Rio Tinto

Beleggen in aandelen beurzen Frankfurt DAX, Londen FTSE 100, Parijs CAC40, etc.
Plaats reactie
QA1
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1411

Re: Rio Tinto

Berichtdoor QA1 » 09 Dec 2015 14:11

jens_dev schreef:Ik heb het gevoel dat je van nature erg tegendraads bent, QA1, maar goed, enkele punten:

- Zoals gezegd gaat mijn post uit van de hypothese dat de grondstoffenmarkt draait. Dat zal vroeg of laat sowieso gebeuren. De vraag is dan met welk aandeel je daar het beste op kan inspelen. Op dit moment heb of koop ik GEEN ENKEL van de genoemde bedrijven.
- Je komt sowieso bij de giants terecht omdat ze schaalgrootte hebben en produceren aan de laagste kosten.
- Ik zie niet in wat er verkeerd is aan beperkte leverage.
- Dat het EV in dit klimaat daalt is logisch.

Beste,

Een beperktere leverage bij bedrijven als RIO of BHP betekent in absolute cijfers toch wel enorme bedragen.
Er zijn kleinere bedrijven die het er beter vanaf brachten in bepaalde sectoren.
De EV voor bvb AM daalde minder dan bij anderen, dat is omdat die schulden niet verdwenen uiteraard. En alle druk komt dan op het deel equity, hetgeen het aandeel meer tot een soort van optie maakte dan tot een echt aandeel. Maar een studerende belegger houdt op voorhand rekening met het niveau van de schulden intern. Legt bvb dat bedrag opzij naast de investment in het aandeel: het is het geheel dat men dient te evalueren. Want bij zaken als RIO of BHP heeft men een groter deel at risk. En gaat het ook over veel grotere bedrijven.
Daarenboven is Australia een specifiek risico voor dergelijke zaken. Bij goede prijzen stonden ze daar bvb klaar met hunne extra mining Tax.

Wat je bvb in het oog kan houden, zeg dat al wel langer is bvb de verdere evolutie van de copperprices. Heb gesteld eerst eens kijken richting 2 USD, daar zijn we inmiddels zo ongeveer. Opvolgen what happens next.

Bedrijven als Rio en BHP hebben veel geld gespendeerd aan dividends en zo van die dingen. Daar vinden ondermeer de schulden hun oorsprong. Shareholder value creatie noemt men dat dan: eerder riskcreatie, want er zijn niet veel verdedigingen te vinden gezien ze hebben kunnen profiteren van enorm gunstige prijzen gedurende een langere periode. Daarop dient men verder te bouwen, ipv schulden aan te gaan die eigenlijk hebben gediend om ondermeer hoge dividends uit te betalen en dat is uiteraard niet goed te noemen.

Rare pogingen tot overnames waren er bovendien.
Meen me te herinneren iets als Potash: een geluk dat dat niet is doorgegaan. Ook al iets dat te mijden was trouwens, zoals ooit vermeld.

mvg

Layzie19
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 113

Berichtdoor Layzie19 » 09 Dec 2015 14:43

Even totaal naast de kwestie maar Rio Tinto staat ook op mijn watchlist vandaar de vraag :
Waarom staat de koers uitgedrukt in Pence ?

reteiP
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 297

Berichtdoor reteiP » 09 Dec 2015 15:06

Layzie19 schreef:Even totaal naast de kwestie maar Rio Tinto staat ook op mijn watchlist vandaar de vraag :
Waarom staat de koers uitgedrukt in Pence ?

Is standaard in London.

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 2831

Berichtdoor jens_dev » 09 Dec 2015 15:15

"Een beperktere leverage bij bedrijven als RIO of BHP betekent in absolute cijfers toch wel enorme bedragen"

> Net zoals hun ebitda in absolute cijfers een enorm bedrag is. Ik zie nog altijd het probleem niet. Leverage van RIO lag vorig jaar op zo’n 0,65. Dit jaar zal dat zo’n 1,2 zijn.

“Er zijn kleinere bedrijven die het er beter vanaf brachten in bepaalde sectoren. “

> En andere kleinere bedrijven zijn ondertussen al failliet. Ik blijf om voornoemde redenen van schaalgrootte en kostenvoordeel bij een giant.

