CGG VERITAS

Beleggen in aandelen beurzen Frankfurt DAX, Londen FTSE 100, Parijs CAC40, etc.
Plaats reactie
KAATSCLUB
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 598

CGG VERITAS

Berichtdoor KAATSCLUB » 09 Okt 2013 10:44

CGG-Veritas noteert op Euronext Parijs

CGG zit in de branche waarin ook het Nederlandse FUGRO actief is en er zijn ook een aantal joint ventures waarin beide bedrijven participeren.

Profiel
Compagnie Générale de Géophysique-Veritas is één van de grootste dienstverleners en leveranciers ter wereld van geofysische producten bestemd voor olie- en gasmaatschappijen. CGGVeritas is ontstaan door de combinatie van Compagnie Generale de Geophysique (CGG) en Veritas DGC in 2007. CGG werd opgericht in 1931 door Conrad Schlumberger en haalde haar eerste seismisch onderzoek binnen in 1932. In 1966, opende CGG haar eerste seismische dataverwerking centrum in Massy, Frankrijk. Digital Consultants werd opgericht in Houston, Texas in 1965 met een specifieke visie op digitale computers toepassingen op de geofysische industrie. In 1974 werd Veritas Energy Services, een geofysisch dienstenbedrijf, opgericht in Calgary, Canada. In 2007 nam CGG Veritas DGC over en veranderde de naam in CGGVeritas.

Seismiek

Seismiek is een geofysische methode om een beeld te krijgen van de ondergrond met behulp van kunstmatig opgewekte seismische golven. Seismiek wordt met name gebruikt in de olie-industrie, maar ook binnen de wetenschap vindt steeds meer toepassing van seismiek plaats.

Het verkrijgen van seismiek wordt "schieten" genoemd. In feite werkt het schieten van seismiek net als het maken van een echogram van het menselijk lichaam; geluidsgolven worden door een medium gestuurd en gedragen zich anders als ze zones van verschillende seismische snelheid tegenkomen. Het verschil in voorplantingssnelheid tussen twee geologische lagen, wordt de akoestische impedantie genoemd. Naarmate het verschil groter wordt, wordt de amplitude van de golf groter. Omdat er verschillende signalen naast elkaar worden weerkaatst, kan men met behulp van seismiek bepaalde lagen in de ondergrond traceren.

Een vergelijkbaar vakgebied in de wetenschap is de seismologie, dat via de seismische golven die bij aardbevingen ontstaan probeert de diepere delen van de Aarde in kaart te brengen. Dit in tegenstelling tot seismiek, dat zich beperkt tot de aardkorst.

CGG werkt met verschillende methodes nml Op land, op zee en tijd versus diepte.
Methodiek

Op land

Seismiek kent een aantal verschillende toepassingsmethoden. Sinds de jaren 60 is de 2D-seismiek bekend, waarbij de bron en de ontvangers ruwweg op één lijn staan. Sinds de jaren 90 is de 3D-seismiek meer in opkomst geraakt. Bij 3D-seismiek worden ontvangers ruwweg in een 3D-patroon geplaatst, zodat er meerdere lijnen naast elkaar geschoten kunnen worden.

Om seismiek te schieten, worden verschillende methoden gebruikt. Van oudsher werd dynamiet gebruikt om een schokgolf door de ondergrond te veroorzaken. Tegenwoordig wordt op het land (onshore) vooral een zogenaamde vibroseis gebruikt. Dit is doorgaans een vrachtauto met een op een bepaalde frequentie trillende plaat eronder. Dit is milieuvriendelijker dan dynamiet en biedt meer continue signalen.

Ter zee

Op zee (offshore) wordt gebruikgemaakt van een zogenaamde airgun, een apparaat dat vlak achter een boot hangt. Eens in de 10 seconden stuurt de airgun een schokgolf het water in. De golf bereikt de zeebodem en (even later) de onderliggende lagen. De weerkaatsingen worden opgevangen door een serie hydrofoons (onderwatermicrofoons), die aan een lijn 150 meter achter het schip gesleept worden

Door het gebruik van seismiek is bijvoorbeeld de inslagkrater van Chicxulub in Mexico ontdekt. Seismiek is tot dusverre de enige redelijk betrouwbare methode om "in de Aarde te kijken". Andere methoden, zoals gravimetrie en magnetisch onderzoek hebben een lagere resolutie.

Tijd versus diepte

Seismische resultaten worden verkregen door verschil in voortplantingssnelheden in verschillende gesteenten. Omdat ontvangers de tijd meten waarop een golf van de bron de ontvanger bereikt, is een seismische lijn altijd in tijd (meestal een schaal van milliseconden). Omdat de geologische structuren zich niet in tijd, maar in diepte bevinden en men ook boringen doet in diepte, moet er een conversie gemaakt worden van tijd naar diepte. Dit wordt gedaan door een model te maken van de voortplantingssnelheden in de ondergrond. "Snelle" gesteentetypen zoals steenzout lijken in een tijdssectie "ondiep" te liggen (korte tijd nodig voor een golf om door het medium te gaan). Om dat te corrigeren wordt een tijd-diepte model gebruikt.

Een bedrijf dat van oudsher actief is in seismiek is CGG. Inmiddels is het samengegaan met Veritas en heet het CGGVeritas.
Laatst gewijzigd door KAATSCLUB op 09 Okt 2013 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.

