Suez Environnement Company

Beleggen in aandelen beurzen Frankfurt DAX, Londen FTSE 100, Parijs CAC40
14-11-2014
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 597

Re: Suez Environnement Company

Berichtdoor 14-11-2014 » 29 Jun 2018 11:24

Geluk is ook een factor.

Hoog aanvangsrendement (40-100% kan zomaar), hoog risico. De kunst, zonder immuniteit voor algemene en specifieke verrassingen, is natuurlijk om het werkelijke risico ten opzichte van theoretische risico's zoveel mogelijk te beperken. Dan vind ik een AB InBev en SUEZ toch een ander verhaal - en geschiktere onderliggende waarden - dan een nog zwevend bpost. Bij bpost sluit ik niet uit dat de IPO-prijs steun was en weerstand wordt, meer als herinnering dan als iets "technisch" of zo, maar bij zowel AB InBev als SUEZ verwacht ik dat het werkelijke risico een pak lager is.

Een bijkomende nunace is misschien dat ik liever bij AB InBev dan bij SUEZ een positie tijdens cijfers zou hebben, als dat zou moeten. Zou SUEZ in juni conform de index hebben gepresteerd, dan zou de koers rond €11,50 staan. SUEZ blijft echter achter. Bij AB InBev lijkt de rubberen bodem mij veel fundamenteler. De groei is bij AB InBev al gekocht, zonder veel grote onzekerheden.

Het afgelopen jaar daalde bpost met -34,90%. SUEZ met -31,79%. Corrigeer ik dit eventjes door de mutatie van beide nationale indexen ervan af te trekken, dan komt bpost uit op -31,32% en SUEZ op -32,23%. Dat ene aspect is dus wel bijna hetzelfde, en is een kwantificering van waarom ik tijdens cijfers liever geen positie in SUEZ zal willen, en waarom ik graag een blijk van gezondheid zie. En geen blijken van ongezondheid, zoals vandaag bij het aanhoudend kwakkelende bpost. Dat Veolia het recent slechter deed dan SUEZ, laat wel zien dat sommige vergelijkingen tussen bpost en SUEZ snel ophouden.

Doel: hoog rendement, laag werkelijk risico. Alhoewel aandeelhouders eenzelfde risico op koersverlies van het aandeel bpost lopen. Ik zal er een samenvattend, verkeerd-beeldbevestigend bpost- en Econocom-tekeningetje bijdoen: ;) :P

mokum.png

Op de Amsterdamse beurs houdt de god van de wind handelsgod Mercurius in evenwicht, maar met dit innig gehate (potjes-) Latijn wordt bedoeld dat een verstandige vent niet tegen de wind inpist. Koop je een "verzekering" dan lijkt deze steevast duur, maar verkoop je de verzekering dan is netto - zeg - €0,30 per maand opeens weinig wanneer de wind uit de verkeerde hoek blijft waaien. Het intsrument moet dus zeer goed bij een gedegen visie passen, zonder te gaan gokken op cijfers of bodems en dergelijke. SUEZ lijkt dan, tot nader order (cijfers, beursklimaat, ...), toch meer op een gevallen mes dan een bpost.
U kunt de afbeeldingen in deze bijlage niet bekijken, registreer hier en bekijk de bijlage.

powered by Surfing Waves

sjos
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 430

Berichtdoor sjos » 04 Aug 2018 11:38

Suez gisteren anders in een goede doen:
SUEZ +3,05% 12,335 €

Op een maand tijd: 11,28%
14-11-2014 liked last!
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.

14-11-2014
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 597

Berichtdoor 14-11-2014 » 04 Aug 2018 12:51

Op een maand tijd: 11,28%

Als de gevarenzone nabij de #1 (dat is nu Beter Bed) ligt, dan is door de gezonde koersstijging van dit gevallen mesje vanaf 3 juli SUEZ hier gedaald van #24 naar #45. Op veiligere afstand van de gevarenzone, dus. Geen sluipende achterstand op een index opgelopen. Index (CAC 40, +3,05%) verslagen, peer (Veolia, +1,83%) verslagen, SUEZ +9,69%.

Visie ongewijzigd, maar met een bijstelling en toevoeging. Vertaald naar actie bij koopbereidheid een kortlopende short put, maar zonder te gaan gokken op cijfers. Cijfers over HJ1 zijn op 26 juli gepubliceerd, zodat het hebben van zo'n positie tijdens cijfers voorlopig niet meer aan de orde is.

