigen zijn van mening dat een verkoop niet noodzakelijk is aangezien de onderneming voldoende winst maakt.
Bron:"Blog KBC-Bolero"
Go with the flow.

Gebruikersavatar
charel01
Premiummember
Premiummember
Berichten: 20704
Lid geworden op: 02 Jan 2012 20:17
Locatie: Provincie Antwerpen
waarderingen: 7240
Contact:

Re: Volkswagen FVOW DE0007664005

Berichtdoor charel01 » 31 Jul 2017 19:28

31-07-2017 Kepler Capital Buy 175,00
31-07-2017 UBS Patrick Hummel Buy 180,00
31-07-2017 JP Morgan Jose Asumendi Overweight 213,00
31-07-2017 Goldman Sachs Stefan Burgstaller Strong buy 200,00
:D
Go with the flow.

Kevander
Forum actieveling
Forum actieveling
Berichten: 920
Lid geworden op: 07 Nov 2012 14:04
waarderingen: 54
Contact:

Re: Volkswagen FVOW DE0007664005

Berichtdoor Kevander » 01 Aug 2017 00:15

^^
Als ze merken in de etalage zetten, zou ik niet te snel hopen op die koersen hoor. Kans is groot dat ze eerst de €110 weer gaan aantikken.

Volkswagen moet gewoon een deadline stellen en zeggen van bv. tegen 2030 maken we geen verbrandingsmotoren meer. Enkel en alleen elektrisch of CNG. En verder de pijlen richten op kwaliteit.
Dan sluit ik niet uit dat ze de €180 gaan bereiken.
in port: Ageas (€35), KBC (€55,24), KBCA (€31,64), GSK ($51,20), Ahold Delhaize (€18,50), AB Inbev, Shell (€30,09), BMW (€70), Bekaert (€40), Wereldhave Belgium (€91), BAM (€3,90), PostNL (€3,22)

Gebruikersavatar
charel01
Premiummember
Premiummember
Berichten: 20704
Lid geworden op: 02 Jan 2012 20:17
Locatie: Provincie Antwerpen
waarderingen: 7240
Contact:

Re: Volkswagen FVOW DE0007664005

Berichtdoor charel01 » 01 Aug 2017 08:05

'Automakers dicht bij reparatiedeal diesels'
WOLFSBURG (AFN) - Duitse autobouwers zijn dicht bij een akkoord over het repareren van sjoemeldiesels. De voorgestelde reparaties en investeringen gaan zo'n 5 miljard euro kosten, zo meldt persbureau Bloomberg maandag op basis van ingewijden.

Met de reparaties willen de fabrikanten, die elkaar woensdag treffen op de zogenoemde Diesel-top in Berlijn, tegemoetkomen aan de publieke ophef over hun dieselauto's. De auto's stoten meer broeikasgassen uit dan beloofd, als gevolg van gesjoemel in testen met uitstootwaardes. De voorgestelde reparaties zouden verder gaan dan wat de fabrikanten eerder voorstelden.

Naast reparaties wordt ook gesproken met de Duitse overheid over verhoogde investeringen in elektrisch rijden en het aantrekkelijker maken van het inruilen van diesels. De overheid zou in ruil voor de reparaties meer geld uittrekken voor laadpalen. Volkswagen, Mercedes-moederbedrijf Daimler, BMW en het Duitse ministerie van Transport wilden maandag niet reageren.

Autokartel

Volkswagen gaf in september 2015 toe met behulp van software vals te hebben gespeeld bij emissietesten. Daardoor leken diesels schoner dan ze in werkelijkheid waren. In de nasleep van de zogenoemde dieselgateaffaire bleek dat ook diesels van andere merken een hogere uitstoot hebben dan toegestaan.

Recent kwamen daar nog de beschuldigingen over een groot Duits autokartel bij. Verschillende instanties onderzoeken berichten in Duitse media over verboden afspraken van de fabrikanten over het delen van kosten, technologieën, strategieën en uitstootnormen voor diesels.

De autofabrikanten sloten maandag op de Duitse beurs 0,2 tot 1,3 procent lager.
Bron:"De Financiële Telegraaf"
Go with the flow.

Gebruikersavatar
charel01
Premiummember
Premiummember
Berichten: 20704
Lid geworden op: 02 Jan 2012 20:17
Locatie: Provincie Antwerpen
waarderingen: 7240
Contact:

Re: Volkswagen FVOW DE0007664005

Berichtdoor charel01 » 01 Aug 2017 16:50

Volkswagen ontving ten onrechte Europese lening
Volkswagen heeft onder valse voorwendselen een lening van €400 mln van de Europese Investeringsbank (EIB) gekregen. Het geld was bedoeld voor de ontwikkeling van schone automotoren, maar werd gebruikt voor een dieselmotor waarvan medewerkers van de autofabrikant wisten dat die de emissietests alleen zou halen door gebruik te maken van sjoemelsoftware.
Dit is de belangrijkste uitkomst van het onderzoek dat het Europese fraudebureau Olaf zeer recent heeft afgerond en waar internationale media dinsdag over berichten. De instelling onderzocht of Volkswagen onder valse voorwendselen tegen gunstige voorwaarden geld van de EIB heeft geleend. Sinds 1990 leende de bank €4,5 mrd uit aan VW, waarvan nog een deel openstaat.
Zoveelste deuk in imago

De uitkomsten van het onderzoek zijn de zoveelste deuk in het imago van het Duitse autoconcern in de nasleep van het dieselschandaal. In 2015 kwam aan het licht dat naar schatting 11 miljoen auto's zijn uitgerust met software die de motoren alleen tijdens officiële toelatingstesten in de zuinige stand zetten.

In een reactie op het schandaal kondigde de EIB begin 2016 aan voorlopig geen leningen meer aan Volkswagen te verstrekken. De uitkomsten zijn eveneens een smet op de rekening van de bank, gezien het groene imago dat het voorstaat. Van oudsher investeert de EIB in infrastructuur en ontwikkeling, maar de instelling is bezig haar portefeuille te verbreden.
De fraudeonderzoekers hebben geen aanwijzingen gevonden dat de EIB-lening is ingezet voor het ontwikkelen van de sjoemelsoftware zelf, schrijft nieuwssite Politico. Olaf, dat geen juridische stappen tegen Volkswagen kan nemen, heeft zijn bevindingen overgedragen aan de openbare aanklager in Braunschweig. Vanuit deze Duitse plaats wordt het strafrechtelijk onderzoek naar onder meer de top Volkswagen geleid.

Volkswagen heeft de lening van €400 mln in 2014 terugbetaald. Olaf stuurt daarom niet aan op het terughalen van de som geld.
Bron:"Het Financieel Dagblad"
Go with the flow.