“De EV voor bvb AM daalde minder dan bij anderen […]”

Ik staar me niet blind op de boekwaarde. In welke mate reflecteert die de echte waarde nog? Sommige bedrijven nemen stevige impairments, andere gaan veel minder ingrijpend tewerk.

“Bedrijven als Rio en BHP hebben veel geld gespendeerd aan dividends en zo van die dingen. Daar vinden ondermeer de schulden hun oorsprong”

Is dat zo? Tot voor kort werden die dividends nochtans perfect gedekt door de operationele kasstromen. Dit jaar niet meer voor BHP, wel nog voor RIO. Ik ken hun historische kapitaalallocatie niet.

“Rare pogingen tot overnames waren er bovendien.”

Zeker die van Glencore, toen het zijn kleinere rivaal RIO wou opslokken. Ondertussen heeft de toenmalige prooi een driemaal hogere beurskap dan de voormalige jager. Het kan verkeren.
Never waste a good crisis

QA1
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor QA1 » 09 Dec 2015 15:25

jens_dev schreef:"Een beperktere leverage bij bedrijven als RIO of BHP betekent in absolute cijfers toch wel enorme bedragen"

> Net zoals hun ebitda in absolute cijfers een enorm bedrag is. Ik zie nog altijd het probleem niet. Leverage van RIO lag vorig jaar op zo’n 0,65. Dit jaar zal dat zo’n 1,2 zijn.

“Er zijn kleinere bedrijven die het er beter vanaf brachten in bepaalde sectoren. “

> En andere kleinere bedrijven zijn ondertussen al failliet. Ik blijf om voornoemde redenen van schaalgrootte en kostenvoordeel bij een giant.

“De EV voor bvb AM daalde minder dan bij anderen […]”

Ik staar me niet blind op de boekwaarde. In welke mate reflecteert die de echte waarde nog? Sommige bedrijven nemen stevige impairments, andere gaan veel minder ingrijpend tewerk.

“Bedrijven als Rio en BHP hebben veel geld gespendeerd aan dividends en zo van die dingen. Daar vinden ondermeer de schulden hun oorsprong”

Is dat zo? Tot voor kort werden die dividends nochtans perfect gedekt door de operationele kasstromen. Dit jaar niet meer voor BHP, wel nog voor RIO. Ik ken hun historische kapitaalallocatie niet.

“Rare pogingen tot overnames waren er bovendien.”

Zeker die van Glencore, toen het zijn kleinere rivaal RIO wou opslokken. Ondertussen heeft de toenmalige prooi een driemaal hogere beurskap dan de voormalige jager. Het kan verkeren.

- hangt er vanaf wat in het studiewerk zit. Met zaken als RIO BHP etc... is uberhaupt veel meer geld(marktwaarde) verloren in deze fase gezien de mastodontgrootte.
- E.V. = Marktkap. plus netto schulden: veel van die boekhouding heb je dus niet nodig om dat te bepalen. Is eigenlijk heel eenvoudig
- U lijkt mijn redenering niet te begrijpen. Die dividends en dergelijke (inkopen van aandelen en zo) zijn wel betaald dmv schulden: want de schulden die zijn er. Lower dividends in het verleden betekent lower debt nu: zo simpel is het.

Kapitaalallocatie bij dergelijke zaken met perodes van enorm volatiele prijzen en na een periode van uitzonderlijk goede prijzen, ook gezien de ervaringen van 2008 hetgeen nog niet zo heel lang geleden is, zou simpel moeten zijn: no debt als uitgangspunt. Geen is geen, net cash zou er moeten zijn trouwens.
En keuze voor een opbouwend model uiteraard.

mvg

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 2831

Berichtdoor jens_dev » 09 Dec 2015 15:50

Ik las je E.V. als eigen vermogen of boekwaarde i.p.v. enterprise value. Nu houdt het al wat meer steek.

