Welke Italiaanse bank investeren ?

Beleggen in aandelen beurzen Frankfurt DAX, Londen FTSE 100, Parijs CAC40, etc.
Plaats reactie
Vijserkedenduvel
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 73

Welke Italiaanse bank investeren ?

Berichtdoor Vijserkedenduvel » 15 Jan 2014 20:27

2008 2014
Banca Monte dei Paschi di Siena 1,2 0,2
Banco Popolare 5 1,74
Banca Carige 2,8 1,73
Credito Valtellinese 7 1,54

de banken gaan het goed doen in de periferie
[i]in port: Kbca / Eurn / Nyr /XRP

13jorn
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 9

Re: Welke Italiaanse bank investeren ?

Berichtdoor 13jorn » 27 Okt 2016 10:22

Eens oprakelen

Icksray-1979
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 175

Berichtdoor Icksray-1979 » 27 Okt 2016 10:32

Ik heb UniCredit en Monte dei Paschi. Vraag me geen uitleg waarom, ik denk gewoon (na veel erover te lezen) dat dit nog een mooie (maar momenteel nog risicovolle) toekomst kan brengen...
Econocom - ArcelorMittal - Oxurion

USSENTERPRISE
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1188

Berichtdoor USSENTERPRISE » 27 Okt 2016 10:59

Iksray-1979 schreef:Ik heb UniCredit en Monte dei Paschi. Vraag me geen uitleg waarom, ik denk gewoon (na veel erover te lezen) dat dit nog een mooie (maar momenteel nog risicovolle) toekomst kan brengen...

Redelijk verschillende instellingen:
- UniCredit is een grote bank op Europese schaal met een beurswaarde van 15 mia EUR.
- Monte dei Paschi is quasi failliet. Heeft nog een beurswaarde van 800 mio EUR en zoekt voor 5 mia EUR vers kapitaal. Deze kapitaalsverhoging zal de bestaande aandeelhouders voor de zoveelste keer totaal verwateren. Wel een schitterende hoofdzetel in het centrum van Siena.

Zeus
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 303

Berichtdoor Zeus » 27 Okt 2016 11:01

Zowat de enige 'investeerbare' Italiaanse banken op dit moment zijn volgens mij Intesa Sanpaolo en Mediobanca. Al moet je altijd in het achterhoofd houden dat die prima gerunde instituten ook worden blootgesteld aan de systemische risico's die hun zwakke broertjes zijn.

Monte Dei Paschi, sorry, maar koop u dan een kraslot in uw plaatselijke gazettenwinkel.
Bij Unicredit behoort in de nabije toekomst een kapitaalsverhoging zeker tot de mogelijkheden (het aandeel is misschien op heel lange termijn interessant als je in het Centraal- en Oost-Europees groeiverhaal gelooft).
Icksray-1979 liked last!
Ahold, C&C Group, Deutsche Bank, Dynavax, EVS, Exmar, Flow Traders, Gazprom, Intercept, Noble Corp, OCI, PostNL, Publicis, Roularta, Suez, Synergy, Thrombo, US Silica, Veolia, Yamana Gold

Icksray-1979
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 175

Berichtdoor Icksray-1979 » 27 Okt 2016 12:21

Haha, da's wel een goeie (kraslot) :lol:
Ja hoor, weet/besef dat wel, maar heb zo enkele aandelen die 'k eerder uit krasloterij-visie heb gekocht (dus na beetje lezen, icm de koers, heb ik er dan enkele gekocht, waaronder deze 2, en option ;) )

Ge moest de Belg met het lot van 168 miljoen vorige week maar eens zijn hè :roll:

Soms mag gokken ook eens hè (met een deel van het geld uit winsten).
Econocom - ArcelorMittal - Oxurion

maartenverhoeve
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 169

Berichtdoor maartenverhoeve » 27 Okt 2016 20:53

Ik volg de Italiaanse niet maar zit pas in Banco Santander, een monstercashmachine uit Spanje, wereldwijd filialen en 6.5 miljard euro jaarlijks winst.
In een maand terug aan 3.9 euro, vandaag op 4.54 euro afgelsoten, meer nieuws kan je lezen op het forum dat ik pas opende (jammer genoeg off topic naar biotech gegaan)

Maarten
In port; socfinasia,GIMV, banco santander, Enwave, Ageas, Western Cop, Quest for growth, Intervest Offices, euronav, Proximus, ArGEN-x, galapagos, postNL, Bpost, Retail estate

Freddy
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 468

Berichtdoor Freddy » 27 Dec 2016 11:12

Tja, afgaande op het nieuws zou het wel eens over & out kunnen zijn

ECB raamt put bij Monte Paschi op 9 miljard

26 december 2016 21:52

Kurt Vansteeland

Temidden een snel verslechterende liquiditeit schat de ECB de put bij de derde Italiaanse bank fors hoger in dan enkele weken geleden.

