K+S

Beleggen in aandelen beurzen Frankfurt DAX, Londen FTSE 100, Parijs CAC40, etc.
Plaats reactie
MadisonAv
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 35

K+S

Berichtdoor MadisonAv » 22 Mei 2013 22:14

Nog geen topic over dit Duits topbedrijf.
Grootste Europese potash speler, concurrent van onder meer Potash Corp en Mosaic.
Grootste zoutproducent ter wereld.

Zoutbusiness deed het eind vorig jaar en begin dit jaar uitstekend dankzij de barre winter.
Potash business doet het iets minder goed door een relatief sterke daling van de prijzen op de spot markt in het voorbije jaar (als gevolg van een daling van de vraag vanuit China/India en een stijging aan de aanbodzijde). De outlook voor de komende maanden/jaren wijst op een verbetering van de situatie. Onder meer BHP heeft onlangs zijn gigantische potassium project in Canada on hold gezet daar in het huidig prijsklimaat het bouwen van een dergelijke mijn weinig zin heeft. De bestaande spelers kunnen aan de huidige prijzen echter wel rendabel opereren.

Qua waardering noteert het aandeel aan ongeveer 11x de winst van vorig boekjaar en <2 de boekwaarde. Dit jaar verwacht men een iets hogere omzet en operatonele winst. Nettodividend van 2,4% aan de slotkoers van vandaag voor Belgen (1,4eur per aandeel).

Sectorgenoten Potash en Mosaic noteren respectievelijk aan 17 en 13x de winst en 3,5 en 2x de boekwaarde.

Ik vind het aandeel koopwaardig aan de huidige niveaus en zou zeker een positie innemen als de prijs nog wat verder afbrokkelt richting 31-32eur per aandeel.

Iemand anders die het aandeel volgt?
KoenSt liked last!
Port: Galapagos / Ageas / CSCO / QCOM / GILD / BABA / VIAB / Bekaert / ANET / AB Inbev / LGF.A / TEVA
, ...

Optimo
Forum actieveling
Forum actieveling

Re: K+S

Berichtdoor Optimo » 23 Mei 2013 14:48

Ja, ik heb ze ook bij mijn favorietenlijstje staan. De koers zit al sinds 2009 tussen ongeveer 27 euro en tegen de 60 euro op en neer te botsen. Nu staan we weer koersen bij de bodem sinds 2009 (32 euro op dit moment) en sinds 2009 zijn er toch wel heel wat dingen verbeterd dus lijkt voor het aandeel wel zowat een bodem (hopen we). Ik wil dan ook kopen aan een koers rond de 30 euro. Dit is wel mogelijk als er een kleine algemene beurscorrectie komt.
port:RIGS,Ablynx,CbGld,Mux,Vranken,GDX,GDX9,SIL,Ten Cate, Joy Global,Vale,Seabr.Gld,pilotgold,PEK,tas,Ura U,Focus Graph.

rakara
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 16

Berichtdoor rakara » 12 Jun 2013 12:57

Klopt het dat K+S voordeel heeft bij een zwakkere Australische dollar?

MadisonAv
Forum verkenner
Forum verkenner

Berichtdoor MadisonAv » 14 Jun 2013 01:55

Daar heb ik geen zicht op, zal het binnenkort eens van naderbij bekijken. ZOu me wel verbazen gezien het gros van hun activiteiten bij mijn weten in Europa, Z-Amerika en de VS zitten. (en ook dat de belangrijkste afzetmarkten zijn samen met India en China).

In ieder geval, ferm teruggevallen. 29,8 eur, al jaren niet meer gezien zo'n koersen. Ik koop me eerstdaags een pakketje
Port: Galapagos / Ageas / CSCO / QCOM / GILD / BABA / VIAB / Bekaert / ANET / AB Inbev / LGF.A / TEVA
, ...

rakara
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor rakara » 17 Jun 2013 19:34

Ik heb call-opties gekocht ... Koers gewoon is te laag momenteel ... Resultaten waren ok!
Australische $ speelt volgens mij geen rol ...

Optimo
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor Optimo » 04 Jul 2013 15:06

Gekocht aan 28,95 euro vorige week. Koers doet het tot nog toe in deze positieve laatste week niet denderend. De indexen zijn toch alweer een heel stuk opgeklommen na een correctie. K+S staat nog tegen zijn laagste koers sinds 2009. De toekomst ziet er echter vrij goed uit. De winstmarges van K+S zijn erg hoog en het bedrijf staat goedkoop op dit moment. Het enige wat mij zorgen baart en wat ik in de gaten moeten houden is de kosten van die nieuwe potashmijn die maar steeds op lijken te lopen.
port:RIGS,Ablynx,CbGld,Mux,Vranken,GDX,GDX9,SIL,Ten Cate, Joy Global,Vale,Seabr.Gld,pilotgold,PEK,tas,Ura U,Focus Graph.

demro
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 0

Berichtdoor demro » 06 Jul 2013 18:34

Wat denken jullie over wat er aan de hand is met K+S, die is van 27 Juli steeds aan het dalen? :o en die blijft maar dalen, op lange termijn zit die nog steeds in een berenmarkt en geraakt er maar niet uit!? :( .
wat is daar aan de hand :roll:.

Optimo
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor Optimo » 10 Jul 2013 12:05

Ik weet het niet precies. Vandaag gaat er weer 4,30% vanaf naar 27,10. Het dieptepunt van 2009 is bijna bereikt. Deze middag eens naar nieuws speuren.

MrBurnss
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 148

Berichtdoor MrBurnss » 18 Jul 2013 17:16

Ik zoek ook het net af voor dit aandeel , omdat het vandaag weer een slechte beurt maakt , en ik vind nergens iets terug waarom :evil: ben van zin een pakket aan te kopen , maar als ik niet weet hoe het komt , blijf ik aan de zijlijn staan tot ik het weet :x
in portf : ablynx /ageas/euronav/CFE

rakara
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor rakara » 18 Jul 2013 23:18

Vandaag artikel gelezen in het Duits en voor zover ik er iets kan uit opmaken is het K+S verboden een bepaalde afwatering te gebruiken. Vandaar waarschijnlijk de daling van vandaag. Verder problemen in Canada met een project en dalende potassiumprijs (hoewel laatste 4 maand stabiel!). Ik herhaal: de resultaten waren goed!
Maar daar hebben mijn call-opties (zie hoger) natuurlijk weinig aan :twisted:
Van één zaak ben ik zeker: het aandeel werd overdreven afgestraft!!!
Iemand een idee waar ik info vind over shortposities van dit aandeel?