KAATSCLUB
Forum elite
Forum elite

Re: CGG VERITAS

Berichtdoor KAATSCLUB » 09 Okt 2013 10:56

CGG staat reeds een aantal maanden op mijn lijstje van aandelen die ik opvolg,
en dus ben ik hier ingestapt deze morgen aan koers 15,50 ...nadat het aandeel de laatste weken een stevige neerwaartse rit heeft gemaakt , we komen nml van 19,20 en hebben zomaar eventjes 17 rode dagen achter de rug :roll:
Een steun staat op 15,35 wat ook het begin was vd opwaartse rit beginnend eind april en ik reken er op dat dit opnieuw zal gebeuren ...een zekerheid is dit absoluut NIET :!:

Faecon
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 19

Berichtdoor Faecon » 09 Okt 2013 15:52

Ik heb er ok wat extrain port genomen na de recente daling... 15,75 wel.

Kzie dat je lumina copper ook in port hebt ? Aan hoeveel gekocht ?

Optimo
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 35

Berichtdoor Optimo » 09 Okt 2013 16:24

Mooi bedrijf, maar de koersbewegingen zijn niet voor elke maag bestemd. Gaat in postief klimaat hard omhoog, maar gaat ook hard naar beneden als het wat minder gaat. En dat is i(n beide richtingen niet altijd terecht), maar als je verkeerd zit bij een aandeel als dit zit je wel snel met serieus gebakken peren.
port:RIGS,Ablynx,CbGld,Mux,Vranken,GDX,GDX9,SIL,Ten Cate, Joy Global,Vale,Seabr.Gld,pilotgold,PEK,tas,Ura U,Focus Graph.

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 2926

Berichtdoor jens_dev » 09 Okt 2013 21:13

Sinds begin dit jaar -31%. Met welke problemen kampen ze? Dit is toch niet louter conjunctuur.
Never waste a good crisis

KAATSCLUB
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor KAATSCLUB » 10 Okt 2013 15:23

jens_dev schreef:Sinds begin dit jaar -31%. Met welke problemen kampen ze? Dit is toch niet louter conjunctuur.

Voor alle duidelijkheid, CGG kampt met geen problemen , alleen is het zo dat een Noorse concurent een omzetwaarschuwing heeft gegeven doordat enkele grote projecten werden uitgestelt en dit heeft zijn weerslag gehad op zo goed als alle sectorgenoten.

KAATSCLUB
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor KAATSCLUB » 10 Okt 2013 15:27

Optimo schreef:Mooi bedrijf, maar de koersbewegingen zijn niet voor elke maag bestemd. Gaat in postief klimaat hard omhoog, maar gaat ook hard naar beneden als het wat minder gaat. En dat is i(n beide richtingen niet altijd terecht), maar als je verkeerd zit bij een aandeel als dit zit je wel snel met serieus gebakken peren.

Het kan inderdaad hard gaan in beide richtingen , daarom ook mijn instap aan 15,50 hé Optimo
Maar als ik zo eventjes kijk naar wat er in je port zit ......dan is CGG nog een heel braaf aandeel :!:

KAATSCLUB
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor KAATSCLUB » 11 Okt 2013 12:08

Faecon schreef:Ik heb er ok wat extrain port genomen na de recente daling... 15,75 wel.

Kzie dat je lumina copper ook in port hebt ? Aan hoeveel gekocht ?

Hier bespreken we CGG , dus voor dat laatste , zie het desbetreffende topic

KAATSCLUB
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor KAATSCLUB » 12 Okt 2013 10:35

KAATSCLUB schreef:CGG staat reeds een aantal maanden op mijn lijstje van aandelen die ik opvolg,
en dus ben ik hier ingestapt deze morgen aan koers 15,50 ...nadat het aandeel de laatste weken een stevige neerwaartse rit heeft gemaakt , we komen nml van 19,20 en hebben zomaar eventjes 17 rode dagen achter de rug :roll:
Een steun staat op 15,35 wat ook het begin was vd opwaartse rit beginnend eind april en ik reken er op dat dit opnieuw zal gebeuren ...een zekerheid is dit absoluut NIET :!:

En zoals ik het had voorzien is het ook gebeurd de steun op 15,35 heeft het opnieuw gedaan ;)
Slotkoers gisteren vrijdag van 16,04 .
En het volgende bericht ziet er goed uit voor de 3de kwartaal resultaten begin november.

CGG Provides its Vessel Utilization Update for the Third Quarter 2013
PARIS, France – October 10, 2013

CGG provides its vessel utilization and its fleet allocation updates for the third quarter of 2013.

Vessel utilization for the third quarter of 2013:

•The vessel availability rate1 was 89% in line with the Company’s expectations as a consequence of a higher level of planned maintenance this quarter. This compares to a 93% availability rate in the third quarter of 2012 and in the second quarter of 2013.

•The vessel production rate2 was 94% at a historically high level. This compares to a 90% production rate in the third quarter of 2012 and a 92% rate in the second quarter of 2013.
Fleet allocation update for the third quarter of 2013:

During the third quarter of 2013, our 3D vessels were allocated 78% to contract and 22% to multi-client programs.

sjos
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 355

Berichtdoor sjos » 14 Okt 2013 11:19

Vandaag, maandag 14/10 voor het eerst ingestapt aan 15,90. ze staan ondertussen al 1% lager.
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.