Suez Environnement Company

Beleggen in aandelen beurzen Frankfurt DAX, Londen FTSE 100, Parijs CAC40, etc.
Plaats reactie
sjos
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 355

Re: Suez Environnement Company

Berichtdoor sjos » 13 Feb 2018 05:53

jens_dev schreef:
sjos schreef:Op lange termijn zit Suez echter in een sector (water, milieuverontreiniging) die vitaal is voor de economie.

Veel bedrijven zijn vitaal voor de economie of maatschappij. Alleen volgt daaruit niet noodzakelijkerwijs een goed rendement voor de aandeelhouder. Ik zeg ook niet dat het een slechte investering is, alleen dat er qua risk/return volgens mij betere opties zijn.

Uiteraard zijn er op korte termijn betere opties: de beurswereld is groot.
Maar op lange termijn zijn bedrijven als suez environement en Veolia niet meer weg te denken. En denk dan bvb. aan het recente nieuws over waterschaarste in Kaapstad of China dat bedankt voor de plastiek afvalstroom.
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 2923

Berichtdoor jens_dev » 13 Feb 2018 10:24

En omdat er in de toekomst problemen zullen zijn met water betekent dit dat bedrijven zoals Suez veel winst zullen maken en hun aandeelhouders kunnen rekenen op een mooi rendement? Dat is zoals zeggen: de elektrische auto is de toekomst dus koop Tesla. Ik zou toch iets meer rekening houden met de specifieke situatie van het bedrijf zelf.
14-11-2014 liked last!
Never waste a good crisis

sjos
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 355

Berichtdoor sjos » 14 Feb 2018 03:08

jens_dev schreef:En omdat er in de toekomst problemen zullen zijn met water betekent dit dat bedrijven zoals Suez veel winst zullen maken en hun aandeelhouders kunnen rekenen op een mooi rendement? Dat is zoals zeggen: de elektrische auto is de toekomst dus koop Tesla. Ik zou toch iets meer rekening houden met de specifieke situatie van het bedrijf zelf.

Of Tesla er over tien jaar nog bestaat, betwijfel ik. Welweet ik uit de beursgeschiedenis dat vooral nutsbedrijven en voedingsconcerns een zware crash overleven. Uit een studie naar de topbedrijven voor de beurscrah einde twintiger jaren om na te gaan welke er weer bovenop kwamen, bleek slechts dat een handvol een toekomst had
Momenteel interesseer ik me dus aan nutsbedrijven en de traditionele farmabedrijvn die onder druk staan (BVB het Zwitserse Roche).
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 2923

Berichtdoor jens_dev » 14 Feb 2018 08:08

En Gilead, veronderstel ik.

In het specifieke geval van Suez zien we een zeer hoge schuldpositie - die hen blijkbaar niet belet op nog overnames te doen - een hoog dividend en dan in 2017 een winst die toch serieus onder druk stond. Voeg daarbij de angst voor een oplopende langetermijnrente en ik begrijp wel dat beleggers op z'n minst voorzichtiger zijn geworden over Suez. Of dat terecht is, zal nog moeten blijken want in mijn ervaring verdisconteren beleggers altijd een overdreven positief of negatief verhaal.
Never waste a good crisis

jean de florette
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1196

Berichtdoor jean de florette » 15 Feb 2018 09:47

Juist op tijd, zodanig dat iedereen er nog lekker van kan profiteren:

Morgan Stanley verlaagt het koersdoel voor Suez van 16,2 naar 11,3 euro.

Is dit een grap of om te huilen? Koers is al 11.08....
Tubize, Delhaize en Ageas. En dan nog wat restjes

14-11-2014
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 532

Berichtdoor 14-11-2014 » 15 Feb 2018 10:37

Morgan Stanley verlaagt het koersdoel voor Suez van 16,2 naar 11,3 euro.

Is dit een grap of om te huilen? Koers is al 11.08....

Bij de short put noemde ik koopbereidheid al een "belangrijke voorwaarde", wat ik niet overal benadruk. Short puts verkoop ik graag ná de ramp, of wanneer de markt rondom winstcijfers bijna het ergste vreest.

Een relatief hoge premie (een paar centen premie zijn onvoldoende om een euro verlies op te vangen) komt door de hoge historische volatiliteit. Ná de ramp kan deze hoge waarde nog een maand lang bevroren zijn in het marginpercentage, terwijl de werkelijke volatiliteit (en taxatie van het risico) ná de ramp allang zal zijn gezakt: hoger rendement, lager risico.

Adviesverlagingen van invloedrijke vaste volgers ná winstcijfers kunnen tot de ramp behoren, en voor beleggers relevante positieve argumenten ontbraken hier bijvoorbeeld. Nou ja, behalve dan de vaker terugkerende klassieke uitbuiting van Afrika middels schaars drinkwater.

jean de florette
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor jean de florette » 20 Feb 2018 09:39

Bolero:
Citi verlaagt het advies voor Suez naar “Neutral” met een koersdoel van 10,70 euro.

kierkegaard
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 378

Berichtdoor kierkegaard » 19 Mar 2018 17:15

Er zijn nog wel wat risicofactoren, maar aan de huidige notering vind ik dat Suez interessant is voor de LT. Ik hield het al even in het oog om onder de 12 in te stappen en nam vandaag aan 11,6 een eerste positie, met de mogelijkheid om verder op te bouwen mochten ze nog (veel) lager gaan.

jean de florette
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor jean de florette » 19 Mar 2018 17:23

Heb het gedaan zoals 14-11 voorstelde. En zit nu op enkele P11 juni18. Kreeg er bijna een € voor... Wel geleerd om zoiets enkel te doen voor het totaalbedrag waarvoor ik aandelen wilde kopen.
Als ze zouden gaan stijgen heb ik de aandelen wel niet... Maar ik verwacht geen snelle kentering.

14-11-2014
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 532

Berichtdoor 14-11-2014 » 28 Mar 2018 16:25

Vier dingetjes, waarvan het melden van het totaal de eerste is.

Sinds 16 maart, zonder de koersmutatie van vandaag mee te nemen, daalde SUEZ in lijn met de bredere CAC 40. Vind ik belangrijk, geen noemenswaardige sluipende underperformance. CAC 40 -3,16%, SUEZ -3,74%, Veolia -3,05%, BEL 20 -3,46%, CAC Next 20 -0,87%.

Bij expiratiemaand juni moet er wellicht gelet worden op in-the-money geraken door ex-dividend, en/of andere punten die bij SUEZ op de agenda staan.

En stel, SUEZ zet in een hoekje van de website dat iets herzien werd, wat bij KBC tot een lagere prognose kan leiden: u hoeft zich niet af te vragen of er een publicatieplicht is, en zo ja of daaraan adequaat voldaan is. De toezichthouder zal ook een abonnement op De Tijd hebben, maar dat zegt niet alles. Komt zo'n herziening voor en ontstaat een terechte vraag over wel of geen persbericht, dan is dit de aangewezen en aanbevolen route. Al is het om iedereen bij een eventuele volgende keer net zo scherp te houden.