Een bijstelling, zeker na de cijfers, is dat het aandeel nu goed past binnen een bredere portefeuille, met gemiddeld (van de hele, bredere portefeuille) een verwachte lichte outperformance van de markt. In theorie dus: long SUEZ, short index. Binnen die context "kopen". Zonder de context van een verwachte lichte outperformance "houden", net zoals indextrackers op "houden" uit zullen komen.

Ongewijzigd is wel dat de koers niet moet wegzakken t.o.v. de index. Geen grote beweging terug richting gevarenzone. De kans daarop is kleiner geworden, door de prestaties van SUEZ. Veolia blijft in mijn maand sluipend licht achter op de Franse index, en SUE verslaat de index ruim. De kans is groot, vandaar een bredere portefeuille, dat een portefeuille met dit soort aandelen de index iets zal blijven verslaan op korte en middellange termijn. Aandelen die de goede richting volgen, dus geen aandelen die richting de gevarenzone aan het reizen zijn.

Door het hoge rendement op jaarbasis, ten opzichte van de marginverplichting, hoeft de uitoefenprijs van short puts echt niet al in-the-money te zijn. Ik verwacht niet lager dan "houden" uit te komen, waardoor op deze manier aandeelhouder worden geen groot probleem mag zijn wanneer de koers even terugvalt naar €11,90 of zo. Doorrollen kan ook.

Long SUEZ, (synthetisch) short Veolia. Dat zou ook nog kunnen, maar heeft niet mijn voorkeur. Het is niet zo SUEZ nu onredelijk is ondergewaardeerd, en dat Veolia de torenhoge waardering van een beurslieveling zou hebben. SUEZ is weliswaar op de weg terug omhoog en hedgen met Veolia is prachtig marktneutraal, maar dat lijkt mij vooraf eerder een "mooie" dan de meest lucratieve constructie.

Bij koopbereidheid dus een kortlopende, short (just-) out-of-the-money putoptie. Algemener neig ik naar "houden". En "kopen", maar dan binnen een bredere portefeuille die de index licht zou moeten gaan verslaan. Een fundmanager met de index als benchmark mag van mij SUEZ in portefeuille hebben, en een sectorfonds mag van mij iets meer SUEZ dan Veolia kopen.

Veolia heeft de cijfers op 1 augustus gepubliceerd, dus ook wat dat betreft zijn er op korte termijn geen verstorende grote verrassingen meer te verwachten vanuit die sector.

sjos
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor sjos » 09 Okt 2018 10:03

Suez heeft zojuist de 13 euro gehaald: een effect van recent milieu-nieuws in de media waarschijnlijk maar de trend is stijgende.
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.

kierkegaard
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 456

Berichtdoor kierkegaard » 30 Okt 2018 17:33

kierkegaard schreef:Er zijn nog wel wat risicofactoren, maar aan de huidige notering vind ik dat Suez interessant is voor de LT. Ik hield het al even in het oog om onder de 12 in te stappen en nam vandaag aan 11,6 een eerste positie, met de mogelijkheid om verder op te bouwen mochten ze nog (veel) lager gaan.

Behoorlijk tevreden met het koersverloop van Suez. Ondertussen toch al meer dan 10% hoger op voorbije half jaar, tegen de markttendens in. Ook vandaag +3,57%. Niet echt de mogelijkheid gehad verder op te bouwen dus het is bij die eerste positie gebleven.

sjos
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor sjos » 27 Jul 2019 10:36

Une « belle endormie » à réveiller, selon Amber Capital Le 20/07/19
Revoilà Amber Capital. A une semaine de la diffusion des comptes semestriels, le fonds activiste remet la pression sur Suez. Il s'était déjà exprimé à l'assemblée générale du 14 mai (lire Investir du 18 mai), par la voix de l'un de ses cofondateurs, Joseph Oughourlian. Il a fait savoir, jeudi, qu'il avait adressé un courrier aux administrateurs, redemandant au passage à ces derniers de réduire la taille du conseil (19 sièges). Amber exhorte surtout les dirigeants de Suez à « réveiller la belle endormie » et à mettre fin à la « destruction de valeur », rapporte l'agence Reuters...
bron: https://investir.lesechos.fr/cours/acti ... ,isin.html

SUEZ +3,72% 13,535 €

Word gratis lid op Beursig.com

Discussieer met duizenden beleggers, profiteer van minder advertenties, ideaal voor smartphone, betere gebruikservaring en abonneer op uw favoriete onderwerpen.

Registreer nu binnen enkele tellen