Vlak voor Kerstmis gooide Banca Monte dei Paschi di Siena de handdoek in de ring: het zieltogende nummer drie van de Italiaanse banksector is er niet in geslaagd bij privé-aandeelhouders 5 miljard te vinden die nodig zijn om de aan flarden geschoten kapitaalbuffer op te lappen.

Een nationalisering van Monte Paschi is nu onafwendbaar. Maar 5 miljard lijkt in dat geval niet meer te volstaan, schrijft Il Sore 24 Ore maandagavond en wordt door de bank zelf bevestigd. Er is nu 8,8 miljard vers geld nodig om de buffers aan te sterken.

Dat lijkt vreemd, omdat de Europese Centrale Bank (ECB) voorafgaand aan de gefaalde private kapitaalronde instemde met een cijfer van 5 miljard. Maar dit keer zou Frankfurt op de stresstest van juli dezelfde strenge criteria toepassen als goed een jaar geleden het geval was voor de herkapitalisatie van de Griekse grootbanken, schrijft Il Sole. De bank zelf zegt bij de ECB meer uitleg te vragen over de gehanteerde methodologie.
Liquiditeit

Duidelijk is wel dat de toestand bij de oudste bank ter wereld door de onzekerheid in snel tempo verslechterd is, nu veel bedrijven en vermogende klanten hun geld bij de zwalpende instelling weghalen. De bank zelf maakt gewag van een 'snelle verslechtering van de liquiditeitspositie tussen 30 november en 21 december'.

Van die 8,8 miljard zou de Italiaanse overheid volgens Il Sole 4,5 miljard euro direct voor haar rekening nemen. Indirect zou de factuur voor Rome echter nog hoger uitvallen: van de 4,3 miljard die de obligatiehouders in het kader van de nieuwe Europese regels voor bankenreddingen moeten ophoesten, zou de overheid indirect 2 miljard dragen als compensatie voor de kleine obligatiehouders van Monte Paschi.

Met die compensatieregeling hoopt de Italiaanse regering een clash met Europa over de nieuwe bankenregels (zie inzet) te vermijden, zonder honderdduizenden Italiaanse spaarders die de voorbije jaren gretig op bankobligaties inschreven schrik aan te jagen.

De redding van Monte Paschi stuit nu al op verzet in Duitsland. Jens Weidmann, de voorzitter van de Bundesbank, zegt in een interview met de krant Bild dat een redding met overheidsgeld slechts 'de allerlaatste optie' mag zijn en bovendien alleen voor 'banken die fundamenteel gezond zijn'. En zeker over dat laatste heeft de Bundesbank-topman zijn twijfels.

Opmerkenswaardig is dat de Italiaanse overheid blijkbaar van plan is om een Arcoparreke te doen voor de kleine obligatiehouders.

Zeus
Premiummember
Premiummember

Berichtdoor Zeus » 27 Dec 2016 11:42

Freddy schreef:Opmerkenswaardig is dat de Italiaanse overheid blijkbaar van plan is om een Arcoparreke te doen voor de kleine obligatiehouders.

Dat is volgens de Europese regelgeving enkel mogelijk wanneer die particuliere investeerder foutief advies heeft gekregen van BMPS bij initiële investering in de obligatie.

Valt maar te bezien of ze bij de commissie aanvaarden dat dat collectief het geval was.
Ahold, C&C Group, Deutsche Bank, Dynavax, EVS, Exmar, Flow Traders, Gazprom, Intercept, Noble Corp, OCI, PostNL, Publicis, Roularta, Suez, Synergy, Thrombo, US Silica, Veolia, Yamana Gold

Zeus
Premiummember
Premiummember

Berichtdoor Zeus » 28 Mei 2018 14:43

De koersdalingen door de politieke impasse lijken mij wat overdreven. Stabiele instituten als Intesa of Mediobanca zijn nu wel een 'gokje' waard.
14-11-2014 liked last!