Als je dividends of inkoopprogramma's moet betalen met schulden ben je slecht bezig. Ik zeg maar dat ik niet weer vanwaar hun historische schulden komen. M&A? Investeringen? Kapitaal teruggeven aan de aandeelhouders? Er zijn meer mogelijkheden dan die laatste optie. Het zal ook sowieso niet hun doelstelling zijn om schuldenvrij te zijn vanwege de hefboom die je met schulden kan creëren. AB InBev werkt zelfs graag met een 'ideale leverage' van 2. Voor een sterk cyclisch bedrijf zou ik zo ver niet gaan, maar ik zie geen graten in de leverage van RIO. Het risico van die schuldenberg zie je vandaag bij de meeste majors.
Never waste a good crisis

QA1
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor QA1 » 09 Dec 2015 17:53

jens_dev schreef:Ik las je E.V. als eigen vermogen of boekwaarde i.p.v. enterprise value. Nu houdt het al wat meer steek.

Als je dividends of inkoopprogramma's moet betalen met schulden ben je slecht bezig. Ik zeg maar dat ik niet weer vanwaar hun historische schulden komen. M&A? Investeringen? Kapitaal teruggeven aan de aandeelhouders? Er zijn meer mogelijkheden dan die laatste optie. Het zal ook sowieso niet hun doelstelling zijn om schuldenvrij te zijn vanwege de hefboom die je met schulden kan creëren. AB InBev werkt zelfs graag met een 'ideale leverage' van 2. Voor een sterk cyclisch bedrijf zou ik zo ver niet gaan, maar ik zie geen graten in de leverage van RIO. Het risico van die schuldenberg zie je vandaag bij de meeste majors.

Beste,

Mijn excuses: u heeft gelijk E.V. kan idd verwarring scheppen: Het is dus Enterprise Value wat ik bedoelde.
Ivm schulden (RIO heeft er idd minder in % gezien): het hangt er idd van af hoe stabiel de cashflows in het algemeen kunnen vooropgesteld en ingeschat worden uiteraard en dit is een bijzonder volatiele omgeving, niet enkel in termen van commodityprijzen ook bvb in termen van currencysituaties. Deze zaken zijn echter wat ik noem 'depleting stories': een mijn geraakt ooit leeg en dan is het gedaan en zijn er potentieel residuele kosten. De cashlflows zelf bij zoiets dienen bijgevolg genuanceerd. Want als men beoordeelt of de dividends daarin passen: er wordt ook geleidelijk aan de substantie ingevreten potentieel. Voorgaande is een reden waarom ik zeg dat men best voor een opbouwend model kiest. Daarenboven zou ik erop letten of bij dergelijke zaken er een controleaandeelhouder is of iets in die aard. Zijn die er niet of wordt dat aan de markt overgelaten is er een specifiek bijkomend risico. Bovenover dat dergelijke zaken ook gedreven worden door liquidity. Alle mining/commodityfondsen zitten daarin. Variaties in liquidity horen tot de belangrijkste drivers van koersvorming bij dergelijke 'mastodonten'.

mvg

De Wereld
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 1521

Berichtdoor De Wereld » 15 Dec 2015 09:49

Bolero:

In een interview met Bloomberg Television laat Rio Tinto-topman Sam Walsh verstaan dat door de gedaalde ijzerertsprijs het
water aan de lippen staat bij heel wat producenten die binnenkort mogelijk ook de handdoek in de ring zullen gooien. “Ze
verbranden de kasreserves van hun aandeelhouders”, zo klinkt het.
MADNESS liked last!

Karl
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 546

Berichtdoor Karl » 19 Jan 2016 11:33

Rio Tinto tempert groei ijzerertsproductie
Gepubliceerd op 19 jan 2016 om 08:30

LONDEN (AFN) - Rio Tinto doet het dit jaar rustiger aan met de groei van zijn ijzerertsproductie. Daarmee reageert de mijnbouwgigant op dalende prijzen. Dat blijkt uit productiecijfers die 's werelds op een na grootste ijzerertsexporteur dinsdag bekendmaakte.

De productie zal met zo'n 4 procent toenemen, van 336 miljoen ton naar 350 miljoen ton. Vorig jaar groeide de productie op jaarbasis nog met zo'n 11 procent.

De prijs van ijzererts is sinds 2011 meer dan 75 procent gezakt, onder meer door een afnemende vraag vanuit China.
Nyrstar Engie Euronav KBC Galapagos Acacia ABN Amro

De Wereld
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 1521

Berichtdoor De Wereld » 12 Feb 2016 12:50

Beurs bij de lunch:

http://data.kbcsecurities.be/40/40/203/132790.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Bieraait liked last!